مراقبت از موهای رنگ شده؛ حفظ زیبایی و سلامت

خلاصه این مقاله را بشنوید

موهایتان را رنگ کرده‌اید و راضی هستید اما نگران سلامت تارهای آن شده‌اید؟ حق دارید. نگران نباشید چون با رعایت چند نکته ساده می‌توانید از موهایتان طوری مراقبت کنید که هم زیباتر و خوش‌رنگ‌تر بمانند و هم سلامتشان به خطر نیافتد. یادتان باشد که گاهی هم برای بررسی مشکلاتی مانند ریزش بعد از رنگ یا خارش و ناراحتی پوست سر بعد از رنگ‌کردن نیاز به مراجعه به متخصص پوست در تهران و شهرستان‌ها دارdد. این مسائل ریشه‌های جدی دارند و باید همه‌چیز را به‌دقت و زیر نظر پزشک بررسی کنید.

نگهداری از موی رنگ شده چگونه است؟

لازم است که برای مراقبت از موهای رنگ شده به نکاتی آگاه باشید. در ادامه می‌خواهیم از این نکات و ترفندها بگوییم تا موهایتان زیباتر از همیشه و سالم‌تر از هر زمان دیگری جلوه کنند.

مراقبت از موهای رنگ شده

۱. شستشوی موی رنگ شده

بی‌فاصله بعد از رنگ‌کردن موها، آنها را نشویید. دست‌کم ۷۲ ساعت پس از رنگ‌کردن، اقدام به شست‌وشو کنید. در فرایند رنگ‌کردن موها، کوتیکول‌های آن یعنی سلول‌های پوششی روی لایه بیرونی موها باز می‌شوند و در معرض تخریب قرار می‌گیرند.

باید بدانید که رنگ مو به طور شیمیایی روی ساختار مو اثر می‌گذارد. برای همین باید حسابی مراقب باشید تا این تغییرات در راستای تخریب موها عمل نکنند.

۲. استفاده از شامپوی محافظ

حتما از شامپوهای مخصوص موهای رنگ‌شده استفاده کنید. این شامپوها باعث می‌شوند که میزان ph طبیعی مو حفظ شود. ضمن اینکه به حفظ رنگ موها هم کمک می‌کنند و نمی‌گذارند که در فرایند شست‌وشو، رنگ موها از بین برود.

وجود مواد آب‌رسان و مغذی در این محصولات هم به حفظ سلامت موها کمک می‌کند. شامپوهای معمولی که حاوی موادی مانند الکل و سولفات هستند به موهای رنگ‌شده آسیب وارد می‌کنند.

۳. استفاده کمتر از شامپو

شست‌وشوی زیاد موها با شامپو باعث می‌شود که رنگ موها زودتر برود و از سوی دیگر، با از دست‌رفتن چربی طبیعی آنها، حالتی خشک و بدحالت پیدا کنند.

برای همین است که باید برای مراقبت از موهای رنگ شده به سراغ شست‌وشوی زیاد موها نروید. شامپوکردن زیاد را کنار بگذارید تا موهایتان خشک و آسیب‌پذیر نشوند.

۴. استفاده از شامپوی خشک

برای اینکه بهداشت را هم رعایت کرده باشید، سعی کنید در فواصل طولانی میان شست‌وشوی موهای رنگ‌شده با شامپو و آب از شامپوهای خشک کمک بگیرید.

این نوع از شامپوها، ضمن پاک‌سازی موها از غبار و چربی به بافت و ساختارشان آسیبی وارد نمی‌کنند و مانع از آن می‌شوند که رنگ موها زود از بین برود.

۵. مصرف نرم‌کننده

هر زمانی که موها را شامپو می‌کنید، مصرف نرم‌کننده را از یاد نبرید. حتما از محصولی استفاده کنید که مناسب موهای رنگ‌شده است. نرم‌کننده‌ها سدی دفاعی روی سطح موها به وجود می‌آورند.

در نتیجه، چربی طبیعی موها از بین نمی‌رود و سلول‌های پوششی بیرونی حفظ می‌شوند. برای داشتن موهای سالم، براق و پرحجم، بعد از رنگ‌کردن از مصرف نرم‌کننده‌ها غافل نشوید.

۶. پرهیز از رطوبت زیاد

در رعایت اصول مراقبت از موهای رنگ شده به دوری از رطوبت زیاد هم دقت داشته باشید. نم زیاد می‌تواند باعث کم‌رنگ‌شدن موها شود. دوش‌گرفتن‌های طولانی هم باعث می‌شوند که رنگ موها از بین برود.

موهایتان را زیاد نشویید و خیس نکنید. می‌توانید از کلاه‌های مخصوص برای سر در حمام استفاده کنید و نگذارید که در طول دوش‌گرفتن، سرتان خیس شود. در طول فصل‌های بارندگی و در مکان‌های مرطوب هم می‌توانید از سرم‌های ضدرطوبت برای مو کمک بگیرید.

۷. خشک کردن موی رنگ شده

در روتین مراقبت از موی رنگ شده به پرهیز از قراردادن موها در معرض دمای زیاد هم دقت داشته باشید. نه اجازه بدهید که آب خیلی داغ روی موهایتان بریزد و نه با اتوهای مو و سشوار، آنها را در معرض حرارت بالا قرار بدهید. یادتان باشد که حرارت و دمای بالا می‌توانند کوتیکول‌های مو را باز کنند و به آن آسیب برسانند.

رنگ مو

۸. دوری از کلر

تماس کلر موجود در آب استخرها باعث می‌شود که رنگ موها از بین برود. اگر قصد شناکردن دارید، باید حتما از کلاه شنا برای ورود به آب استخر استفاده کنید. برای محافظت بیشتر از موها می‌توانید موها را با روغنی مانند نارگیل هم چرب کنید. این روغن حکم لایه‌ای محافظ میان کلر و موها پیدا می‌کند.

مراقبت از موهای رنگ شده و آسیب دیده چگونه است؟

گاهی اوقات هم اقدامات پیشگیرانه اثرگذار نیستند و موهای رنگ‌شده دچار آسیب می‌شوند. در چنین شرایطی، باید اقدامات درمانی و مراقبتی بیشتری را پیش بگیرید. به توصیه‌های زیر دقت کنید:

درمان با روغن گرم

به موهایتان روغن بزنید و آن را با حوله گرم‌شده بپوشانید یا زیر نور خورشید بنشینید تا حرارت و گرما به آنها بتابد. روغن‌های مخصوص و مناسب می‌توانند به مرطوب‌شدن موها و جلوگیری از تخریب سلول‌های پوششی‌شان کمک کنند. برای این کار باید:

  • ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری از روغنی مناسب مانند زیتون، نارگیل یا جوجوبا را انتخاب کنید.
  • در حد چند ثانیه، روغن را در قابلمه یا مایکروویو گرم کنید.
  • پوست سر و ساقه موها را با روغن ماساژ بدهید.
  • تمرکزتان را روی نوک موها بگذارید چون نسبت به بخش‌های دیگر آسیب بیشتری می‌بینند.
  • کلاه حمام به سر بگذارید و حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه آن را روی سر نگه دارید.
  • موها را با شامپویی ملایم و بدون سولفات بشویید.
  • این کار را ۲ تا ۳ بار در هفته انجام بدهید.

برای مراقبت از موهای رنگ شده باید زمان صرف کنید و به آنها برسید.

رعایت رژیم غذایی مناسب

برای مراقبت از موهای رنگ شده و آسیب‌دیده باید به رژیم غذایی‌تان هم دقت زیادی داشته باشید. تغذیه مناسب به سلامت موها و درخششان کمک بیشتری می‌کند.

مواد غذایی مناسب می‌توانند انرژی لازم برای سوخت‌رسانی به بدن در راستای رشد مو را فراهم کنند. از جمله مواد خوراکی مناسب شامل گزینه‌هایی می‌شوند که حاوی آهن و پروتئین هستند.

این مواد غذایی باعث تقویت کراتین‌سازی برای موها می‌شوند. کراتین پروتئینی است که موها را تقویت و بافتش را محکم می‌کند. مصرف گوشت کم‌چربی، ماهی، پنیر کم‌چرب، سویا، تخم‌مرغ و اسفناج هم در این زمینه مؤثر خواهد بود. مصرف آجیل، سبزیجات و میوه‌ها هم فراموش نکنید.

پرهیز از رنگ‌کردن زودبه‌زود موها

فاصله میان رنگ‌کردن موها را طولانی کنید؛ دست‌کم ۵ تا ۶ هفته میان هربار رنگ‌کردن فاصله بگذارید. نگذارید که رنگ‌کردن زیاد موها باعث خشکی آنها شود و به لایه رویی محافظشان آسیب برساند. این نکته در مراقبت از موهای رنگ شده ضروری است.

راه هایی برای جلوگیری از ریزش موی رنگ شده

برای جلوگیری از ریزش موی رنگ شده باید حواستان به کوتاه‌کردن آن باشد. هر ۶ تا ۸ هفته، کمی موها را مرتب و اندکی از قد آن را کوتاه کنید. با رنگ‌کردن موها، آنها را بیشتر در معرض خطر و آسیب قرار می‌دهید. اگر موها را اندکی کوتاه کنید از مشکلاتی نظیر پخش موخوره یا ریزش جلوگیری به عمل می‌آورید.

در معرفی نکات مهم برای مراقبت از موی رنگ شده باید به این موارد هم اشاره کنیم:

  • ماسک‌ مو را فراموش نکنید؛ از ماسک‌های مو دو بار در هفته و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه استفاده کنید.
  • اجازه بدهید که موها با جریان هوا خشک شوند و از سشوار تاحد ممکن استفاده نکنید.

موی رنگ شده

موهای سالم و زیبا در ظاهرتان اثرگذاری زیادی دارد

حواستان به حفظ سلامت موهایتان باشد، به ویژه زمانی که آنها را رنگ می‌کنید. هرچقدر که موهایتان شاداب‌تر و سالم‌تر باشند، جلوه و ظاهر زیباتری پیدا می‌کنید. به نکاتی که گفته شد، برای مراقبت از موهای رنگ شده توجه کنید.

اگر هم احساس می‌کنید که پای مشکلی جدی به میان است، حتما به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای دریافت نوبت هم استفاده از سایت نوبت دهی اینترنتی دکتردکتر است.

درباره روش‌های مراقبت از مو پرسشی در ذهنتان وجود دارد؟ از ما بپرسید تا به شما کمک کنیم.

منابع:

loreal-paris.co.uk

stylecraze.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر