بیماری مقاربتی و جنسی زنان؛ انواع آن را بشناسید و برای درمان اقدام کنید!

خلاصه این مقاله را بشنوید

بیماری‌های مقاربتی از طریق تماس جنسی از فردی به دیگری منتقل می‌شود؛ زن و مرد هم ندارد اما خانم‌ها بیشتر در معرض آن قرار دارند. بیماری مقاربتی و جنسی زنان با توجه به افزایش روابط جنسی پرخطر در جهان بیش از پیش افزایش پیدا کرده است.

از این رو ابتلا به این  بیماری‌های مقاربتی به یکی از دغدغه‌های اصلی تبدیل شده است. با این حال تشخیص به‌موقع و درمان بیماری های مقاربتی یکی از نکات ضروری است که به درمان این بیماری کمک می‌کند.

متأسفانه به دلیل نبود اطلاعات کافی در خصوص بیماری‌های مقاربتی، امکان ابتلا به این بیماری بسیار بالا است برای همین، ضمن این که به شما توصیه می کنیم تا در صورت دیدن هر نشانه ای از بیماری های مقاربتی به پزشک زنان مراجعه کنید. با این حال در این مطلب از مجله دکتردکتر در زمینه بیماری های مقاربتی و جنسی زنان-STD برایتان گفته‌ایم؛ با ما همراه باشید.

بیماری‌های مقاربتی و جنسی زنان STD

بیماری‌های مقاربتی یا به صورت مختصر STD، عارضه‌ای سخت است که معمولا توسط ارتباط جنسی بین دو نفر منتقل می‌شود. این بیماری همانطور که در میان مردان شایع است، در زنان هم رخ می‌دهد و هیچ کس از ابتلا به آن مصون نیست.

از این بیماری به عنوان عفونت‌ مقاربتی یا بیماری آمیزشی زنان (VD) نیز یاد می‌شود. درباره راه‌های انتقال و نشانه‌های بیماری آمیزشی زنان بیشتر توضیح خواهیم داد اما معمولا ز طریق تماس جنسی واژینال ، مقعد یا دهان منتقل می شود و همراه با علائمی مثل درد، خارش واژن، ترشح غیر معمول و بدبو و بیرون زدگی آلت است.

درباره این بیماری جالب است بدانید که بر اساس تحقیقات، نزدیک به ۳۷۶ میلیون نفر از میان زنان به بیماری های STD مثل کلامیدیا، سیفلیس، سوزاک و تریکومونیازیس مبتلا هستند. بیماری‌های مقاربتی زنان که از آن‌ها نام بردیم، بیشترین میزان ابتلا را دارند.

البته با تزریق واکسنی مثل گارداسیل می‌توان از ابتلا به بعضی از از گونه‌های عفونت‌های مقاربتی مثل HPV تا ۴۵ سالگی پیشگیری کرد.

بیماری مقاربتی و جنسی زنان

علائم بیماری‌های مقاربتی زنان STD

بیماری‌های مقاربتی یا عفونت مقاربتی زنان علائم و نشانه‌های زیادی دارند. اما در برخی از موارد بیماران علائم خاصی از خود بروز نمی دهند، به همین دلیل ممکن است تا قبل از بروز عوارض و علائم مورد توجه قرار نگیرند. رعایت بهداشت جنسی در سفر یا هر موقعیت دیگری تاحد زیادی از ابتلا به این مشکلات جلوگیری می‌کند.

با این حال اگر علائم و نشانه‌های بیماری جنسی زنان را مشاهده کردید، حتما به متخصص زنان مراجعه کنید.

علائمی که ممکن است نشان‌دهنده عفونت‌های مقاربتی زنان باشند عبارتند از:

  • زخم یا برجستگی در اندام تناسلی
  • ادرار دردناک همراه با سوزش
  • ترشحات غیر معمول با بوی بد واژن
  • خونریزی غیر معمول واژینال
  • درد به هنگام رابطه جنسی
  • درد زیر شکم
  • تب غیر معمول

علائم و نشانه‌های این بیماری ممکن است  چند روز و یا حتی چند ماه پس از ابتلا ظاهر شوند. اما ممکن است برخی از عفونت‌ها تا سال‌ها در بدن پنهان بمانند.

نحوه انتقال بیماری‌های مقاربتی زنان

باکتری‌ها، ویروس‌ها یا انگل‌هایی که باعث بیماری‌های مقاربتی می‌شوند، می‌توانند از طریق خون، مایع منی، ترشحات واژن و سایر مایعات بدن از فردی به فرد دیگر سرایت پیدا کند.

البته نکته مهمی درباره این بیماری وجود دارد و این است که رابطه جنسی تنها راه انتقال بیماری‌های مقاربتی در زنان یا از طریق آن‌ها نیست.

راه‌های انتقالی همچون از مادر به نوزاد در دوران بارداری، زایمان، یا از طریق تزریق خون و سوزن‌های آلوده مشترک از دیگر روش‌های انتقال بیماری‌های مقاربتی و جنسی زنان است. اگر باردار هستید و نگران ابتلا به بیماریهای مقاربتی هستید و یا نشانه‌هایی از ابتلا به عفونت دارید، باید حتما به دکتر زنان مراجعه کنید. یادتان باشد که سکس در دوران پریودی هم می‌تواند باعث بروز بیماری‌های مقاربتی شود.

بیماری های مقاربتی مردان و زنان

انواع بیماری‌های مقاربتی زنان

عفونت و باکتری‌های مختلفی ممکن است از راه جنسی به افراد انتقال پیدا کنند، شایع‌ترین این عفونت‌ها و بیماری‌هایی که منجر به STD می‌شوند عبارتند از:

1. کلامیدیا

کلامیدیا عفونتی باکتریایی است که معمولا با داروهای آنتی بیوتیکی درمان می‌شود. این بیماری بسیار شایع است و در بیشتر اوقات علائمی ندارد.

باکتری‌های خاصی در ایجاد کلامیدیا نقش دارند. بر اساس اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) این بیماری یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی است.

2. ویروس پاپیلومای انسانی

ویروس پاپیلومای انسانی (Human Papillomavirus) همان عامل بیماری HPV یا زگیل اندام تناسلی است. این ویروس می‌تواند دهان، گلو و اندام تناسلی را تحت تاثیر قرار دهد. اچ پی وی بیماری بسیار خطرناک است و درمان هر چه سریع‌تر آن به عنوان بیماری مقاربتی بسیار اهمیت دارد.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌‌های آمریکا (CDC)  سرعت انتقال و شروع ویروس پاپیلومای انسانی بسیار بالا است.

حتی ممکن است که بیشتر افراد فعال از نظر جنسی حتی با داشتن شریک جنسی ثابت نیز به انواع مختلف آن مبتلا ‌شوند.

بعضی از انواع ویروس پاپیلومای انسانی در زنان می‌توانند منجر به ایجاد زگیل تناسلی و حتی سرطان دهانه رحم، مقعد و گلو شوند.

شایع‌ترین علامت HPV زگیل‌های دستگاه تناسلی، دهان یا گلو هستند.

3. سیفیلیس

یکی دیگر از عفونت‌های باکتریایی سیفلیس است. این عفونت عموماً در مراحل اولیه خود ناشناخته می‌ماند.

اولین علامتی که هنگام ابتلا به این ویروس ظاهر می‌شود، زخم گرد کوچکی است که به عنوان یک شانکر شناخته می‌شود.

این بیماری می‌تواند در دستگاه تناسلی، مقعد یا دهان ایجاد شود و علی‌رغم نداشتن درد، بسیار عفونی است.

4. ایدز

ایدز یا HIV می‌تواند به سیستم ایمنی بدن آسیب برساند و خطر ابتلا به سایر ویروس‌ها یا باکتری‌ها و سرطان‌های خاص را افزایش دهد.

این بیماری در صورت عدم درمان می‌تواند HIV مرحله ۳، موسوم به ایدز را در پی داشته باشد. اما با درمان‌هایی که در حال حاضر وجود دارد، بسیاری از افراد مبتلا به HIV هرگز به ایدز مبتلا نمی‌شوند.

5.سوزاک

یکی دیگر از بیماری های مقاربتی سوزاک یا گنوره آ نام دارد. احتمال انتقال سوزاک از مادر به نوزاد در هنگام زایمان وجود دارد باعث بروز مشکلات جدی در سلامتی کودک می‌شود.

به همین دلیل است که بسیاری از پزشکان زنان باردار را تشویق می‌کنند برای بیماری‌های مقاربتی تحت بررسی و درمان قرار گیرند. سوزاک معمولاً با آنتی بیوتیک قابل درمان است.

بیماری های جنسی زنان

6. هپاتیت ب

هپاتیت B نوعی عفونت ویروسی است که باعث اجیاد التهاب در بدن بیمار شده و به کبد آسیب وارد می‌کند. التهاب به تورم بافت‌های بدن به دنبال آسیب‌دیدگی یا عفونت این بیماری ایجاد می‌شود.

ویروس هپاتیت ب (Hepatitis B) از طریق تماس با خون، مایع منی یا سایر مایعات بدن فرد آلوده منتقل می‌شود و برای همین یکی از مهم‌ترین بیماری های مقاربتی و جنسی زنان است. با تزریق واکسن هپاتیت B می‌توانید تا حد زیادی از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید.

7. هپاتیت آ

هپاتیت A عفونتی شدیدا مسری در کبد است که توسط ویروس هپاتیت آ ایجاد می‌شود. این بیماری راه‌های انتقال مختلفی دارد؛ از طریق رابطه جنسی با شخص مبتلا یا غذا و آب آلوده به افراد سرایت پیدا می‌کند.

هپاتیت A در شرایط خفیف نیازی به درمان ندارد و بیمار کامل درمان می‌شود اما اگر به علائم توجه نشود و درمان صورت نگیرد، تبدیل به بیماری سخت مخصوصا در زنان می‌شود.

8. تبخال تناسلی

هرپس سیمپلکس (HSV) یا تبخال تناسلی، یکی از عفونت های مقاربتی شایع است و توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می‌شود. رابطه جنسی پرخطر و نامن، اولین و مهم‌ترین راه انتقال این ویروس دیگر است.

نکته مهمی که درباره این بیماری وجود دارد این است که پس از عفونت اولیه، امکان دارد که ویروس در بدن پنهان شده و چند سال بعد فعال شود. این بیماری می‌تواند منجر به درد، خارش و زخم در ناحیه تناسلی مخصوصا در زنان شود.

9. تریکومونیازیس

یکی از دیگر بیماری‌های آمیزشی  مرسوم میان زنان تریکومونیازیس (Trichomoniasis) است.  تریکومونیازیس نوعی عفونت مقاربتی است که فرد مبتلا آن را از طریق داشتن تماس جنسی واژنی، دهانی و سکس مقعدی غیر محافظت شده با فرد بیمار کسب کرده است.

انگلی به نام تریکوموناس واژینالیس موجب ایجاد بیماری تریکومونیازیس یا تریک می‌شود. درمان به‌موقع، این بیماری را از بین می‌برد.

تشخیص بیماری های مقاربتی

تشخیص بیماری‌های مقاربتی زنان

تشخیص بیماری‌های مقاربتی تنها بر اساس علائم برای متخصصان کار دشواری است. بنابراین آن‌ها باید آزمایش‌ها و معایناتی را انجام دهند تا بتوانند نوع بیماری مقاربتی را تشخیص دهند، برخی از انواع آزمایش‌ بیماری‌های مقاربتی که برای تشخیص بیماری انجام می‌دهند عبارتند از:

  • معاینات فیزیکی
  • سواب مایعات بدن
  • آزمایش خون
  • روش‌های تخصصی مانند آزمایش با روش جراحی کولونوسکوپی یا کولپوسکوپی

اگر پزشک مظنون به داشتن بیماری های مقاربتی در شما شود، احتمالاً توصیه‌هایی را برای بررسی انجام می‌دهد. اکثر بیماری های مقاربتی را می‌توان با استفاده از آزمایش ادرار یا خون تشخیص داد. کیت‌های آزمایش خانگی نیز برای برخی از بیماری‌های مقاربتی در دسترس هستند، اما ممکن است همیشه قابل اطمینان نباشند. بنابراین توصیه می‌شود که با احتیاط از آنها استفاده کنید.

عوارض احتمالی بیماری‌های جنسی در زنان

برخی از عوارض این بیماری بعضی اوقات غیرقابل جبران است.

برخی از عوارض این بیماری عبارتند از:

  • التهاب چشم
  • عوارض بارداری
  • آرتروز
  • ناباروری
  • بیماری‌های قلبی
  • سرطان دهانه رحم

تشخیص به موقع بیماری مقاربتی

پیشگیری از بیماری های مقاربتی زنان

غربالگری بیماری‌های مقاربتی برای جلوگیری از عوارض این بیماری بسیار مهم است.برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی چند راهکار وجود دارد که بهتر است آن‌ها را رعایت کنید.

  • مراقب روابط خود باشید؛ یکی از اصلی‌ترین روش‌های جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی، عدم داشتن رابطه با شریک جنسی ناشناس است.
  • با افراد مختلف وارد رابطه نشوید؛ یکی دیگر از راه‌های مطمئن برای جلوگیری از بیماری‌های مقاربتی، ماندن در یک رابطه طولانی‌ مدت است که در آن هر دو نفر فقط با یکدیگر رابطه جنسی دارند.
  • رابطه محفاظت شده داشته باشید؛ حتماً هنگام رابطه جنسی خود از عوامل محافظت‌کننده مانند کاندوم زنانه و مردانه لاتکس و دهانی استفاده کنید.
  • واکسیناسیون را فراموش نکنید؛ حتماً پیش از داشتن هرگونه رابطه واکسینه شوید.

اگر رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا اورال سکس (رابطه جنسی دهانی) داشته باشید، راه‌هایی برای ایمن‌تر کردن آن وجود دارد. کاندوم محافظی مؤثر است که شما را در برابر بسیاری از بیماری های مقاربتی ایمن نگه می‌دارد.

چه موقع بايد به دکتر مراجعه کرد؟

اگر جواب آزمایش STD شما مثبت است، باید در اسرع وقت برای درمان به دنبال یافتن متخصص باشید. اگر به یک بیماری مقاربتی مبتلا شده باشید، زمینه‌ی ابتلا به دیگر بیماری‌ها نیز برایتان فراهم می‌شود. در نظر داشته باشید که برخی از بیماری‌های مقاربتی در موارد نادری منجر به مرگ خواهند شد. اما با این وجود اکثر بیماری‌های مقاربتی قابل درمان و کنترل هستند. رعایت برنامه درمانی و عمل به راه‌های پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی توصیه شده توسط پزشک می‌تواند در بهبود بیماری‌های مقاربتی تأثیر بسزایی داشته باشد. شناخت مشکلات جنسی مختلف از جمله سردمزاجی یا بیماری‌های مقاربتی مهم است.

درمان بیماری‌های مقاربتی زنان

درمان بیماری های مقاربتی در زنان و یا مردان بسته به نوع انتقال آن متفاوت است. نکته مهمی که قبل از شروع فعالیت جنسی باید به آن توجه شود احتمال ابتلا به بیماری های مقاربتی و نحوه انتقال این بیماری از فردی به فرد دیگر است. در ادامه برای روشن شدن بیش‌تر موضوع به بررسی نحوه درمان بیماری های مقاربتی با عوامل مختلف می‌پردازیم.

1. درمان بیماری‌های باکتریایی

معمولاً با آنتی بیوتیک به راحتی می‌توانید عفونت‌های باکتریایی را درمان کنید. نکته مهم این است که تمام آنتی بیوتیک‌ها را باید طبق تجویز پزشک مصرف کرد و باید تا آخر آن را مصرف کنید حتی اگر قبل از تمام شدن دارو‌ها احساس بهبود می‌کنید نیز باید آن را ادامه دهید.

2.  درمان بیماری‌های مقاربتی ویروسی

در این مورد خاص آنتی بیوتیک‌ها نمی‌توانند بیماری مقاربتی ویروسی را درمان کنند. هر چند اکثر عفونت‌های ویروسی هیچ درمانی ندارند، برخی از آن‌ها می‌توانند خود به خود برطرف شوند و در بسیاری از موارد گزینه‌های درمانی تنها برای کم خطر شدن و تسکین علائم بیماری می‌باشد. البته که پیشگیری با لوزامی همچون کاندوم دهانی نیز همیشه بهتر از درمان است.

یکی از مهم‌ترین ارکان درمان بیماری‌های مقاربتی مراقبت‌های بعد از درمان در زمان برقراری رابطه است. همچنین این بسیار اهمیت دارد که تحت نظر پزشک بمانید و آزمایش‌های مخصوص را انجام دهید.

تاثیر بیماری‌های مقاربتی در بارداری

یکی از اتفاقاتی که در حین بارداری برای زنان اتفاق می‌افتد، ابتلا یا تشخیص بیماری‌های مقاربتی است. برای همین یکی از آزمایش‌های متداولی که پزشکان برای بانوان باردار تجویز می‌کنند، تست کامل STD است. لازم به ذکر است که بیشتر بیماری‌های جنسی علائمی ندارند و این امکان وجود دارد که زنان باردار اصلا متوجه مشکل خود نشوند.

اما باید بدانید که بیماری‌های مقاربتی زنان برای جنین کشنده هستند و اگر کنترل و درمان نشوند، موجب خسران بزرگی خواهند شد.

درمان این مشکل سخت هم نیست. می‌توان تمام بیماری‌های باکتریایی را در دوران بارداری به کمک آنتی بیوتیک درمان کرد. با این کار از انتقال عفونت از مادر به فرزند هم جلوگیری می‌شود.

اگر در ابتدای دوران بارداری هستید، حتما به پزشک زنان مراجعه کنید.

پیشگیری از ابتلا به بیماری های مقاربتی

عفونت‌ها و بیماری های مقاربتی قابل کنترل است

توجه داشته باشید که در صورت بروز علائم بیماری های مقاربتی یا مشاهده علائم مشابه با بیماری های مقاربتی در شریک جنسی خود باید سریع به پزشک مراجعه کنید. حتی اگر شما هيچ علائم بيماری نداريد، می‌توانيد به پزشک يا کلينيک سلامت جنسی مراجعه کرده و در رابطه با عفونت‌های مقاربتی معاينه شويد.

اگر فعالیت جنسی دارید، برای اطمینان از عدم ابتلا به بیماری های مقاربتی و کنترل آن در صورت ابتلا می‌توانید برای دریافت نوبت آنلاین از سایت دکتردکتر اقدام نمایید.

در انتها از شما می‌خواهیم که اگر در این زمینه تجربه یا نظری دارید، با ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر به اشتراک بگذارید.

منابع:

healthline

medicalnewstoday

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
8 نظرات
  1. ۱۹۹۳ می گوید

    سلام. من یک رابطه کنترل نشده داشتم و طول مدت رابطه هم ۲ دقیقه بود. الان بعد ۱۴ روز احساس سوزش و درد در انتهای آلت تناسلی دارم. در قسمت داخلی پیشابم دوتا ضایعه سفید رنگ بود که بخاطرش قرص سیپروفلوکساسین ۵۰۰ و مترونیدازول مصرف کردم. طول مصرف دارو یک ورق بوده و الان بعد چند روز ضایعه ها از بین رفتن ولی متاسفانه هنوز درد و سوزش را دارم ولی هیچ ترشحاتی از نوک آلت ندارم. راهکار چیست؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

  2. الی می گوید

    سلام یکی دوبار بعد رابطه جنسی یاهمون هم بستری خون ریریزی داشتم باید چیکار کنم ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

  3. نازی می گوید

    سلام من سوزش خارش در ناحیه واژن دارم میشه راهنمایی کنید لطفا

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام پماد كلوتريمازول هر شب يك اپليكاتور بزنيد تا ٦ شب
      در صورت عدم بهبود

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

  4. ..... می گوید

    سلام من ران و قسمتی از روی واژنم کمی پوسته پوسته شده اما نه سوزش داره نه خارش و مشکلی هم ایجاد نکرده ولی داخل واژنم گاهی خارش احساس میکنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام لطفا پماد كلوتريمازول استفاده كنيد و لباس تنگ و پلاستيكي هم نپوشيد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.