3 برنامه غذایی معروف رژیم شوک برای کاهش وزن سریع

تا به‌حال پیش آمده زمانی که در حال اجرای یک رژیم غذایی مخصوصا از نوع کاهش وزن هستید، دچار ثبات وزنی شوید و علی‌رغم تمام تلاش‌هایتان، وزنتان پایین نیاید؟ در چنین حالتی شما دچار استپ وزنی شده‌اید و برای خلاص شدن فوری از آن باید اصطلاحا رژیم شوک بگیرید.

رژیم شوک برای سوخت و ساز هدفمند کالری و آب شدن چربی‌ها به‌صورت معین طراحی شده است. از جمله مزایای این رژیم، مشخص بودن هدف و میزان کالری‌سوزی و از همه مهم‌تر، خروج از وضعیت استپ وزنی است. در بهترین حالت، این مدل از برنامه غذایی باید توسط دکتر تغذیه بسته به شرایط بدنیتان تنظیم شود اما چند مدل از رژیم شوک وجود دارد که برنامه آنها به‌صورت رایگان منتشر شده و در دسترس عموم قرار گرفته است.

در این مطلب از مجله دکتردکتر ماهیت رژیم غذایی شوک، سازوکار آن و البته نمونه‌هایی از آن را مورد بررسی قرار داده‌ایم؛ با ما همراه باشید.

اگر سوالی در این زمینه دارید، می‌توانید در انتهای همین صفحه و در بخش نظرات مطرح کنید تا مشاور سلامتی پاسخ دهد. 

رژیم شوک چیست؟

رژیم شوک برنامه غذایی دو هفته‌ای است که با استفاده از کنترل میزان مواد غذایی و در نتیجه آن کالری، اصطلاحا بدن را دچار حالت شوک کرده و عملکرد سیستم متابولیک بدن را افزایش می‌دهد؛ در نتیجه بدن وارد فاز چربی سوزی شده و وزن پایین خواهد آمد. بیشترین میزان وزنی که با استفاده از رژیم غذایی شوک کم شده، بین 12 تا 15 کیلوگرم تنها در عرض 14 روز است. البته رژیم شوک 3 روزه و 1 روزه هم داریم.

میزان کالری که در رژیم شوک دریافت خواهید کرد، بین 500 تا 1000 کیلو کالری در طول روز است؛ کالری کمتر از این بازه باعث اثرات جانبی خطرناک شده و در مقابل، دریافت کالری بیش از این مقدار باعث عدم کارآمدی این رژیم می‌شود. کاهش وزن با رژیم شوک حاصل یک سازوکار درست داخلی است و از طریق کاهش میزان کالری دریافتی در مقابل میزان انرژی مصرف شده حاصل می‌شود.

مهم‌ترین مزیت رژیم شوک که برای همه اهمیت ویژه‌ای دارد، کاهش وزن قطعی آن هم در سریع‌ترین حالت ممکن است. ضمن این که به گفته پزشکان تغذیه، بدن بعد از رژیم شوک تا مدت‌ها در بالاترین میزان از متابولیسم خود قرار دارد و همین می‌تواند زمینه‌ساز کاهش بیشتر وزن باشد.

رژیم شوک برای کاهش وزن سریع

ادعاهای رژیم شوک

مهم‌ترین ادعای مبدعین و مبلغین رژیم شوک که اتفاقا برای افرادی با اضافه وزن بالا  جذابیت دارد، کاهش وزن حداکثری در کمترین زمان ممکن است که البته از جمله ویژگی‌های رژیم لاغری است. این ادعا ثابت شده است اما باید به ماندگاری و عملکرد این رژیم در بلند مدت هم توجه داشت.

مزایای رژیم شوک

مزایای زیادی تا به‌حال برای رژیم شوک معرفی شده است اما از میان آنها، 3 مورد از الباقی چشم‌گیر است:

  • پیشگیری از دیابت و بیماری‌های قلبی
  • کاهش وزن سریع
  • افزایش سلامت ذهن

به‌هرحال این رژیم با کاهش قند و شکر و چربی‌های مضر، میزان قند و کلسترول خون را کاهش می‌دهد و همین نه امر نه تنها روی سلامت جسمانی بدن تاثیر می‌گذارد بلکه باعث چالاکی ذهن و افزایش میزان سلامت آن می‌شود.

عوارض رژیم شوک

صادقانه بگوییم، رژیم شوک در کنار تمام فوایدش مضراتی هم دارد. با پیروی از این برنامه غذایی، بدن شما به اصطلاح وارد شرایط قحطی می‌شود و همین باعث ایجاد عوارض زیر می‌شود:

  • سردردهای میگرنی
  • کم آبی شدید بدن
  • از دست دادن ویتامین و مواد معدنی لازم برای بدن
  • سو تغذیه
  • یبوست
  • ضعف و بی‌حالی
  • افزایش شدید فشار خون
  • احتمال بازگشت وزن
  • ریزش مو
  • مشکلات گوارشی

برای همین همچون خطوط بالاتر، توصیه می‌کنیم که به جای گرفتن رژیم شوک رایگان و البته سرخود، به متخصص تغذیه مراجعه کنید و با نظر یک پزشک و طبق شرایط بدنتان، رژیم بگیرید و نگرانی‌ها درباره رژیم شوک را از بین ببرید.

نحوه گرفتن رژیم شوک

با توجه به نوع رژیم شوک، نحوه گرفتن آن نیز فرق می‌کند. مثلا برای یک نوع آن باید در هر کدام از روزهای هفته، غذاهای متفاوتی بخورید اما برای نوع دیگری از آن همچون رژیم شوک یک هفته‌ای، 3 روز یک برنامه واحد و 2 روز دیگر را با برنامه غذایی دیگری سَر کنید.

یا مثلا با رژیم شوک 5-2، 5 روز رژیم غذایی سختی بگیرید و سپس به مدت 2 روز غذا‌های معمولی بخورید.

رژیم شوک چیست

انواع رژیم شوک

انواع مختلقی از رژیم شوک وجود دارد که ما از میان آنها، 3 مورد از معروف‌ترین و البته محبوب‌ترین‌ها یعنی رژیم لاغری شوک 14 روزه و برنامه ثثبیت آن، رژیم لاغری شوک 7 روزه و رژیم لاغری شوک 3 روزه را به‌عنوان نمونه رژیم شوک معرفی می‌کنیم.

رژیم لاغری شوک 14 روزه

مدت زمان این رژیم همانطور که از اسمش مشخص است، 2 هفته‌ای است و در با پیروی از آن بین 2 تا 11 کیلوگرم کم خواهید کرد. در این رژیم، بیشترین مواد خوراکی سبزیجات، میوه و قهوه است.

برنامه غذایی این رژیم هفتگی است و در شروع هفته دوم، مجددا از سر گرفته خواهد شد. به این نوع از برنامه غذایی، رژیم شوک آسان هم می‌گویند.

روزصبحانهناهارشام
شنبه1 عدد پرتغال، 1 عدد نان سوخاری، 1 فنجان چایی یا قهوه بدون شکر1 عدد سیب، یک عدد تخم‌مرغ آبپز و 1 کاسه ماست2 عدد گوجه، 2 عدد تخم مرغ آب پز و 1 کاسه سالاد سبز
یکشنبه1 عدد پرتغال، 1 عدد نان سوخاری، 1 فنجان چایی یا قهوه بدون شکر125 گرم پنیر، 1 پرتغال، 1 عدد نان سوخاری125 گرم گوشت بدون چربی، 2 گوجه، 1 عدد سیب، 1 عدد نان سوخاری
دوشنبه1 عدد پرتغال، 1 عدد نان سوخاری، 1 فنجان چایی یا قهوه بدون شکر1 عدد پرتغال، 1 عدد تخم‌مرغ آبپز، 1 فنجان چای یا قهوه بدون شکر125 گرم گوشت بدون چربی، 1 عدد گوجه، 1 عدد پرتغال، 1 عدد نان سوخاری
سه‌شنبه1 عدد پرتغال، 1 عدد نان سوخاری، 1 فنجان چایی یا قهوه بدون شکر1 عدد پرتغال، 1 عدد تخم‌مرغ آبپز، 1 فنجان چای یا قهوه بدون شکر125 گرم گوشت بدون چربی، 1 عدد گوجه، 1 عدد پرتغال، 1 عدد نان سوخاری
چهارشنبه1 عدد پرتغال، 1 عدد نان سوخاری، 1 فنجان چایی یا قهوه بدون شکر200 گرم گوشت یا ماهی پخته شده، 1 عدد گوجه، 1 عدد نان سوخاری500 گرم سبزیجات بخارپز( هویج و کلم)، 1 عدد تخم‌مرغ
پنجشنبه500 گرم سبزیجات بخارپز (هویج و کلم)، 1 عدد تخم‌مرغ1 عدد پرتغال، 1 عدد تخم‌مرغ آبپز، 1 کاسه ماست2 عدد گوجه، 2 عدد تخم‌مرغ آبپز، 1 کاسه سالاد سبز
جمعه1 عدد پرتغال، 1 عدد نان سوخاری، 1 فنجان چایی یا قهوه بدون شکر1 عدد پرتغال، 1 عدد تخم‌مرغ آبپز، یک فنجان چای یا قهوه بدون شکر125 گرم گوشت بدون چربی، 1 عدد گوجه، 1 عدد پرتغال، 1 عدد نان سوخاری

بعد از این مدت، می‌توانید با گرفتن رژیم تثبیتی 7 روزه، وزن خود را ثابت نگه دارید:

صبحانهناهارشاممیان وعده
هر 7 روز1 لیوان لیموناد بدون قند1 عدد تخم‌مرغ و گوجه‌فرنگی1 عدد نان سوخاری و 1 یا 2 عدد گوجه‌فرنگی1 عدد سیب

رژیم شوک یک هفته‌ای

در این نوع از رژیم شوک، در طول یک هفته تقریبا 5 کیلو کم خواهید کرد. از آن‌جایی که میزان کالری دریافتی بدن در این رژیم بسیار پایین است، توصیه می‌کنیم که در طول آن اصلا فعالیت سخت یا ورزش نکنید. اگر اصرار به انجام ورزش دارید، پیاده‌روی سبک در حد 30 دقیقه و با سرعت 3/5 تا 4 تردمیل برایتان مناسب است. همچنین پیشنهاد می‌کنیم که در طول این رژیم، آب زیاد بنوشید.

روزقبل از صبحانهصبحانهمیان وعدهناهارشاممیان وعده
4 روز اول رژیم1 لیوان آب گرم با 1 قاشق عسلپنیر، گوجه، فلفل سبز و 1 عدد نان سوخاری یا 2 برش نان کوچک، 1 لیوان آب پرتغال1 واحد میوه فصلیک کاسه بزرگ سالاد (شامل فلفل، گوجه، زیتون، پنیر و 2 عدد سفیده تخم‌مرغ) به‌همراه 70 گرم سینه مرغ گریل یا 4 عدد گوشت قلقلی گریل شدهسالاد سبز با آب لیمو، 100 گرم سینه مرغ یا ماهی گریل2 عدد گلابی به‌همراه 8 عدد بادام درختی
3 روز آخر رژیم1 لیوان آب گرم با 1 قاشق عسلپنیر، گوجه، فلفل سبز و 1 عدد نان سوخاری یا 2 برش نان کوچک، 1 لیوان آب پرتغال1 واحد میوه فصلسالاد (گوجه، فلفل، سبزیجات، روغن زیتون، نمک) به‌همراه 100 گرم سینه مرغ گریل یا ماهیسبزیجات فصل، ماست کم چرب، 1 عدد نان سوخاری یا نخود پخته‌شده، سالاد با گوجه، فلفل، خیار و سبزیجات1 لیوان شیر داغ به‌همراه دارچین

رژیم لاغری شوک 3 روزه

این برنامه غذایی کربوهیدارت بسیار کمی دارد و با پیروی از آن می‌توانید در 72 ساعت، بین 3 تا 4 کیلو وزن کم کنید. رژیم شوک 48 ساعته نیز همانند نسخه سه روزه آن است با این تفاوت که میزان وزن کمتری کم خواهید کرد.

یادتان باشد که در این 3 روز نمی‎توانید از روغن و چربی، انگور و سیب استفاده کنید.

نکته! رژیم شوک سه روزه را می‌توانید هر 2 ماه یک بار بگیرید و تکرار پشت شر هم آن اصلا توصیه نمی‌شود.

قبل از صبحانهصبحانهمیان وعدهناهارمیان وعدهشاممیان وعده
هر 3 روز رژیم2 لیوان آب ولرم به‌همراه مقداری لیمو1 فنجان چای بدون شکر، 30 گرم پنیر بدون چربی و سالاد سبزیجات1 عدد سیب سبز، نصف کاسه ماست کم چربسوپ کلم یا سوپ اسفناج، نصف ماهی و سالادخوراکی‌های رژیمی کم فیبر همچون رایس کیکک کاسه سوپ سبزیجات و سالاد200 گرم ماست بدون چربی یا شیر بدون شکر، نصف گریپ فروت یا سیب سبز

رژیم شوک یک روزه

در این نوع از رژیم شوک لاغری، فقط می‌توانید از مایعات بدون شکر مثل چای سبز، قهوه، آب‌میوه، آب سبزیجات، آب و دمنوش‌های مختلف میل کنید. این نوع از رژیم، در واقع یک نوع فستینگ است.

رژیم شوک شیر

رژیم شوک شیر 3 روزه است و این وعده را می‌دهد که باعث کاهش وزن 1 تا 4 کیلوگرمی می‌شود. رژیم شیر دارای دو نوع مختلف رژیم شیر و خرما و رژیم شیر و موز است.

این رژیم برای پیشگیری از افسردگی مناسب است اما در عین حال، باعث ایجاد حساسیت لاکتوز یا بیماری گوارشی می‌شود.

رژیم شوک انگور

این رژیم بسیار ساده است؛ فقط باید در هر وعده انگور را به صورت اسموتی یا میوه بخورید.

توجه! تقریبا در روز سوم این رژیم دچار سردرد و حالت تهوع خواهید شد. طرفداران این رژیم معتقدند که این حالت به‌دلیل پاکسازی بدن اتفاق می‌افتد!

رژیم شوک 48 ساعته

رژیم شوک آب

در این نوع از رژیم به جز آب چیز دیگری میل نمی‌کنید. البته در برخی از انواع آن توصیه می‌شود که چند روز آب بنوشید و بعد با شروع کاهش وزن، مصرف میوه و سبزیجات را شروع کنید. برخی هم خوردن سیب به همراه آب را مجاز می‌دانند.

رژیم شوک ارتشی

رژیم ارتشی 3 روزه، یک رژیم لاغری سه روزه است که در آن نزدیک به 4 تا 5 کیلو کم خواهید کرد. به یاد داشته باشید که بعد از سه روز، باید 4 روز به بدن خود استراحت دهید.

می‌توانید رژیم شوک ارتشی را چندین بار تکرار کنید تا به وزن ایده‌آل خود برسید.

روزصبحانهناهارشام
روز اولنصف گریپ فروت، 1 تکه نان تست، 2 قاشق غذاخوری کره بادام زمینی و 1 فنجان قهوه یا چای1/2 فنجان تن ماهی، 1 تکه نان تست و 1 فنجان قهوه یا چاییک قاشق غذاخوری گوشت، 1 فنجان لوبیا سبز، نصف موز، 1 عدد سیب کوچک و 1 فنجان بستنی وانیلی
روز دوم1 عدد تخم‌مرغ، 1 برش نان تست، نصف موز1 فنجان پنیر دلمه شده، 1 عدد تخم‌مرغ آبپز، 5 عدد بیسکوییت کراکر نمکی2 عدد هات داگ، 1 فنجان بروکلی، نصف فنجان هویج، نصف موز، نصف فنجان بستنی وانیلی
روز سوم5 عدد بیسکوییت کراکر نمکی، 1 تکه پنیر چدار و 1 عدد سیب کوچک1 عدد تخم‌مرغ آبپز و 1 تکته نان تست1 فنجان تن ماهی، نصف موز و 1 فنجان بستنی وانیلی

رژیم شوک با میوه

در این رژیم به مدت 14 یا 3 روز، در هر وعده میوه‌هایی همچون گلابی، پرتقال، خربزه یا میوه‌های فصل را میل خواهید کرد. در صورت نیاز به کافئین یا نوشیدنی گرم، می‌توانید قهوه یا چای بنوشید.

قوانین رژیم شوک

رعایت نکات مهم کاهش وزن، بزرگترین محرک آن برای نتیجه‌گیری است. در همین راستا برای این که از رژیم شوک بهترین نتیجه را بگیرید، حتما قوانین زیر را رعایت کنید:

  • در روز آزاد خود نباید پرخوری کنید؛
  • آب زیادی باید بنوشید؛
  • زمان مشخصی برای وعده‌های غذایی در نظر بگیرید؛
  • مشروبات الکلی ننوشید؛
  • در برنامه غذایی خود نباید هیچ تغییری ایجاد کنید.

نظر متخصصان تغذیه درباره رژیم شوک

واقعیت این است که بیشتر متخصصان تغذیه اصلا با این روش موافق نیستند و آن را روشی مضر می‌دانند. از نظر کارشناسان تغذیه، حذف مواد غذایی و کاهش شدید مصرف کالری باعث آسیب به قوای بدن می‌شود و این نوع از کاهش وزن را کاذب می‌دانند. همچنین تاکید می‌کنیم که رژیم شوک اصولی یا حتی رژیم کتو را طبق نظر پزشک بگیرید.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. روح الله ظریفی می گوید

    رژیم غایی پیوسته مودبحث بوده و هست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر