جویدن ناخن چه دلایلی دارد؟ درمان چیست؟

جویدن ناخن معمولا از دوران کودکی شروع می‌شود و می‌تواند تا بزرگسالی ادامه پیدا کند. عوارض جانبی این مشکل هم آزاردهنده است و فقط محدود به ناخوشایندشدن ظاهر ناخن‌ها نیست. جویدن مکرر ناخن باعث ایجاد احساس درد در پوست اطراف ناخن‌ها می‌شود و به بافت آنها آسیب می‌زند. رشد ناخن در چنین وضعیتی با مشکل مواجه می‌شود و ظاهری غیرعادی پیدا می‌کند. در این مقاله درباره خوردن ناخن‌ها و جویدنشان بیشتر می‌خوانید.

جویدن ناخن چیست؟

حدود نیمی از کودکان و نوجوانان ناخن‌های خود را می‌جوند. بسیاری این عادت را به بزرگسالی هم می‌برند. گاهی تقصیر والدین است. هرچند که  دانشمندان مطمئن نیستند که ناخن جویدن ژنتیکی است، اما انتقال این عادت از والدین به فرزندان محتمل است.

گاهی اوقات، جویدن ناخن می‌تواند نشانه استرس عاطفی یا روانی باشد. معمولا چنین حرکتی در افرادی دیده می‌شود که عصبی و مضطرب هستند یا احساس ناراحتی می‌کنند. انگار جویدن ناخن‌ها راهی برای مقابله با نوعی اضطراب و کشمکش درونی است.

افراد بدون فکرکردن این کار را انجام می‌دهند و احتمال دارد که دلایل دیگری هم در این زمینه دخیل باشند. در ادامه، درباره دلایل خوردن و جویدن ناخن‌ها بیشتر می‌خوانید. با این‌حال کشف دلایل این موضوع و مراجعه به متخصص روانشناس در تهران و شهرستان‌ها برای رسیدگی به این مشکل و درمان آن نیاز است.

خوردن ناخن ها

خوردن ناخن در کودکان

ممکن است، کودکان به دلایل مختلفی مانند کنجکاوی، بی‌حوصلگی، نیاز به کاهش استرس، عادت یا تقلید، ناخن‌های خود را بجوند. جویدن ناخن از رایج‌ترین عادت‌های به اصطلاح عصبی است که شامل مکیدن انگشت شست، دست‌کردن در بینی، چرخاندن یا کشیدن مو و دندان قروچه می‌شود.

جویدن ناخن در نوجوانان

جویدن ناخن در سنین مدرسه و نوجوانان شایع است. در دوران بلوغ هم بیشتر دیده می‌شود. شاید متوجه شوید که نوجوان در هنگام استرس بیشتر ناخن‌هایش را می‌جود. تبدیل‌شدن چنین حرکتی به عادت هم بعید و دور از ذهن نیست. در واقع، گاهی فقط این حرکت به عنوان عادتی ناخوشایند شکل می‌گیرد و دلیلی جدی ندارد.

ناخن خوردن در بزرگسالان

گاهی اوقات جویدن ناخنها می‌تواند نشانه استرس باشد. در نتیجه، بزرگسالان هم به‌ سراغ آن می‌روند. استرس و احساس ناامنی یا هیجان زیاد در برخی از بزرگسالان باعث بروز چنین واکنشی می‌شود.

خوردن ناخن در بارداری

استرس از دلایل شایع جویدن ناخن است و می‌تواند در بارداری و تحت فشارهای زیادش پیش بیاید. باید بدانید که این عادت نامطلوب عوارض خوشایندی ندارد. شاید گاهی منجر به عفونت شود و پوست را در معرض انواع عوامل باکتریایی قرار بدهد.

جویدن ناخن با اضطراب

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، جویدن ناخن‌ها گاهی ریشه در احساس اضطراب دارد. این موضوع حتی باعث می‌شود که فرد در خواب هم ناخن‌هایش را بجود و بخورد.

جویدن ناخن پا در کودکان

خوردن ناخن پا در کودکان سنین پایین که بدنی منعطف و دسترسی به ناخن‌های پا دارند هم وجود دارد. این حرکت هم دلایل و روندی مشابه با جویدن ناخن دست‌ها دارد.

علائم همراه با جویدن ناخن چیست؟

اگر خوردن ناخن حالتی غیرعادی پیدا کند و تبدیل به عادت شود، امکان همراه‌شدن نشانه‌های زیر در فرد مبتلا به این کار قوت می‌گیرد:

  • مشکلات دندانی مانند نامرتب‌شدن و شکستگی دندان
  • عفونت‌های قارچی در بستر ناخن
  • مشکلات دهان، از جمله درد فک
  • عفونت های پوستی

دلیل جویدن ناخن چیست؟

خوردن ناخن معمولا در دوران کودکی و نوجوانی شروع می‌شود. دلیل و علت این کار آنچنان واضح و مشخص نیست. اما موارد زیر می‌توانند در شکل‌گیری چنین عادتی بی‌اثر نباشند:

بی حوصلگی

بعضی از افراد از روی بی‌حوصلگی یا زمانی که حوصله‌شان سر می‌رود، شروع به جویدن ناخن‌های خود می‌کنند. تکرار این حرکت باعث بروز عادت می‌شود.

تمرکز

گاهی اوقات، بعضی از افراد در زمان تمرکزکردن و اندیشیدن، عادت‌های عجیبی دارند. برای مثال، خوردن ناخن‌ها یکی از همین عادت‌ها است. در واقع، در چنین موقعیتی پای دلیلی جدی به میان نیست و فقط عادتی اشتباه جان گرفته و عوارض ناخوشایندی به وجود می‌آورد.

استرس، اضطراب

جویدن ناخن‌ها در برخی از موارد هم عادتی عصبی است. فرد با انجام این کار می‌خواهد راهی برای مشغول‌کردن خود و رهاشدن از استرس و اضطراب پیدا کند.

باید بدانید که گاهی، جویدن ناخن با بیماری‌های روانی در ارتباط است:

  • اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD)
  • اختلال افسردگی اساسی (MDD)
  • اختلال وسواس اجباری (OCD)
  • اختلال نافرمانی مقابله ای
  • اختلال اضطراب جدایی
  • سندرم تورت (Tourette)

همه افراد مبتلا به این اختلالات ناخن خود را نمی‌جوند. ضمن اینکه جویدن ناخن‌ها به این معنی نیست که شما دچار یکی از این اختلالات روانی هستید.

جویدن ناخن و کمبود ویتامین

هرچند که ریشه بیشتر ناخن‌جویدن‌ها به استرس و عوامل روحی می‌رسد اما گاهی کمبود ویتامین و موادی مانند کلسیم هم در این زمینه نقش دارند.

پیشگیری از جویدن ناخن چگونه است؟

برای کمک به پیشگیری از جویدن ناخن، متخصصان پوست نکات زیر را توصیه می‌کنند:

  • ناخن‌های خود را کوتاه کنید.
  • لاکی با طعم تلخ به ناخن های خود بزنید.
  • مانیکور منظم داشته باشید.
  • عادت‌های تازه جایگزین کنید.

جویدن ناخن

درمان جویدن ناخن چیست؟

چگونه باید ناخن‌جویدن را ترک کنید؟ به روش‌های زیر نگاهی داشته باشید:

ناخن‌های خود را کوتاه یا مانیکور کنید

مقاومت در برابر جویدن ناخن‌های بلند سخت‌تر است. بنابراین کوتاه نگه‌داشتن آنها ایده خوبی خواهد بود. با مرتب‌کردن ناخن‌ها می‌توانید از وسوسه جویدن دور شوید.

گزینه دیگر این است که مانیکورهای حرفه‌ای منظم داشته باشید. خرج‌کردن هزینه و دانستن اینکه کسی به زودی ناخن‌هایتان را چک می‌کند، شما را از بازگشت به این عادت باز می‌دارد.

ناخن‌های خود را بپوشانید

پوشیدن دستکش را امتحان کنید، هرچند این راه‌کار آنچنان کاربردی نیست. برخی افراد نوار، برچسب یا بانداژ را روی ناخن‌های خود می‌گذارند تا به آنها یادآوری شود که نباید به‌سراغ جویدن بروند.

محرک‌های خود را شناسایی و درمان کنید

چه چیزی باعث می‌شود که ناخن‌هایتان را بجوید؟ اگر بتوانید دلیل این کار را کشف کنید، مدیریت محرک‌ها ساده‌تر و شدنی‌تر می‌شود.

درمان شناختی رفتاری (CBT)

در درمان شناختی رفتاری (CBT)، درمانگر به شما کمک می‌کند تا الگوهای رفتاری غیرمفید را شناسایی و آنها را با رفتارهای دیگر جایگزین کنید. معمولا تعدادی جلسه حضوری و برنامه‌ای عملی برای این روند وجود دارد. اثرگذاری این روش زیاد اعلام می‌شود.

عوارض جویدن ناخن چیست؟

جویدن ناخن می‌تواند شامل جویدن ناخن، کوتیکول و بافت اطراف آن باشد. علاوه بر درد ناخن‌ها و پوست اطرافشان، عوارض جانبی دیگری شامل موارد زیر هم امکان وقوع دارند:

  • تغییر شکل ناخن‌ها
  • عفونت‌های قارچی سطح ناخن و پوست اطراف آن
  • بیماری‌های ناشی از انتقال باکتری‌ها و ویروس‌ها از انگشتان به صورت و دهان
  • آسیب‌رسیدن به دندان‌ها
  • درد و اختلال در مفصل گیجگاهی فکی

علاوه بر این‌ها، در بعضی از موارد، جویدن و خوردن ناخن باعث خطر ابتلا به عفونت‌های معده و روده هم می‌شود.

خوردن ناخن باعث مرگ می‌شود؟

شاید این مشکل منجر به شکل‌گیری عفونت‌های میکروبی مختلف شود اما چنین چیزی یعنی رخ‌دادن مرگ و عوارضی به این شدت بعید به نظر می‌رسد.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

جویدن خفیف ناخن نیازی به درمان پزشکی ندارد. اما در شرایط زیر نیاز به مراجعه به پزشک وجود دارد:

  • عفونت پوست یا ناخن
  • تغییر رنگ ناخن
  • خونریزی اطراف ناخن
  • تورم یا درد در اطراف ناخن
  • ناخن‌هایی که رشدشان متوقف شده است.
  • نازک یا ضخیم‌شدن ناخن‌ها
  • جداشدن ناخن از پوست اطراف

جویدن ناخن کودکان

عادت‌های اشتباه را کنار بگذارید

یادتان باشد که مقابل عادت‌های بد باید ایستاد. اگر نتوانید آنها را کنترل کنید، اغلب عوارض ناخوشایند جسمی و روحی برایتان به همراه می‌آورند. بنابراین، با پیشگیری و مقابله با آنها، خود را نجات بدهید.

برای مشاوره‌گرفتن از روانشناسان خبره می‌توانید از سیستم نوبت‌ دکتر از پلتفرم دکتردکتر استفاده کنید. این سیستم به‌سادگی و سرعت، شما را به متخصصان پیوند می‌دهد.

اگر پرسشی درباره جویدن ناخن در ذهنتان باقی مانده است، حتما از ما بپرسید تا در رسیدن به جواب به شما کمک کنیم.

منابع:

health.clevelandclinic.org

healthline.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر