زودانزالی چیست و چگونه درمان می‌شود؛ دانستنی‌های بسیار مهم!

خلاصه این مقاله را بشنوید

همانطور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین نیاز‌های انسان، نیاز جنسی است که برای رفع این نیاز، طرفین رابطه باید از سلامت جسمی و روانی برخوردار باشند. در صورتی که یکی از زوجین با مشکل روانی یا جسمی روبه‌رو شود، روی سکس و رابطه‌ آن‌ها تاثیر مستقیمی‌ همچون زودانزالی خواهد گذاشت.

انزال زودرس هم درمردان و هم در زنان اتفاق می‌افتد و گاهی باعث کاهش اعتماد به نفس و رنج دو طرف رابطه می‌شود. زمانی می‌گویند فرد دچار زود انزالی شده که نتواند نعوظ را تا مدت مشخصی نگه دارد. اما خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم پزشکی، انزال زودرس نیز درمان شده و از آنجایی که آقایان بیشتر با آن روبرو می‌شوند، می‌توانند با مراجعه به دکتر اورولوژ، مشکل انزاد زودرس خود را حل کنند.

در ادامه این مطلب از مجله دکتردکتر با ما همراه باشید زیرا به قصد افزایش آگاهی، قصد داریم تا به‌طور دقیق به بررسی سوالاتی پیرامون زودانزالی و راه‌های درمان آن بپردازیم.

زودانزالی چیست؟

قبل از هر چیزی باید بدانیم که انزال چیست و چه زمانی می‌گویند فرد به زود انزالی مبتلا است؟ در واقع به دفع منی از بدن انسان، انزال می‌گویند. زود انزالی (Premature ejaculation (PE نیز به وضعیتی گفته می‌شود که مرد یا شریک زندگی‌اش در طول رابطه‌ جنسی زود‌تر از زمانی که دوست دارد، انزال را تجربه کند. زود انزالی فقط مختص مردان نیست و در برخی از خانم‌ها نیز رخ می‌دهد.

هنگامی که زن دچار انزال زودرس می‌شود، به اندازه‌ کافی از رابطه‌ جنسی لذت نخواهد برد. در مردان انزال زودرس علاوه بر این مشکل، باعث می‌شود که فرد نتواند احساس خوبی را به شریک جنسی خود منتقل کند. در حالت کلی نمی‌توان زمان مشخصی را برای انزال در نظر گرفت و این موضوع کاملا به طرفین رابطه و تمایل آن‌ها بستگی دارد.

اما طبق یک آمار کلی، میانگین زمان انزال عادی ۵ دقیقه و نیم است. اگر فرد زود‌تر از این زمان به انزال برسد، می‌گویند انزال زودرس دارد. اما باز هم اشاره می‌کنم که این موضوع کاملا به شما و همسرتان بستگی دارد که از زمان انزال جنسی یکدیگر راضی هستید یا خیر.

مدت زمان نرمال رابطه جنسی چقدر است؟

اگر بخواهیم مدت زمان نرمال رابطه جنسی معرفی کنیم، باید بگوییم که بیان چنین چیزی امکان پذیر نیست؛ زیرا میزان رابطه جنسی میان زوجین به عوامل مختلفی بستگی دارد.

اما در حالت کلی، متخصصان مدت زمان مناسب رابطه جنسی را ۲۰ دقیقه می‌دانند که با برقراری پیش نوازی و پس نوازی جنسی این زمان تغییر خواهد کرد. در واقع پیش نوازی به لذت بخش‌تر بودن رابطه جنسی کمک کرده و زن از لحاظ روحی و جنسی آمادگی بیشتری کسب می‌کند.

عوامل و علت انزال زودرس در مردان

خوب است بدانید که عوامل مختلف روحی و جسمی زیادی باعث انزال زودرس در مردان می‌شود. این عوامل را می‌توان به موارد زیر تقسیم بندی کرد:

  • دلایل جسمی زود انزالی
  • دیابت
  • مولتیپل اسکلروزیس
  • وجود مشکل در پروستات
  • مشکلات تیروئیدی
  • اختلال در نعوظ
  • سطح غیر عادی هورمون‌ها
  • التهاب و عفونت پروستات
  • مصرف برخی از داروها
  • مشکل بیولوژیکی آلت تناسلی
  • دلایل روانشناختی انزال زودرس
  • استرس
  • هیجان و تحریک بیش از حد
  • تازه بودن رابطه
  • افسردگی
  • وجود مشکلات در رابطه میان زوجین
  • داشتن نگرانی و اضطراب در مورد نوع عملکرد جنسی
  • داشتن احساس گناه یا عدم کفایت
  • آموزش نادرست
  • داشتن نظرات و اعتقادات نادرست درباره رابطه‌ جنسی
  • انتظارات غیر واقعی در مورد عملکرد جنسی
  • سرکوب و کاهش میل جنسی
  • نداشتن اعتماد به نفس کافی
  • مشکلات عاطفی
  • بی‌ تجربگی در برقراری رابطه جنسی بروز اضطراب جنسی

زودانزالی آقایان

عوارض و اثرات منفی زود انزالی

زود انزالی نیز مانند هریک از اختلالات و مشکلات جنسی مردان دیگری عوارضی دارد. تنها عارضه زودانزالی در مردان یا زنان مربوط به عدم لذت از رابطه جنسی نیست، بلکه عوارض دیگری نیز دارد. از شایع‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. تاثیر انزال زودرس بر روابط زناشویی

هنگامی که مرد یا زن دچار زود انزالی می‌شوند، فرصت لذت بردن از سکس از طرف مقابل گرفته می‌شود و این موضوع می‌تواند باعث سردی و عدم تمایل فرد برای برقراری رابطه بعدی شود. برطرف نشدن نیاز جنسی بر ابعاد عاطفی روابط نیز تاثیر خواهد گذاشت.

۲. تاثیر زود انزالی بر اعتماد به نفس

با توجه به اثراتی که زود انزالی بر روابط زوجین می‌گذارد، خودپنداره جنسی را در مرد تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث کاهش اعتماد به نفس او می‌شود.

۳. وقوع دور باطل در پی زود انزالی جنسی

گاهی اوقات زود انزالی با دور باطل همراه است. به این صورت که اگر در چند دوره برقراری رابطه جنسی، زود انزارلی رخ دهد، در دوره‌های بعدی فرد دچار استرس و تنش ذهنی می‌شود که این موارد زود انزالی را تشدید می‌کند.

راه‌های تشخیص زود انزالی چیست؟

اگر تا به حال چندین بار زود انزالی را تجربه کرده‌اید و این موضوع بر روابط شما با همسرتان تاثیر گذاشته و باعث ناراحتی و افسردگی شما شده است، برای تشخیص علت انزال زودرس لازم است به پزشک اورولوژیست مراجعه کنید.

پزشک با انجام بررسی اولیه، معاینه را با پرسش‌های زیر آغاز می‌کند:

  • از چه زمانی مشکل زود انزالی برای شما آغاز شده است؟
  • در چه شرایطی زود انزالی را تجربه کرده‌اید؟
  • چند وقت یکبار دچار انزال زودرس می‌شوید؟
  • آیا زودانزالی در همه رابطه‌ها رخ می‌دهد؟
  • آیا در هنگام خود ارضایی هم زود انزالی اتفاق افتاده است؟
  • آیا در نعوظ هم مشکل دارید؟

درست است که شاید این سوالات کاملا شخصی باشند، اما برای تشخیص و درمان زود انزالی لازم است به همه این سوالات صادقانه پاسخ دهید تا پزشک بتواند کار خود را به خوبی انجام دهد.

راه‌های درمان زود انزالی چیست؟

برای درمان‌ زود انزالی افراد، سکس تراپیست‌ها از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. آن‌ها با بررسی وضعیت و شرایط شما، یکی از درمان‌های رایج انزال زودرس، مانند: روش‌های بی حسی موضعی، روش رفتاری، دارو درمانی و روان درمانی را به شما معرفی می‌کنند‌.

طبق تحقیقات انجام شده، روش دارو درمانی و تکنیک‌های رفتاری موثرترین روش برای درمان انزال زودرس محسوب می‌‌شوند. روش‌‌های روان درمانی نیز برای زمانی موثر خواهند بود که علت زود انزالی مربوط به دلایل روانشناختی باشد.

تاثیر ورزش روی زود انزالی

خوب است بدانید که ورزش راهی آسان و کم هزینه برای درمان زود انزالی محسوب می‌شود و در مردان نعوظ را برای مدت بیشتری حفظ می‌کند تا از انزال زودرس جلوگیری شود.

اگرچه انزال توسط سیستم عصبی کنترل می‌شود، اما تقویت ماهیچه‌ها به تاخیر انزال کمک می‌کند. ورزش‌های کگل که بر انزال زودرس تاثیر می‌گذارند، عبارتند از:

  • دراز کشیدن به پشت، تمرینات کف لگن
  • سفت کردن عضلات روی صندلی
  • فشار دادن بالش بین دو پا
  • انجام ورزش یوگا
  • شنا سوئدی
  • ورزش اسکوات

زودانزالی خانم ها

چه پوزیشنی برای افراد مبتلا به انزال زودرس مناسب است؟

همیشه می‌گویند که زود انزالی چیزی نیست که باعث خجالت شما شود، تنها ایراد انزال زودرس، این است که لذت سکس را برای طرفین رابطه از بین می‌برد. برای همین در ادامه می‌خواهیم پوزیشن‌ جنسی را به شما معرفی کنیم که باعث طولانی‌تر شدن رابطه جنسی شما می‌شود. این پوزیشن‌ها عبارتند از:

۱. پوزیشن دختر گاوچران

در حالت دختر گاوچران، مرد با آرامش دراز کشیده و زن در بالا قرار می‌گیرد. در این پوزیشن زن همه کار‌ها را انجام می‌دهد و مرد کنترل بهتری روی انزال خود خواهد داشت. در این پوزیشن خانم‌ها بسیار خوب به ارگاسم می‌رسند و رابطه جنسی طولانی‌تر می‌شود.

۲. رابطه جنسی دهانی

در بیشتر اوقات افراد هنگام برقراری رابطه جنسی، سریع سراغ انجام کار اصلی می‌روند. در صورتی که اگر مدتی رابطه جنسی دهانی برقرار کنند رابطه جنسی طولانی‌تر خواهد بود و انزال دیرتر رخ می‌دهد.

۳. پوزیشن ایستاده

در پوزیشن‌های استاده برقراری رابطه کمی دشوار است، زیرا از یک طرف باید تعادل خود را حفظ کنند و از طرفی باید به برقراری رابطه جنسی ادامه دهند. همین موضوع باعث می‌شود طرفین رابطه دیرتر انزال را تجربه کنند.

۴. زانو بالا

در این پوزیشن زن کاملا تحت کنترل خواهد بود و می‌تواند طبق خواست خود حرکت کند. در این حالت زن روی پشت خوابیده و دو پای خود را به صورت چسبیده بالا می‌آورد و به سینه همسر خود می‌چسباند. استفاده از کاندوم دندانه دار در این پوزیشن برای زن بسیار لذت بخش خواهد بود.

۵. پوزیشن قاشق

در پوزیشن قاشق زوجین بسیار هم نزدیک هستند و دخول به صورت عمیق صورت نمی‌گیرد. این موضوع باعث می‌شود سرعت رابطه کم شده و زمان رسیدن به انزال طولانی‌تر شود.

تفاوت زود انزالی با عدم نعوظ چیست؟

تعدادی از افراد زود انزالی را با عدم نعوظ یکی می‌دانند، اما باید بگوییم که این دو با هم فرق دارند. مردانی که از بیماری عدم نعوظ آلت تناسلی رنج می‌برند، با وجود این که به اندازه کافی تحریک می‌شوند، خون تا حد کافی به آلت نمی‌رسد و در نعوظ اختلال ایجاد می‌شود.

اما بیمارانی که دچار زود انزالی می‌شوند، آلت آن‌ها به نعوظ کامل می رس. با این تفاوت که بلافاصله پس از شروع نزدیکی و دخول، طی مدت کوتاهی مرد انزال را تجربه می‌کند.

مراجعه به پزشک برای درمان زود انزالی

در صورتی که متوجه انزال زودرس در رابطه جنسی خود شدید و با استفاده از ورزش‌های معرفی شده، انزال با تاخیر همراه نبود، لازم است به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

اورولوژیست پزشکی است که به خوبی با دستگاه ادراری زنان و مردان، دستگاه تناسلی و دستگاه تولید مثل مردان آشنایی دارد. پس با شناختی که از دستگاه تولید مثل مرد دارد، پس به خوبی می‌تواند زود انزالی را در مردان رفع کند.

انزال زودرس

زود انزالی، اختلالی که قابل درمان است!

شاید تصور کنید که انزال زودرس اصلا درمان نمی‌شود. اما در این مطلب از دکتردکتر به طور کامل توضیح دادیم که این موضوع به راحتی قابل حل شدن است و گاهی حتی به داروهای شیمیایی نیز احتیاجی نیست. اما اگر همراه با زود انزالی، مشکلات روانشناختی را مشاهده کردید، حتما به متخصص یا مشاور مراجعه کنید. برای این مورد می‌توانید از سایت نوبت دکتر پلتفرم آنلابن دکتردکتر استفاده کنید.

آیا شما تا به حال تجربه زود انزالی داشته‌اید؟ از چه روشی برای رفع آن استفاده کرده‌اید؟ خوشحال می‌شویم تجربیات خود را با ما و خوانندگان این مطلب در میان بگذارید.

سوالات متداول زودانزالی

گاهی اوقات زود انزالی به علت اختلالات هورمونی بوده و با نازایی همراه می‌شود، اما در حالت کلی زود انزالی ربط مستقیمی به نازایی ندارد.

تا حدودی روش‌های خانگی مانند ورزش و تغذیه درست ممکن است بر درمان زود انزالی تاثیر داشته باشند. اما در صورت مشاهده هر گونه مشکلات روانشناختی لازم است به پزشک مراجعه کنید.

طبق مطالعاتی که در جوامع مختلف انجام شده، آمارها نشان می‌دهند که ۵ درصد تا ۶۵ درصد مردان در دوره‌ای از زندگی‌ خود زود انزالی را تجربه می‌کنند. اما به طور متوسط می‌توانیم بگوییم که حدود ۳۰ درصد آقایان به یادگیری مهارت کنترل انزال نیاز پیدا می‌کنند.

پاسخ این سوال مثبت است. یکی از عوامل تاثیر گذار بر انزال زودرس، داشتن استرس و اضطراب است. پس اگر دچار استرس مقطعی شده‌اید بهتر است در آن زمان رابطه جنسی برقرار نکنید.

در صورتی که با انزال زودرس به درستی برخورد نشود و درمان صورت نگیرد، رضایت طرفین از رابطه جنسی کاهش پیدا می‌کند و فرد دچار کاهش اعتماد به نفس جنسی و افسرگی می‌شود.

طبق تحقیقات انجام شده، میان ختنه و انزال زودرس هیچ ارتباطی دیده نشده است.

برای درمان انزال زودرس در زنان می‌توان از پوزیشن‌های مناسب و ورزش کگل استفاده کرد.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر