بهترین داروها و قرص‌های ریزش مو کدام‌اند؟ راه‌حل آنی برای ریزش مو

ریزش مو می‌تواند هر فردی را بدون در نظر گرفتن سن، جنس، رنگ مو و نوع آن تحت تاثیر قرار بدهد. داروهای ریزش مو می‌توانند رشد مو را تحربک کنند و موها را ضخیم تر نشان بدهند. البته این را هم بدانید که در بیشتر موارد، اگر فرد درمان را متوقف کند، ریزش مو دوباره بازمی‌گردد. برای رسیدن به بهترین گزینه درمانی باید با متخصص پوست و مو مشورت کنید. در این مقاله هم سعی کرده‌ایم که بهترین داروها و قرص‌های ریزش مو را معرفی کنیم.

بهترین داروها و قرص‌های ریزش مو را می‌شناسید؟

در زمان جست‌وجو برای رسیدن به بهترین داروها و قرص‌های ریزش مو باید به موارد زیر دقت کنید:

  • ایمنی: حتما به سراغ خرید و مصرف محصولاتی بروید که استانداردهای لازم را دارند و از سوی سازمان غذاودارو به تایید رسیده‌اند.
  • عوارض جانبی: برخی از درمان‌های ریزش مو می‌توانند عوارض جانبی ایجاد کنند. فرد باید اطلاعات مربوط به تجویز و برچسب محصول را مطالعه کند تا متوجه شود چه عوارض جانبی می‌توانند در هنگام استفاده از محصول ایجاد شوند. باید استفاده از داروهای ریزش مو را که باعث عوارض جانبی می‌شوند، به طور جدی متوقف کنید و به دنبال مشاوره پزشکی باشید.
  • بارداری: بسیاری از داروهای ریزش مو در دوران بارداری یا در شیردهی بی‌خطر نیستند. فرد باید قبل از استفاده از داروهای ریزش مو با پزشک صحبت کند.
  • قیمت: برخی از داروهای ریزش مو گران‌اند. هر فرد باید مقرون‌به‌صرفه بودن داروی انتخابی خود را در نظر بگیرد چون معمولا نیاز به استفاده روزانه از آن دارد. در انتخاب بهترین داروها و قرص‌های ریزش مو به هزینه هم دقت کنید.

بهترین داروها و قرص‌های ریزش مو

آیا قرصی برای قطع آنی ریزش مو وجود دارد؟

مقوله ریزش مو وابسته به دلایل مختلفی است. شرایط بدنی هرکس هم با دیگری متفاوت است و برای همین نمی‌توان از قرص و دارویی قطعی برای اثرگذاری آنی روی قطع ریختن موها صحبت کرد. رسیدن به بهترین داروها و قرص‌های ریزش مو نیاز به تحقیق و پرس‌وجو از پزشکان متخصص دارد.

برای نمونه، گاهی پای عفونت‌های مختلف به‌میان است. در این مواقع باید بنا به عفونت از داروی ضدعفونت قارچی یا میکروبی استفاده شود تا ریزش موها از بین برود. گاهی اوقات هم قرص‌ها و داروها جوابگو نیستند و نیاز به روش‌های دیگری مانند پی‌آرپی و مزوتراپی به میان می‌آید.

ماینوکسیدیل (Minoxidil)

ماینوکسیدیل محصولی موضعی است که افراد روی پوست سر خود استفاده می‌کنند. این دارو بدون نسخه (OTC) در دسترس است. پزشکان در ابتدا ماینوکسیدیل را برای فشار خون بالا تجویز می‌کردند اما دریافتند که این دارو باعث رشد مو می‌شود.

ماینوکسیدیل به عنوان درمانی برای آلوپسی آندروژنیک مورد تایید سازمان غذا و دارو است. دانشمندان به طور دقیق نمی‌دانند که این دارو چطور روی عملکرد رویش مو اثرگذار است.

طبق تحقیقات سال ۲۰۲۱، مشخص شد که دارو فاز استراحت مو (به نام فاز تلوژن) را کوتاه می‌کند و فاز رشد  (فاز آناژن) را گسترش می‌دهد. گاهی ۸ هفته طول می‌کشد تا نتایج استفاده از این دارو مشخص شود.

در استفاده از این دارو که در میان بهترین داروها و قرص‌های ریزش مو قرار می‌گیرد، عوارضی به شرح زیر هم وجود دارد:

  • تحریک پوست
  • خارش پوست
  • وخیم‌ترشدن درماتیت سبورئیک (seborrheic dermatitis)
  • بروز درماتیت تماسی آلرژیک
  • رشد موهای زائد ناخواسته

استفاده از این دارو برای افراد باردار و شیرده توصیه نمی‌شود. اگر فردی علت ریزش مو را نمی‌داند، نباید از ماینوکسیدیل استفاده کند. مصرف دارو معمولا باید ۱ یا ۲ روز در هفته باشد و با توقف هم آثار ریزش بازمی‌گردند.

ماینوکسیدیل از انواع داروی ریزش مو ارثی مردان هم هست و در این زمینه اثرگذاری دارد. برای درمان ریزش موی جلوی سر و موارد مشابه از آن استفاده می‌شود.

دوتاستراید (Dutasteride)

دوتاستراید دارویی خوراکی است که پزشکان برای افراد مبتلا به هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات (benign prostatic hyperplasia) تجویز می‌کنند. سازمان غذا و داروی آمریکا آن را به عنوان درمان ریزش مو تایید نکرده است، اما ممکن است که پزشک آن را برای این منظور تجویز کند.

حدود ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد تا نتایج مصرف این داروی ریزش مو شدید نتایج مثبتی نشان بدهد. تحقیقاتی وجود دارند که نشان می‌دهند، مصرف دارو در مردان مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک نتایج مثبتی  به همراه دارد.

دوتاستراید می تواند عوارض جانبی هم ایجاد کند، از جمله:

  • مشکل در حفظ نعوظ
  • کاهش میل جنسی
  • مسائل مربوط به انزال
  • افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات درجه بالا

در انتخاب بهترین داروها و قرص‌های ریزش مو باید با بهترین متخصصان مشورت کنید و از مصرف سرخودانه دارو به‌شدت بپرهیزید.

قرص ریزش مو

فیناستراید (finasteride)

فیناستراید دارویی است که می‌تواند به درمان بزرگی پروستات و ریزش مو در مردان کمک کند. این دارو با اتصال به آنزیم 5-آلفا ردوکتاز و جلوگیری از تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون (DHT) عمل می‌کند. این دارو می‌تواند سرعت ریزش مو را کم کند، اما آن را به طور کامل متوقف نمی‌کند. برای درمان ریزش موی سکه‌ای هم از فیناستراید استفاده می‌شود.

هر فرد باید هر روز ۱ قرص فیناستراید مصرف کند. ممکن است 4 ماه طول بکشد تا نتیجه مطلوب مصرف این قرص‌های ریزش مو دیده شود.  مصرف فیناستراید برای افراد باردار یا شیرده و زنان در سنین باروری یا کودکان همراه با خطراتی است.

عوارض جانبی این دارو شامل موارد زیر هستند:

  • اختلال در نعوظ
  • کاهش میل جنسی
  • کاهش حجم انزال
  • ژنیکوماستی، یعنی افزایش بافت سینه در مردان

فیناستراید داروی ریزش مو تخمدان پلی کیستیک هم به‌شمار می‌رود و البته فقط در صورت تجویز پزشک در این وضعیت باید مصرف شود. این مورد داروی ریزش مو مزوتراپی هم هست و در کنار داروهایی مانند ماینوکسیدیل برای تزریق به پوست سر کاربرد دارد.

قرص ریزش مو پیلفود (pilfood)

این قرص برای رفع ریزش مو در بازار وجود دارد. در ترکیبات آن از بیوتین استفاده شده است. مصرف پیلفود بعد از ۳ تا ۶ ماه نتیجه می‌دهد. پزشکان معمولا توصیه می‌کنند که ۲ عدد از این قرص در طول روز مصرف شود.

در ساختار این قرص، مواد مختلفی از جمله آهن، روی، ویتامین E، منگنز و ترکیبات دیگری وجود دارد که برای کمک به تقویت موها و جلوگیری از ریزششان مفید عمل می‌کنند. پیلفود روی استحکام ناخن‌ها هم اثر مثبت می‌گذارد.

عوارض جانبی مصرف این دارو چیست:

  • عوارض جانبی قابل‌ملاحظه‌ای از مصرف این دارو وجود ندارد. بااین‌حال، هرگز نباید سرخودانه درباره مصرفش تصمیم بگیرید. نظر پزشک درباره استفاده از هر دارویی ضروری است.

قرص ریزش مو فولیکوژن (folicogen)

این قرص هم حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوانی است و می‌تواند به تقویت فولیکول‌ها و ریشه موها کمک کند. در نتیجه چنین عملکردی، ریزش موها کمتر می‌شود.

برای درمان سریع ریزش مو می‌توانید نام این قرص را به خاطر بسپارید. اگر شرایط و وضعیت ریزش موهایتان متناسب با ویژگی‌های این قرص باشد، متخصص مصرفش را برایتان تجویز خواهد کرد. اگر در دوران بارداری و شیردهی به سر می‌برید، نباید بی‌تجویز و مشورت پزشک دست به مصرف این دارو بزنید.

از عوارض مصرف فولیکوژن به این موارد اشاره می‌شود:

  • تورم صورت و لب
  • حساسیت پوستی مانند کهیر
  • بروز بثورات جلدی

انواع داروی ریزش مو

قرص یونی‌زینک (unizink)

این قرص از مکمل‌های مناسب برای شاداب‌کردن پوست و مو است. در ساختارش ویتامین c، روی و انواع مختلفی از ویتامین‌های گروه B هم وجود دارد. این مورد از مولتی‌ویتامین‌های ریزش مو است.

مصرف این قرص در ضخیم‌کردن تارهای مو نقش دارد. دلیل این اثرگذاری وجود بیوتین، زینک و ویتامین B5 در آن است. پزشکان توصیه می‌کنند که افراد نیازمند به این قرص، آن را با معده پر و در هنگام غذا مصرف کنند.

عوارض جانبی قرص یونی‌زینک هم شامل موارد زیر می‌شود:

  • مشکلات گوارش و معده
  • تهوع و سرگیجه (درصورت مصرف زیاد)

قرص هیرویت (HairVit)

شرکت سازنده این قرص هم ادعا می‌کند که محصولی با توانایی کاهش ریزش مو روانه بازار می‌کند. در ترکیبات قرص مذکور، مس، روی، بیوتین، اسیدآمینه، آهن، سلنیوم و مواد مناسب دیگر برای حفظ استحکام و بهبود وضعیت موها وجود دارد.

این قرص برای مصرف مردان و زنان روانه بازار می‌شود و داروی ریزش مو استرسی است. وجود طیف وسیعی از مواد مغذی و معدنی در این قرص به رشد موها کمک می‌کند.

عوارض جانبی قرص هیرویت هم شامل موارد زیر می‌شود:

  • بثورات پوستی
  • خارش و تورم ناحیه صورت
  • سرگیجه
  • مشکلات تنفسی

قرص سیستین (Cystine)

در مرور بهترین داروها و قرص‌های ریزش مو به سیستین هم می‌رسیم. این قرص در گروه مکمل‌های غذایی قرار می‌گیرد و در آن مواد مختلفی از جمله ویتامین B6، روی، اسیدآمینه‌های سیستین و آرژنین وجود دارد.

از سیستین ب 6 برای افزایش قطر موها و کاهش نازکی تارهای آنها استفاده می‌شود. مصرف این محصول می‌تواند به زیبایی و درخشندگی پوست هم کمک کند.

عوارض جانبی مصرف قرص سیستین چیست:

  • بروز بثورات پوستی مانند کهیر
  • سختی تنفس
  • بروز واکنش آلرژیک

آمپول بپانتین (Bepanthene)

این آمپول که در عضله تزریق می‌شود، در افزایش رشد مو تنظیم سوخت‌وساز کاربرد دارد. این آمپول حاوی ویتامین B5 است و برای ساخت سلول‌های خونی کاربرد دارد.

سازندگان بپانتین هم مدعی‌اند که مصرف آن می‌تواند موجب ضخیم‌شدن تارهای مو شود و از ریزش آنها جلوگیری کند. با تزریق این آمپول که شکل‌های دیگر مصرف آن هم وجود دارد، امکان تقویت فولیکول‌های مو هم ایجاد می‌شود.

از عوارض آمپول باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • بروز واکنش‌های آلرژیک در محل تزریق
  • بروز بثورات پوستی مانند کهیر

قرص ریزش مو رینفولتیل (Rinfoltil)

این مکمل گیاهی هم در فهرست بهترین داروها و قرص‌های ریزش مو قرار می‌گیرد اما اینکه اثرگذاری‌اش چقدر زیاد باشد و برای چه کسانی مفید است، در تشخیص پزشکان متخصص خواهد بود.

رینفولتیل از گیاهان گوناگون، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف ساخته می‌شود و وجود چنین گزینه‌هایی در ترکیباتش به رشد مو در بخش‌هایی از پوست سر کمک می‌کند که نازک شده‌اند.

از عوارض این داروی ریزش موی گیاهی باید به این‌ها اشاره کنیم:

  • اسهال
  • سردرد
  • سرگیجه
  • خستگی

قرص ریزش مو پریورین (priorin)

برای رفع ریزش مو از قرص پریورین هم استفاده می‌شود. دست‌کم ۳ ماه مصرف لازم است تا نتایج استفاده از این قرص مشخص شود. در ترکیبات پریورین از موادی نظیر روغن جوانه گندم، اکسید منیزیم، اکسیدهای آهن، کلسیم و… استفاده می‌شود.

برای ریزش موی ارثی و اختلالات مو در زنان، این قرص کاربرد دارد. در واقع، پریورین از داروهای هورمونی ضدریزش مو است؛ یعنی مشکلات ریزش مو را برای مواردی حل می‌کند که پای هورمون‌ها و عواملی مشابه درمیان باشد. از عوارض احتمالی مصرفش باید به این گزینه‌ها توجه داشته باشید:

  • این قرص عوارض خاصی ندارد اما بهتر است که در دوران شیردهی و بارداری مصرف نشود.

برای درمان ریزش مو بعد از بارداری و زایمان باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید و خودسرانه اقدام به انتخاب قرص و دارو برای رفع این مشکل نکنید.

قرص ریزش مو پرفکت (Perefect)

پرفکت هم از قرص‌های بازار است که سازندگانش مدعی اثرگذاری آن در استحکام‌بخشی به موها و رفع ریزش هستند. با مصرف پرفکت امکان تقویت ساقه موها هم وجود دارد.

در این قرص انواع ویتامین‌های گروه B و ویتامین A و D وجود دارد. مواد معدنی مختلف مانند زینک، آهن و منیزیم هم در ترکیباتش موجود است. از عوارض جانبی مصرف پرفکت به این موارد دقت کنید:

  • گاهی مصرف این قرص با بروز جوش‌هایی روی پوست صورت همراه می‌شود.

مکمل‌های ریزش مو

قرص ریزش مو فیتو (phyto)

قرص فیتو از جمله مشهورترین محصولات و در شمار بهترین داروها و قرص‌های ریزش مو قرار می‌گیرد. این محصول حاوی روغن ماهی، دانه تخمه آفتابگردان و مواد متنوع دیگری از جمله روغن دانه گل گاوزبان است.

ادعا می‌شود که این قرص اثرگذاری مطلوبی دارد اما برای مصرف باید حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. از عوارض جانبی‌اش هم به نکات زیر نگاهی داشته باشید:

  • بروز جوش روی صورت
  • امکان افزایش کلسترول

قرص ریزش مو هیرتامین (hairtamin)

هیرتامین از جمله محصولات پرطرفدار دیگری است که به‌رغم استقبال زیاد از آن، تحقیقات قاطعی درباره اثرگذاری‌اش بر کیفیت رشد موها و جلوگیری از ریزششان وجود ندارد.

این قرص حاوی ویتامین‌های مختلف است و ترکیباتی اختصاصی و فاش‌نشده هم در فرمولاسیون آن وجود دارد. از عوارض مصرف هیرتامین باید به این‌ها اشاره کنیم:

  • تهوع و استفراغ
  • اسهال
  • سرگیجه

قرص ریزش مو پرفکتیل (perfectil)

بسیاری از محصولات تقویت مو و جلوگیری از ریزشی که بی‌نسخه در بازار موجود هستند، اثرگذاری دقیقی ندارند. باید حواستان باشد که بی‌اجازه پزشک و مشورت با او به سراغ هیچ‌یک نروید.

پرفکتیل هم از محصولات پرطرفداری است که ادعا دارد با استحکام ریشه موها مانع از ریزش می‌شود. در ترکیب آن ویتامین‌های E، C و D وجود دارد. از عوارض جانبی‌اش باید به این نکات نیم‌نگاهی داشته باشید:

  • تورم لب و صورت
  • تنگی نفس
  • بروز التهاب پوستی و جوش

پیشگیری از ریزش مو با دارو

محصولات بهداشتی پیشگیری از ریزش مو چیست؟

برای پیشگیری از ریزش مو هم می‌توان اقداماتی را صورت داد. استفاده از محصولات گوناگون از جمله انواع شامپوها و ماسک‌ها احتمال اثرگذاری در این زمینه را دارد.

  • شامپوها؛ از محصولات ضدریزش موی موجود در بازار باید به شامپو ضدریزش مو آلمانی بایوریچ، محصول ایرانی فولیکا و شامپوهای ضدریزش موی سریتا اشاره کنیم.
  • روغن‌ها؛ محصولات حاوی روغن جنسینگ، بادام و شی‌باتر هم می‌توانند در پیشگیری از ریزش مو نقش داشته باشند.
  • ماسک‌ها؛ خرید ماسک ضدریزش مو از برندهایی مانند ایوروشه و لورآل هم ایده خوبی برای مدیریت وضعیت موها خواهد بود.

در صورت بروز مشکلات مختلف، امکان ریزش موها وجود دارد. برای مثال، یائسگی یا ابتلا به بیماری‌هایی نظیر کرونا. هر فرد باید بنا به وضعیت خود اقدام به درمان کند. داروی ریزش مو بعد از کرونا یا هر بیماری و وضعیت دیگری را فقط از پزشکان متخصص بخواهید.

در استفاده از محصولات بهداشتی درمانی مانند شامپوها و روغن‌ها هم بهتر است که با پزشک متخصص مشورت داشته باشید. هیچ‌گاه خودتان اقدام به مصرف قرص ریزش مو صورت یا تقویت موهای سر نکنید. تشخیص بهترین داروها و قرص‌های ریزش مو برای افراد معمولی آسان نیست.

داروی ریزش مو خانگی چیست؟

تجویزاتی از سوی پزشکی سنتی هم برای درمان ریزش مو وجود دارد. این موارد پایه علمی مستحکمی ندارند اما مروری بر آنها خالی از لطف نیست:

  • روغن نارگیل
  • چای سبز
  • آلوئه‌ورا
  • ماسک جوانه گندم
  • آب پیاز

برای درمان ریزش مو بعد از کراتینه می‌توانید از روغن‌هایی مانند نارگیل استفاده کنید و موها را با آن ماساژ بدهید. حواستان به حساسیت‌های احتمالی به مواد گیاهی و طبیعی هم باشد. پیش از مصرف، خوب است که بخشی از پوست را با آنها امتحان کنید. به طور کلی، در انتخاب بهترین داروها و قرص‌های ریزش مو بی‌گدار به آب نزنید.

آیا درمان قطعی برای ریزش مو وجود دارد؟

ریزش موها به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. پای عوامل گوناگونی به‌میان است و نمی‌توان با دارویی مشخص، به‌طور قطعی به جنگ ریزش لشکر موهایی رفت که نازک شده‌اند و ریشه‌هایشان دیگر قوی نیست.

برای کشف علت ریزش مو باید به متخصصان پوست و مو مراجعه کنید. گاهی پای بیماری‌هایی به میان است که موجبات ریزش مو را به عنوان عوارض جانبی فراهم می‌کنند. برای مثال، جهت درمان ریزش مو تیروئیدی یعنی اختلالات ناشی از آن باید حتما درمان‌های ویژه وضعیت پیگیری شوند.

یکی از بهترین روش‌ها برای دریافت نوبت ملاقات با پزشکان خبره هم استفاده از سیستم نوبت دهی دکتر سایت دکتردکتر است. با این روش، به آسانی و بی‌معطلی با متخصصان مختلف آشنا شوید و از آنها وقت بگیرید.

درباره بهترین داروها و قرص‌های ریزش مو تجربه‌ای دارید؟ اگر موردی را استفاده کرده و نتیجه گرفته‌اید، حتما ما را هم در جریان بگذارید.

منابع:

medicalnewstoday.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر