علت نفخ شکم معده و روده چیست؟ روش‌های پیشگیری از آن

نفخ یا اسپاسم شکم، یک فرآیند طبیعی در روده است که ممکن است هر کسی در طول روز آن را تجربه کند. نفخ شکم به احساس تورم و ناراحتی در ناحیه شکم گفته می‌شود که با تجمع گاز در روده همراه است. علائم نفخ معده می‌تواند ناگهانی یا تدریجی باشد و ممکن است با علائم دیگری مانند درد شکم، حالت تهوع و استفراغ نیز همراه شود. دراین شرایط باید برای کنترل و درمان نفخ به دکتر گوارش مراجعه کنید. اما آیا راهی برای پیشگیری از نفخ وجود دارد؟ علت نفخ زیاد چیست؟ در ادامه با مجله پزشکی دکتردکتر همراه باشید.

نفخ چیست؟

نفخ (Flatulence) یک فرآیند بیولوژیکی در روده است که با نام باد معده یا اسپاسم شکم هم شناخته می‌شود. علت نفخ شکم تجمع گاز در روده و معده است، اما گاهی فعالیت باکتری‌های روده بزرگ نیز باعث احساس نفخ می‌شود.

بیشتر افراد فکر می‌کنند که نفخ شکم بعد از غذا تنها دلیل به وجود آمدن این مشکل است در حالی که نفخ شکم در پریود یا بعد از آن یا نفخ زیاد در بارداری از مشکلات رایجی است که شاید ارتباطی به غذا نداشته باشد.

نفخ می‌تواند به ناراحتی شکمی منجر شود، اما نباید هر ناراحتی در ناحیه شکم را به نفخ نسبت داد. گاهی برخی از افراد علائمی مثل بزرگی شکم، چربی بیش‌ازحد دیواره شکم، تجمع مایع داخل شکم و تومورهای شکمی را به اشتباه نفخ توصیف می‌کنند، اما اینطور نیست و هرکدام از این موارد مشکلات مربوط به شکم با دلایل متفاوتی هستند.

نفخ چیست؟

باد كردن شكم نشانه چيست؟

وجود باکتری‌های مختلف و عدم تعادل فلور روده باعث بروز مشکلات گوارشی و باد کردن شکم می‌شود. در این شرایط، هضم غذا به درستی انجام نشده و شکم باد می‌کند. اما فرق نفخ با ورم معده چیست؟

نفخ و ورم معده دو عارضه گوارشی هستند که علائم مشابهی دارند، اما علت و درمان آنها متفاوت است. ورم معده به التهاب مخاط داخلی معده گفته می‌شود. این التهاب می‌تواند باعث درد، سوزش و ناراحتی در ناحیه معده شود.

علت نفخ شکم چیست؟

زمانی که غذا می‌خورید مقدار نامحسوسی هوا و گاز وارد سیستم گوارش شما می‌شود. هنگام هضم غذا، این گاز به شکل هیدروژن، متان و دی‌اکسیدکربن آزاد می‌شود. عمده گاز بلع شده بعد از غذا خوردن به صورت آروغ زدن از معده خارج می‌شود؛ اما بخش کمی از آن نیز وارد روده می‌شود که درنهایت با تجمع در روده و معده، با احساس پری شکم یا همان نفخ همراه می‌شود. بنابراین به وجود آمدن نفخ شکم در حالت طبیعی، دلیل خاصی ندارد.

در حالت عادی دفع 15 تا 20 مرتبه گاز در شبانه روز طبیعی است. ولی بعضی از افراد احساس می‌کنند که دفع گاز در آن‌ها بیشتر از معمول است یا از بوی نامطبوع آن شکایت دارند؛ در چنین حالتی نفخ یا باد معده زیاد اتفاق افتاده است.

البته علت باد معده زیاد و خروج گاز به وضعیت فرد پس از غذا نیز بستگی دارد. مثلا کسانی که بلافاصله بعد از صرف غذا می‌خوابند، مقدار بیشتری گاز وارد روده‌هایشان می‌شود و در نتیجه دفع گاز بیشتری دارند. اما گاهی دلایلی مثل اضطراب، استعمال سیگار، جویدن آدامس، سریع خوردن غذا یا صحبت در حین میل کردن غذا نیز باعث ایجاد نفخ معده می‌شوند.

لازم است اشاره کنیم که نفخ شکم می‌تواند ناشی از فرآیندهای طبیعی بدن باشد؛ اما گاهی ممکن است علت نفخ زیاد در اثر بیماری‌های درگیرکننده دستگاه گوارش باشد. برخی از مهم‌تین دلایل نفخ شکم عبارتند از:

1. رژیم غذایی نامناسب

برخی از غذاها بیشتر از هر ماده غذایی دیگری باعث نفخ می‌شوند. مصرف زیاد گوشت، مرغ و ماهی تخم مرغ، سبزیجاتی مانند کاهو، گوجه فرنگی، کدو سبز و بامیه، میوه‌هایی از قبیل انگور، انواع توت‌ها، گیلاس، آووکادو و زیتون، کربوهیدرات‌هایی مانند نان بدون گلوتن، برنج و انواع حبوباتی مثل عدس، نخود و لوبیا در سبد غذایی، باعث ایجاد نفخ می‌شوند. درصورتی که بخش قابل توجهی از رژیم غذایی شما شامل این مواد خوراکی باشد، دچار نفخ خیلی زیاد خواهید شد.

2. سندرم روده تحریک‌پذیر

یکی از دلایل نفخ طولانی‌مدت شکم سندرم روده تحریک‌پذیر یا کولیت‌های عصبی است. از آنجا که سیستم روده‌ با اعصاب روده‌ای کنترل می‌شود، کولیت‌های عصبی و روده تحریک‌پذیر با استرس روانی در ارتباط هستند.

در صورتی که سیستم اعصاب روده و معده عملکرد مناسب نداشته باشد، تحت تأثیر واکنش‌های محیطی، حرکات روده دچار مشکل می‌شود و دردهای شکمی همراه با اسپاسم‌های شدید بروز می‌کند. همچنین استرس‌های محیطی ممکن است سبب ایجاد یبوست، نفخ و اسهال شوند.

عفونت‌های روده‌ای یکی دیگر از علل نفخ است. رشد زیاد باکتری‌ها در داخل روده یا معده مانند هلیکوباکترپیلوری و برخی بیماری‌های انگلی باعث ایجاد نفخ می‌شوند. گاهی اوقات غذا قبل از این که هضم و جذب شود؛ توسط باکتری‌ها مصرف شده و تولید گاز افزایش پیدا می‌کند.

4. جویدن آدامس یا مکیدن آبنبات و مصرف سیگار

یکی از دلایل نفخ شکم، جویدن آدامس یا مکیدن آبنبات سفت است. جویدن آدامس می‌تواند هوای زیادی وارد معده کرده و موجب نفخ شدید روده و معده شود. بنابراین بهتر است مصرف آدامس را محدود کنید.

5. نزدیک بودن زمان شام با ساعت خواب

دراز کشیدن فرآیند هضم غذا را مختل می‌کند. درصورتی که با معده سنگین به خواب بروید دستگاه گوارش نمی‌تواند به سرعت مواد خوراکی را هضم کند و همین موضوع باعث می‌شود هنگام صبح با مشکل نفخ معده از خواب بلند شوید.

6. یبوست

اگر دچار یبوست هستید باید درمان شوید، اما مکمل‌های دارای فیبر مثل پسیلیوم (برای درمان یبوست) می‌توانند این عارضه را تشدید و شما را دچار نفخ و درد زیر شکم کند. درصورتی که داروی خاصی مصرف می‌کنید، با پزشک خود مشورت کنید.

7. مصرف برخی از داروها

مصرف برخی از داروها از جمله آنتی‌بیوتیک‌ها و مسهل‌ها باعث ایجاد نفخ می‌شوند. درعوض می‌توانید محصولات گیاهی را جایگزین کنید.

8. تند غذا خوردن

سرعت زندگی در عصر مدرن، افراد را مجبور می‌کند تمام کارهای خود را شتاب‌زده انجام دهند. هنگام غذا خوردن اغلب مقدار زیادی هوا نیز بلعیده می‌شود. همین امر موجب باد کردن معده می‌شود. هرچه سریع‌تر غذا بخورید هوای بیشتری وارد معده شما می‌شود.

با‌این‌حال هوای محبوس شده تنها علت نفخ معده نیست. زمانی که سریع غذا می‌خورید، خوردنی‌ها به خوبی جویده نمی‌شوند و این وضعیت موجب می‌شود قطعات بزرگتری از غذا وارد معده شوند و هضم آنها مدت زمان بیشتری طول بکشد.

9. مصرف مواد خوراکی مضر

مصرف زیاد نوشابه موجب ورم معده می‌شود. این نوشیدنی حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی است که قابل هضم نیستند. اگر نوشابه گازدار هم باشد این وضعیت تشدید می‌شود. از طرف دیگر مصرف نمک، خوراکی‌های رژیمی و شیرین‌کننده‌های مصنوعی نیز نفخ معده را تشدید می‌کنند.

 شیرین‌‌کننده‌های مصنوعی مدت زمان زیادی داخل معده می‌مانند؛ سیستم گوارشی قادر به هضم آن‌ها نیست و همین امر موجب تورم و نفخ معده می‌شود.

10. مصرف بیش از حد حبوبات

انواع حبوبات شامل نخود، لوبیا و عدس منبع غنی از پروتئین گیاهی هستند. اما متأسفانه‌ کربوهیدرات‌های موجود در این حبوبات به خوبی هضم نشده و باعث ایجاد نفخ می‌شود. حتما تجربه سنگینی معده بعد از مصرف مقدار زیادی حبوبات را تجربه کرده‌اید. 

روش ‌های درمان خانگی نفخ شکم

علائم نفخ معده چیست؟

سنگین شدن معده تنها یکی از علائم نفخ است. درصورتی که نفخ معده خود را با علائم دیگری نیز نشان می‌دهد. این علائم عبارتند از:

  • احساس تورم و ناراحتی در ناحیه شکم
  • افزایش حجم شکم
  • نفخ و صدای شکم و روده
  • آروغ زدن
  • گاز روده
  • درد شکم
  • حالت تهوع
  • استفراغ و غیره.

در بیشتر موارد، نفخ معده یک مشکل جزئی است که خودبه‌خود برطرف می‌شود. با‌این‌حال، اگر نفخ معده شدید یا همراه با علائم دیگری مانند درد شدید شکم، تب یا خون در مدفوع باشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

علت باد شکم زیاد در زنان

علت نفخ شکم در زنان چیست؟ در موقعیت‌های مختلف، زنان دچار باد شکم زیاد می‌شوند. از این شرایط می‌توان به دوران قاعدگی اشاره کرد. زنان نه تنها در این دوره دچار باد شکم زیاد می‌شوند بلکه در دوره سندورم قاعدگی یا همان PMS نیز باد شکم و بیرون‌روی زیادی پیدا می‌کنند.

دلیل نفخ زیاد نوزاد چیست؟

اگر کودک نوزاد در خانه دارید، باید به بروز علائم نفخ در آنها دقت کنید. البته نگران نباشید، نفخ شکم نوزاد و کودک یک مشکل شایع است که در حدود 80 درصد از نوزادان در شش ماه اول زندگی رخ می‌دهد. نفخ در نوزادان دلایل متفاوتی دارد. برخی از نوزادان ممکن است نسبت به برخی غذاها مانند شیر گاو، سویا یا تخم مرغ حساسیت داشته باشند. این حساسیت می‌تواند باعث نفخ شکم شود.

از طرف دیگر در برخی موارد، نفخ نوزاد ممکن است ناشی از یک اختلال گوارشی مانند بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) یا بیماری التهابی روده (IBD) باشد. نفخ نوزاد معمولاً با علائم زیر همراه است:

  • تورم شکم
  • آروغ زدن
  • گاز روده
  • گریه
  • بی‌قراری و غیره.

در بیشتر موارد، نفخ نوزاد یک مشکل جزئی است که خود برطرف می‌شود. اما اگر نفخ نوزاد شدید یا همراه با سایر علائم مانند درد شدید شکم، تب یا خون در مدفوع باشد، باید به پزشک مراجعه کرد.

راه‌های تشخیص نفخ چیست؟

تشخیص نفخ شکم معمولاً بر اساس علائم و معاینه بالینی انجام می‌شود. پزشک ممکن است سؤالاتی در مورد علائم شما بپرسد، مانند:

  • علائم شما از چه زمانی شروع شده است؟
  • علائم شما چقدر شدید است؟
  •  
  • آیا علائم شما با خوردن یا نوشیدن غذاهای خاصی تشدید می‌شود؟
  • آیا علائم شما با استرس یا سایر عوامل تشدید می‌شود؟

پزشک همچنین شکم شما را معاینه خواهد کرد تا از وجود هرگونه توده یا حساسیت مطمئن شود. در برخی موارد، پزشک ممکن است آزمایش‌های دیگری را برای رد سایر علل احتمالی علائم شما تجویز کند. این آزمایش‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آزمایش خون
  • آزمایش مدفوع
  • آزمایش تصویربرداری و غیره.

پزشک با بررسی این موارد علت و مشکل شما را شناسایی کرده و داروهای مناسب را تجویز می‌کند. بهتر است اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، در زمان ویزیت به پزشک خود اطلاع دهید.

روش‌های درمان خانگی نفخ شکم

نفخ معمولا مشکلی جدی برای سلامتی نیست. اما اگر زیادتر از حدمعمول باشد، احتمالا نشان از وجود یک بیماری خاص دارد. برای درمان نفخ شکم در طب سنتی توصیه‌های زیادی وجود دارد که ممکن است برای شما کارساز باشد.

اما اگر با استفاده از راهکارهای خانگی مشکل شما حل نشد، باید به پزشک مراجعه کنید. بعضی از راه‌ها برای کاهش نفخ شکم به روش خانگی و همچنین درمان گاز معده عبارتند از:

  • مصرف ماست و دوغ
  • استفاده از سبزی‌های معطر
  • مصرف آب
  • فعالیت روزانه یا قدم زدن پس از صرف غذا
  • ترک سیگار
  • درمان سوء هاضمه
  • قرص مترونیدازول برای نفخ شکم و غیره.

نفخ روده

راه‌های پیشگیری از نفخ شکم چیست؟

نفخ شکم می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند خوردن غذاهای نفاخ، مصرف نوشیدنی‌های گازدار، استرس یا مصرف برخی داروها باشد. در بیشتر موارد، نفخ شکم یک مشکل جزئی است که خود برطرف می‌شود. بااین‌حال، می‌توان با رعایت نکات زیر از بروز نفخ شکم پیشگیری کرد:

  • از خوردن غذاهای نفاخ خودداری کنید. برخی از غذاها مانند حبوبات، کلم، گل کلم، بروکلی، سیر، پیاز و محصولات لبنی می‌توانند باعث نفخ شکم شوند. این غذاها حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده‌ای هستند که توسط باکتری‌های روده تجزیه شده و گاز تولید می‌کنند.
  • از مصرف نوشیدنی‌های گازدار خودداری کنید. نوشیدنی‌های گازدار مانند نوشابه، آبجو و نوشیدنی‌های انرژی‌زا حاوی گاز کربنیک هستند که می‌تواند در دستگاه گوارش جمع و باعث نفخ شکم شود.
  • از مصرف الکل خودداری کنید. الکل می‌تواند باعث تحریک معده و روده و ایجاد نفخ شکم شود.
  • غذا را به آرامی و خوب بجوید. جویدن غذا به طور کامل به هضم آن کمک و از تولید گاز اضافی جلوگیری می‌کند.
  • از خوردن غذاهای پرادویه و تند خودداری کنید. غذاهای پرادویه و تند می‌توانند باعث تحریک معده و روده و ایجاد نفخ شکم شوند.
  • از مصرف غذاهای چرب و سرخ‌شده خودداری کنید. غذاهای چرب و سرخ‌شده می‌توانند باعث کند شدن هضم و تولید گاز اضافی شوند.
  • به طور منظم ورزش کنید. ورزش به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند و از بروز نفخ شکم جلوگیری می‌کند.
  • به اندازه کافی آب بنوشید. آب به هضم غذا کمک و از بروز یبوست جلوگیری می‌کند.

اگر نکات بالا را رعایت کردید و باز هم دچار نفخ شکم شدید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا علت دقیق مشکل شما تشخیص و درمان مناسب برای شما تجویز شود.

خطرات و عوارض نفخ شکم چیست؟

  • درد شدید شکم: درد شدید شکم می‌تواند نشانه یک بیماری جدی مانند آپاندیسیت یا پیچ خوردگی روده باشد.
  • تب: تب می‌تواند نشانه یک عفونت باشد.
  • خون در مدفوع: خون در مدفوع می‌تواند نشانه یک بیماری جدی مانند بیماری التهابی روده (IBD) باشد.
  • کاهش وزن غیرقابل توضیح: کاهش وزن می‌تواند نشانه یک بیماری جدی مانند سرطان باشد.

سرطانی که نشانه‌اش نفخ معده است!

نفخ معده می‌تواند نشانه‌ای از چندین بیماری، از جمله سرطان باشد. برخی از انواع سرطان که می‌توانند باعث نفخ معده شوند عبارتند از:

  • سرطان معده: سرطان معده شایع‌ترین نوع سرطان دستگاه گوارش است. علائم سرطان معده می‌تواند شامل نفخ معده، درد معده، کاهش اشتها و کاهش وزن باشد.
  • سرطان روده بزرگ: سرطان روده بزرگ دومین نوع شایع سرطان دستگاه گوارش است. علائم سرطان روده بزرگ ممکن است شامل نفخ معده، تغییر در عادات روده، خون در مدفوع و کاهش وزن باشد.
  • سرطان کبد: علائم سرطان کبد می‌تواند شامل نفخ معده، حالت تهوع، استفراغ و خستگی باشد.

اگر نفخ معده شما همراه با علائم دیگری مانند درد شدید شکم، تب یا خون در مدفوع باشد، باید به پزشک مراجعه کرد. در اینجا چند نکته برای کاهش خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش آورده شده است:

  • از مصرف دخانیات و الکل خودداری کنید. 
  • به طور منظم ورزش کنید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید
  • از آزمایش‌های غربالگری سرطان استفاده کنید

توصیه می‌شود افراد بالای ۴۵ سال به طور منظم آزمایش کولونوسکوپی یا آزمایش خون مدفوع برای غربالگری سرطان روده بزرگ انجام دهند.

چه زمانی برای درمان نفخ به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر مشکل نفخ زیاد تأثیر منفی بر زندگی شما داشته، بهتر است زودتر به دکتر گوارش خود مراجعه کنید. پزشک می‌تواند به کشف علت اصلی نفخ شکم کمک و راه‌هایی برای تسکین علائم ارائه دهد. برای مراجعه به پزشک می‌توانید با دریافت نوبت آنلاین از دکتردکتر از بهترین متخصصین گوارش کمک بگیرید. در انتها از شما می‌خواهیم تا نظر و تجربه خود را با ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر به اشتراک بگذارید. 

منبع:

medicalnewstoday

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
3,192 نظرات
  1. کوثری .کرج می گوید

    من چند ماهی هست مشکلات نفخ شکم .و درد و سوزش معده داشتم.رفلاکس معده .یبوست و کلی بدختی که خواب و خوراکم و یکی کرده بود لعنتی .دیشب اومدم پرسش پاسخ های اقای روانزاده رو خوندم کلی درمان دادند ولی خب فک کنم نیاز نیست همشو یجا انجام بدی برای هرکسی یکیش کار میکنه ولی خب پرهیز کردن از سردی جات برای همه ست .خلاصه من دیشب دو سه مرحله .نوک قاشق چای خوری سیاه دانه کوبیدم با یه قاشق غذا خوری عسل مخلوطش کردم خوردم بخدا که انگار تازه متولد شدم از دیشب خوب شدم از صبح دارم میرقصم و شکر میکنم و دعا میکنم این دکتر روانزاده رو .بر پدر دارو های شیمیایی لعنت که خوبم نکرد هیچ بدترمم‌میکرد لامصب .سلامتی تک تکتون ارزوست 🙏🙏🙏🙏

  2. Ali می گوید

    سلام من زمان که در هوای سرد و اتاق سرد بخوابم دچار نفخ شکم میشوم علتش چه است و چه راه حل دارد؟

  3. Milad می گوید

    سلام بنده یه ۲روزی هستش شکمم صدا میده همراه با باد شکم و اسهال دیروز برای یکدفعه حالت تهوع داشتم ولی این باد شکمم هست هنوز وعاروق زدن ممنون میشم جواب بدین

  4. تاج بخت کم می گوید

    سلام خسته نباشین من کم کاری تیروئید ویبوست ونفخ شکمی زیاد دارم دو ساله خسته شدم ۴۲ سالمه ممنون راهنمایی بفرمایید

  5. عیسی یطدانی می گوید

    مطالب عالی و معقول بود تشکر

  6. سعید می گوید

    با سلام. من 48 سالمه و پارسال تقریبن 6 ماه از لحاظ کاری بسیار درگیر بودم که بسیار تحت استرس شدید بودم و بعلت اینکه برنامه نویس هستم تحرک زیادی هم نداشتم و اسید معدم زیاد شد و هم رفلاکس شدید معده پیدا کردم و از طرفی پایین قفسه سینم احساس ناخوشایند و فشار احساس می کردم که گاها به زیر کتف سمت چپم هم می رسیددو دوره یک دوره با لانروپرازول 20 و فاموتیدین و یک دوره دیگه با اس امپرازول و کلیدینیوم سی دوره تکمیل شد ولی این موضوع ادامه پیدا کرد وسونوگرافی و اندوسکوپی انجام شد از لحاظ معده و پانکراس چیزی مشاهده نشد و همه چیز نرمال بود الا زیادی اسید معده که رویه داخلی معده کمی سرخ بود که آثار رفلاکس معده و زیادی اسید مثل قبل نیست مگر غذای زیادی مصرف کنم که در اکثر مواقع رعایت می کنم ولی جدیدا دوباره در معدم احساس فشار می کنم که آزار دهنده هست ونمی دونم درد در پشت درکنار کتف سمت چپم بصورت خطی تا کتف دیگم امتداد پیدا می کنه و گاهی تا پهلوی سمت چپم هم گاهی این این درد میاد. دو روز هست که اس امرازول و کلیدنیوم سی مصرف می کنم و بعلاوه اینکه بعلت عفونت سینوزیت هر 24 ساعت 1 عدد قرص آزیتروماسین 500 هم بمدت 6 روز باید مثرف کنم که 4 روز اون مصرف شده .بنظر شما دوباره به دکتر متخصص گوارش خودم مراحعه کنم یا دو هفته این اس امپرازول و کلیدینیوم سی رو ادامه بدم ؟! ممنون میشم پاسخ بدید.

  7. سعید می گوید

    سلام وقت بخیر من چند مدتی هست وقتی غذا میخورم بالای شکمم نزدیکه دنده ها سفت میشه بعد از هضم غذا احساس قار و قور شکم میکنم و همش میخوام دفع مزاج کنم بعضی وقتا خوبه یعضی وقتا هم حالت اسپاسمی رخ میده آروغ هم بعد غذا زیاد میاد دیشب بعد از غذا فشار اومده دنده سمت راستم درد گرفته ضمنا خیلی آدم مضطربی هستم وقتی به بیماری فک میکنم بیشتر میشه وقتی یادم میره هیچ مشکلی ندارم دکترم رفتم گفت احتمالن ibs هست پنتو با کلگارد و داروی ولبان داد

  8. مرجان می گوید

    سلام من یه خانم ۳۶ساله هستم…دو سال پیش با شروع کار جدیدم شکمم شروع به نفخ کردن کرد با یبوست شدید کرد…یک دفعه شکمم اینقدر بزرگ میشد بی دلیل که اطرافیانم میترسیدن…دکتر رفتم اول گفت ibsهست …من خارج کشورم و اینجا بابت ibsداروی خاصی نمیدن…فقط میگن از low food mapپیروی کن…حالم خوب نشد و دوباره متخصص رفتم و کلونپسکوپی و اندوسکوپی نوشت روده هام سالم بودن فقط تو روده ام قارچ دید و‌یک هفته انتی بیوتیک داد که بعد از اون خوب شدم…البته گفت پیچیدگی روده هام بیشتر از یه ادم معمولیه….حالا دوباره نفخ برگشته…یبوست با دارو‌ اوکی شده اما من همیشه نفخ دارم…زمانی نفخم کم یا خوب میشه که یک روز هیچ هیچ نخورم…زیر اب گرم و دوش گرم که میرم شکمم بیشتر باد میکنه…
    نمیدونم این همه نفخ دلیلش چیه؟!؟چطور از بینش ببرم؟به خاطر داروهای یبوسته؟باور کنین من اصلا غذا نمیخورم اما شکمم به شدت بزرگه به خاطر نفخ

  9. آرش می گوید

    با سلام .پسر ۵ ساله ای دارم مدت دوماه است نفخ شدید شکم داره و دفع زیاد گاز،بعضی اوقات شکم درد داره،آزمایش هم انجام دادند که مشکلی نداشت.قطره کولیکز،شربت کوتریموکسازول،قطره کارمینت هم استفاده کرده،تاثیر زیادی نداشته،به نظرتون علت چی میتونه باشه،اینو هم بگم که پسرم علاقه زیادی به انجام بازیهای ترسناک روی گوشی داره .آیا ممکنه روی اعصابش تاثیر گذاشته و بر اثر استرس اینطور شده.شما چه دارویی پیشنهاد میدین.ممنونم.

  10. Zohra nazari می گوید

    سلام وقت بخیر
    من یک مدتی هست که باد شکم خیلی زیادی دارم و اینکه هر لحظه احساس میکنم دستشویی دارم و وقتی میرم دفع درستی ندارم و یا با درد هستش و اینکه خیلی شکم صدا میده جوری که اطرافیان میتونم بشنون و این باعث شده تویی مدرسه برام سخت بگذره و زمانی که شیرینی و یا هر جور غذای که میخورم دچار این مشکلم خیلی ممنون میشم پاسخم رو بدید.

  11. ساری کردگار می گوید

    سلام دکتر وقت بخیر
    من ۱۷ سالمه
    راستش از ۱۳،14 سالگی متاسفانه درگیر چیزی شدم که نمیدونم چیه اصلا
    توی رودم مخصوصا صبح ها یه گاز هایی ب صورت حباب مانند جمع میشه و همش باید ب صورت نفخ خارج بشه و اگر نشه شکمم صدا های ناجور و ابرو بری میده و من از این وضعیت دیگه خسته شدم تو مدرسه همش نگران اینم نکنه شکمم صدا بده آبروم بره فکنن صدا چیز دیگه ایه
    و اینکه من مدفوع درستی هم ندارم هر ۲ روز یبار میتونم برم دسشویی اکثر وقتا هم یبوست دارم بعضی وقتا هم اسهال میگیرم
    میشه لطفا بگین اسم مشکل من چیه باید چیکار کنم؟

  12. اسدیان پور می گوید

    با سلام، الان نزدیک به دو هفته هست که سوء هاضمه دارم و صبح که از خواب بلند میشم شکمم تخت هست، ولی وقتی صبحانه می خورم دیگه شروع میشه ورم و بزرگ شدن شکم همراه با نفخ زیاد تا کل روز. به حدی سرعت گاز تولیدی سر معده م بالاست و بهم فشار میاره که باید با کف دست به سر معده فشار بیارم تا دردش کمتر احساس بشه. احساس میکنم انگاری یه کیسه کوچولو هوا زیر سینم هست که می خواد خودش رو به سطح آب برسونه.
    برای استراحت فقط به پهلوی راست می خوابم، به پهلوی چپ نمی تونم بخوابم چون درد گاز سر معده اذیتم میکنه. یبوست و اروغ و حالت تهوع هم ندارم، دفع مزاج هم یه خورده زمان بر و به صورت اسهال هست.
    میشه لطفا راهنمایی کنید چکار کنم.
    با تشکر

  13. محمدمهدی اعظمی می گوید

    سلام
    نفخ دارم و شکمم هم بد کار می‌کنه احساس یبوست دارم ….

    علتش چیست
    چه دارویی را باید بخورم

    مسافرت هم که میرم بیشتر میشه این علایم و نفخ و یبوست میگیرم

  14. H.m می گوید

    سلام من خانوم هستم و ۳۲ سالمه التهاب روده و رفلاکس معده ب همراه یبوست دارم بیشتر اصلا آروغ نمیزنم ولی مشکل گاز روده بدون بو دارم نگهش میدارم تو شکمم ایجاد صدا میکنه،راهنمایی میکنین دارویی ک جلوگیری کنه ازش برا مواقعی که مهمونی مسافرت میرم

  15. علی می گوید

    سلام.علت ورود هوا به بدن از طریق مقعد که باعث نفخ و سو هاضمه میشه چیه؟ اگه چند بار چیزی وارد مقعد کنیم می تونیم باعث این مشکل بشه؟این بیماری نادره؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بعید است ارتباطی داشته باشد
      اما سبب مشکلات مقعدی، زخم و شقاق و همورویید ممکن است بشود

  16. عبدالله می گوید

    سلام من 30سالمه 6سالی هست دیابت گرفتم مصر ف انسولین . س چهار ماه درد شکمی داشتم و دارم رفتم دکتر سونو گرافی رفتم چیزی نبود سونوگرافی کامل . ولی نوشت بود در نواحی سنترال شکم تجمعات گازی در کولون مشاهده میگردد . بعد دکتر قرص امپرازول و متروندازول و ی قرص جویدنی نوشت کمی خوب شدم . شکم درد وقتی فعالیت داشتم مثل موقع کار کردن با چیزی برداشتن سنگین راه رفتن بجز اینا در نمیکنه . همش نگرانم آیا تجمعات گازی همون عفونته یا چی

  17. نازنین می گوید

    سلام یک هفته هست شکمم وپهلوهام درد میکنه واحساس میکنم باراه رفتن باد شکمم بیشتر میشه وورم میکنه که توری نمیتونم نفس بکشم یک هفته هم هست که به خاطر اسید معده از امپرازول 20 استفاده میکنم ایا نیازی هست دکتر برم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      با توجه به تداوم چند روزه درد بله
      به پزشک عمومی مراجعه کنید

  18. Kiol می گوید

    سلام .دختر. 20 سالمه چن سالی هس که باد معدم زیاده و اغلب اوقات از شکمم صداهای خیلی بلندی شنیده میشه البته تو زمستون خیلی خیلی بیشتر میشه. بیشتر وقتا هم اسهال دارم. حتی اگه غذای نفخ دار نخورم بازم باد شکم دارم. و چند سال قبل خوردن پیازو کلن کنار گذاشتم چون فک میکردم علتش اونه ولی الان میبینم که اینطور نیست بنظرتون چیکار کنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام دوست عزیز
      مصرف ماست پروبیوتیک‌ روزانه
      قرص یوموگی روزی یک عدد
      به مدت یک ماه در بهبود علایم شما کمک کننده هست
      اگر خوب نشدین به متخصص داخلی مراجعه کنید

  19. حسام می گوید

    سلام وقت بخیر
    من قبلا خیلی پرخور بودم و مشکلی نبود ولی بعد از یه مدت مصرف بی رویه لبنیات و…دچار درد در ناحیه معده و روده میشم..جدیدا احساس نفخ زیادی دارم ک نمیتونم دفعش کنم و گاها تا نیم ساعت دسشوییم و ولی بازم دفع مزاج رضایت بخشی ندارم
    بنظرتون برم ازمایش بدم یا نه…هم رژیم دارم هم مرتب ورزش میکنم و ۳۱ سالمه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      بله با توجه به اینکه زمان زیادی رو جهت دفع طی میکنین اما همچنان علایم دارین به فوق تخصص گوارش مراجعه کنید

  20. مهدی می گوید

    سلام وقت بخیر
    ببخشید من 23سالمه که دوسال پیش کولیت عصبی داشتم که باد معده تندتند همراه با اسهال خونی و عفونت که با داروهای دکتر گیاهی بهبود یافتم که پارسالم تابستون شروع شد کمی عفونت مدفوعی داشتم که تا پاییز تموم شد الانم از اول برج 5 اسهال خونی وباد معده ام شروع شده که تند تند دستشویی ام میاد الان برام راهکار نشون بدهید..ممنون میشم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      تشخیص کولیت عصبی رو چه کسی براتون گذاشته؟
      دکتر گیاهی منظورتون پزشک متخصص طب سنتی هست؟
      ازمایش مدفوع و کولونوسکوپی تا به حال انجام شده؟

  21. عاطفه عمادب زاده می گوید

    سلام من یه خانم ۳۱ ساله هستم
    تقریبا از ۷ سال پیش هر چقدر هم ک رژیم میگیرم ولی باز یه مقدار شکم دارم.
    بعصی وقتا یبوست دارم، نفخ بدنم زیاده حتی اگه مواد عذایی نفاخ نخورم.
    و شکمم بعصی وقت ها نفخ میکنه ولی نه همیشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      چربی شکم صرفا با رژیم ممکن از بین نره و نیاز به ورزش و حرکات موضعی باشه
      اما منظورتون از نفخ شکم چی هست؟ آروغ زدن گاهی اوقات بدون دردو تهوع موردی نداره، البته به شرطی که دایمی نباشه و سبب کاهش اشتها و تهوع و کاهش وزن و ….نباشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.