اشتباهات رایج در کاهش وزن؛ 15 موردی که از هدف دورتان می‌کند

خلاصه این مقاله را بشنوید

هرچقدر هم تلاش می‌کنید، لباس محبوب دوران خوش‌اندامی‌تان دوباره اندازه‌تان نمی‌شود؟ عدد ترازو هم بی‌تغییر اصرار دارد که روی همان نقطه قبلی بایستد؟ شاید پای اشتباهات رایج در کاهش وزن و لاغری به‌میان است. بسیاری از افراد، انتخاب‌های درستی در مسیر کم‌کردن وزنشان ندارند و مدام بابت تغییرنکردن اندامشان شاکی هستند.

در این مقاله مجله پزشکی و سلامت دکتردکتر می‌خواهیم از این اشتباهات متداول برایتان بگوییم تا حساب کار دستتان بیاید و بدانید که چرا گاهی دچار توقف کاهش وزن می‌شوید یا به نتایج دلخواهتان نمی‌رسید.

۱. از رژیم‌های زودبازده استفاده می‌کنید

وسوسه سریع از دست‌دادن وزن برای همه وجود دارد اما نباید یادمان برود که چنین روندی بدن را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند. رژیم‌های مختلفی وجود دارند که به شما توصیه می‌کنند، فقط هویج بخورید، گیاه ایکس یا ماده خوراکی ایگرگ را برای مدتی کوتاه به تنها غذایتان بدل کنید و راه‌حل‌هایی از این قبیل در اختیارتان می‌گذارند؛ اما همه این‌ها اشتباه است.

بدیهی است که با چنین توصیه‌هایی، مصرف کالری به زیر ۱۰۰۰ در روز می‌رسد و از وزنتان کم می‌شود اما با این روند به بدنتان یاد می‌دهید که سوخت‌وسازش را پایین بیاورد. رژیم که تمام شود، بدنی خواهید داشت که کالری‌ها را دیر می‌سوزاند. حتما حدس می‌زنید که نتیجه این ماجرا چیزی نیست جز اضافه وزن دوباره.

اینفوگرافی اشتباهات رایج در کاهش وزن

۲. از وعده صبحانه می‌گذرید

شاید با نخوردن صبحانه بتوانید از حجم کالری مصرفی روزانه‌تان کم کنید اما این کار اصلا به نفعتان نیست. دوری از مصرف صبحانه از اشتباهات رایج در کاهش وزن است. در طول روز مدام گرسنه خواهید بود و این باعث می‌شود که بالاخره تحملتان تمام شود و روی به خوردن تنقلات بیاورید یا وعده ناهارتان را سنگین و پرحجم بخورید.

اگر صبحانه‌ای سرشار از پروتئین و فیبر مصرف کنید، دیگر در طول روز گرسنه نخواهید بود. تحقیقات علمی هم نشان می‌دهند که مصرف مرتب صبحانه‌ای مقوی به تنظیم وزن کمک زیادی می‌کند.

۳. حساب خوردن تنقلات را از دست می‌دهید

گاهی‌ اوقات، شما مشغول به رژیم می‌شوید و حسابی هم رعایت می‌کنید اما فقط در وعده‌های اصلی. یعنی از نظارت بر خوردن مواد دیگر در بخش‌های مختلف روز غافل می‌شوید. فقط شمردن کالری وعده‌های اصلی مهم نیست.

باید بدانید که آن تکه کیک کوچکی که در مهمانی خوردید، مزمزه اندک بستنی و خوردن تنقلات کم‌حجم اما پرشماری که در طول روز مصرف می‌کنید، باعث توقف کاهش وزن و چاقی‌تان می‌شوند.

۴. میان‌وعده‌ها را کاملا حذف می‌کنید

بعضی‌ها از ترس آنکه چاق شوند، میان‌وعده‌ها را کاملا از برنامه خود حذف می‌کنند. چنین روندی هم از اشتباهات رایج در کاهش وزن و رژیم غذایی است. مصرف میان‌وعده‌ها به تنظیم سوخت‌وساز بدن کمک می‌کند، به ویژه اگر از مواد پروتئینی تهیه شده باشند.

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف آجیل به عنوان میان‌وعده به افراد کمک می‌کند که لاغرتر از دیگران باشند و تناسب اندامشان را راحت‌تر حفظ کنند. همچنین پیشنهاد می‌کنیم تا برای گرفتن رژیم اصولی با جزئیات کامل، به متخصص تغذیه در تهران یا دیگر شهرهای ایران مراجعه کنید و به سالم‌ترین روش ممکن وزن خود را کم کنید.

۵. درباره خوراکی‌های کم‌چرب دید اشتباهی دارید

مصرف خوراکی‌های کم‌چرب فکر خوبی برای کاهش وزن است اما یادتان باشد که کم‌بودن چربی موجود در این مواد مترادف با کم‌بودن کالری‌شان نیست. پس مجاز نیستید که به بهانه کم‌کالری‌بودن خوراکی‌ها، بی‌حدواندازه به‌سراغ مصرفشان بروید.

پس حتما به برچسب اطلاعات محتویات موجود در ترکیب هر ماده غذایی دقت کنید. یادتان باشد که کالری مواد کم‌چربی که زیاد خورده شوند هم می‌تواند شما را چاق کند.

6. محصولات رژیمی آماده مصرف می‌کنید

شاید شما هم فکر می‌کنید که محصولات غذایی مختلف بسته‌بندی‌شده که با ادعای رژیمی‌بودن به بازار روانه می‌شوند در کاهش وزن نقش دارند. باید بگوییم که در بیشتر موارد، این محصولات گزینه‌های مناسبی نیستند. چرا؟

چون اغلب حاوی نگه‌دارنده‌اند و نمک و شکر فراوانی هم در ترکیباتشان استفاده شده است. بیشتر محصولات رژیمی آماده و مواد غذایی بسته‌بندی‌شده این ویژگی‌ها را دارند و باعث می‌شوند که روند کاهش وزنتان با مشکل روبه‌رو شود.

۷. کم آب می‌نوشید

این مورد یکی از ساده‌ترین اشتباهات رایج در رژیم غذایی است. اگر به اندازه کافی، آب ننوشید هم به دردسر می‌افتید. کسانی که کم آب می‌نوشند، روند سوخت‌وساز بدنشان را با مشکل روبه‌رو می‌کنند.

در واقع، کم‌آبی بدن باعث می‌شود که متابولیسم کندتر شود. بنابراین، بهتر است که مصرف آب کافی را در برنامه روزانه‌تان قرار بدهید تا دچار چنین مشکلی نشوید.

۸. دور لبنیات را خط می‌کشید

همه دوست دارند که ویژگی بهترین رژیم لاغری را بدانند. البته این طبیعی است ولی نباید از نقش مهم شناسایی اشتباهات رایج در کاهش وزن غافل شوید. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که بدن با وجود دریافت کلسیم کافی، چربی بیشتری می‌سوزاند.

از سوی دیگر، کمبود کلسیم باعث کندی چربی‌سوزی می‌شود. بهتر است که حواستان به مصرف کلسیم روزانه باشد و برای تأمین آن از محصولات کم‌چرب یا بدون چربی استفاده کنید. این را هم بدانید که مکمل‌های کلسیم نمی‌توانند همان نقش کلسیم طبیعی گرفته‌شده از لبنیات و خوراکی‌ها را در چربی‌سوزی ایفا کنند.

۹. اهداف غیرمنطقی دارید

یکی از مهم‌ترین اشتباهاتی که افراد در مسیر کاهش وزن به آن دچار هستند، همین نگاه غیرعقلانی به ماجرا است. بسیاری از افراد، با تعیین ضرب‌الاجل‌های دشوار برای خود در روند رژیم‌گرفتن با مشکل روبه‌رو می‌شوند.

به بدنتان زمان بدهید که آهسته و پیوسته به روند چربی‌سوزی و کاهش وزن عادت کند. هیچ کاهش وزن چشمگیر یک‌دفعه‌ای و در عرض زمان کوتاهی میسر نیست. اگر هم باشد، با ضرررساندن به بدن و بازگشت چربی‌ها به آن همراه می‌شود.

اشکالات رژیم غذایی

۱۰. در ورزش‌کردن تعادل ندارید

در طول رژیم غذایی، همراه با کاهش چربی از حجم ماهیچه‌هایتان هم کم می‌شود. البته مقدار این کاهش وابسته به عوامل مختلفی است. اگر در زمان محدودکردن کالری‌ها از ورزش‌کردن غافل شوید، نرخ متابولیسم بدنتان پایین می‌آید و توده ماهیچه‌هایتان هم کمتر می‌شوند.

اما ورزش‌کردن باعث می‌شود که:

  • چربی بیشتری از دست بدهید.
  • روند سوخت‌وساز بدنتان کم نشود.
  • حجم ماهیچه‌هایتان کاهش پیدا نکند.

هرچقدر که حجم عضلاتتان بیشتر باشد در چربی‌سوزی موفق‌تر خواهید بود. البته ورزش‌کردن بیش از حد هم توصیه نمی‌شود. برای رسیدن به نتیجه در کاهش وزن باید جانب اعتدال را رعایت کنید. فشار بدنی و استرس ناشی از ورزش شدید در روند کم‌کردن مناسب و مطلوب وزن مداخله منفی می‌کند.

۱۱. از وزنه‌ها استفاده نمی‌کنید

تمرینات ورزشی استقامتی در کم‌کردن وزن اثرگذاری مطلوبی دارند. کار با وزنه از مهم‌ترین تمریناتی است که می‌توانید برای ایجاد عضله در بدن انجام بدهید. نرخ متابولیسم بدن هم در این صورت بالاتر می‌رود.

با وزنه‌زدن در کاهش چربی‌های شکمی هم موفق‌تر عمل خواهید کرد. بنابراین، یادتان باشد که از اشتباهات رایج در کاهش وزن دور بمانید و با انتخاب تمرینات ورزشی مناسب در راستای کم‌کردن اصولی وزن قدم بردارید.

۱۲. پروتئین کافی مصرف نمی‌کنید

اگر در مسیر کاهش وزن هستید، باید پروتئین کافی به بدن برسانید. پروتئین به شکل‌های مختلف در کاهش وزن نقش مؤثر ایفا می‌کند. به چه شکل‌هایی:

  • کاهش اشتها
  • افزایش حس سیری
  • افزایش و حفظ نرخ متابولیسم
  • حفاظت از ماهیچه‌ها در دوران کاهش وزن

۱۳. فیبر کافی مصرف نمی‌کنید

مصرف‌نکردن فیبر کافی هم باعث می‌شود که سلامت عمومی‌تان به خطر بیافتد و هم وزنتان به درستی کاهش پیدا نکند. تحقیقات پزشکی نشان می‌دهند که نوعی فیبر محلول با تولید ژلی که آب را نگه می‌دارد به کاهش اشتهای افراد کمک می‌کند.

این ژل به آرامی در دستگاه گوارش بدن حرکت می‌کند و باعث القای حس سیری می‌شود. تحقیقات پزشکی می‌گویند که تمام انواع دیگر فیبر هم در کاهش وزن نقشی مؤثر دارند.

14. از کالری نوشیدنی‌ها غافل می‌شوید

یادتان نرود که نوشیدنی‌ها هم کالری دارند و باید مصرف آنها را تحت نظر و کنترل داشته باشید. نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های شیرین که قطعا کالری بالایی دارند اما این موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود.

حتی آب‌میوه‌ها هم می‌توانند شما را چاق کنند و به خیال اینکه در حال مصرف آب میوه‌های طبیعی هستید، نباید دچار اشتباه شوید. آب میوه‌ها قند بیشتری نسبت به حالت معمولی‌شان دارند.

۱۵. به اندازه کافی نمی‌خوابید

اگر کم بخوابید، سطح انرژی و بهره‌وری بدنتان در هنگام فعالیت‌های بدنی کاهش پیدا می‌کند. چرخه خواب ضعیف روی انگیزه‌تان در طول روز برای رسیدن به اهداف مختلف از جمله کاهش وزن هم اثر منفی می‌گذارد. دست‌کم باید ۷ تا ۸ ساعت خواب باکیفیت شبانه داشته باشید تا در روند کم‌کردن از وزنتان موفق شوید.

اشتباهات رایج در کاهش وزن

هوشیارانه وارد فرایند کاهش وزن شوید

اگر قصد کم‌کردن از وزن خود را دارید، بهتر است که هوشیارانه و با مطالعه وارد این فرایند شوید. اشتباهات رایج در کاهش وزن را بشناسید و نگذارید که مسیر اشتباه، فاصله‌تان تا مقصد موردنظر را طولانی کند.

برای مشاوره‌گرفتن از متخصصان حوزه تغذیه هم می‌توانید از سیستم نوبت دهی آنلاین سایت دکتردکتر بهره ببرید. این روش بسیار ساده و سریع است و شما را به بهترین متخصصان مرتبط می‌کند.

درباره اشتباهات رایج در کاهش وزن و  رژیم‌گرفتن، پرسش و نکته دیگری هم وجود دارد که از ما بپرسید؟ برای رسیدن به پاسخ در کنارتان هستیم.

منابع:

ndtv.com

healthline.com

webmd.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر