قرص لوراتادین چیست و چه کاربردی دارد؟

خلاصه این مقاله را بشنوید

قرص لوراتادین (Loratadine ) نوعی آنتی‌هیستامین است که از علائم حساسیت مانند خارش چشم، عطسه، آبریزش بینی یا کهیر پیشگیری یا آنها را درمان می‌کند. این دارو که بدون نسخه در دسترس است، خواب‌آور نیست و اگر مبتلا به بیماری کبدی یا کلیوی هستید، باید قبل از مصرف دارو با پزشک مشورت کنید. این دارو مانند بسیاری از داروهای دیگر عوارضی همراه دارد.

برخی از افراد با مصرفش دچار سردرد و احساس خستگی می‌شوند. مصرف هم‌زمان لوراتادین با برخی از داروها مانند سایمتدین هم تداخلاتی ایجاد می‌کند. در این مقاله، به‌طور کامل از این قرص، نام و اشکال موجود در بازار، عوارض، کاربردها و استفاده از آن در موقعیت‌های مختلف مانند بارداری خواهیم گفت.

برای خواندن این مقاله به حدود ۵ دقیقه زمان نیاز دارید.

قرص لوراتادین یا کلاریتین چیست؟

لوراتادین از دسته داروهای آنتی هیستامین است که از علائم آلرژی یا همان حساسیت جلوگیری می‌کند و در صورت دچارشدن به قرمزی پوست، خارش چشم، عطسه و گرفتگی یا آبریزش بینی و بروز کهیر روی پوست از آن استفاده می‌شود.

نحوه عملکرد لوراتادین چگونه است؟ این ماده با مسدودکردن هیستامین عمل می‌کند؛ منظور همان ماده‌ای است که در طی یک واکنش آلرژیک توسط بدن آزاد می‌شود.

در واقع، زمانی که به ماده‌ای حساسیت دارید، هیستامین ترشح می‌شود. این دارو با نام تجاری کلاریتین (Claritin) هم در دسترس است و بدون نسخه به فروش می‌رسد.

چه افرادی می‌توانند از این دارو استفاده کنند؟ بزرگسالان و کودکان ۲ سال و بالاتر می توانند داروی لوراتادین را مصرف کنند. لوراتادین در عرض یک ساعت پس از مصرف کاملا اثر می‌کند و  تأثیر آن ۲۴ ساعت باقی می‌ماند.

لوراتادین

کاربرد و مصرف لوراتادین

قرص لوراتادین برای درمان چه بیماری‌ها و مشکلاتی مصرف می‌شود:

  • تب یونجه
  • ورم ملتحمه (قرمزی، خارش چشم)
  • اگزما
  • کهیر
  • واکنش به نیش حشرات
  • برخی از آلرژی‌های غذایی
  • درمان خس خس سینه

قرص لوراتادین برای سرماخوردگی و کاهش عوارضش مانند آبریزش یا گرفتگی بینی، خارش چشم، بینی و گلو کاربرد دارد. سرفه ناشی از ترشح مخاط در دوران سرماخوردگی هم با لوراتادین بهبود پیدا می‌کند.

لوراتادین مخاط بینی را خشک می‌کند، بنابراین می‌تواند به کاهش این نوع سرفه کمک کند. اما بعید است که سایر علل سرفه را درمان کند. رابطه‌ای میان اثرگذاری مثبت انواع آنتی‌هیستامین مانند لوراتادین و افسردگی هم وجود دارد.

اشکال دارویی لوراتادین

لوراتادین به شکل‌های مختلف در بازار در دسترس است:

  • قرص، جویدنی
  • قرص معمولی
  • شربت لوراتادین
  • کپسول لوراتادین ژله‌ای
  • محلول خوراکی

لوراتادین پماد هم دارد و برای درمان مشکلات پوستی ناشی از الرژی مانند کهیر هم به عنوان داروی حساسیت استفاده می‌شود. برای مشکلات مختلف از جمله بروز بثورات پوستی باید تحت نظر متخصص پوست، اقدام به مصرف داروهایی نظیر این مورد کنید.

دوز و نحوه مصرف لوراتادین

قرص لوراتادین 10 برای چیست؟ لوراتادین به صورت قرص 10 میلی‌گرمی و به عنوان دارویی مایع (با برچسب 5 میلی گرم/5 میلی لیتر یا 1 میلی گرم/1 میلی لیتر) عرضه می‌شود.

دوز معمول در بزرگسالان 10 میلی گرم یک بار در روز است. لوراتادین برای کودکان چطور تجویز می‌شود؟ پزشک از وزن یا سن کودک شما برای تعیین دوز مناسب استفاده می‌کند. وضعیت لوراتادین و تداخل با غذا چگونه است؟ می‌توانید لوراتادین را با غذا یا بدون غذا مصرف کنید.

اوردوز با لوراتادین

لوراتادین به طور کلی بی‌خطر است. اگر آن را بیش از حد مصرف کنید،  احتمال بروز مشکلی جدی زیاد نیست. بااین‌حال، اگر فکر می‌کنید بیش از حد از این دارو مصرف کرده‌اید، با اورژانس تماس بگیرید.

بهترین زمان مصرف لوراتادین

لوراتادین هر چند ساعت باید مصرف شود؟ ممکن است، فقط در روزی نیاز به مصرف قرص لوراتادین برای رفع آبریزش بینی یا عوارض سرماخوردگی و… داشته باشید که علائم دارید. به عنوان مثال، اگر در معرض محرک‌هایی مانند موی حیوانات قرار گرفته‌اید. گاهی هم برای جلوگیری از علائمی مانند تب یونجه در بهار و تابستان نیاز به مصرف منظم آن خواهید داشت.

سعی کنید لوراتادین را تقریباً در یک ساعت معین هر روز مصرف کنید. زمانی را انتخاب کنید که به راحتی به خاطر می‌سپارید.

نگهداری از قرص لوراتیدین

قرص لوراتادین باید:

  • دور از دسترس اطفال نگه داشته شود.
  • در دمای اتاق بین ۲ تا ۳۰ سانتیگراد نگهداری شود.
  • از رطوبت دور بماند.

عوارض لوراتیدین چیست؟

مانند همه داروها، لوراتادین هم می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند، اگرچه عوارض در همه افراد دیده نمی‌شود. از عوارض جانبی  دارو باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • خواب آلودگی در درصد اندکی از افراد
  • خشکی دهان
  • سردرد
  • خستگی

چه افرادی نباید از لوراتادین استفاده کنند؟

لوراتادین برای برخی افراد مناسب نیست. برای اطمینان از بی‌خطر بودن آن برای شما، قبل از مصرف لوراتادین به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. در این وضعیت‌ها نمی‌توانید قرص لوراتادین یا اشکال دیگر آن را استفاده کنید:

  • نارسایی شدید کبدی دارید.
  • دچار حساسیت به مواد افزودنی غذایی هستید.
  • مبتلا به صرع یا بیماری دیگری هستید که شما را در معرض خطر تشنج یا حمله قرار می‌دهد.
  • به مواد و ترکیبات آن حساسیت دارید یا سابقه حساسیت به برخی داروهای دیگر را داشته‌اید.

موارد احتیاط در مصرف لوراتیدین چیست؟

چه کسانی باید در مصرف قرص لوراتادین دقت به‌خرج بدهند:

  • کسانی که به محتویات دارو حساسیت دارند.
  • مبتلایان به فنیل کتونوری.
  • بیماران کبد و کلیه.

اگر به لوراتادین یا دزلوراتادین (کلارینکس) حساسیت دارید، نباید این دارو را مصرف کنید. تمام دستورالعمل‌های روی برچسب و بسته داروی خود را دنبال کنید. برخی از اشکال جویدنی لوراتادین ممکن است حاوی فنیل‌آلانین باشند.

اگر فنیل کتونوری (PKU) دارید، قبل از استفاده از این اشکال لوراتادین با پزشک خود صحبت کنید. در صورتی که بیماری کبدی یا کلیوی دارید هم قبل از مصرف این دارو از پزشک یا داروساز سوال کنید.

یکی از بهترین روش‌ها برای مراجعه به پزشکان و وقت‌گرفتن از آنها، استفاده از سامانه نوبت دکتر در سایت دکتردکتر است. با این روش، پزشکان را شناسایی کنید و برای مشورت، پرسش مشکلات و درمان وضعیت‌های مختلف با آنها اقدام کنید.

تداخلات دارویی لوراتیدین چیست؟

سایر داروها ممکن است با لوراتادین تداخل داشته باشند، از جمله داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین‌ها و محصولات گیاهی. داروهای سرماخوردگی یا آلرژی هم می‌توانند با قرص لوراتادین تداخل پیدا کنند.

 اگر سیگار می‌کشید، مشروبات الکلی می‌نوشید یا از مواد غیرقانونی استفاده می‌کنید، هم باید حواستان به تداخلاتشان با این دارو باشد.

مصرف لوراتادین در بارداری و شیردهی چگونه است؟

لوراتادین را می‌توان در بارداری مصرف کرد. شواهدی مبنی بر آسیب‌رسان‌بودن آن در دوران بارداری وجود ندارد. بااین‌حال بهتر است که برای مصرف هرگونه قرص و دارویی در دوران حاملگی با پزشک مشورت کنید.

اگر پزشک سلامت کودکتان را تأیید کند هم می توانید در دوران شیردهی از قرص لوراتادین استفاده کنید. اطلاعاتی در دسترس است که نشان می‌دهد فقط مقادیر اندکی از آن وارد شیر مادر می شود.

مصرف لوراتادین برای اطفال چگونه است؟

مصرف شربت لوراتادین برای آبریزش بینی کودکان یا مشکلات دیگر معمولا راحت‌تر از قرص‌ها است. این دارو همراه با یک سرنگ یا قاشق پلاستیکی به شما کمک می‌کند تا دوز مناسب را اندازه‌گیری کنید.

اگر کودکان زیر۶ سال یا وزن ۳۰ کیلوگرم یا کمتر هستند، بهتر است که به جای قرص از شربت و شکل مایع لوراتادین مصرف کنند. پس به‌طور کلی، این دارو برای اطفال در سن مشخص هم قابل استفاده است.

داروی لوراتادین

مصرف آگاهانه قرص لوراتادین

حواستان باشد که چون برخی داروها بی‌نسخه هم قابل‌دسترسی‌اند، اجازه مصرف بی‌اصولشان را ندارید. در واقع، این دسته از داروها هم می‌توانند در صورت مصرف اشتباه باعث بروز عوارض و مشکلاتی شوند.

کاربرد داروتب یونجه، ورم ملتحمه (قرمزی، خارش چشم)

اگزما، کهیر، واکنش به نیش حشرات

برخی از آلرژی‌های غذایی

شرایط نگهداریدور از دسترس اطفال نگه داشته شود.

در دمای اتاق بین ۲ تا ۳۰ سانتیگراد نگهداری شود.

از رطوبت دور بماند.

عوارضخواب آلودگی در درصد اندکی از افراد، خشکی دهان

سردرد، خستگی

اشکال داروییقرص، جویدنی- قرص معمولی- شربت لوراتادین

کپسول لوراتادین ژله‌ای-محلول خوراکی

اگر درباره این دارو، پرسش و ابهامی برایتان باقی مانده، حتما از ما بپرسید تا به‌کمک متخصصان به شما پاسخ بدهیم.

سوالات متداول لوراتیدین

لوراتادین با نام تجاری کلاریتین هم در بازار موجود است.

بله، شکل جویدنی آن هم در کنار سایر اشکال وجود دارد.

لوراتادین یک بار در روز مصرف می‌شود و بهتر است که زمان مناسب آن را تعیین و هر روز در همان ساعت، قرص را مصرف کنید.

از این قرص برای تب یونجه، ورم ملتحمه (قرمزی، خارش چشم)، اگزما، کهیر، واکنش به نیش حشرات و برخی از آلرژی های غذایی استفاده می‌شود.

لوراتادین معمولا باعث خواب‌آلودگی نمی‌شود و به عنوان نوعی آنتی‌هیستامین غیرآرام بخش در نظر گرفته می‌شود. با‌این‌حال، ممکن است که برخی از افراد خواب‌آلود شوند.

سیتریزین معمولا عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای دیگر آنتی‌هیستامین دارد.

منابع:

my.clevelandclinic.org

nhs.uk

drugs.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر