اثرات و عوارض استرس روی ذهن و جسم (تایید شده توسط پزشک)

خلاصه این مقاله را بشنوید

ابتلا به اگزما، انواع استرس حاد یا مزمن، فشار خون، سردرد های میگرنی و عصبی، بروز انواع مشکلات گوارشی، امکان ابتلا به سرطان، چاقی یا لاغری زیادی از حد و مشکلاتی از این قبیل همگی تنها بخشی از اثرات و عوارض استرس هستند. شرایط خاصی که استرس بر بدن حاکم می‌کند، باعث ترشح مواد شیمیایی و هورمون‌هایی در بدن می‌شود که واکنش‌های یبولوژیکی خاصی را برمی‌انگیزد؛ در نهایت همین سازوکار باعث ابتلا به بیماری‌های مختلفی می‌شود که گاه ممکن است اثرات مخرب جبران‌ناپذیری از خود به جای بگذارند. برای همین تاکید می‌کنیم که در چنین شرایطی، قبل از این که همه چیز پیچیده‌تر شود به یک مشاور مراجعه کنید و مشکل را ریشه‌ای حل کنید.

برای این که از اثرات خانمان‌سوز استرس و خرابی‌هایی که برای بدن به بار می‌آورد آگاه شوید، در این مطلب از مجله سلامت و پزشکی دکتردکتر می‌خواهیم تا بیماری‌هایی که در اثر استرس در بدن به وجود می‌آیند را به شما معرفی کنیم؛ برای همین از شما می‌خواهیم تا در ادامه با ما همراه باشید. مطالعه این مطلب، 7 دقیقه طول خواهد کشید.

محتوای پزشکی این مقاله، توسط دکتر شهریار موذنی، دکتر روانپزشک تایید شده است.

دکتر شهریار موذنی روانپزشک در شهر اصفهان

اگر سوالی در اینباره دارید، می‌توانید در انتهای همین صفحه و در بخش نظرات بپرسید تا پزشک به شما پاسخ دهد.

 

چاقی یا لاغری عصبی

یکی از عوارض استرس و فشار عصبی می‌تواند این مورد باشد که فرد یا خیلی چاق می‌شود یا به شکل عجیبی وزن از دست می‌دهد. موقعیت‌های استرس‌زا باعث افزایش تولید هورمون کورتیزول (این هورمون اشتها را افزایش می‌دهد) در بدن می‌شوند و همین متابولیسم بدن را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

سردردهای میگرنی و عصبی

میگرن نوعی سردرد عصبی است که معمولا یک نقطه از سر را درگیر می‌کند و بیشتر به دلیل محرک عصبی همچون استرس و اضطراب رخ می‌دهد. درد خفیف در سر و گردن، احساس فشار در اطراف دهان و درد در جمجمه و پیشانی از متداول‌ترین علائم سردرد میگرنی عصبی هستند و گاه با حالت تهوع و درد عصبی همراه می‌شوند.

اگر سردردهای میگرنی‌تان زیاد و کنترل استرستان سخت شده، می‌توانید با گرفتن نوبت پزشک از سایت نوبت دهی دکتردکتر هر چه سریع تر برای درمان و مشاوره برای بازیبای سلامتیتان اقدام کنید.

پرخوری در اثر استرس

مشکلات گوارشی

اختلال در دستگاه گوارش مثل زخم معده و رفلاکس تاثیر استرس بر معده هستند. عفونت هلیکوباکتر پیلوری و استفاده طولانی مدت از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) از جمله فاکتورهایی هستند که باعث شدت تاثیر استرس روی معده می‌شوند. تاثیر استرس بر روده معمولا با فاصله زمانی کمی خودش را بعد از تحمل یک شرایط استرس‌زا نشان می‌دهد.

مشکلات پوستی

ویتیلیگو، اگزما و پسوریازیس از جمله بیماری‌های پوستی هستند که بعد از استرس و اضطراب مزمن بروز می‌کنند. هرچند که ریزش شدید مو، آلوپسی (طاسی)، نازک شدن مو نیز بعد از استرس شدید آشکار می‌شوند. اختلالات جنسی و خستگی مفرط نیز بعد از استرس بسیار رخ خواهند داد.

اگر در این رابطه سوالی دارید، حتما در بخش نظرات از مشاور سلامتی دکتردکتر بپرسید.

اختلالات روانی

بروز انواع اختلالات روانی، محتمل‌ترین مشکلاتی هستند که در اثر تداوم استرس و اضطراب در فرد رخ خواهند داد. استرس حاد (شدید اما گذرا) باعث اختلال پس از سانحه و اختلال اضطراب فراگیر می‌شود، استرس حاد تکرار شونده باعث بروز اسکیزوفرنی و استرس مزمن طولانی مدت باعث بروز افسردگی و اضطراب مدام خواهد شد. تاثیر استرس بر مغز را می‌توان با شدیدترین محرک‌های بیماری یکسان دانست. همچنین نباید از تاثیر استرس بر خواب غافل بود.

اثر استرس روی مغز
اثر استرس روی مغز

تاثیر استرس بر قلب

زمانی که بدن دچار استرس می‌شود، مغز به ریه دستور می‌دهد تا اکسیژن بیشتری جذب کند و در پاسخ به استرس، فرد سریع‌تر نفس بکشد. در نتیجه این وضعیت، توزیع اکسیژن در خون دشوارتر می‌شود و انتقال اکسیژن به ماهیچه‌ها محدود خواهد شد. با افزایش فشار خون، احتمال حمله قلبی افزایش پیدا می‌کند.

تاثیر استرس بر فشار خون

زمانی که استرس دارید، ضربان قلب تندتر می‌شود و همین مسئله روی رگ‌ها تاثیر می‌گذارد. این اتفاق در نهایت باعث این می‌شود که انتقال اکسیژن به ماهیچه‌ها محدود شود. بنابراین فشار خون بالا می‌رود.

تاثیر استرس بر بدن زنان و مردان

تاثیر استرس بر بدن زنان باعث اختلال در عادت ماهانه و ایجاد علائمی شبیه به قاعدگی می‌شود. تضعیف اسپرم، کاهش سطح تستوسترون و بالا رفتن احتمال ابتلا به عفونت از عوارض استرس بر مردان و تاثیر استرس بر دستگاه تولید مثل است. تاثیر استرس در نعوظ یک مورد کاملا شناخته شده برای مردان است که معمولا زودتر از همه خود را نشان می‌دهد.

تاثیر استرس بر دیابتی‌ها

استرس باعث افزایش موقتی سطح خون می‌شود. زمانی که چنین اتفاقی تداوم پیدا کند، فرد همواره سطح قند خون بالایی را تجربه می‌کند. برای همین پزشکان می‌گویند که استرس بلند مدت و افزایش قند خون می‌تواند حساسیت سلول‌ها به انسولین را کاهش دهد و ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ را بالا ببرد.

عوارض استرس و فکر زیاد

عوارض استرس و فکر زیاد به‌قدری است که می‌تواند باعث بروز بیماری‌های جسمی همچون لوپوس، ام اس، سردردهای میگرنی، مشکلات گوارشی و مشکلاتی از این دست شود. عوارض استرس طولانی مدت را معمولا باید در بیماری‌هایی جستجو کرد که مستقیما با فیزیک فرد در ارتباط هستند.

اثرات و عوارض استرس روی جسم

اثرات استرس در محیط کار

محیط کار برای بسیاری از افراد محل تولید و محرک استرس است. اگر شرایط استرس در محیط کار کنترل نشود، می‌تواند منجر به ابتلا به بیماری‌هایی همچون افسردگی، چاقی و بیماری‌های قلبی شود. برای همین توصیه می‌کنیم که اگر در چنین وضعیتی هستید، هر چه سریع‌تر به یک روانشناس مراجعه کنید و کنترل اوضاع را در دست بگیرید.

جدول اثرات استرس در محیط کار

یادتان باشد که با به کارگرفتن تکنیک‌های مدیریت استرس در محیط کار می‌توانید این موضوع را تا حد زیادی مدیریت کنید. در جدول زیر، اثرات استرس در محیط کار را مطرح قرار داده‌ایم:

علائم استرس در محیط کار
سردرد
دل درد
اختلال در خواب
زودرنجی
حواس پرتی
فشار خون بالا

سوالات متداول اثرات و عوارض استرس روی بدن

دیابت، سردرد میگرنی، سرطان، زخم معده و رفلاکس، کمردرد و شانه درد و حتی ایدز و لوپوس از جمله بیماری‌هایی هستند که استرس پایه‎‌گذار ابتلا به آنهاست.

استرس می‌تواند باعث بروز بیماری‌هایی مانند سردرد میگرنی، ناراحتی معده، مشکلات خواب، اضطراب، ابتلا به بیماری‌های قلبی، افسردگی، فشار خون و تضعیف سیستم ایمنی بدن شود.

از جمله اثرات مخرب استرس روی بدن، بروز بیماری خطرناکی مثل سرطان است. آسیب به مغز یا سیستم عصبی مرکزی و آسیب طولانی مدت شدید نیز روی روشن شدن غدد سرطانی تاثیر می‌گذارد.

استرس باعث می‌شود که مفاهیم رنگ غبارآلودی به خود بگیرند؛ در لحظه متوجه مفاهیم نخواهید شد و به یاد آوردن آنها با جزئیات برایتان سخت می‌شود.

هر آنچه که مادر درو دوران بارداری تجربه می‌کند، مستقیما روی جنین او تاثیر می گذارد. رشد عصبی نوزاد، کاهش شیر مادر، عدم تمایل او به تغذیه از شر مادر و بروز رفتارهای عصبی از جمله مواردی هستند که می‌توان آنها را در دسته تاثیر استرس بر جنین طبقه‌بندی کرد.

تداوم وضعیت استرس‌زا باعث بی‌قراری عضلات، ضعف عضلانی، کمردرد شانه درد می‌شود.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر