اسهال و استفراغ در کودکان را جدی بگیرید!

اسهال و استفراغ در کودکان عارضه‎ای بسیار شایع است و می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی ازجمله عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی، آلرژی‌های غذایی، مسمومیت غذایی و حتی مصرف دارو نیز باشد. بسیاری از والدین این نشانه را جدی نمی‌گیرند اما باید به شما بگوییم که گاهی صحبت مرگ و زندگی کودکتان در میان است و باید به دکتر اطفال مراجعه کنید.

البته نگران نباشید، کلید حل هر مشکلی، آگاهی درباره آن است. برای همین در این مطلب از مجله پزشکی دکتردکتر می‌خواهیم در رابطه با عارضه اسهال و استفراغ در کودکان و نوزادان، علت‌ها، علائم و درمان آن اطلاعات مفیدی ارائه کنیم، با ما همراه باشید.

دلایل اسهال و استفراغ در کودکان چیست؟

اسهال و استفراغ جزو شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی کودکان در فصل گرما محسوب می‌شود. علاوه‌براین کودکان در مقابله با ورود انواع ویروس‌ها نیز ممکن است علامت اسهال در کودکان و استفراغ را بروز بدهند.

مهم‌ترین موضوعی که در این میان بسیار حائز اهمیت بوده (و بی توجهی به آن ممکن است عوارض بسیار خطرناک و جبران‌ناپذیری را برای کودک شما به وجود بیاورد) این است که طی اسهال و استفراغ کودکان حجم آب زیادی از بدن کودک دفع می‌شود. توجه به جایگزین کردن این حجم از دست رفته نخستین اقدام درمانی است.

به‌همین‌منظور می‌توان محلول خوراکی ORS را هر چند دقیقه یکبار به کودک خوراند. این محلول علاوه بر تامین آب مورد نیاز کودک می‌تواند الکترولیت‌های از دست رفته را نیز جایگزین کند.

استفراغ کودکان

اسهال و استفراغ در کودکان به دلایل مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد که ازجمله مهم‌ترین این عوامل به‌صورت فهرست موارد زیر هستند:

  • عفونت؛ اسهال و استفراغ نوزادان و کودکان می‌تواند ناشی از عفونت‌های ویروسی، باکتریایی و انگلی باشد.
  • مسمومیت غذایی؛ خوردن غذای آلوده و تاریخ‌مصرف گذشته باعث اسهال و استفراغ کودکان خواهد شد.
  • آلرژی؛ آلرژی غذایی می‌تواند منجر به استفراغ و اسهال شود. غذاهای آلرژی‌زای رایج عبارت‌اند از شیر، تخم‌مرغ، بادام‌زمینی و مواد غذایی از این دست.
  • واکنش به دارو:؛برخی داروها می‌توانند باعث تهوع، استفراغ و اسهال شوند.
  • گاستروانتریت:؛گاستروانتریت در اصلاح پزشکی به معنی التهاب معده و روده است که می‌تواند باعث اسهال و استفراغ شود.
  • انسداد روده؛ انسداد روده نیز می‌تواند منجر به اسهال و استفراغ شود که این مورد در نوزادان و کودکان شیرخوار بسیار رایج است.

علائم اسهال و استفراغ در کودکان چیست؟

علائم اسهال و استفراغ در کودکان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مدفوع مکرر و آبکی
  • حالت تهوع
  • درد و صدای شکم
  • تب
  • از دست دادن اشتها
  • ضعف
  • کاهش وزن
  • تحریک‌پذیری
  • سردرد
  • سرگیجه

موارد ذکر شده در فهرست بالا از شایع‌ترین علائم اسهال و استفرا‌غ در کودکان هستند و با این حال این علائم می‌تواند بیشتر نیز باشند.

اسهال و استفراغ در نوزادان

اسهال و استفراغ در نوزادان و کودکان خردسال نیز عارضه‌ای شایع است. شایع‌ترین علت آن عفونت، ویروس‌ها یا باکتری‌ها هستند که می‌تواند از طریق غذا یا آب آلوده، تماس با سایر افراد بیمار یا تماس با حیوانات منتقل شود. سایر علل اسهال و استفراغ در نوزادان و کودکان خردسال عبارت‌اند از: آلرژی، مسمومیت غذایی و حتی مصرف برخی از داروها. اگر نوزاد یا کودک خردسال دچار اسهال و استفراغ شد، بهتر است که والدین در اسرع وقت به پزشک اطفال مراجعه نمایند.

درمان استفراغ و اسهال در کودکان خردسال و شیرخوار به علت استفراغ بستگی دارد. اگر به دلیل عفونت باشد، ممکن است آنتی‌بیوتیک یا سایر داروها تجویز شود. اگر علت آلرژی یا مسمومیت غذایی باشد، اجتناب از مواد غذایی آلرژی‌زا می‌تواند کمک کننده باشد. اگر نوزاد یا کودک خردسال دچار اسهال و استفراغ مکرر یا شدید است مراجعه به پزشک الزامی است.

اسهال و استفراغ در کودکان زیر ٢ سال

اسهال و استفراغ در کودکان زیر ٢ سال می‌تواند نشانه یک بیماری زمینه‌ای جدی‌تر باشد. علل شایع استفراغ و اسهال در کودکان زیر ٢ سال نیز شامل آلرژی‌های غذایی، عفونت‌ها، کم‌آبی بدن و بیماری‌های دستگاه گوارش است. درمان رایج برای این عارضه در کودکان زیر دو سال معمولاً شامل هیدراتاسیون کافی، داروها برای مدیریت علائم و اصلاح رژیم غذایی خواهد بود که بهتر است پزشک معالج آن‌ها را تجویز کند.

معده کودکان

اسهال و استفراغ در کودکان مبتلا به تب

اسهال و استفراغ در کودکان مبتلا به تب ممکن است نشان دهنده عفونت جدی‌تری مانند روتاویروس یا سالمونلا باشد. اگر کودک هم‌زمان اسهال و استفراغ به تب نیز دچار شود مراجعه به پزشک بسیار ضروری خواهد بود. در این‌گونه موارد پزشک معالج احتمالاً یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد، آزمایش‌های آزمایشگاهی را تجویز کرده و ممکن است داروهایی را برای درمان عفونت تجویز کند. همچنین احتمال دارد در برخی موارد بستری شدن در بیمارستان نیز به بهبود حال بیمار بسیار کمک کند.

استفراغ و اسهال در کودکان مبتلا به تشنج

استفراغ و اسهال در کودکان مبتلا به تشنج نیز می‌تواند نشانه یک بیماری زمینه‌ای جدی مانند عفونت یا اختلال متابولیک باشد. اگر کودک همراه با تشنج، دچار اسهال و استفراغ نیز گردد بازهم مراجعه به پزشک بسیار ضروری خواهد بود.

همچنین در این‌گونه موارد مهم است که کودک مایعات کافی دریافت کند زیرا کم‌آبی بدن می‌تواند تشنج را بدتر کند. پزشک در این‌گونه موارد ممکن است به کودک محلول‌های آب‌رسانی خوراکی را تجویز کند.

همچنین در برخی موارد، درمان این عارضه با داروهای ضد تشنج ممکن است برای کمک به کنترل تشنج بسیار ضروری باشد و گاهی حتی تغیر عادات و رژیم غذایی نیز توسط برخی از پزشکان در این رابطه ارائه می‌شود.

استفراغ ویروسی در کودکان

استفراغ ویروسی در کودکان معمولاً به دلیل عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا گاستروانتریت (نوعی بیماری التهاب معده‌ای روده‌ای) رخ می‌دهد. علائم ممکن است شامل استفراغ، تب، درد شکم یا اسهال باشد. درمان این‌گونه استفراغ نیز معمولاً شامل استراحت، هیدراتاسیون و مصرف داروهای تجویزی ضدویروس خواهد بود.

اسهال و استفراغ ناگهانی در کودکان

اسهال و استفراغ ناگهانی در کودکان ممکن است نشانه یک وضعیت اضطراری و اورژانسی جدی باشد و کودک باید توسط یک متخصص پزشکی معاینه شود. علت استفراغ و اسهال ناگهانی در کودک نیز می‌تواند از عفونت ویروسی مانند روتاویروس، مسمومیت غذایی و انسداد روده باشد.

اگر کودک تب، درد شکم یا خون در مدفوع خود داشت، باید فوراً معاینه شود. درمان این عارضه در چنین مواردی ممکن است شامل مصرف مایعات برای جلوگیری از کم‌آبی بدن، تجویز داروهایی برای توقف اسهال و استفراغ و سایر داروها برای درمان علت زمینه‌ای باشد. در چنین شرایطی پزشک با پرس و جو درباره مواد خوراکی که کودک در 24 ساعته گذشته خورده و محیط‌های اشتراکی همچون زمین بازی که در آن قرار داشته، سعی در پیدا کردن دلیل بیماری خواهد داشت. 

اگر کودک علائم زیاد جدی نداشته باشد، مصرف مایعات روان مانند آب یا آب‌میوه، غذاهای تند و تنقلات شیرین بسیار مفید خواهد بود. اگر علائم بیش از 24 ساعت ادامه داشته باشد، یا اگر علائم این عارضه در کودک تشدید شدند، مراجعه به پزشک الزامی خواهد بود.

اسهال و استفراغ کودکان

تأثیر اسهال و استفراغ بر بی‌اشتهایی کودک

اسهال و استفراغ در کودکان می‌تواند منجر به کم‌آبی بدن و کمبود مواد مغذی شود که همگی می‌توانند منجر به بی‌اشتهایی در آن‌ها شوند. کم‌آبی می‌تواند باعث کاهش اشتها و حتی منجر به خستگی و حالت تهوع شده و کمبود مواد مغذی می‌تواند منجر به کمبود انرژی و کاهش اشتها شود. همه این اثرات در کنار هم منجر به کاهش مصرف غذا در کودک خواهد شد. برای جلوگیری از بی‌اشتهایی، مصرف مایعات و مواد مغذی کافی بسیار ضروری است.

وقتی کودک اسهال و استفراغ دارد، چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر کودکی دچار اسهال و استفراغ شود و چنانکه علائم شدید باشد، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند، زیرا این اسهال و استفراغ در کودکان می‌تواند نشانه یک بیماری جدی‌تری مانند مسمومیت غذایی یا ویروسی باشد. اگر علائم بیش از یک شبانه‌روز ادامه داشت  یا اگر به نظر رسید که کودک کم آب شده یا تب بالایی دارد، باید آن را فوراً نزد پزشک اطفال ببرید.

به این نکته توجه کنید که نباید درمان اصولی اسهال و استفراغ کودک را پشت گوش بیاندازید زیرا ممکن است حال او بدتر شده و ضرر جبران‌ناپذیری به سلامت او وارد شود. 

درمان اسهال و استفراغ در کودکان

اسهال و استفراغ در کودکان را می‌توان با داروهای خانگی و داروهای تجویزی کنترل کرد. در ادامه به درمان خانگی اسهال و استفراغ و همچنین درمان دارویی این عارضه اشاره خواهد شد.

درمان خانگی استفراغ و اسهال در کودکان

درمان‌های خانگی برای اسهال و استفراغ بسیار مفید هستند که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای جلوگیری از کم‌آبی، کودک باید مایعات فراوانی مانند آب، آبمیوه و غذاهای آبکی مانند سوپ را مصرف کند.
  • برای جلوگیری از تهوع و استفراغ بیشتر، وعده‌های غذایی کوچک و مکرر از غذاهای ملایم مانند موز، برنج، سیب و غیره مفید هستند.
  • در این‌گونه موارد باید از مصرف غذاهای پرچرب و قندی که می‌توانند اسهال را بدتر کنند، خودداری شود.
  • مصرف پروبیوتیک‎هایی مانند ماست به کودک کمک می‌کند تا باکتری‌های سالم را به سیستم گوارش بازگرداند.
  • و بسیاری از روش‌های دیگر درمان خانگی در این رابطه

داروهای مناسب برای اسهال و استفراغ

مصرف دارو برای اسهال و استفراغ در نوزادان و کودکان ممکن است با توجه به نسخه پزشک و یا بدون نسخه پزشک باشد. البته برای کاهش ریسک همیشه استفاده از نسخه پزشک بهتر است. به‌صورت کلی داروهایی که ممکن است پزشک برای این عارضه تجویز کند و اقداماتی که باید برای کودک در این رابطه انجام شود به‌صورت زیر هستند.

  • از داروهای ضد اسهال مانند لوپرامید برای کاهش دفعات و شدت اسهال استفاده شود.
  • برای کاهش استفراغ به کودک خود داروهای ضد تهوع مانند اندانسترون بدهید.
  • برای کمک به کاهش علائم اسهال و استفراغ در کودک، مصرف بیسموت ساب سالیسیلات نیز مفید است.

اسهال و استفارغ عامل بیماری کودکان

درمان اسهال و استفراغ را جدی بگیرید

اسهال و استفراغ در نوزادان به مراتب جدی تر از کودکان است چرا که آب بدن نوزاد خیلی سریع‌تر از کودک از دست می‌رود. از نشانه‌های این رویداد آن است که نوزاد بسیار بی‌قرار می‌شود و خیلی کم ادرار می کند. اشتهایش را از دست می دهد و دست و پاهایش سرد می‌شوند.

اگر کودک در 24 ساعت گذشته بیش از 6 بار مدفوع شل یا اسهال دفع کرده یا اگر بیش از 3 بار استفراغ داشته است، به هیچ عنوان درنگ جایز نبوده و باید فورا با پزشک تماس بگیرید.

زیرا در این صورت، جایگزین کردن این حجم از آب و موادغذایی از دست رفته کار بس دشواری است. به طور کلی منابع ذکر می‌کنند که در صورتی که کودک شما همراه با اسهال و استفراغ علائمی همچون واکنش ضعیف به داروها، تب، دفع ادرار به میزان خیلی کم و استفراغ بیش از یک روز را نیز دارد؛ حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

نکته‌ بسیار مهم و حیاتی که درباره استفراغ در نوزادان باید ذکر کرد این است که اگر کودکتان استفراغ‌های مکرر دارد او را به پشت بخوابانید تا در صورت بروز استفراغ، از آسپیره شدن نوزاد و به دنبال آن خفگی و مرگ وی جلوگیری کنید.

اسهال و استفراغ در کودکان در تابستان

شایع‌ترین علت اسهال و استفراغ در کودکان در تابستان، گاستروانتریت بوده که نوعی عفونت دستگاه گوارش به‌حساب می‌آید. علائم شایع گاستروانتریت شامل اسهال، استفراغ، درد شکم، تب و از دست دادن اشتها است. از دیگر علل احتمالی اسهال و استفراغ در کودکان در ماه‌های تابستان می‌توان به مسمومیت غذایی، روتاویروس و انگل‌ها اشاره کرد.

حالت تهوع در کودکان

درمان اسهال و استفراغ کودک بهتر است توسط پزشک انجام شود تا در خانه!

اسهال و استفراغ یکی از عارضه‌های رایج در کودکان و نوزادان است که در این مطلب از مجله پزشکی دکتردکتر در رابطه با ابعاد گوناگون آن به بحث و بررسی انجام دادیم. مجددا تاکید می‌کنیم که اگر کودک دچار اسهال و استفراغ شود، باید فوراً به پزشک اطفال مراجعه کنید چون این عارضه موجب کم‌آبی بدن می‌شود و ممکن است نشانه بیماری خطرناک‌تری برای کودک باشد.

پزشک ممکن است در این موارد محلول‌های آب‌رسانی خوراکی یا داروهایی را برای بازگرداندن تعادل و جلوگیری از کم‌آبی توصیه کند که مصرف آن‌ها ضروری است. ضمن این که عمل به تمامی دستورات پزشک و پایبندی به زمان‌بندی انجام شده نیز اهیمت ویژه‌ای در درمن اسهال و استفراغ کودک دارد.

برای مشاوره و مراجعه به پزشک متخصص هم می‌توانید با استفاده از پلتفرم آنلاین دکتردکتر، نوبت اینترنتی خود را راحت و در هر ساعت از شبانه‌روز و از میان پزشکان شهر خود بگیرید.

 امیدوارم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. در انتها از شما می‌خواهیم که اگر سوالی در این زمینه دارید، از مشاور سلامتی ما بپرسید.

منابع:

 webmd

 stlouischildrens

 
محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
54 نظرات
  1. رویا می گوید

    دختر۵ ساله ام بعد از تماس با اب الوده اسهال و استفراغ گرفته و الان حساسیت به غذا پیدا کرده تو رو خدا راهنمایی کنید چکار کنم

  2. فریبا بارگزهی می گوید

    سلام پسر من دوماهشه از وقتی به دنیا اومده استفراغ داره ایساله و دستور پاش سرد میشه تو خواب هم حالت توع داره رنگ مدفوش یبار سبزه یبارسفید الان زرد ادارشم کم شده لطفاً بگین چیکار کنم چشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      باید معاینه بشه، به متخصص” اطفال مراجعه کنید

  3. محدثه رضوی می گوید

    سلام پسرم 1سالو4ماهشه چندروزه استفراغ میکنه اسهاله رنگ مدفوش سفیده ولی همه چیزهم میخوره اینجوری نیس که چیزی نخوره بایدچکارکنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      شیرخوار زیر ۲ سال و علایم چند روزه، هرچند تغذیه خوب هم باشه، لازم به ویزیت است
      به متخصص” اطفال مراجعه کنید

  4. معصومه احمدی می گوید

    سلام پسرم ۶ماهشه سرماخوردگی داره اسهال واستفراغ هم داره تو روستاییم به دکتر دسترسی ندارم چیکار کنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      در روستا هم مرکز بهداشت و مرکز جامع خدمات سلامت هست
      شیرخوار ۶ ماهه نیاز به معاینه حضوری دارد
      میتوانید از تماس تلفنی با <a href="https://evisit.drdr.ir/doctors&quot; اطفال هم استفاده کنید

  5. امین می گوید

    سلام پسرم 2سال نیم داره ازصب اسهال هست واستفراغ میکنه و5بار رفته دستشویی و دوبار هم استفراغ داشته ببرمش دکتریانه غذاهم نخورده فقط آب میخوره؟؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      حتما ویزیت شود
      بچه ها در اثر اسهال و استفراغ مستعد کم آبی هستن و نیاز به درمان دارویی دارن

  6. افسانه می گوید

    سلام پسرم 5 سالشه توی یک ماه به فاصله هرهفته یا دوهفته استفراغ میکنه هر بار بردمش دکتر فقط دارو داده تا چند روز خوب بوده باز هفته بعد دوباره همینطور استفراغ میکنه هر دفعه 4 با 5 بار باید چیکار کنم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بهتره به فوق” تخصص گوارش اطفال مراجعه کنید

  7. خادمی می گوید

    سلام پسرم ۸ماهه است هفته پیش تب شدید وسرفه داشت بردمش دکتر متخصص کودکان دارو داد تب وعلائم سرماخوردگیش خوب شده از دیروز غذا ،شیر خشک، اب ، وهرچیز دیگه ای بهش میدم بلافاصله بالا میاره اسهال هم شده ببخشید رنگ مدفوعش سفیده
    توروخدا بگین چکار کنم بچم شیرخشکی هست دیدم خیلی بالا میاره پودر اُ ار اس کم کم بهش میدم اما سریع بالا میاره

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      این هم از ادامه علایم ویروس هست
      باید براش سرم و داروی تزریقی وصل شه به درمونگاه یا متخصص اطفال مراجعه کنید

  8. عارف جان می گوید

    سلام پسرم ۹ماهشه پنج روزتب داشت همراه بالرزش وبعداسعال استفراغ شد بردم متخصص عفونت اطفال شربت دادواس تب واسهال بهترنشدبردم بیمارستان ۴روزبستری شد مرخص شدفرداش صبح دیدم تب دارشربت دادم داشتم پاشوییه میکردم بالااورد یه چنددقیقه بعدبازم شربت دادم اونم همزمان بااسهال استفراغ داشت جوری که ریه هاش صدامیده موقع حالت تهوع ونمیتونه واحساس خفگی میکنه بخداجوونم دراومدبازم ببرم بستری کنم ممنون زنده باشین🤲🤲

  9. ایران دخت رضائي کلاکوب می گوید

    سلام نو ه ام ۳سالشه در دوسالگی اش عمل روده داشته بعد از عملش هر دوماهی یا هرماه استفراغ همراه با بی حالی که به دکتر مراجعه می‌کنند وسرم و دارو بهش میدن آزمایشات زیادی ازش گرفتن ولی علت استفراغ معلوم نیست آیا لازمه آزمایش حساسیت غذایی هم ببریمش یا امکان داره که دیابت داشته باشه من که مادر بزرگش هستم وقتی قندم میره بالا حالت تهوع دارم .راهنمایی کنید .درضمن بچه ۶ماهه به دنیا آمد با وزن ۸۰۰گرم که سه ماه اول بیمارستان بستری بود الان که ۳سالشه ۸کیلو وزن دارد

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      بهتره اول ببرید فوق تخصص گوارش اطفال

  10. سارینا می گوید

    سلام دختر من دو روز اسهال واستفراغ داره .بیشتر صبحها استفراغ میکنه. تب نداره. اشتهاش کمه وداروها وآمپول هم تاثیر چندانی نداشته. بعد استفراغ کمتر سرفه میکنه ولی درطول روز زیاد سرفه میکنه.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      احتمال کرونا مطرحه باید ویزیت شه حتما

  11. دلنیا می گوید

    سلام‌دخترم یک سال و نه ماهشه از دیروز صبح استفراغ میکنه و از دیشب هم اسهال شده دیروز صبح دکتر بردمش بهش آمپول زد و شربت نئوزینک داد اما بازم استفراغ داره و اسهال هم که شده شیرخشکی هستش میل به هیچی نداره

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگه با داروها خوب نشده مجدد ویزیت شه و تست کرونا هم انجام شه

  12. فرشاد می گوید

    پسرم دوسال نیم سن دارد این 3 روزه استفراغ شدید و تب داره تا الان 3 بار پیش متخصص بردمش دارو میده ولی اصلا خوب نمیشه اب وحتی دارو هم میخوره بالا میاره چکار بایک بکنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید حتما آزمایش cbc, diff, bun, cr, ast, alt, alkp, ldh, esr, crp,u/a انجام شه حتما و در صورتی که آزمایش ها نرمال نبود تست کرونا هم انجام شه

  13. عمر می گوید

    پسرم یک هفته هست اسهال و استفراغ وتب اصلا هیچی نمیخوره از ادرارش هم عفونت میاد و خیلی بی‌حال

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      آزمایش cbc, diff, bun, cr, ast, alt, alkp, ldh, esr, crp,u/a انجام شه حتما و در صورتی که آزمایش ها نرمال نبود تست کرونا هم انجام شه

      1. علی محمودی می گوید

        سلام نوزاد ۸ماهه دارم از 14 روز پیش تب اسهال بالا دورد بعد از چندتا دکتر سه شب بستری بود آوردیم خونه باز علائم برگشت الان از زمان شروع بیماری 14روز گذشته آزمایشات چیزی نشون نمیده و خوبه ولی تب قطع و وصل میشه بالاآوردن کمتر شده اسهال شم تقربا خوب شده.ولی سریالی شده چکار کنیم توروخدا پاسخ بدید ممنونم نگرانیم شدیدا

  14. مهدی فرجام می گوید

    سلام پسر من یک هفته است که هم استفراغ می‌کنه و هم اسهال هیچی هم نمی خوره هر چی می دیم بخوره استفراغ می کنه بنظرتون چیکار باید کرد لطفاً راهی را پیش پای ما بگزارید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد سونوگرافي انجام بديد و از نظر آپانديسيت بررسي شيد

  15. فرزین فتاحی می گوید

    سلام من پسرم ۳سالشه الان دوروزه اسهاله و۲ازدیشب استفراغ کرده بنظرتون چه کاری انجام بدم ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام آزمايش خون و ادرار براش انجام بديد از نظر كرونا هم بررسي شه
      اگر نرمال بود ممكنه آپانديسيت يا عفونت روده اي باشه

  16. نارین می گوید

    سلام امروز۶روزاست دخترم اسهاله وامروزبدنش سردوابریزش بینی داره اشتهاشم کم شده راهنمای لطفا

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام تست كرونا براش انجام بديد لطفا و

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص اطفال مراجعه کنید.

  17. پریسا می گوید

    سلام دخترم۵سالش ۲باراستفراغ کرده طی۳درددرنواحی ناف الان خوب ببرمشدکترچون قبلاکفصول امپرانازول ۲۰ نصفش می خورده

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد سونوگرافي شكم انجام شه براش و

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص اطفال مراجعه کنید.

  18. سوگل کنگرانی می گوید

    سلام دخترم یک ساله هست و نه کیلو ونیم وزنش هست دو روزه که روزی یک بار اسفراغ داشته و امروز اسهال هم بود نا ارومه و بی اشتها میشه راهنمایی کنید در منزل درمانش کنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      چون بی قرار و بی اشتهاس حتما نیاز به ویزیت حضوری دارد

  19. مهرانا می گوید

    سلام
    دخترم هفته پیش اسهال واستفراغ داشت بردیمش دکتردارودادخوب شد
    بازاین هفته هم دوباره شروع شده اسهال واستفراغی
    چیکارکنم?

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام اين آزمايشات را انجام بديد براش
      Cbc.diff esr crp
      U/A
      U/C
      و سونوگرافي هم انجام دهيد تا از نظر آپانديسيت بررسي شود

  20. امید می گوید

    سلام پسرم اسالشه اسهال واستفراغ هس میشه راهنماییم کنیدخونه درمانش کنم ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام اگه استفرغ داره بايد مايع درماني از طريق سرم داشته باشه
      بهتره توسط متخصص اطفال ويزيت شه عزيزم تا ميزان دقيق كم آبيش محاسبه شه

  21. فتانه کمالی می گوید

    سلام دخترم ۲ سال و نیم سن دارد و الان حدود ۵ ساعته ک چهاربار استفراغ داشته و یک بار (اسهال)داشته
    میشه راهنماییم کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد توسط متخصص اطفال معاينه شه
      قند خونش چك شه آزمايش خون از نظر عفونت بگيريد ازش و آزمايش مدفوع همچنين از نظر آپانديسيت هم معاينه شه

  22. نیلو می گوید

    سلام. پسریک سال ونیم دارم که الان اسهال واستفراغ داشت.اصلاشیرنمیخوره میشه راهنمایی کنید چطوری خونه درمانش کنم تاببرم دکتر

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام اسهال و استفراغ نيازمند بستري هست بايد بستري شه آزمايش خون و ادرار ازش بگيرن و سرم درماني شه

    2. معصومه براتی می گوید

      سلام پسرم یک هفته پیش ناس خورده بود بهش دکتر شربت دایمتکون داد حالش هم خوب بود بعددو روزش اسهال استفراغ شده نمی دونم چی کار کنم یو هفتس که همینجوری ۱۱ ماهشه

  23. ناشناس می گوید

    سلام دخترم سه سالشه ازدیروز تب اسهال واستفراغ داره چیکارکنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد اين آزمايشات را بدهد و اگه تحمل خوراكي ندارد حداقل ٦ ساعت بستري شود
      Cbc.diff
      Esr
      Crp
      Ldh
      Covid igm an igg
      U/A
      U/C

  24. روحینا می گوید

    پسرم حدود نزدیک به ۱ سال عمر داره خیلی اسهال و استفراغ نارامی میکنه داکتر مراجعه کدم دوا داد ولی فایده نمیکنه چیطور کنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد از نظر عفونت ادراري بررسي شه
      آزمايش ادرار ازش بگيريد و توسط متخصص اطفال ويزيت شود

  25. حم می گوید

    درود آیا اسهال و استفراغ در کودکان می‌تواند نشانه ابتلا ب کرونا باشد

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بله میتواند از علایم کرونا باشد
      اما در کل علل دیگری از جمله عفونت گوارشی باکتریایی و مسمومیت و..نیز مطرح است

  26. زهرا عزیزی از اصفهان می گوید

    روز گذشته یکبار استفراق کرد وامروز یک بار اسهال داشت ولی کمی بیحال بود دخترم دوستل وهفت ماه داره

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر نمیتواند غذا بخورد و استفراغ مکرر بعد غذا دارد یا تب و لرز و اسهال مکرر و یا ضعف و بی حالی زیاد و نمیتواند بازی کند و حالت خواب آلودگی دارد ویزیت شود
      در غیر اینصورت وزن او را بگویید تا راهنمایی انجام شود

  27. سامی می گوید

    سلام.پسر۳سالشه.تب.اسهال.واستفراغ.داره.چیکار.کنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد از نظر كرونا بررسي شود
      اگر نميتواند چيزي بخورد بايد حداقل ٦ ساعت بستري باشد تا دچار كم آيي نشود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر