نفخ شکم در پریود؛ ۵ روش درمان خانگی که باید امتحان کنید

چرخه قاعدگی علائم آزاردهنده‌ای دارد که از چند روز قبل (دوره PMS) آغاز می‌شوند و تا پایان خونریزی هم ادامه دارند. نفخ شکم در پریود یکی از علائم طبیعی است که از چند روز قبل پریود شروع می‌شود و تا چند روز بعد هم ادامه دارد. احساس آزاردهنده سفتی شکم در کنار درد پریود باعث می‌شود خانم‌ها به دنبال روش‌هایی برای درمان این مسئله بگردند. هنوز هیچ روشی برای درمان قطعی علائم PMS، مانند نفخ، ارائه نشده است اما روش‌هایی وجود دارد که با تایید متخصص زنان و زایمان می‌توانند تاحدی شدت علائم را کم‌تر کنند. در این مقاله به صورت اختصاصی درباره روش‌های کاربردی برای بهبود نفخ در پریود صحبت خواهیم کرد.

نفخ شکم در پریود چقدر طول می‌کشد؟

نفخ یکی از متداول‌ترین تجربه‌های PMS محسوب می‌شود و حتی احتمال دارد از دو هفته قبل از شروع خونریزی آغاز شود. بعضی از افراد در هر سیکل ماهانه این مشکل را تجربه می‌کنند و بعضی دیگر هر چند ماه یکبار، نفخ دارند. زمان بهبود این علامت هم در افراد مختلف متفاوت است؛ گروهی از خانم‌ها به محض شروع خونریزی، بهتر می‌شوند و گروهی دیگر تا پایان پریود با سفتی شکم درگیر هستند.

علائم PMS تنوع زیادی دارند و هرکس ممکن است یک یا چند مورد از آن‌ها را تجربه کند. همچنین با افزایش سن، ممکن است علائم فرد هم تغییر کند. بنابراین اگر تا چند سال قبل نفخ نداشتید، اما اخیرا این مشکل را تجربه می‌کنید، جای نگرانی نیست.

علت نفخ در پریود چیست؟

اولین روش برای پیشگیری یا کاهش شدت علائم آزاردهنده قاعدگی، شناختن علت‌هاست. بعضی از این علت‌ها به رژیم غذایی قبل از پریود برمی‌گردند و بعضی دیگر هم ژنتیکی هستند و امکان مدیریت آن‌ها وجود ندارد.

علت‌های نفخ شکم

در ادامه به مهم‌ترین علت‌هایی که باعث ایجاد نفخ در دوران پریود می‌شوند، اشاره می‌‌کنیم.

  • نوسان‌های هورمون استروژن و پروژسترون در بدن
  • ژنتیک و سوابق موروثی
  • کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در رژیم غذایی
  • مصرف بالای نوشیدنی‌های حاوی کافئین و الکل

۵ روش درمان خانگی نفخ شکم در پریود

درمان نفخ شکم در پریود را باید از قبل از بروز آن شروع کرد! اگر حداقل از دو هفته قبل از پریود به روش‌هایی که در ادامه بیان می‌کنیم، عمل کنید، شدت نفخ و سایر علائم PMS در شما کاهش پیدا می‌کند و می‌توانید قاعدگی راحت‌تری را تجربه کنید.

1. رژیم غذایی مناسب

در دوران پریود، برنامه غذایی مشخصی وجود ندارد. تنها با رعایت چند نکته درباره رژیم غذایی، می‌توانید شدت علائم PMS را کم‌تر کنید. در ادامه به این نکات کاربردی اشاره می‌‌کنیم.

  • پرهیز از خوردن نمک زیاد
  • پرهیز از خوردن غذاهای فراوری شده و کنسروها
  • پرهیز از فست فود
  • افزایش مصرف میوه‌ها و سبزیجات
  • کاهش مصرف چربی
  • افزایش مصرف پروتئین
  • افزایش مصرف غلات کامل
  • استفاده از دانه‌ها و آجیل‌ به عنوان میان وعده

2. افزایش مصرف آب

افزایش مصرف آب برای بهبود نفخ

در روزهای نزدیک به پریود بیشتر از روزهای معمولی آب بنوشید. سعی کنید همیشه یک بطری آب همراهتان داشته باشید و چند بار در روز آن را پر کنید. احتمالا شنیده‌اید که به صورت استاندارد باید ۸ لیوان آب در طول روز مصرف کرد. این عدد به عنوان یک میانگین مناسب است، اما نمی‌توان نسخه یکسانی برای همه افراد پیچید. آب را به میزان نیاز بدنتان مصرف کنید. این موضوع را میزان تشنگی و میل به آب در شما تعیین می‌کند.

3. خودداری از مصرف الکل و کافئین زیاد

به طور کلی مصرف بیش از اندازه نوشیدنی‌های حاوی الکل و کافئین، ضررهای بسیاری برای بدن دارد، اما میزان این ضررها در دوران نزدیک به عادت ماهانه چند برابر می‌شود. تحقیقات نشان می‌‌دهد کافئین و الکل، علائم PMS را تشدید می‌کنند. آن‌ها توصیه می‌کنند در دوران پیش از قاعدگی، به جای مصرف نوشیدنی‌های الکلی و قهوه، تا حد امکان آب بنوشید.

اگر جزو افرادی هستید که به مصرف کافئین عادت دارید و بدون قهوه سردرد می‌گیرید، توصیه می‌شود در روزهای PMS، حداقل این نوشیدنی را با چای یا قهوه‌های بدون کافئین جایگزین کنید. این کار به اندازه جایگزین کردن آب با نوشیدنی‌های کافئین‌دار برای بهبود نفخ شکم در پریود کاربردی نیست، اما نسبت به مصرف قهوه‌ تلخ بهتر است.

4. تمرینات ورزشی

افرادی که عضلات شکمشان ضعیف است، بیشتر از دیگران در دوران پریود دچار نفخ می‌شوند. به طور کلی ورزش منظم می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش شدت علائم PMS داشته باشد. پزشکان توصیه می‌کنند برای حفظ سلامت بدن، برای چند ساعت در هفته، تمرین متوسط مانند پیاده‌روی یا دوچرخه سواری انجام دهید و یک ساعت در هفته را به انجام تمرین‌های سنگین مانند بدنسازی اختصاص دهید.

تمرینات یوگا برای بهبود PMS

تمرینات یوگا بهترین انتخاب برای دوران PMS و پریود هستند. حرکات کششی یوگا، عضلات را آزاد و آرام می‌‌کند و می‌تواند تا حدی در تسکین درد و نفخ تأثیر داشته باشد. اگر در کنار یوگا، مدیتیشن هم انجام دهید، ذهنتان آرام می‌شود و علائم روانی سندروم پیش از قاعدگی هم در کنار علائم جسمی، بهبود پیدا می‌کند.

درمان‌های پزشکی نفخ شکم در پریود

در صورتی که نفخ برای مدت زیادی بهتر نشود و حتی بعد از پایان سیکل ماهانه هم ادامه داشته باشد، باید به پزشک زنان و زایمان مراجعه کرد. علائم PMS هرچقدر هم که شدید باشند، نباید بیشتر از یک یا دو روز در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کنند. بنابراین اگر نفخ شما آنقدر شدید است که نمی‌توانید به زندگی روزمره خود بپردازید، باید با پزشک مشورت کنید.

داروهای مناسب برای نفخ

پزشکان برای درمان نفخ شکم در پریود از دو نوع دارو استفاه می‌کنند که در ادامه آن‌ها را نام می‌بریم.

  • داروهای هورمونی: این داروها، همان قرص‌هایی هستند که برای پیشگیری از بارداری مصرف می‌شوند. مصرف آن‌ها می‌تواند در تسکین علائم PMS تأثیرگذار باشد، اما احتمال ایجاد بی‌نظمی در چرخه قاعدگی را هم افزایش می‌دهد.
  • داروهای ادرار آور (Diuretics): این دسته از داروها، میزان دفع مایعات ذخیره شده در بدن را افزایش می‌دهند. بعضی از پزشکان، این دارو را برای تسکین نفخ شدید نیز تجویز می‌کنند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در صورت مصرف داروهای ادرار آور، باید میزان مصرف آب را افزایش بدهید تا بدنتان دهیدراته نشود.

کلام آخر

روش‌های مختلفی برای تسکین و کاهش میزان نفخ در پریود وجود دارد. روش تسکین علائم PMS در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است. احتمال دارد روشی که برای شما جواب نمی‌دهد، بهترین تسکین برای علائم یک فرد دیگر باشد. بنابراین توصیه می‌کنیم روش‌های مختلف بهبود نفخ را امتحان کنید تا در نهایت روشی که برای شما جواب می‌دهد را پیدا کنید. حتی پزشکان هم برای همه بیماران، نسخه‌های یکسان نمی‌پیچیند و به واکنش‌هایی که بیماران مختلف نسبت به روش‌های درمانی گوناگون نشان می‌دهند، توجه دارند. اگر به دنبال داروهای موثر برای درمان نفخ شکم در پریود هستید، توصیه می‌کنیم با رزرو نوبت آنلاین پزشک، با یک متخصص زنان مشورت کنید و از او برای تسکین علائم خود راهکار بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا نفخ شکم در پریود طبیعی است؟

بله. این علامتی است که بسیاری از خانم‌ها در دوران سندروم پیش از قاعدگی خود تجربه می‌کنند، اما اگر آنقدر شدید است که زندگی روزمره‌تان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، باید توسط پزشک بررسی شود.

چطور از نفخ شکم در پریود خلاص شویم؟

افزایش مصرف آب، کاهش مصرف کافئین، انجام تمرینات ورزشی و رژیم غذایی مناسب بهترین روش‌ها برای تسکین نفخ است.

نفخ شکم در PMS چقدر طول می‌کشد؟

نفخ ممکن است از یک تا دو هفته قبل از پریود شروع شود و تا پایان سیکل ماهانه هم ادامه داشته باشد، اما برای اکثر افراد بعد از چند روز بهبود پیدا می‌‌کند.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. لیلا می گوید

    سلام وقت بخیر ۳۸ ساله هستم و مجرد حدود دو سالی هست که مقدار خون پریودیدخیلی کم شد دکتر مراجع کردم
    قرص سینوریپا ۱۲/۵ _۵۰۰تجویز کردن
    و قرص پروژسترون حدود ۶ ماه مصرف کردم
    دل درد و نفخ شکم از حدود ده تا ۱۴ روز قبل از پریود دارم
    به تازگی به دکتر دیگری مراجعه کردم گفتن نیاز به دارو نداری و طبیعی هستش فقط سونوگرافی و آزمایش بگیر
    البته کم کاری تیروئید هم دارم و دارو مصرف میکنم
    اد
    اوایل بلوغ نامنظمی داشتم که خوب شد
    ممنون میشم راهنمایی بفرمائید
    آزمایش ۶ ماه پیش فقط کمبود ویتامین دی داشتم
    و گفتن که استرس زیاد داری باید کم بشه

  2. حسین احمدی می گوید

    سلام .
    خانمم چندی قبل وقتی پریود بود دچار نفخ شکم شده بعد از اون مدت نفخ شکمش خوب نشده
    بهترین راهکار برای درمان نفخ شکمش چیه ؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر