ترس از رابطه جنسی و دخول؛ هراس از سکس را درمان کنید

خلاصه این مقاله را بشنوید

آیا تا به‌حال برایتان پیش آمده کنار همسر یا نامزدتان بیش از حد به رابطه جنسی نیاز داشته باشید، اما از آن بترسید؟ در واقع باید بگوییم ترس از دخول یا ترس از سکس، شایع‌ترین اختلالی است که در خانم‌ها به وجود آمده و گاهی اوقات حتی مانع انجام رابطه جنسی می‌شود. البته اغلب خانم‌ها در هنگام برقراری رابطه جنسی، مخصوصا در دفعات اول، دچار استرس و اضطراب می‌شوند که مرد می‌تواند با رفتار درست و صرف زمان کافی، او را از لحاظ عاطفی آماده ‌کرده و استرس و فشار را در او کاهش دهد.

اما گاهی اوقات ترس از مقاربت و رابطه جنسی بسیار زیاد است و در این مواقع بهتر است با یک مشاور مشورت کنید. اما فوبیای جنسی یعنی چه؟ علت ایجاد این ترس چیست؟ بهترین راه برای پیدا کردن پاسخ این سوالات، مراجعه به سکس‌تراپیست یا دکتر زنان در تهران یا هر شهر دیگر در ایران است.

اما با این‌حال در ادامه این مطلب از مجله دکتردکتر همراه ما باشید زیرا می‌خواهیم به قصد آگاهی‌بخشی، علت این ترس پی ببریم و راه‌های درمان را معرفی کنیم.

ترس از رابطه جنسی یعنی چه؟

رابطه جنسی سرشار از تجربیات مثبت منفی است و بی تجربگی، ناآگاهی یا سابقه مشکلات جنسی می‌تواند ترس شما از رابطه جنسی را چندین برابر کند. برخی از مسائل جنسی و ترس ناشی از آن میان زوجین مشترک است. اما بعضی از آن‌ها مختص خانم‌ها است. برخی از آن‌ها دچار استرس و ترس شدیدی نسبت به رابطه جنسی و سکس شده و از انجام هر رابطه جنسی خودداری می‌کنند. حتی در برخی از خانم‌ها فکر کردن به رابطه جنسی آن‌ها را دچار ترس و هراس می‌کند.

علائم ترس از رابطه جنسی را بشناسید!

فوبیای جنسی یا ترس از مقاربت، تاثیر زیادی روی جسم و روح انسان می‌گذارد و این تاثیرات خود را با علائم آشکار یا پنهان نشان می‌دهد. از علائم ترس از مقاربت و آمیزش جنسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

علائم جسمی

در صورتی که فرد دچار فوبیای جنسی شود، ترس ناشی از آن با علائمی ممکن است خود را در ظاهر فرد نشان دهد. از علائم جسمی فوبیای جنسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تجربه رنج بسیار
  • سرگیجه، سبکی سر یا احساس ضعف
  • احساس خفگی
  • داشتن تپش قلب یا ضربان قلب سریع
  • درد یا گرفتگی قفسه سینه
  • عرق کردن گرم یا سرد
  • گر گرفتگی
  • نفس نفس زدن
  • خشکی و چسبناک بودن دهان
  • تنگی نفس
  • احساس بیماری
  • اسهال
  • احساس بی‌ حسی یا سوزن سوزن شدن بدن
  • لرزش یا لرزیدن
  • اجتناب و دوری از دیگران

علائم روانشناختی

علائم ناشی از مشکلات روانی ترس از رابطه جنسی طیف وسیع‌تری را در بر می‌گیرد و با شدید‌تر شدن علائم، اختلال نیز حاد‌تر خواهد شد. برخی از علائم روانشناختی عبارتند از:

  • احساس عدم ارتباط با واقعیت (غیر واقعی سازی)
  • احساس جدا شدن از بدن (شخصی سازی شخصیت)
  • ترس از غش، از دست دادن کنترل یا مردن

معنی ترس از رابطه جنسی

منشا ترس از دخول در مردان و زنان چیست؟

همانطور که می‌دانید رابطه جنسی راهی برای تجربه لذت جنسی و ارضای نیاز جنسی است و تعدادی از افراد آن را یک جنبه طبیعی و لذت بخش زندگی می‌دانند. این درحالیست که برای برخی از آن‌ها منبع ترس بوده و به دلایل مختلفی سعی می‌کنند از آن دوری کنند.

بسیاری از خانم‌ها به دلیل ترسی که از کودکی در ذهن آن‌ها ایجاد شده که با برقراری رابطه جنسی، احتمال خونریزی و رفتن به بیمارستان وجود دارد، از مقاربت و آمیزش جنسی خودداری می‌کنند. بعضی از آقایان نیز به دلیل داشتن آلت جنسی کوچک یا بدشکل، از سکس هراس شدیدی دارند. اما عامل ترس از سکس در زنان و مردان ممکن است متفاوت باشد و آن‌ها به دلایل مختلفی از آن دوری کنند.

ترس از رابطه جنسی در مردان

مردها دوست دارند همیشه در نظر همسرشان از هر لحاظ عالی و پرفکت باشند و در رابطه جنسی بتوانند به راحتی شریک جنسی خود را تحریک کنند. اما گاهی اوقات با تصور عدم بی‌لیاقتی، از رابطه جنسی دوری می‌کنند. برخی دیگر از عوامل ایجاد کننده ترس از سکس در مردان عبارتند از:

  • نگرانی در مورد ناتوانی در تحریک شریک جنسی
  • ترس و نگرانی در مورد بارداری پیش بینی نشده
  • ترس از مبتلا شدن به STI
  • نگرانی درباره به ارگاسم نرسیدن یا عدم احساس رضایت شریک جنسی
  • ترس از عدم انزال خود مرد
  • ترس از انزال زودرس
  • احساس جذاب نبودن
  • عدم توانایی یا عملکرد بد در رابطه جنسی
  • نگرانی درباره اندازه‌ آلت تناسلی خود

ترس از رابطه جنسی در زنان

ترس از سکس یا آمیزش جنسی در زنان می‌تواند ریشه در باور‌های غلط گذشته داشته یا مربوط به یک تجربه دردناک باشد. اما همیشه بدانید که هیچ کسی کامل نیست و با مراجعه و مشورت با یک دکتر روانشناس این ترس قابل رفع است. ریشه ترس از رابطه جنسی در زنان می‌تواند موارد زیر باشد:

  • استفاده نکردن از کاندوم توسط شریک جنسی
  • مبتلا شدن شریک جنسی به STI
  • ترسیدن از پاره شدن کاندوم که باعث بارداری ناخواسته شود
  • ترس از نبود رضایت شریک جنسی
  • پذیرفته نشدن و شنیدن پاسخ منفی توسط همسر
  • مجبور شدن به انجام کاری که باعث ناراحتی شخص می‌شود
  • جذاب نبودن بدن در حالت برهنه و لخت بودن
  • ترس از متناسب نبودن اندام‌های بدن خود
  • معلوم شدن سلولیت یا علائم ترک پوستی
  • بی‌پاسخ ماندن ابراز احساس‌ها و دلبری‌های زنانه
  • بروز صداهای ناخواسته در حین رابطه جنسی

انواع ترس و فوبیا از رابطه جنسی

خوب است بدانید که فوبیای رابطه جنسی انواع مختلفی دارد. یعنی افراد با توجه به ترسی در آن‌ها ایجاد می‌شود، به فوبیای خاصی مبتلا می‌شوند. در ادامه انواع ترس از رابطه جنسی را به شما معرفی می‌کنیم.

کویتوفوبیا یا ژنو فوبیا

افرادی که به کویتوفوبیا مبتلا می‌شوند، به راحتی می‌توانند رابطه عاشقانه را آغاز کنند و به بوسیدن و بغل کردن کردن بپردازند. اما از برقراری رابطه فیزیکی‌تر می‌ترسند. یعنی نسبت به برقراری رابطه‌ای که مربوط به جنسیت باشند، هراس دارند.

اریتروفوبیا

یکی از اصطلاحاتی که طیف گسترده‌ای از فوبیای جنسی را در بر می‌گیرد و به طور کلی می‌توان هرگونه فوبیای جنسی را به آن ربط داد، اریتروفوبیا نامیده می‌شود.

هافوبیا

یکی دیگر از ترس‌هایی که علاوه بر تاثیر گذاشتن بر تمام روابط، بر رابطه عاشقانه نیز تاثیر می‌گذارد، هافوبیا است‌. برخی از افراد حتی در زمان تماس نزدیک احساس ترس می‌کنند و خود را عقب می‌کشند، در حالی که بعضی از آن‌ها از تماس‌های طولانی هراس دارند.

پارافوبیا

یکی دیگر از ترس‌ های جنسی پیچیده، پارافوبیا است که افراد از انحرافات جنسی می‌ترسند. یعنی می‌ترسند خودشان دچار انحراف جنسی شده یا این اتفاق در همسراش رخ دهد. برای مثال برخی از افراد از رابطه جنسی که در محدوده اخلاقی شخصی آن‌ها باشد، لذت می‌برند در حالی که برخی از هر نوع صمیمیت دوری می‌کنند.

ژیمنا وب هراسی

بعضی از افراد از برهنه بودن در مقابل دیگران و حتی برهنگی افراد در مقابل او می‌ترسند. شاید این ترس به علت داشتن تصویری بد از بدن یا داشتن احساس کافی نبودن باشد. این ترس گاهی در تنهایی نیز به وجود می‌آید.

ترس از خود بودن

بعضی از افراد تصور می‌کنند که اگر خود واقعی خود را به دیگران نشان دهند و خودشان باشند، دیگران دیگر آن‌ها را دوست نخواهند داشت.

ترس از دخول یا فوبیای دخول

گاهی اختلالات قلبی یا حتی اختلال در نعوظ، رابطه جنسی را دشوار و گاهی خطرناک می‌کند. به همین دلیل هنگامی که فرد به چنین اختلالاتی مبتلا می‌شود، از رابطه جنسی خودداری می‌کند.

ترس از آسیب پذیری

یکی از انواع ترس‌هایی که ممکن است علاوه بر تاثیر گذاشتن بر روابط جنسی، روی روابط غیر جنسی نیز اثر بگذارد، ترس از آسیب پذیری است. ترس از آسیب پذیری در بیشتر اوقات با ترس از رها شدن یا ترس از غرق شدن ترکیب می‌شود.

فلیماتوفوبیا

فلیماتوفوبیا همان ترس از بوسیدن است که به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. این موضوع گاهی به دلیل بوی بد دهان یا میکروب هراسی ایجاد می‌شود.

توکوفوبیا

گاهی اوقات افراد به دلیل ترس از بارداری و زایمان از رابطه جنسی پرهیز می‌کنند. به این نوع ترس از آمیزش و مقاربت جنسی، توکوفوبیا می‌گویند.

ترس از صمیمیت

ترس از صمیمیت معمولا با ترس از تنها شدن مرتبط است. در واقع تعدادی از افرادی که از صمیمیت می‌هراسند، لزوما از رابطه زناشویی نمی‌ترسند. در واقع از نزدیک شدن به دیگران می‌ترسند و گاهی منجر به ترس از رابطه نیز می‌شود.

نوسوفوبیا

همانطور که می‌دانید رابطه جنسی می‌تواند بیماری‌هایی را در افراد به وجود آورد. نوسوفوبیا نیز به همین منظور در افراد به وجود می‌آید و آن‌ها به دلیل ترس از ابتلا به بیماری، از مقاربت خودداری می‌کنند.

علائم ترس از رابطه جنسی

دلایل و علت ترس از دخول در زنان چیست؟

اگر بخواهیم به طور دقیق علت ترس از رابطه جنسی را بیان کنیم، این کار امکان پذیر نیست. اما در حالت کلی علت فوبیا جنسی را می‌توان یکی از موارد زیر در نظر گرفت.

واژینیسموس

واژینیسموس به معنی انقباض واژن است که در هنگام دخول، ماهیچه‌های آن به طور غیر ارادی منقبض می‌شوند. واژینیسموس باعث دردناک شدن دخول یا غیرممکن شدن رابطه شده و افرادی که به این اختلال مبتلا می‌شوند، گاهی نمی‌توانند از تامپون نیز استفاده کنند. در صورت مداوم بودن چنین عارضه‌ای، ترس از رابطه زناشویی در فرد به وجود می‌آید‌.

شرم از بدن یا دیسمورفیا

تعدادی از افراد به شدت به بدن خود توجه کرده و تصور می‌کنند که بدنشان دارای عیب و نقص است و دچار اضطراب و استرس می‌شوند. در حالی که در نظر دیگران بدن آن‌ها کاملا عادی بوده و عیبی در آن دیده نمی‌شود. این موضوع گاهی آنقدر جدی می‌شود که فرد دچار فوبیای جنسی شده و از مقاربت خودداری می‌کند.

فشار کاری

گاهی اوقات افراد به دلیل فشار کاری و دغدغه‌های زیاد زندگی دچار استرس و اضطراب شده و این موضوع روی رابطه جنسی او نیز تاثیر می‌گذارد. به این معنی که فرد به شدت از رابطه جنسی خودداری می‌کند و دچار ترس از رابطه جنسی می‌شود.

ترس از عملکرد جنسی

گاهی افراد ممکن است خیال کنند که در رابطه جنسی عملکرد بدی خواهند داشت. همین موضوع باعث می‌شود به شدت از سکس دوری کرده و از رابطه جنسی بترسند.

اختلال نعوظ

هنگامی که فرد به اختلال نعوظ مبتلا می‌شود، دچار استرس، شرم و خجالت شده و آن را از همسرش پنهان می‌کند. حتی گاهی این اختلال به فوبیا جنسی نیز تبدیل می‌شود. در حالی که این اختلال قابل درمان است و با مراجعه به پزشک می‌توان این مشکل را حل کرد.

سو‌ءاستفاده جنسی در کودکی یا PTSD

گاهی اوقات افراد ممکن است در سنین کودکی مورد سوء استفاده جنسی قرار گیرند و این موضوع باعث شود در بزرگسالی نیز نسبت به رابطه جنسی تفکر بدی داشته باشند. این تفکر گاهی به خودداری و ترس از سکس نیز منجر می‌شود.

عفونت‌ های واژینال

گاهی اوقات برقراری رابطه جنسی با درد‌هایی همراه است. علت این درد ممکن است مربوط به عفونت واژن بوده و زن در هنگام آمیزش درد شدیدی را احساس کند. اگر این درد ادامه دار باشد و درمان نشود، باعث ایجاد ترس از سکس شده و زن از برقراری رابطه خودداری می‌کند.

تجاوز جنسی

از دیگر عواملی که در ایجاد فوبیای جنسی نقش دارد، تجاوز جنسی است. افرادی که مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرند، ذهنیت بدی از رابطه جنسی در ذهن آن‌ها ایجاد شده و این موضوع باعث می‌شود فرد به شدت از سکس خودداری کند.

فوبیای دخول

معمولا فوبیای دخول جامع‌تر از فوبیای رابطه جنسی است و فرد در این اختلال از وارد شدن هر جسم خارجی به بدن می‌ترسد. مانند وارد شدن جسمی تیز به گوش، آمپول، سکس و غیره.

نقش پارتنر در کاهش ترس از دخول چیست؟

برای رفع مشکلات جنسی در زنان، لازم است مرد صبر و بردباری به خرج دهد با همسر خود همکاری کند. برای همین قبل از برقراری رابطه جنسی باید پیش نوازی جنسی را به طور کامل انجام دهد و تحریک همسرش را فراموش نکند.

همچنین مرد باید این موضوع را بداند که برای برقراری رابطه جنسی هرگز نباید به زور متوسل شود؛ زیرا انجام این کار ترس از سکس را در خانم بیشتر می‌کند. علاوه بر این در صورت درمان نشدن خانم، می‌تواند به یک مشاور جنسی مراجعه کند و از او کمک بخواهد.

راه های درمان ترس از دخول

در صورتی که با چنین ترس‌هایی از رابطه جنسی مواجه شدید، بهترین کار مراجعه به پزشک است. او با ارزیابی کامل شما ممکن است یکی از روش‌های درمانی زیر را پیشنهاد دهد.

  • در صورتی که ترس از رابطه جنسی مربوط به واژینیسموس باشد، به شما پیشنهاد می‌دهد به یک سکس تراپ یا پزشک متخصص مراجعه کنید.
  • پزشک درباره سابقه جنسی از شما سوال خواهد پرسید و با این کار علت ترس از سکس را پیدا کرده و از ذهنیت شما نسبت به رابطه جنسی مطلع می‌شود.
  • تجویز داروهای مخصوص
  • درمان بیماری‌­های خاص مانند هایپرپلازی خوش­خیم پروستات
  • به کارگیری روش‌هایی برای داشتن زندگی و رژیم غذایی مناسب
  • داشتن برنامه ورزشی برای بالا بردن روحیه و اعتماد به نفس
  • درمان­‌های هورمونی مانند استروژن برای رفع خشکی واژن
  • انجام تمرین‌های آرام سازی، شیوه‌های صحیح تنفس و ماساژ جنسی
  • انجام تمرینات کگل برای درمان واژینیسم

ترس از دخول در مردان و زنان

چه زمانی و به چه دکتری مراجعه کنیم؟

بعضی اوقات ترس از رابطه جنسی با به کارگیری روش سالم در زندگی کاملا رفع می‌شود. اما گاهی ممکن است این ترس و اضطراب به مرور زمان بیشتر شده و فرد از هرگونه رابطه‌ای پرهیز کند. در این مواقع بهتر است به یک مشاور جنسی یا سکس تراپ مراجعه کنید تا با بررسی وضعیت شما، علت را شناسایی کرده و به درمان شما کمک کند.

گاهی بسیاری از افراد به دلیل تصورات اشتباه درخصوص کنترل وضعیت جنسی خود، به پزشک یا مشاور مراجعه نمی‌کنند. همین عدم مراجعه موجب می‌شود که مشکلات ساده، پیچیده تر شوند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم از مشاوره با پزشک دریغ نکنید.

ترس از دخول و رابطه جنسی، قابل درمان است!

در آخر باید بگوییم که به خود اعتماد داشته باشید و به خاطر ناتوانی در رختخواب خود را سرزنش نکنید. در مقابل می‌توانید برای مقابله با ترس از رابطه جنسی از روش‌ های درمانی استفاده کنید یا از یک پزشک متخصص درخواست کنید در این زمینه به شما کمک کند. برای این کار می‌توانید از سایت نوبت دهی آنلاین دکتردکتر استفاده کنید.

آیا در این زمینه نظر یا پیشنهادی دارید که در درمان ترس از سکس موثر است، حتما آن را با ما در میان بگذارید.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر