آیا استخر رفتن و شنا در دوران قاعدگی خطرناک است؟

شما قطعا می‌توانید در طول دوره قاعدگی شنا کنید! در حقیقت، ورزش کردن به کاهش گرفتگی و ناراحتی کمک می‌کند. اگر قصد دارید در دوران پریود شنا کنید، باید از تامپون یا کاپ قاعدگی برای جلوگیری از خونریزی در حالی که در آب هستید استفاده کنید. اگر نگران این هستید که کسی متوجه شود شما پریود هستید قطعاً لازم نیست به طور کلی از آب اجتناب کنید. گزینه‌های ایمن و موثر بسیاری برای جلوگیری از نشت در هنگام پریود در آب وجود دارد. مهمترین چیزی که باید برای انتخاب گزینه مناسب در نظر بگیرید راحتی خودتان است. یا اینکه می‌توانید با دریافت نوبت از متخصص زنان برای انتخاب بهترین گزینه برای شرایط آناتومیکی بدنتان کمک بگیرید.

آیا می‌توان در دوران قاعدگی به استخر رفت؟

وقتی صحبت از قاعدگی می‌شود، افسانه‌های زیادی در مورد آن وجود دارد؛ از جذب کوسه‌ها گرفته تا باردار شدن در طول قاعدگی (که کاملاً ممکن است)! بهترین راه برای مبارزه با اطلاعات نادرست صحبت کردن در مورد آن است. بنابراین در مورد شنا در دوران قاعدگی، چه بخواهید به ساحل بروید یا یک روز را در کنار استخر سپری کنید، اینجا هر چیزی که باید بدانید را آورده‌ایم.

ممکن است خونریزی شما آنقدر جریان نداشته یا ظاهرا تمام شده باشد، اما هنگامی که در آب هستید قاعدگی شما متوقف نمی‌شود. هر چند ممکن است به دلیل فشار آب کاهش جریان خونریزی را تجربه کنید، پریود شما هنوز در حال وقوع است؛ فقط با همان سرعت اولیه از بدن شما خارج نمی‌شود. به عبارت دیگر برای جلوگیری از نشتی در هنگام شنا همچنان به محافظت نیاز دارید. اگر قاعدگی شما  زیادی فعال یا شدید نیست وقتی که در آب هستید، به این معنی نیست که به طور کامل جریان خونریزی متوقف شده است.

تامپون برای شنا در قاعدگی

چگونه می‌توان در دوران قاعدگی شنا کرد؟

تامپون

تامپون‌ها یک گزینه عالی برای مدیریت قاعدگی در هنگام شنا هستند که بر خلاف تصور استفاده بسیار راحتی هم دارند. فقط حتما تامپون خود را مرتب تعویض کنید، از کمترین میزان جذب ممکن استفاده کنید و قبل از استفاده دستان خود را بشویید. در موارد نادر، عدم انجام این کار می‌تواند منجر به سندرم شوک سمی (TSS) شود که در صورت عدم درمان می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد. بهتر است ریسک نکنید!

کاپ قاعدگی

کاپ‌های قاعدگی یکی دیگر از گزینه‌های عالی برای شنا در هنگام پریود شما هستند. آنها به طور کلی ایمن تر از تامپون در نظر گرفته می‌شوند. به علاوه، خون بیشتری نسبت به تامپون یا پد جذب می‌کنند. بسیاری از آنها قابل استفاده مجدد هستند که این موضوع یک امتیاز بزرگ است.

البته استفاده از کاپ‌های قاعدگی برای همه ساده نیست؛ اما با تمرین آسان‌تر می‌شود. فقط مطمئن شوید که هر 6 تا 12 ساعت، بسته به شدت جریان خون کاپ قاعدگی خود را عوض کنید و همیشه بهداشت را رعایت کنید.

دیسک‌های قاعدگی

اگرچه دیسک‌های قاعدگی چندان محبوب نیستند، اما همچنان گزینه‌ای موثر برای جلوگیری از نشت در دوران قاعدگی شما هستند. مشابه کاپ‌های قاعدگی، این دیسک‌ها خون پریود را جمع‌آوری می‌کنند. بسیاری از زنان معتقدند که دیسک‌های قاعدگی بسیار راحت‌تر از کاپ یا تامپون هستند و آن‌ها را برای افرادی که سبک زندگی فعالی دارند، گزینه‌ای عالی می‌دانند.

با این حال، دیسک‌های قاعدگی هم بسیاری از مشکلات کاپ‌های قاعدگی را دارند. قرار دادن آنها همیشه آسان نیست (به خصوص در اوایل استفاده). بیشتر دیسک‌های قاعدگی قابل استفاده مجدد نیستند، بنابراین باید همیشه یک یا دو دیسک پشتیبان به همراه داشته باشید.

تصورات غلط در مورد استخر رفتن در دوران قاعدگی

افسانه‌هایی در مورد استخر رفتن و شنا در دوران قاعدگی وجود دارد که الزاما حقیقت ندارند. از جمله اینکه شنا کردن در دوران قاعدگی غیربهداشتی است؛ برخلاف تصور رایج، مواد شیمیایی مورد استفاده در استخرهای عمومی در واقع برای تمیز نگه داشتن وسایل هستند و به جلوگیری از انتقال هر گونه بیماری منتقله از خون کمک می‌کنند، بنابراین بسیار بعید است که فقط به دلیل شنا در دوران قاعدگی به عفونت واژن مبتلا شوید. شنا در واقع به تسکین هر گونه گرفتگی ناشی از PMS یا دردهای قاعدگی کمک می‌کند.

یک مطالعه در سال 2018 روی 70 نفر که PMS را تجربه کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفت و به این نتیجه رسید که شنا (مثل هر ورزش هوازی دیگری) به طور قابل توجهی بسیاری از علائم فیزیکی و روانی این دوران را کاهش می‌دهد. این بدان معناست که اگرچه ممکن است در طول دوره قاعدگی خود به یک تمرین فوق سنگین علاقه نداشته باشید، انجام برخی فعالیت های بدنی سبک ممکن است دقیقاً همان چیزی باشد که برای تسکین نیاز دارید.

شنا و پریود

چه لباسی برای شنا در دوران قاعدگی مناسب است؟

به لطف فناوری، لباس‌های زیر و لباس‌های شنای مناسب دوره‌ قاعدگی در بازار موجود است. نقطه ضعف لباس‌های مناسب دوره قاعدگی این است که نسبتا گران هستند. به علاوه، برای خونریزی‌های سنگین توصیه نمی‌شود. پس از هر بار استفاده نیز باید نگران شستن آن باشید! بنابراین همیشه می‌توانید از گزینه‌های دیگری مانند تامپون یا کاپ قاعدگی به‌عنوان شکل اصلی محافظت خود استفاده کنید.

توجه کنید که پدها و آسترها ممنوع هستند؛ البته این به این معنا نیست که نمی‌توانید در طول قاعدگی خود از پد یا آستر در آب استفاده کنید، اما به طور کلی توصیه نمی‌شود. چرا که این محصولات برای جذب مایعات ساخته شده اند، بنابراین فقط قاعدگی شما را جذب نمی‌کنند، بلکه آب اطراف شما را هم جذب می‌کنند. علاوه بر این، چسب همیشه به خوبی به پارچه لباس شنا نمی‌چسبد، بنابراین خطر گم شدن یک پد یا آستر در آب نیز وجود دارد. اما اگر در تنگنا هستید، هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید نمی‌توانید از پد در آب استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که اقدامات بیشتری برای ایمن کردن آن انجام داده‌اید و مرتب آن را عوض کنید.

 

سخن آخر

اگرچه قاعدگی همیشه بهترین حس دنیا نیست، اما دلیلی وجود ندارد که شما فعالیت‌های مورد علاقه خود مثل استخر رفتن و شنا را در دوران قاعدگی کنار بگذارید. چه در تعطیلات پریودتان شروع شود و چه دوستانتان شما را به یک سفر استخری بداهه دعوت کرده باشند، چندین گزینه برای مدیریت پریود و در عین حال لذت بردن از آب وجود دارد. همچنین می‌توانید برای اطمینان بیشتر از طریق با یک دکتر آنلاین هم مشورت کنید.

 

منبع

healthline.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
3 نظرات
  1. Sara می گوید

    با توجه به بهداشتی نبودن استخر ها و اینکه امکان گرفتن قارچ و عفکنت از استخر هست ایا استفاده از کاپ باعث جلوگیری از این بیماری ها میشه؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      استفاده در استخر بله موثره

    2. فاطمه می گوید

      برای دختر چیکار کنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر