17 روش درمان افسردگی بدون دارو؛ صلح را در درون خود جستجو کنید!

حدود ۶۰ درصد از ایرانی‌ها یا افسرده هستند یا در معرض این بیماری قرار دارند. تعداد زیادی از این افراد نمی‌دانند که علائم یک بیماری را تجربه می‌کنند و به درمان نیاز دارند. آن‌ها اینگونه می‌اندیشند که درمان‌های روان‌پزشکی فقط برای بیماران روانی است که رفتارهای غیرمعمول از خود نشان می‌دهند. به همین دلیل از مصرف داروهای ضد افسردگی، سر باز می‌زنند و به دنبال روش درمان افسردگی بدون دارو هستند. گروهی از افراد هم بخاطر عوارض داروهای شیمیایی، ترجیح می‌دهند از روش‌های غیردارویی و خانگی برای بهبود استفاده کنند. البته این افراد در موارد ضروری، داروهای ضد افسردگی را مطابق با دستور پزشک مصرف می‌کنند و با دکتر روانشناس درباره علائم و فرایند درمانشان مشورت می‌کنند. در مجله دکتردکتر، انواع روش‌ها و داروهای درمان افسردگی توضیح داده شده است. در این مقاله از مجله دکتردکتر نیز به شیوه‌های درمان این بیماری بدون مصرف دارو می‌پردازیم.

بیمارستان دل آرام سینا تهران

درمان افسردگی بدون دارو واقعیت دارد؟ واقعا افسردگی چیست؟

پیش از اینکه به سراغ بررسی راه‌های درمان بروید، باید بدانید که افسردگی چیست و آیا واقعا به این بیماری مبتلا هستید یا خیر. ابتدا توضیحات مختصری برای پاسخ به این دو سوال کلیدی ارائه می‌دهیم و سپس به سراغ روش‌ درمان افسردگی بدون دارو می‌رویم. البته می‌توانید در مقاله‌ افسردگی چیست که قبل‌تر در مجله دکتردکتر منتشر شده، بیشتر درمورد این بیماری بخوانید اما قبل از آن، کمی با این حالت روانی آشنا شوید.

افسردگی یک اختلال خلقی است که احساساتی چون غم و اندوه، درماندگی و بی‌علاقگی ایجاد می‌کند. انسان‌ها در بازه‌های زمانی مختلف، برای مدت کوتاهی نوسانات خلقی و احساسات منفی را تجربه می‌کنند، اما بعد از چند روز حالشان بهتر می‌شود و می‌تواند به زندگی روزمره‌شان برگردند. افراد افسرده، اغلب اوقات با این احساسات منفی درگیرنند، دلشان نمی‌خواهد به زندگی ادامه بدهند، از چیزی لذت نمي‌برند، اضطراب دارند و ناراحت هستند.

افسردگی چیست؟

نشانه‌های افسردگی

بهترین راه برای تشخیص اینکه به افسردگی مبتلا هستید یا خیر، بررسی علائم است. اگر خود یا عزیزانتان، بیش از سه مورد از علائم زیر را تجربه می‌کنید، به احتمال زیاد به این بیماری مبتلا شده‌اید و به درمان نیاز دارید.

  • ناراحتی، اضطراب و دلشوره به خصوص در ساعات ابتدایی صبح
  • احساس خستگی
  • کمبود انرژی
  • احساس بی‌ارزشی
  • احساس گناه همیشگی
  • مشکل در تمرکز
  • ضعف حافظه و ناتوانی در به خاطر سپردن اطلاعات
  • اختلالات خواب
  • فکر کردن به مرگ و خودکشی
  • بی‌میلی به کارهای روزمره یا آنچه قبلا از آن لذت می‌بردید
  • تغییرات اشتها و وزن

روش‌های درمان افسردگی بدون دارو چیست؟

شما تنها کسی نیستید که افسردگی دارید یا علائم آن را تجربه می‌کنید. این بیماری در حال حاضر به یکی از جدی‌ترین بیماری‌های قرن اخیر تبدیل شده و افراد زیادی را درگیر کرده است. راه های از بین بردن افسردگی بدون دارو می‌توانند به تنهایی یا در کنار درمان‌های دارویی مورد استفاده قرار بگیرند.

آزمایشات و تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد تغییر در سبک زندگی، فعالیت‌های جسمانی و افکار، نتایج مثبتی برای بیماران افسرده به همراه داشته و حالشان را بهتر کرده است. در ادامه بررسی می‌کنیم ۱۶ روش درمان افسردگی بدون دارو چیست و با چه تغییراتی می‌توان بر حس و حال بد ناشی از این مشکل غلبه کرد.

درمان طبیعی افسردگی

۱. روتین روزانه داشته باشید

دکتر ایان کوک، روان‌پزشک و محقق دانشگاه کالیفرنیا، معتقد است افراد افسرده به یک روتین روزمره نیاز دارند. افسردگی، بیماران را از روال عادی زندگی دور می‌کند و بعد از مدتی، آن‌ها هیچکدام از کارهای روزمره‌شان را انجام نمی‌دهند. تعهد به یک روتین روزمره، حتی اگر خیلی سبک باشد و سریع تمام شود، در بهبود وضعیت شما موثر است. برای شروع، به سراغ روتین‌های ساده‌ای مثل بیدار شدن رأس ساعت مشخص و صبحانه خوردن شروع کنید و کم‌کم کارهای بیشتری برای هرروز خود در نظر بگیرید.

۲. برای خود هدف تعیین کنید

وقتی افسرده هستید، احتمالا مدام با احساس بی‌ارزشی و بی‌هدفی در زندگی دست و پنجه نرم می‌کنید. تصور می‌‌کنید از عهده هیچ کاری برنمی‌آیید و بیهوده به این دنیا آمده‌اید. برای بهبود این احساس، برای خود اهداف روزانه تعیین کنید و به آن‌ها متعهد بمانید. نیازی نیست از همان ابتدا به سراغ اهداف بزرگی مثل راه‌ انداختن کسب و کار یا قبول شدن در دانشگاه بروید؛ از کارهای ساده شروع کنید. به عنوان مثال همین که آخر شب همه ظرف‌هایتان شسته شده باشد، یک هدف روزانه است و چیزی که به آن ارزش می‌دهد، تعهد شماست. کار خود را با تعیین اهداف ساده شروع کنید و به مرور زمان، وارد چالش‌های بزرگ‌تر شوید.

۳. ورزش کنید

هنگام ورزش در بدن شما آندروفین ترشح می‌شود و احساس خوبی پیدا می‌کنید. این احساس موقتی است، اما وجود آن بعد از هربار ورزش می‌تواند کمک‌کننده باشد. روانپزشکان بر این باورند که ورزش منظم به بازیابی مغز کمک می‌کند و حالات افسردگی را بهبود می‌بخشد.

منظور از ورزش کردن، ورزش‌های سنگینی مثل صخره نوردی یا دو ماراتن نیست. همین که یک روز در میان با یک یا چند نفر از دوستان نزدیکتان به پیاده‌روی بروید، یکی از چند روش‌ درمان افسردگی بدون دارو را انجام داده‌اید.

ورزش برای درمان افسردگی

۴. رژیم غذایی سالم داشته باشید

هنوز هیچ رژیم غذایی برای درمان افسردگی بدون دارو در خانه ارائه نشده است. کسی دقیقا نمی‌داند چه خوراکی‌هایی عامل افسردگی است و چه خوراکی‌هایی از بروز این بیماری پیشگیری می‌کند. پیروی از رژیم غذایی سالم، بدین معنی است که شما به خودتان اهمیت می‌دهید. اگر بخاطر افسردگی، پرخوری می‌کنید یا اشتهایتان را از دست داده‌اید، تلاش کنید تا به اندازه معمول غذا بخورید. وقتی هنگام انجام این کار فکر کنید که در حال کمک کردن به خودتان هستید، احساس خوبی پیدا می‌کنید.

۵. به اندازه کافی بخوابید

خواب کافی یکی از راه های از بین بردن افسردگی بدون داروست، اما این بیماری معمولا خواب را مختل می‌کند. افراد افسرده معمولا شب‌ها خوب نمی‌خوابند، اما در طول روز خسته و خوابالود هستند.

در ادامه به چند روش برای افزایش کیفیت خواب شبانه اشاره می‌کنیم:

  • هر شب در ساعت معینی به رختخواب بروید و صبح‌ها در ساعت مشخص بیدار شوید.
  • در طول روز نخوابید یا خوابتان را به ۳۰ دقیقه در ظهر یا بعد از ظهر محدود کنید.
  • هرگونه عامل حواس‌پرتی مثل تلویزیون، موبایل یا کامپیوتر را از اتاق خوابتان خارج کنید.
  • در طول روز فعالیت‌هایی انجام بدهید که جسم و ذهنتان را درگیر و خسته می‌کنند (این بدان معنا نیست که بیش از حد کار کنید و خود را تحت فشار قرار دهید.)

تأثیر کیفیت خواب بر درمان افسردگی

۶. مسئولیت‌هایتان را انجام بدهید

اکثر افراد افسرده می‌خواهند از بار مسئولیت‌هایشان در خانه و محل کار، شانه خالی کنند. یکی از روش‌های درمان افسردگی بدون دارو در زنان و مردان، ادامه دادن به زندگی و انجام وظایف مربوط به مسئولیت‌هایشان است. نقش‌هایی که برعهده گرفته‌اید، سبک زندگی کنونیتان را ساخته و شامل وظایفی است که باید به صورت روزانه انجام شوند. به عنوان مثال اگر فرزندی دارید، نمی‌توانید به یکباره از پدر یا مادر بودن استعفا بدهید و وظایفی که در قبال فرزندتان دارید را کنار بگذارید. پذیرش مسئولیت‌ها و تعهد به نقش‌هایی که دارید، به بهبود افسردگی کمک می‌کند. با انجام این کارها باور می‌کنید که ارزشمند هستید و در زندگی عزیزانتان نقش مهمی ایفا می‌کنید.

اگر تصور می‌کنید مسئولیت‌های کنونی سنگین است و از عهده آن‌ها برنمی‌آیید، کارتان را سبک‌تر کنید. مثلا می‌توانید به جای کار تمام وقت، به صورت پاره وقت یا دورکار مشغول شوید یا حتی کارهای داوطلبانه انجام بدهید. سبک کردن مسئولیت‌ها برای کنار آمدن با وضعیت کنونی، قابل قبول است، اما ترک آن‌ها سکوی سقوط آزاد به اعماق افسردگی است!

۷. از افکار منفی دور شوید

افسردگی بیشتر از هرچیزی روی ذهن شما اثر می‌گذارد. در این دوره افکار منفی به شما هجوم می‌آورند، طرز فکرتان تغییر می‌کند و نسبت به همه چیز بدبین می‌شوید.

وقتی افکار منفی به ذهنتان هجوم می‌آورند، با منطق فکر کنید که آیا درست هستند یا خیر. به عنوان مثال وقتی فکر می‌‌کنید کسی شما را دوست ندارد، به دنبال شواهدی باشید که نشان بدهد هیچکس به شما اهمیتی نمی‌دهد و کاملا تنها هستید. وقتی منطقی فکر می‌کنید، متوجه می‌شوید خانواده و دوستانی دارند که به شما علاقه دارند، اما شما آنقدر درگیر افکار منفی شده‌اید که به این افراد توجهی نمی‌کنید و متوجه علاقه‌شان نمی‌شوید. یا به عنوان مثالی دیگر ممکن است به این فکر کنید که انسان بی‌ارزشی هستید و هیچ کار مهمی در طول زندگی انجام نداده‌اید. اما آیا این واقعا صحیح است؟ به خاطرات خوبی که برای دیگران رقم زده‌اید، دستاوردهایی که به دست آورده‌اید و خدماتی که به دیگران ارائه داده‌اید، فکر کنید. همه این کارها را شما انجام داده‌اید و این نشان می‌دهد شما فرد ارزشمندی هستید.

درمان افسردگی بدون دارو با تغییر ذهنیت

۸. کار جدیدی انجام بدهید

بعضی از افراد، بخاطر روزمرگی و گیر افتادن در یک روتین تکرارشونده به افسردگی مبتلا می‌شوند. خروج از روزمرگی یک شیوه درمان افسردگی بدون دارو در زنان و مردان است که می‌تواند با کم‌ترین هزینه اجرا شود. خودتان را به چالش بکشید و کارهای جدید انجام بدهید، کارهایی که همیشه دوستشان داشتید اما هیچوقت به سراغشان نرفتید. در ادامه چند پیشنهاد ساده برای خروج از روزمرگی ارائه می‌دهیم:

  • سفر کنید.
  • به موزه یا جاهای دیدنی شهر خودتان بروید.
  • در پارک کتاب بخوانید.
  • یادگیری یک ساز یا زبان جدید را شروع کنید.
  • در کارهای خیریه و داوطلبانه شرکت کنید.
  • در اجتماعاتی که افراد هم‌فکر و هم سن و سال خودتان حضور دارند، شرکت کنید و دوستان تازه پیدا کنید.

وقتی کار تازه‌ای انجام می‌دهید و چالش جدیدی ایجاد می‌کنید، مسیرهای عصبی تازه‌ای در مغز ساخته می‌شود و سطح دوپامین هم افزایش پیدا می‌کند. دوپامین به صورت مستقیم با احساس لذت و رضایت در ارتباط است و کم‌کم افسردگی را بهبود می‌دهد. علاوه بر آن، شما با انجام یک کار تازه، احساس ارزشمندی می‌کنید و از انفعال ناشی از بیماری بیرون می‌آیید.

تجربه‌های تازه و درمان افسردگی

۹. تفریح کنید

در دوره افسردگی، باید برای کارهای لذتبخش و تفریح زمان بگذارید. ممکن است احساس کنید این تفریحات حس و حال سابق را ندارند و دیگر لذتبخش نیستند؛ به یاد داشته باشید که این مسئله یکی از علائم افسردگی است و نباید در غلبه بر بیماری، مانع شما شود. برای تفریحات همیشگیتان زمان بگذارید، حتی اگر میلی برای انجام این کار ندارید.

شاید عجیب باشد اما وقتی افسرده هستید باید برای تفریح هم تلاش کنید! تفریح یکی از درمان‌های شماست و احتمالا ذهنتان در برابر آن مقاومت نشان می‌دهد. برای مقابله با این مقاومت ذهنی، برنامه بچینید و متعهد باشید. به عنوان مثال برای شام خوردن با دوستانتان برنامه‌ریزی کنید و تحت هر شرایطی، در زمان مشخص به رستوران بروید.

وقتی افسرده هستید، کم‌کم توانایی لذت بردن از زندگی را از دست می‌دهید. باید دوباره یاد بگیرید که از چیزهای درست لذت ببرید و از لذت‌های مخرب و غیرواقعی دوری کنید. به مرور زمان، ذهن شما دوباره احساس لذت واقعی را تجربه می‌کنید و می‌توانید بر افسردگی غلبه کنید.

۱۰. از مخدرها دوری کنید

مصرف بی‌رویه الکل و مواد مخدر در میان افراد افسرده شایع است. آن‌ها بخاطر فرار از احساسات و افکارشان یا به دست آوردن لذت‌های پوچ و غیرواقعی، به سراغ مصرف این مواد می‌روند و آنقدر به این کار ادامه می‌دهند تا به اعتیاد می‌رسند. به یاد داشته باشید هیچ بیمار معتادی، با هدف اعتیاد به مصرف این مواد روی نیاورده، همه آن‌ها از سر کنجکاوی یا تفریح به سراغ مواد مخدر رفته‌اند. بسیاری از آن‌ها تا قبل از اعتیاد معتقد بوده‌اند که اراده‌ای قوی دارند و هر زمان که بخواهند، می‌توانند سوء مصرف را کنار بگذارند.

هنوز ب هصورت علمی مشخص نشده که مصرف الکل و مواد مخدر عامل افسردگی است یا خیر، اما روانپزشکان و روان‌شناسان می‌دانند مصرف زیاد این مواد به مدت طولانی، روی عملکرد مغز اثر می‌گذارد و افسردگی را تشدید می‌کند. حتی ممکن است فرد در نهایت به بیماری‌های روانی مبتلا شود.دوری از مواد مخدر هنگام افسردگی

۱۱. در جستجوی معنا باشید

معنا در زندگی آنقدر مهم است که ویکتور فرانکل کتابی به نام «انسان در جستجوی معنا» تألیف کرده و این کتاب به یکی از پرفروش‌ترین‌های جهان تبدیل شده است. در این کتاب، انسان‌های اسیر در اردوگاه‌ کار اجباری مورد بررسی قرار گرفته‌اند. افرادی که در ذهنشان، معنایی برای زندگی داشتند، در شرایط سخت اردوگاه دوام می‌آورند. آن‌ها با وجود خوراک کم و کار زیاد، زنده می‌ماندند تا روزی به معنای زندگیشان دست پیدا کنند.

معنا در زندگی چیزی است که شما باید آن را پیدا کنید. به این فکر کنید که موفقیت برای شما چیست؟ برای اینکه از خودتان رضایت داشته باشید، باید چه کنید؟ فارغ از درآمد و مادیات، با انجام چه کاری احساس ارزشمندی می‌کنید؟ با پاسخ دادن به این سوالات عمیق، به دنبال معنایی برای زندگی خود باشید. حتی ممکن است لازم باشد برای پیدا کردن این معنا، از یک روانشناس حرفه‌ای کمک بگیرید.

۱۲. رابطه داشته باشید

احتمالا می‌دانید که رابطه انواع مختلفی دارد، رابطه عاطفی، دوستانه، خانوادگی و کاری. افراد افسرده دوست دارند تنها بمانند و آن‌قدر به تنهایی ادامه می‌دهند که کم‌کم منزوی می‌شوند. برای درمان افسردگی بدون دارو، باید از تنهایی دوری کنید و با افرادی که به شما اهمیت می‌دهند، زمان بگذرانید.

دو نکته مهم درباره ارتباط داشتن با دیگران وجود دارد که باید به آن‌ها توجه داشته باشید:

  1. ارتباط داشتن با افرادی که شما را تحقیر می‌‌کنند، اعتماد به نفستان را می‌گیرند و احساس بدی به شما می‌دهند، به درمان افسردگی کمکی نمی‌کند و حتی ممکن است اوضاع را بدتر کند.
  2. منظور از برقراری ارتباط با دیگران، فرار از تنهایی نیست. همه افراد به تنهایی نیاز دارند. اگر دوست دارید مدتی تنها بمانید و با کسی در ارتباط نباشید، این طبیعی است. نکته مهم این است که بین تنهایی و ارتباط و تعامل با دیگران، تعادل برقرار کنید و منزوی نشوید.

برقراری ارتباط با دیگران برای درمان افسردگی

۱۳. از مکمل استفاده کنید

تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از بعضی مکمل‌ها مثل روغن ماهی (یا مکمل‌های امگا ۳)، 5-هیدروکسی تریپتوفان (5-HTP)، مکمل ویتامین D، اس آدنوزیل متیونین (SAM) در درمان افسردگی موثر است. این مکمل‌ها مثل داروهای شیمیایی روی عملکرد مغز یا هورمون‌ها تأثیر ندارند، اما باید با مشورت پزشک مصرف شوند.

کافئین هم می‌تواند مکمل مناسبی برای مقابله با افسردگی باشد، به شرط اینکه در حد تعادل مصرف شود. قهوه، چای، نوشابه، شکلات و نوشیدنی‌های انرژی‌زا، منبع کافئین هستند. افرادی که به کافئین زیاد وابسته‌اند، معمولا خواب خوبی ندارند؛ مخصوصا اگر در ساعات نزدیک به خوابشان قهوه بخورند. اگر به کافئین وابسته هستید، کم‌‌کم مقدار مصرف روزانه خود را کاهش دهید تا به سطح تعادل برگردید. هیچوقت به یکباره، مصرف قهوه یا سایر مواد حاوی کافئین را متوقف نکنید، زیرا ممکن است با عوارض ترک ناگهانی کافئین روبرو شوید.

۱۴. معنویت خود را تقویت کنید

تقویت معنویت به معنی حضور در مکان‌های مذهبی و تعصب روی اعتقادات مذهبی نیست. معنویت تمرین‌های ساده روزانه‌ای است که انجام آن‌ها حالتان را بهتر می‌کند. اعتقاد به موجودی قدرتمند که از هر مشکلی بزرگ‌تر است و در شرایط سخت به شما کمک می‌کند، آرامش زیادی به همراه دارد. تمرینات شکرگزاری نیز یک روش موثر برای درمان افسردگی بدون دارو در خانه است که تاکنون به افراد بسیاری کمک کرده و می‌کند.

یکی از مهم‌ترین تمرینات مرتبط با معنویت، مدیتیشن است. با مدیتیشن آرام می‌شوید، می‌توانید افکارتان را مدیریت کنید و احساساتتان را بشناسید. مدیتیشن نوعی تمرین ذهن آگاهی است و به عنوان یکی از موثرترین متدهای رفع افسردگی بدون دارو نیز شناخته می‌شود.

مدیتیشن برای درمان افسردگی بدون دارو

مدیتیشن انواع و روش‌های مختلفی دارد و اساتید بسیاری برای آموزش در این حوزه فعالیت می‌کنند. در ادامه یکی از ساده‌ترین روش‌های انجام این کار را توضیح می‌دهیم که فقط به چند دقیقه زمان نیاز دارد و می‌توان آن را در هر شرایطی انجام داد.

  • جایی آرام و ساکت که امکان تمرکز دارید را پیدا کنید.
  • در راحت‌ترین وضعیت قرار بگیرید، می‌توانید بنشینید یا دراز بکشید.
  • چشمانتان را ببندید.
  • عمیق نفس بکشید و فقط به نفس کشیدن فکر کنید. انگار تنفس تنها کاری است که باید در این لحظه انجام بدهید.
  • یک خط اسکن فرضی را تصور کنید که از بالای سر به سمت پاها حرکت می‌کند. با این خط اسکن همراه شوید. روی تک تک اعضای بدنتان تمرکز کنید و هرگونه گرفتگی ناشی از استرس را از خود دور کنید.
  • همه اعضای بدن خود را رها کنید و سبک شوید.
  • هر زمان تمرکزتان از دست رفت یا افکار پریشان به سراغتان آمد، دوباره به تمرکز روی تنفس برگردید و مسیر هوا در هر دم و بازدم را دنبال کنید.

زمان مدیتیشن به شما بستگی دارد. بعضی از افراد با دو دقیقه تمرکز و تنفس آگاهانه، می‌توانند اضطرابشان را مدیریت کنند، اما بعضی دیگر به ۱۵ تا ۲۰ دقیقه مدیتیشن نیاز دارند.

۱۵. با طبیعت ارتباط داشته باشید

ارتباط با طبیعت، تأثیر بسزایی در درمان افسردگی بدون دارو دارد. می‌توانید احساسات و افکار منفی و اضطرابتان را با سکوت و آرامش طبیعت عوض کنید. البته با وجود زندگی پردغدغه امروزی، کم‌تر کسی برای طبیعت‌گری روزانه فرصت دارد؛ برای جبران این مشکل می‌توانید طبیعت را به اتاقتان بیاورید.

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در محل کار یا خانه‌شان از گیاهان سبز نگهداری می‌کنند، استرس کم‌تری را تجربه می‌کنند، می‌توانند تمرکز بیشتری داشته باشند و سطح افسردگی و اضطرابشان هم کاهش پیدا می‌کند. جالب است بدانید که انتخاب نوع گیاه هم در میزان تأثیر آن اهمیت دارد، به عنوان مثال رایحه گیاه اسطوخدوس، آرامش بخش است و یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی برای افراد افسرده محسوب می‌شود.

۱۶. به آهنگ‌های شاد و پرانرژی گوش کنید

تحقیقات علمی و تجربیات ثابت کرده‌اند که موسیقی به صورت مستقیم روی احساسات انسان تأثیر دارد. وقتی افسرده هستید، احتمالا دوست دارید به سراغ آهنگ‌های ملایم با متن‌های غمگین بروید و با آن‌ها اشک بریزید. به یاد داشته باشید که برای درمان افسردگی بدون دارو باید از چیزهایی که احساسات منفی شما را تحریک می‌کند، دوری کنید. با وسوسه گوش دادن به آهنگ‌های غمگین مقابله کنید و به سراغ آهنگ‌های شادی بروید که احساسات مثبت القا می‌کنند، سطح انرژی را بالا می‌برند و روحیه‌ شما را بهتر می‌کنند.

۱۷. از درمان افسردگی بدون دارو با دستگاه استفاده کنید

زمانی که سایر متدهای درمان افسردگی موثر نباشد، پزشک به سراغ تحریک مغزی می‌رود. این متد با شوک الکتریکی تفاوت دارد و برای تعدیل اعصاب مغز مورد استفاده قرار می‌گیرد. جریانی که در درمان افسردگی بدون دارو با دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد، ۴۰۰ بار ضعیف‌تر از جریان مورد استفاده در درمان با شوک الکتریکی است.

دستگاه تحریک‌کننده مغز، شبیه به هدفون است وو الکترودهای آن در قسمت بالایی سر و روی پوست قرار می‌گیرد. با انتقال جریال به قشر جلو، جانبی و پشتی پیشانی، فعالیت این نواحی کم‌تر می‌شود و شدت علائمی چون خستگی، اختلالات خواب، تمرکز و تغییرات اشتها کاهش پیدا می‌کند. این دستگاه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که فرد در خانه هم می‌تواند از آن‌ها استفاده کند. تحقیقات نشان می‌دهد ۳۰% از افراد با درمان افسردگی بدون دارو با دستگاه توانسته‌اند به طور کامل بر بیماریشان غلبه کنند و ۸۰ درصد هم در عرض سه هفته، بهبود قابل توجهی در علائمشان احساس کردند.

درمان افسردگی با دستگاه و تحریک مغزی

آیا درمان افسردگی قطعی بدون دارو  امکان‌پذیر است؟

افسردگی سطوح مختلفی دارد. اگر از ابتدای بروز علائم بیماری، برای درمان آن اقدام نکنید، به مرور زمان شدیدتر می‌شود. شدت گرفتن افسردگی ممکن است اختلالات و بیماری‌های روانی دیگری را هم به همراه داشته باشد. درمان افسردگی شدید بدون دارو امکان‌پذیر نیست و حتی احتمال دارد به متدهای دیگری چون درمان با شوک الکتریکی و تحریک مغزی هم نیاز داشته باشد.

درمان‌ قطعی افسردگی بدون دارو، برای افرادی که به نوع خفیف این بیماری مبتلا هستند یا به تازگی با علائم آن درگیر شده‌اند، امکان‌پذیر است. اما توصیه می‌کنیم در همین دوره هم با روانشناس مشورت داشته باشید تا از شدت گرفتن علائم پیشگیری کنید. روانشناسان متخصص در این زمینه با بررسی شرایط و حالات بیمار، متدهای درمانی مناسب را به او پیشنهاد می‌دهند. به یاد داشته باشید این افراد صرفا به دنبال تجویز داروهای شیمیایی نیستند. آن‌ها بنا به تشخیص خود، بهترین متد درمانی را برای شما در نظر می‌گیرند.

درمان افسردگی بدون دارو، شیوه‌ای موثر و جدی است

بسیاری از افراد راهکارهای درمان افسردگی بدون دارو را جدی نمی‌گیرند. آن‌ها تصور می‌‌کنند تغذیه سالم، هدفمندی، ورزش کردن و سایر متدهایی که برای درمان بدون داروی این بیماری ارائه شد، کلیشه‌ای هستند و هیچ اثری ندارند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که متدهای درمان بدون دارو، تأثیر بلند مدت دارند. با تکرار این رفتارها و تعهد به کارهای موثر در درمان افسردگی، بعد از چند ماه اثرات آن را می‌بینید و متوجه می‌شوید که کم‌کم می‌توانید به زندگی عادی برگردید. در این مقاله مهم‌ترین روش‌های رفع افسردگی بدون دارو را توضیح دادیم. اگر نمی‌توانید تشخیص بدهید که کدام یک از موارد بالا برای شما موثرتر است، رزرو نوبت دکتر و متخصصان مراکز درمانی معتبر مانند بیمارستان دل آرام سینا از پلتفرم دکتردکتر و مشورت با او به شما کمک خواهد کرد.

اگر تاکنون تجربه افسردگی داشته‌اید و توانسته‌اید بدون دارو حالتان را بهتر کنید، تجربه‌هایتان را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید. افراد افسرده به شنیدن پیشنهادات و نظرات افرادی که حس و حال مشابه داشته‌اند و توانسته‌اند بر بیماریشان غلبه کنند، نیاز دارند.

منابع:

verywellmind.com,

intermountainhealthcare.org,

webmd.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
36 نظرات
  1. صبا می گوید

    سلام
    منم ادم اکتیو و پرانرژی بودم مشغول تحصیل و کارای علمی توی دانشگاه انقدر برنامه های روزانه ام پر بود که فرصت هیچی نداشتم و کاملا سرحال و خوشحال،دوماه پیش توی ازمایشگاهمون یه نفر ازاقایون وقتی عکس نامزد منو دید از چهره اش ایراد گرفت و چون نامزدمو خیلی دوست دارم و ادم احساساتی هستم خیلی ناراحت شدم و همین باعث شد ضربه روحی بخورم چون تا قبل ازاین اون ایرادو نمیدیدم الان متوجهش شدم بااینکه باخودم میگم اصلا مهم نیست اما همینکه بهش فکر کردم و جایی باز کردم برای این فکر توی سرم باعث شد افکارم بهم بریزه احساس شرمندگی یا حتی گناه نسبت به عشقم پیدا کردم و این حس عمیق تر و عمیق تر شد و از خیلی از کارهام دست کشیدم و دوماهه نه ورزشی میکنم نه کارای روزمره مو انجام میدم سعی کردم و یکم بهتر شدم ولی اینکه دوست دارم دوباره مثل دوماه قبلم اکتیو و سرزنده باشم نمیتونم و این حالمو بدتر میکنه و احساس بی ارزشی بهم دست داده و دایم خودمو سرزنش میکنم و توی لوپ منفی گیر کردم اشتهام کم شده صبحا بد بیدار میشم شبها بد میخوابم
    کلی برنامه برای سال اینده دارم و کلی شو پیش بردم اما الان تو این نقطه گیرکردم و یه جورایی زنجیر بستم به خودحالیکه میبینم رویاهام دارن دورتر و دورتر میشن

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      اینکه نظر ایشان بر شما اثر گزاشته طبیعی هست
      منتها من گمان نمیکنم ایشون با حسن نیت نظر داده باشن
      گاهی حال خوب و انرژی فوق العاده شما سبب ایجاد حسرت و حسادت دیگران میشه و به صورت واکنشی قصد انتقاد دارن
      این یک سیر طبیعی در زندگی هست
      نگران نباشین و حتما به مشاوره و به متخصص روانپزشکی مراجعه کنید

  2. Heart break می گوید

    منم به خاطر یک سری جریانات افسردگیم شروع شده
    سنمم زیاد نیستاااا زیر ۱۸ عم
    قبلا با دوستام دلم خوش بود افسردگیم کم بود اما دیگه روابطم با اونا کم رنگ شده هرروز داره این لعنتی بیشتر و بیشتر میشه
    هیچ امیدی به خودم ندارم انگار یک انسان اضافی ام به هیچ دردی نمیخورم
    من قبلا از این آدما بودم نه اراده و انگیزه یک میلیون آدم رو داشت
    الان امروز داشتم به خودکشی فکر میکردم💔

    1. وحید از اراک می گوید

      سلام.
      حتما به پزشک مراجعه کنید.
      با دو سه تا قرص خوبتون میکنه

  3. مهی می گوید

    سلام، مطالبتون تا حدودی برام مفید بودن ممنونم

    1. ... Dream می گوید

      لام من 19 سالمه و حدود 4 سال میشه که علائم افسردگی رو دارم ( البته کم کاری تیروئید هم دارم) من خیلی به درس علاقه داشتم و همیشه نمراتم عالی بود ولی وقتی که کلاسا آنلاین شد از صبح تا شب تو یه اتاق تاریک بودم و به گوشی خیره میشدم و از کتابام و درس فاصله گرفتم سال اول دبیرستان همینجوری گذشت و سالای بعد هم وقت خودم رو با سرزنش کردن خودم گذروندم.
      نمیدونم از زندگی چی میخوام و هدفم مشخص نیست از شاخه ای به شاخه ی دیگه میپرم و میخوام تو همه چی عالی و بی نقص باشم ولی وقتی به خودم نگاه میکنم و میبینم اونی که میخوام نیستم انگیزه ای برام نمیمونه.
      من به شدت خیالبافی میکنم و بیشتر روز تو رویام (رویاهای چرا و پرت و مسخره ) فقط به خاطر فرار از واقعیته
      خانواده م گفتن که فقط خودم دارم تلقین میکنم که افسردگی دارم و فقط خودم هستم که میتونم حال خودمو خوب کنم چون دوبار به روانشناس مراجعه کردم و فقط حالمو بدتر کردن دیگه خانواده م نمیزارن به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنم چون تو این چند سال خیلی باهام راه اومدن و سعی کردن کمکم کنن ولی من همینطورم و تغییری نکردم یه روز خوبم یه هفته غمگین اینکه درس نمیخونم روح و روانم رو به میریزه همش خسته م و خوابم میاد و خیلی میخوابم من که الان باید به شدت درس بخونم
      حس عذاب وجدان و بیخود بودن داغونم کرده و حس میکنم وجودم تو این دنیا خیلی بیهوده ست

  4. بهشته احمدی می گوید

    من فکر میکنم چند وقتی می‌شود حالت افسردگی خیلی شدید دارم
    اگر بیست چهار ساعت هم بخوابم کم میباشد هنوز هم خواب آلود می‌باشم
    از طرف صبح خیلی جیگر خون می‌باشم
    از درس از بیرون از زندگی از همه چیز خسته استم
    آیا کدام مشاور است همرایش مشوره کنم
    خواهشا

  5. Ali می گوید

    سلام من پدرمو تو کودکی از دست دادم و مادرم هم خیلی اذیتم کرد چون تک فرزند هم بودم خیلی آزار دیدم و افسردگی گرفتم
    حدود ۶سال افسردگی داشتم ولی نمیفهمیدم افسردگی دارم تا اینکه وارد رابطه شدم و بخاطر همین افسردگیم شکست عشقی هم خوردم که دیگه اوضاعم وخیم شد به شدت تااینکه چند وقت پیش تصادف کردم ولی طوریم نشد اما بخاطر شوک تصادف منو فرستادن پیش روانپزشک که اونجا بهم گفت تو افسردگی شدید داری و کلی دارو داد
    بعد از یه دوره مصرف دارو دیدم عوارضش داره روم تاثیر میذاره و مغزم داره از بین میره .گذاشتمشون کنار و شروع کردم به خود درمانی تا با سایت شما روبرو شدم.
    از شماره ۱تا ۱۷ رو روی برگه اوردم و به خودم گفتم مجبوری این کار هارو انجام بدی.
    اولش سیگار رو ترک کردم با کتاب آلن کار
    هرشب مینشستم این ۱۷ مورد رو میدیدم که کدوم رو انجام دادم و کدوم رو انجام ندادم.
    هرکدوم رو انجام نداده بودم فرداش حتما انجام میدادم.
    اینهمه حرف زدم که بگم رفیق شرایطت از من که بدتر نیست یا اگرم باشه قابل درمانه
    نترس اولش سخته. فقط استارت رو بزن همه چیز خودش درست میشه به طرز معجزه آسا. افسردگی یه بیماریه که فقط خودتون باید درمان کنید نه مثل من که چندین سال منتظر بودم یکی بیاد برام درمانش کنه.
    الان شکر خدا دارم کارای مهاجرتم رو انجام میدم که برم بااینکه تو شرایط سختی ام ولی حالم خیلی خیلی خوبه و خوشحالم و امید به زندگیم به شدت رفته بالا.
    ببخشید که خیلی حرف زدم خواستم به اون دوستانی که خیلی ناامیدن کمکی کرده باشم🙌
    تو میتونی رفیق
    با تشکر ویژه از مطالب این سایت واقعا زندگیم نجات پیدا کرد باهمین چند پاراگراف ساده
    خدا خیرتون بده❤️

    1. وحید از اراک می گوید

      خدا رو شکر.
      واقعا کار سختی انجام داده اید.
      موفق و موید و شادکام و پیروز باشید

  6. مریم می گوید

    سلام من حس میکنم افسردکی دارم خیلی حساس شدم با دیدن یه صحنه ای ک خیلی هم مهم نیست اشکام میریزه و کلا خیلی گریه میکنم ..هیچی هم خوشحالم نمیکنه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      چقدر خوب که متوجه این حالتتون شدین و هوشیارانه دارین باهاش برخورد میکنید
      با توجه به میزان‌ گریه و عدم شادی و لذت و خوشحالی لازمه با یک متخصص روانپزشکی مشورت کنید

  7. Mhd می گوید

    از اوایل ۱۵ سالگیم افسردگیم شروع شد تا الان که اواخر ۲۲ سالگیمه،تقریبن بیشتر از نود درصد این سالها رو تو خونه افتادم و نمیتونم تکون بخورم و هم از طرفی از این روند زندگی خسته شدم،هرکاری رو شروع کردم بدون اینکه مدت زمانی بگذره ول میکنم و دوباره برمیگردم تو خونه و یه گوشه میوفتم و سعی میکنم سر خودمو گرم کنم که بازم تو این کارم موفق نمیشم….

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      سن الان شما سن شکوفایی ,فعالیت اجتماعی هست
      اینکه شما متوجه حالت روحی مغمومتون هستین و نسبت به اون آگاهی دارین خیلی شمارو در روند بهبودش جلو میندازه، جهت درمان به متخصص روانپزشکی مراجعه کنید

    2. وحید از اراک می گوید

      آره برو دارو بگیر.
      داروهاش سبکه و تعدادشم خیلی کمه.
      اصلا چیز خاصی نیست.
      حیف نیست شما جوون دوست داشتنی

  8. زئوس می گوید

    سلام
    من حدودا چند وقته هیچ اشتهایی ندارم
    همش شبا بیدارم و فقط فکر میکنم اونم نمیدونم به‌ چی احساس میکنم قلبم و دارن از جاش میکنن تا با دوستام حرف میزنم حالم خوبه اما وقتی میرم تو جمع خانواده دوباره بدتر میشم

  9. DINA می گوید

    ۱۷ سالمه و حس میکنم ۱ ساله افسردگی دارم
    اشتیاق ب چیزی ندارم و زندگی برام خسته کنندست
    دلم میخاد این زندگی تموم بشع
    حس میکنم با مرگ اوکی میشم
    و اصلا نمیتونم با روانشناس صحبت کنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام دختر عزیزم
      چرا نمیتونی با روانشناس صحبت کنی؟
      اتفاقی افتاده که به دنبال اون این حالت روحی پیش اومده؟

  10. ناشناس می گوید

    ا
    اااااااا

  11. مهدیه مهدی نژاد می گوید

    سلام من دردوره های شکرگذاری ودیگردوره هایی مثل پاکسازی وتمرین های مدیتیشن شرکت کردم وخییلی حالم خوب بود توصیه میکنم ازاین تمرین هااستفاده کنید

  12. فرشته می گوید

    منم اصلا حال خوبی ندارم نمتونم دیگ زندگی کنم هیچ دلیلی برا ادامه زندگی ندارم تنها فقط میخوام بمیرم هیچ چیز و هیچ کس منو خوشحال نمیکنه متاستفانه.احساس میکنم زندگیم مث ی طناب که همه رشته هاش پاره شده فقط یکی مونده و اونم اگ پاره شه میمیرم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      تمام احساساتی که دارین رو درک میکنم
      افسردگی دقیقا همینطوری خودشو بروز میده و ممکن اطرافیان اصلا متوجه نشن حتی
      منتها درمانش آسون هست و واقعا با شروع درمان به زندگی برمیگردین
      میتونین از تماس تلفنی با <a href="https://evisit.drdr.ir/doctors&quot; روانپزشکی استفاده کنید یا اینکه حضورا به متخصص” روانپزشکی مراجعه کنید

    2. فرشید کریمی می گوید

      سلام منم مدت ۵ساله که درگیر افسردگی هستم از هیچی لذت نمی‌برم هیچی خوشحالم نمیکنه یه مدت قرص صد افسردگی خوردم خونواده ام بهم گفتن دیگه نخور اعتیاد داره منم قطع کردم الان بدون دارو میخوام افسردگیمو ا درمان کنم با روش های طبیعی آیا اینجوری خوبه درمان کنم یا بادارو لطف کنین منو رهنمایی کنید ودیگه متحلم ۲۳ سالمه با خانومم رابطه میکنم لذت نداره ویه مدت از داروهای ضد افسردگی میخوردم فلوکسامین وگلومپرامین استفاده میگردم زود ارضا نمی‌شدم گاها اصلا نمی‌شدم خانومم اذیت میشد دیگه استفاده نکردم گفتن اعتیاد آور الان جچوری میتونم لذتمو بدون دارو برگردونم عزیز

      1. وحید از اراک می گوید

        سلام.
        اصلا اعتیاد آور نیست.
        من مصرف میکردم و خیلی راحت بعد از دو سه سال قطع کردم

  13. توکا می گوید

    سلام وقت بخیر
    من 15 سالمه و بعد تست افسردگیه شدید دارم بنظرتون باید چیکار انجام بدم حتی حال انجام دادن این کارایی ک گفتید رو بزور دارم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      باید جهت درمان به متخصص” روانپزشکی مراجعه کنید
      اگر امکان مراجعه حضوری نداری میتونی از تماس تلفنی با <a href="https://evisit.drdr.ir/doctors&quot; روانپزشکی استفاده کنید

  14. محمد می گوید

    بسیار عالی و جامع بود. ممنون

  15. ..... می گوید

    سلام من ۱۳ سالمه و ۳ ساله که افسردگی دارم و در ۶ ماه اخیر خیلی شدید تر شده اصلا نمیتونم رو چیزی تمرکز کنم و نمیدونم چرا ولی کارهای روزانم رو هم نمیتونم انجام بدم واقعا خیلی سخته

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      ازمایش کم خونی و تیرویید بده و اگر نتیجه خوب بود حتما نیاز به درمان دارویی افسردگی هست
      به فوق تخصص روانپزشک اطفال مراجعه کن

      1. David می گوید

        سلام ببخشید من کم خونی مینور دارم مدتی حس غمگین بودن و بی حوصله هستم و تازه کی هم فشار خون دارم

  16. الناز محبی می گوید

    با سلام به نظر من شخصی که ورزش میکنه و اولویتش

    در زندگی ورزش هستش هم از لحاظ جسمی و تناسب اندام

    و هم ازلحاظ روحی سالم هستش و کار و تلاش هم

    و موسیقی شاد و کتاب خوندن هم در حفظ شادابی
    سپاس

    1. Del می گوید

      و کسی که همه اینا را انجام می‌دهد و هنوز افسرده است چی ؟

  17. محمد طاها می گوید

    سلامپسرم ۱۳ سالشه پلکش را نمیتونه نگه داره ومیسوزه دکتر بردم. گفته حساسیته دارو داده هنوز خوب نشده چکار کنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      چند وقته این علایم رو داره؟ آیا پلکش افتاده تر از چشم دیگر هست؟ و چه دارویی تجویز شده؟ متخصص چشم بردین؟

  18. زهرا می گوید

    من متاسفانه دوسال درگیر پنیک وافسردگی هستم دیگه واقعا کم‌اوردم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز دلم
      افسردگی و پانیک مشکل لاینحلی نیست که شما ۲ سال درگیرش باشین و سبک زندگیتون خراب بشه
      درمان دارویی و گاهی روان درمانی میخاد ، زیر نظر متخصص” روانپزشکی باشین، در عرض ۳ هفته با شروع دارو علایم بهبودی کم کم مشخص میشه و همه چی به روال خوب برمیگرده

      1. لیلا می گوید

        من خیلی احساس ترس دارم ترس این که کار ها خونه انجام بدیم ترس از این به بچه هایم برسایم ترس که همسریم سر کار میره من تو خونه تنها هستم اگر بچیم گریه کنه احساس تنهای فکر میکنم هیچ کس ندارم از زندگی ترس دارم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر