خواص رزماری برای پوست و مو به‌همراه طرز استفاده

رزماری از آن دسته گیاهان عطری است که خواص زیادی دارد. عصاره این گیاه غذا را خوشمزه می‌کند و روغن آن برای پرپشت‌کردن مو و ابرو هم استفاده می‌شود و البته روی پوست  اثرات مثبت می‌گذارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید خواص رزماری فقط برای پوست و مو و پرپشت‌کردن مژه و ابرو نیست و این ماده روی عملکرد مغز هم تأثیرات مطلوبی دارد. در ادامه برایتان درباره خواص رزماری بیشتر می‌گوییم.  در ضمن، برای رسیدگی به وضعیت موها و پوست، بهتر است که همیشه نظر متخصص پوست و مو را جویا شوید و بعد از گیاهی مثل رزماری استفاده کنید. در ادامه این مقاله از مجله پزشکی دکتردکتر درباره رزماری برایتان گفته‌ایم و متوجه می‌شوید که چطور با این گیاه عطرآگین، پوست و موی زیباتری داشته باشید. مطالعه این مطلب، 4 دقیقه حدودا طول خواهد کشید.

اگر سوال دیگری دارید، می توانید در انتهای همین مطلب و در بخش نظرات بنویسید تا پزشک پاسخ دهد. 

خواص رزماری برای پوست چیست؟

رزماری در سراسر جهان در پاک‌کننده‌های مراقبت از پوست، سرم‌ها، روغن‌ها، ماسک‌های صورت و کرم‌های ضدپیری استفاده می‌شود. این گیاه حاوی بسیاری از ریزمغذی‌های ضروری مانند کلسیم، آهن، ویتامین و آنتی‌اکسیدان‌ها است.

رزماری برای انواع پوست مناسب است و معمولا باعث خارش نمی‌شود و واکنش‌های پوستی ایجاد نمی‌کند. از خواص رزماری برای پوست باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مقابله با آکنه؛ رزماری خاصیت ضدباکتریایی دارد و برای همین می‌تواند از بروز آکنه و جمع‌شدن چرک در حفره‌ها و منافذ پوست جلوگیری کند.
  • یکپارچه‌کردن و صافی پوست؛ یکی از بهترین فواید رزماری کوچک‌کردن منافذ بزرگ پوستی است. این ویژگی باعث ایجاد پوستی یک‌دست و زیباتر می‌شود.
  • از بین‌بردن چین‌وچروک؛ رزماری نوعی آنتی‌اکسیدان طبیعی است که می‌تواند از پوست در مقابل عناصر خطرناکی موسوم به رادیکال‌های آزاد محافظت کند. فرقی نمی‌کند که رزماری را به‌طور موضعی استفاده یا در دمنوش‌ها و به‌طور خوراکی مصرف کنید. در هر دو مورد، این ماده اثرات مثبتی روی جوانسازی پوست و از بین‌بردن چروک‌ها دارد.
  • خواباندن پف پایین پوست چشم؛ مصرف رزماری مانع از جمع‌شدن مایعات زیر پوست و بادکردن نقاطی مانند زیر چشم می‌شود.
  • کاهش التهاب؛ خواص ضدالتهابی این گیاه خوشبو برای درمان و پیشگیری از مشکلات التهابی مانند اگزما در پوست کاربرد دارد.

خواص رزماری برای پوست و مو

طرز تهیه ماسک رزماری برای پوست

نحوه استفاده از رزماری برای پوست چیست؟ روش‌های مختلفی برای استفاده از رزماری برای بهبود وضعیت پوست وجود دارد. برای مثال، شما می‌توانید:

  • روغن این گیاه را به‌طور مستقیم روی پوست بمالید تا از خواص ضدالتهابی‌اش بهره‌مند شوید. روغن را با یک گوش‌ پاک‌کن آغشته به آن، روی پوست بمالید. این کار را بعد از شستن پوست و پیش از مصرف مرطوب‌کننده انجام بدهید.
  • روغن رزماری را با مواد دیگر هم ترکیب کنید. برای مثال، ۱۰۰ میلی‌لیتر روغن رزماری را با روغن جوجوبا یا انار به‌خوبی مخلوط کنید. محلول را روی پوست و صورت خود بمالید و به آرامی ماساژ دهید.

خواص رزماری برای مو چیست؟

خواص رزماری برای پوست و مو بسیار زیاد و اثرگذار است. محققان دریافته‌اند که استفاده از روغن رزماری به اندازه ماینوکسیدیل یا همان داروی روگین (Rogaine) به رشد مجدد مو منجر می‌شود و در کاهش ریزش مو نقش دارد. این دستاوردها متعلق به مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ است که روی افراد مبتلا به آلوپسی آندروژنیک (طاسی با الگوی مردانه یا طاسی الگوی زنانه) انجام شد.

روغن رزماری با جلوگیری از حمله هورمونی به فولیکول‌های مو،  آلوپسی آندروژنتیک را درمان می‌کند. عوارض استفاده از این روغن به‌جای داروهایی مانند ماینوکسیدیل هم بسیار کمتر است. با مصرف آن، خبری از خارش پوست سر نخواهد بود.

در ترکیبات رزماری اسید کارنوزیک (Carnosic acid) موجود است؛ نوعی ترکیب شیمیایی فنلی که خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی دارد. اسید کارنوزیک به جوان‌سازی اعصاب و بافت آسیب‌دیده در بدن کمک می‌کند. استفاده از آن بر روی پوست سر، محیطی را به‌وجود می‌آورد که  به موها فرصت رشد می‌دهد.

خواص رزماری برای پوست و مو زیاد است. از جمله مزایای مصرفش برای مو باید به موارد زیر هم اشاره کنیم:

  • کنترل شوره سر؛ رزماری می‌تواند التهاب پوست سر و نقاط مختلف بدن را کم کند. برای همین است که در کنترل شوره سر هم قوی ظاهر می‌شود.
  • پیشگیری از سفیدشدن زودرس؛ هرچند به مطالعات بیشتری برای اثبات این موضوع نیاز است اما شواهدی نشان داده‌اند که مصرف رزماری نمی‌گذارد، موها زود سفید شوند.

رزماری برای کدام نوع مو مناسب است؟

این گیاه معطر و پرخاصیت برای انواع مو کاربرد دارد. فرقی نمی‌کند که موهایتان چه ویژگی‌ها و حالتی دارد؛ در هر حال، استفاده از رزماری می‌تواند با نتایج خوبی روی آن همراه شود. افرادی که موهای فر دارند هم با مصرف این روغن می‌توانند زیبایی و شادابی بیشتری به موهایشان بدهند.

رزماری برای مو

طرز استفاده از روغن رزماری برای مو

برای بهره‌مندی از خواص رزماری برای پوست و مو می‌توانید از آن در قالب‌های مختلفی برای پرپشت‌شدن مو کمک بگیرید. برای به‌کارگیری آن روی موهای سر به مراحل زیر دقت کنید:

  • برای مشاهده اثرگذاری روغن رزماری باید آن را روی پوست سر بمالید نه روی سطح موها.
  • اثرگذاری روغن رزماری روی موها کمی زمان می‌خواهد. اجازه بدهید روغن، دست‌کم چند ساعت روی پوست سر بماند. به توصیه پزشکان، بهتر است که روغن رزماری را در شب استفاده کنید و سپس صبح موهای خود را بشویید.
  • از محصولات معطر خودداری کنید چون محصولات با رایحه اضافه می‌توانند اثربخشی روغن رزماری را کم کنند یا باعث تحریک پوست شوند.
  • پیش از مصرف روغن هم باید کمی از آن را روی ناحیه کوچکی از پوست امتحان کنید تا مطمئن شوید که حساسیت ندارید.

طرز تهیه اسپری رزماری برای مو

نحوه استفاده از رزماری برای مو چیست؟ برای اینکه از خواص رزماری برای پوست و مو بهره ببرید، امکان استفاده از آن در قالب اسپری هم وجود دارد. برای این کار باید:

  • نصف قاشق چای‌خوری را با ۱۰ قطره اسانس رزماری و بقیه قاشق  را با روغن حامل (روغنی برای رقیق‌کردن یک ترکیب) پر کنید.
  • محلول را در بطری بریزید و بقیه آن را با آب پر کنید.
  • بطری را تکان دهید و مستقیما به ریشه‌های مو اسپری کنید.
  • موها را با انگشتان خود ماساژ بدهید.

رزماری برای ابرو

از رزماری برای جلوگیری از ریزش مو و تقویت ابروها هم استفاده می‌شود. برای تسریع رشد موهای ابرو می‌توانید چند بار در روز، آن را به آرامی روی آنها ماساژ بدهید.

روغن رزماری را با روغن کنجد و آب لیمو مخلوط کنید. سپس این مخلوط را با یک گوش پاک‌کن روی ابروها بمالید. تکرار این کار، دوبار در طول روز با نتایج مثبتی همراه است. خواص رزماری برای پوست و مو بسیار مثبت و پرشمار است.

عوارض خواص رزماری برای پوست و مو چیست؟

اگرچه استفاده از روغن و محصولات رزماری بی‌خطر است، اما اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی به‌سر می‌برید، بهتر است که به‌سراغ رزماری نروید. مصرف رزماری در این دوران می‌تواند برای بچه مضر باشد و حتی گاهی منجر به سقط شود.

رابطه رزماری و حساسیت پوستی در بعضی‌ها مستقیم است. به‌عبارت دقیق‌تر، برخی از افراد هم به این ماده حساسیت دارند و با مصرفش برای پوست و مو دچار واکنش‌های پوستی می‌شوند. برای همین است که پیش از مصرف آن و هر ماسک مو و پوست دیگری باید کمی از آن را روی ناحیه‌ای کوچک از پوست امتحان کنید.

منابع:

epicuren.com

healthline.com

health.clevelandclinic.org

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر