دلایل و عوارض ارضا نشدن زنان چیست؛ چرا به لذت کافی نمی‌رسید؟

رابطه جنسی شبیه کلیشه‌هایی نیست که در فیلم‌ها به نمایش گذاشته می‌شود. بسیاری از زنان نمی‌توانند در یک رابطه جنسی ارضا شوند. دلایل و عوارض ارضا نشدن زنان چیست؟ پای دلایل متنوعی به‌میان است. اگر شما هم درگیر چنین مشکلی هستید، نباید نگران باشید و باید آستین‌ها را بالا بزنید و دلیل این موضوع را کشف کنید. در این مسیر، نیاز به کمک متخصص زنان هم دارید. در این مقاله از دکتردکتر به این موضوع می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

اختلال ارگاسم در زنان

گاهی وجود اختلالاتی در زنان باعث می‌شود که نتوانند به ارگاسم برسند. اختلالات مختلف می‌توانند مانع از رسیدن به ارگاسم شوند، رابطه جنسی را بدون رضایت‌مندی پیش ببرند و حتی درد هم ایجاد کنند.

حدود ۳۰ تا ۴۰درصد از زنان به اختلال ارگاسم مبتلا هستند. شکل‌های مختلفی از این اختلالات وجود دارند و می‌توانند پیش از سکس یا در طول و بعد از آن رخ بدهند.

از اختلالات ارگاسم و نرسیدن به رضایت جنسی باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • درد آمیزش یا دیسپارونی (Dyspareunia)؛ درد در هنگام سکس.
  • آنورگاسمی (Anorgasmia)؛ مشکل یا ناتوانی در رسیدن به ارگاسم.
  • اختلال کم‌میلی جنسی (Hypoactive sexual desire)؛ میل جنسی اندک.
  • اختلال تحریک جنسی (Sexual arousal)؛ ناتوانی در رسیدن به نقطه تحریک جنسی.

دلایل و عوارض ارضا نشدن زنان

دلایل ارضانشدن زنان در رابطه جنسی

اختلالاتی که گفته شد به دلایل مختلفی رخ می‌دهند. پای عوامل متنوع دیگری هم در نرسیدن به لذت جنسی در زنان به‌میان است. اگر بخواهیم به دلایل و عوارض ارضا نشدن زنان نگاهی داشته باشیم، باید این موضوع را از نقطه‌نظرات مختلف و جنبه‌های گوناگون بررسی کنیم:

  • استرس
  • درد
  • دلایل روانی
  • میل جنسی
  • مشکلات ارگاسم و تحریک
  • مشکلات روابط میان زوج‌ها

۱. استرس

دلایل زیادی برای دچارشدن به اضطراب و تجربه استرس در روزگار فعلی وجود دارد. استرس‌های مختلف می‌توانند روی عملکرد جسمانی و روانی‌مان اثر بگذارند. یکی از حیطه‌هایی که از آثار منفی استرس بی‌نصیب نمی‌ماند هم میل جنسی و توانایی رسیدن به ارگاسم است.

در بسیاری از موارد دلیل ارضانشدن در سکس، استرس‌هایی است که به دلایل مختلف ذهن را اشغال می‌کنند. همیشه به این عامل نگاهی ویژه داشته باشید و پیش از هر اقدامی برای رفع ناتوانی جنسی به این فکر کنید که آیا پای استرس و اضطراب به‌میان است یا خیر.

بعضی از تحقیقات پزشکی نشان داده‌اند که استرس باعث می‌شود، هورمون کورتیزول در بدن ترشح شود. وجود این هورمون مانع از رسیدن به ارضای جنسی است.

۲. درد

وجود درد در رابطه جنسی همیشه اعلان خطری است که به شما می‌گوید، این موضوع رسیدن به ارضا و لذت را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. دلایل مختلفی می‌توانند موجب درد در رابطه جنسی شوند. برای مثال:

  • اختلالات کف لگن
  • تغییرات هورمونی
  • دلایل پزشکی دیگر

ارضا نشدن زنان

اختلالات کف لگن

زمانی که عضلات پایه و کف لگن به طور طبیعی در آرامش قرار نمی‌گیرند و دچار فشار می‌شوند، اختلالات لگن پیش می‌آید. با وجود چنین مشکلی، رابطه جنسی با درد همراه خواهد شد. برای رفع این مشکل باید از روش‌هایی مانند فیزیوتراپی یا درمان‌های بیوفیدبک (biofeedback treatment) استفاده شود.

تغییرات هورمونی

بروز تغییراتی در سطح هورمون‌های استروژن و تستوسترون هم می‌تواند منجر به سکس دردناک و ارضانشدن شود. زنانی که در دوران شیردهی یا یائسگی هستند، با این تغییرات روبه‌رو می‌شوند.

خشکی واژن و احساس سوزش در هنگام سکس از نتایج تغییرات هورمونی بدن زنان است. در بعضی از موارد، درمان‌های هورمونی می‌تواند مشکل را حل کند. روغن‌های چرب‌کننده و روان‌ساز در رابطه هم می‌توانند مؤثر واقع شوند.

دلایل پزشکی دیگر

دردهای واژنی به دلایل متنوعی رخ می‌دهند. برای مثال انواع عفونت یا ابتلا به آندومتریوز می‌توانند باعث درد واژن در سکس و ارضانشدن شوند. برای پیگیری درد و مشکلات ارضانشدن باید حتماً به متخصصان مراجعه کنید. از جمله دلایل و عوارض ارضا نشدن زنان باید به موارد زیر هم اشاره کنیم:

  • دیابت
  • ام‌اس
  • اعتیاد به الکل یا مواد مخدر
  • واژینیسموس
  • بعضی از درمان‌های دارویی مانند مصرف قرص‌های ضدافسردگی

۳. دلایل روانی

افسردگی یا اضطراب هم می‌توانند در رسیدن به رضایت جنسی نقش داشته باشند. کسانی که تجربه‌های ناخوشایند در سکس داشته‌اند یا حوادثی مانند تجاوز را پشت سر گذاشته‌اند، در برقراری رابطه جنسی به مشکل برمی‌خورند. در چنین شرایطی، کمک‌گرفتن از مشاوران متخصص و معتبر چاره راه است و ضروری به نظر می‌رسد.

۴. میل جنسی

بعضی از زنان میل جنسی کمتری نسبت به دیگران دارند. در واقع، بحث مشکلی جدی به میان نیست و به طور طبیعی، کمتر از دیگران به برقراری رابطه جنسی گرایش دارند. برای رفع این مشکل هم مراجعه به پزشکان متخصص می‌تواند راه‌گشا باشد.

۵. مشکلات ارگاسم و تحریک

بسیاری از زنان دچار باورهای اشتباه نسبت به ارگاسم هستند و فکر می‌کنند که باید به شکل و شیوه خاصی به رضایت جنسی برسند. مشکلات ارگاسم و تحریک در بسیاری از موارد، ناشی از نداشتن شناخت کافی نسبت به بدن و نقاط تحریک رخ می‌دهد.

در بعضی از موارد هم برای رفع مشکلات تحریک و نرسیدن به ارگاسم می‌توانید به پزشکان متخصص مراجعه کنید تا با تجویز کرم‌ها، داروها و هورمون‌ها به شما در رسیدن به رضایت جنسی کمک کنند. برای کشف دلایل و عوارض ارضا نشدن زنان نیاز به بررسی علمی و دقیق وجود دارد.

۶. مشکلات روابط میان زوج‌ها

گاهی‌اوقات، مشکلات موجود میان روابط دو فرد هم می‌تواند مانع از آن شود که ارضای جنسی شکل بگیرد. اگر طرفین از هم راضی نباشند و عشق کافی یا میل جنسی نسبت به هم در آنها خاموش شده باشد، امکان اینکه لذت جنسی از سکس ایجاد شود هم کم می‌شود.

آیا کمبود ویتامین باعث ارضا نشدن زنان است؟

نمی‌توان از لحاظ علمی در این زمینه نظر داد و قطعا نظر پزشک با توجه به وضعیت بدنی فردی خاص مهم است اما حقیقتی که وجودش را نمی‌توان انکار کرد این است که هر چه بدن بنیه‌ای قوی‌تر داشته باشد، عملکردش در هر بخش بهتر است؛ جسمی و فیزیکی هم ندارد.

عوارض جسمی و روحی ارضانشدن زنان

دلایل و عوارض ارضا نشدن زنان در سکس را که مرور می‌کنیم، متوجه می‌شویم که این مشکل نیاز به درمان جدی دارد. از عوارض این مشکل باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • افسردگی
  • اضطراب
  • خشم
  • اثرات نامطلوب روی صمیمت و رابطه عاطفی با شریک جنسی
  • بروز دیدگاه‌های نامناسب نسبت به اندام و بدن و کاهش اعتماد به نفس
  • امتحان‌کردن روش‌های ناامن و کارهای خطرناک برای آزمودن مسیرهای تازه‌ای که شاید ارضاشدن را به‌ همراه داشته باشند.

تشخیص ارضا نشدن

برای درمان ارضانشدن جنسی باید به متخصص زنان مراجعه کنید. آنها شما را در مسیر تشخیص و درمان یاری می‌کنند. متخصصان دست به ارزیابی و معاینه جسمی می‌زنند. برای رسیدن به تشخیص درست در این زمینه نیاز به معاینه جسمی و روانی وجود دارد.

پزشکان سوابق هر فرد را ارزیابی می‌کنند و می‌خواهند ببینند که آیا پای جراحی‌هایی نظیر برداشتن رحم یا مواردی از این دست به میان است یا خیر.

گاهی نیاز به ارزیابی‌ها و تصویربرداری‌ها برای بررسی وجود تومور در بدن در نقاطی مانند رحم پیش می‌آید. اگر دارویی مصرف می‌کنید هم باید نام و مشخصات آن را با پزشک درمیان بگذارید تا بتواند به تصمیم درستی درباره تشخیص خود برسد.

روش‌های تشخیصی مختلفی از سوی پزشکان در نظر گرفته می‌شود. بنا به اینکه هر مراجع دارای چه علائمی است و چه حالت‌هایی دارد، امکان دارد که پزشکان به دنبال تجویز آزمایش‌های خون برای ارزیابی وضعیت هورمون‌ها یا حتی انجام آزمایش‌هایی باشند که مقوله عفونت‌های واژنی و رحم را بررسی می‌کند.

درمان نرسیدن زنان به رضایت جنسی

با بررسی دلایل و عوارض ارضا نشدن زنان است که متخصصان به راه‌کارهای درمانی در این زمینه می‌رسند. با ارزیابی وضعیت جسمانی و روانی هر فرد، درمان‌های لازم شروع می‌شود. درمان‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تکنیک‌های تحریک
  • مشاوره
  • هورمون‌درمانی
  • تجویز دارو
  • مدیریت درد

تکنیک‌های تحریک

گاهی‌اوقات، باید با شریک جنسی خود درباره راه‌کارهای تازه‌ای برای رسیدن به تحریک جنسی به توافق برسید. استفاده از ابزارها و اسباب‌بازی‌های جنسی یا روش‌های تحریک مختلف می‌توانند در این مسیر به کمکتان بیایند.

مشاوره

برای درمان مشکلات ارضانشدنی که ناشی از مشکلات حوزه روان هستند با مشاوران و روانشناسان صحبت کنید. برگزاری جلسات مشاوره با حضور شریک جنسی و عاطفی‌تان در این زمینه هم گاهی به کمکتان می‌آید.

هورمون‌درمانی

بنا به اینکه چه نوسانات یا مشکلات هورمونی باعث بروز ارضانشدن می‌شوند، امکان دارد که متخصصان دست به تجویز داروهای هورمونی در قالب داروهای خوراکی، کرم‌ها و موارد دیگر بزنند.

تجویز دارو

تنها دو دارو با نام‌های فلیبانسرین (Flibanserin) و برملانوتید (bremelanotide) در حال حاضر برای افزایش میل جنسی زنان در بازار موچود و مورد تأیید هستند. در ضمن، فقط زنانی می‌توانند چنین داروهایی را مصرف کنند که هنوز یائسه نشده‌اند.

مدیریت درد

رویکردهای مختلفی برای کاهش درد در طول سکس وجود دارد. استفاده از روان‌سازهای واژن، امتحان‌کردن موقعیت‌ها یا همان پوزیشن‌های سکس مختلف و به‌کارگرفتن تکنیک‌های ریلکسیشن پیش از رابطه از جمله روش‌هایی هستند که برای مدیریت درد در رابطه جنسی استفاده می‌شوند.

رفع مشکل ارضا نشدن زنان

مراجعه به پزشک برای رفع مشکل ارضانشدن زنان

بسیاری از زنان به‌طور موقتی یا دائمی دچار مشکل ارضانشدن می‌شوند. اگر این موضوع را احساس می‌کنید و روی زندگی‌تان اثرات منفی گذاشته، باید به پزشک مراجعه کنید.

یادتان باشد که دلایل و عوارض ارضا نشدن زنان پرشمار هستند و شما تنها کسانی نیستید که با این موضوع دست‌ و پنجه نرم می‌کنید. دریافت کمک حرفه‌ای راهی برای رفع مشکل خواهد بود.

از طرح مشکلات جنسی خود خجالت نکشید

بخش مهمی از سلامت روح و روان شما وابسته به سکس و روابط جنسی‌تان است. نباید مشکلات مرتبط با آن را پنهان کنید یا از طرح و پیگیری‌شان خجالت بکشید.

به متخصصان خبره مراجعه و با تشخیص درست مشکل به رفع آن کمک کنید. برای دریافت نوبت از بهترین متخصصان می‌توانید از سیستم نوبت دهی اینترنتی سایت دکتردکتر هم کمک بگیرید.

پرسشی ناگفته درباره دلایل و عوارض ارضا نشدن زنان در ذهنتان باقی مانده است؟ حتماً با ما درمیان بگذارید تا کمکتان کنیم.

منابع:

my.clevelandclinic.org

health.clevelandclinic.org

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر