تاثیر افزایش سن بر میل جنسی

رابطه جنسی نقش مهمی در کیفیت زندگی زوجین دارد و تاثیر افزایش سن بر میل جنسی می‌تواند بحران‌های زیادی را در زندگی مشترک ایجاد کند. افزایش سن با تغییرات زیادی در زندگی جنسی افراد همراه است و نمی‌توان این تغییرات را نادیده گرفت. اگرچه اصلا به این معنی نیست که باید زندگی جنسی خود را رها کنید و تغییرات آن را بپذیرید. همیشه راهکارهایی برای بهبود اوضاع وجود دارد که می‌خواهیم در این مقاله درباره آن صحبت کنیم.

کمک گرفتن از یک سکس‌تراپیست به شما کمک می‌کند که با تغییرات ناشی از تاثیر افزایش سن بر میل جنسی بهتر روبه‌رو شوید و آن‌ها را درمان کنید اما برای بررسی آسیب‌های جسمی اول باید به دکتر زنان یا اورولوژ مراجعه کرده و در قدم‌های بعدی به موضوع روان برسید. در مطلب پیش رو درباره تاثیر افزایش سن بر میل جنسی مردان، تاثیر افزایش سن بر میل جنسی زنان بیشتر و راه های افزایش میل جنسی بعد از افزایش سن بیشتر صحبت می‌کنیم.

آیا با افزایش سن میل جنسی تغییر پیدا می‌کند؟

تغییرات فیزیکی ناشی از افزایش سن انکارناپذیرند. سطح هورمون‌های زنان و مردان در سنین بالا نسبت به سنین جوانی که سن اوج لذت جنسی در زنان و مردان است، تغییرات چشمگیری دارد و تغییر میل جنسی با افزایش سن یک پدیده کاملا طبیعی محسوب می‌شود. بااین‌حال، مطالعات نشان می‌دهند که درصد زیادی از سالمندان ۶۵ تا ۸۰ساله هنوز به رابطه جنسی علاقه دارند و زندگی جنسی فعالی می‌خواهند! درحالی‌که افزایش سن و پیرشدن تا حد زیادی این خواسته را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کاهش سطح هورمون‌ها از یک طرف، تغییر عملکرد سیستم عصبی و گردش خون از طرف دیگر باعث می‌شوند که نعوظ مردان مانند قبل نباشد و رابطه جنسی برای زنان دردناک‌تر شود. این تغییرات نه‌تنها میل جنسی را کاهش می‌دهند، بلکه باعث کاهش سرعت یا شدت رابطه جنسی نسبت به دوران جوانی می‌شوند. علاوه بر این، افراد با افزایش سن درگیر بیماری‌های بیشتری می‌شوند که میل جنسی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

بااین‌وجود، مهارت‌های ارتباطی و بلوغ عاطفی با افزایش سن در افراد شکل می‌گیرد که در سنین پایین وجود ندارد؛ بنابراین، شاید میل جنسی با افزایش سن کمتر شود، اما به این معنی نیست که رضایت از رابطه جنسی وجود نخواهد داشت. برعکس، افراد نسبت به بدن خود آگاهی بیشتری دارند، بهتر می‌دانند که از رابطه چه می‌خواهند و صمیمیت بیشتری را در رابطه تجربه می‌کنند.

آیا با افزایش سن میل جنسی تغییر پیدا می کند؟

تاثیر افزایش سن بر میل جنسی مردان

داشتن و نداشتن میل جنسی با توانایی ایجاد برقرار جنسی کاملا متفاوت است. تعداد زیادی از مرد‌ان تا دهه ۶۰ و ۷۰ زندگی میل به رابطه جنسی دارند، اما توانایی این را ندارند که زندگی جنسی خود را مانند سنین جوانی فعال نگه دارند. مهم‌ترین علت آن را می‌توان کاهش سطح تستوسترون با افزایش سن دانست. جالب است بدانید که سطح کل تستوسترون در بدن مردان بعد از ۳۰ سالگی کاهشی می‌شود. سالانه حدود 1% از میزان تولید تستوسترون بدن آنها کمتر شده که نقش مهمی در تاثیر افزایش سن بر میل جنسی مردان و عملکرد فیزیکی آنها دارد. در اینجور مواقع، مردان باید به دکتر اورولوژ مراجعه کنند.

دلایل زیر از نشانه‌های تاثیر افزایش سن بر میل جنسی مردان هستند:

  • آلت تناسلی مردانه برای نعوظ و برقراری رابطه جنسی به تحریک بسیار بیشتری نسبت به سن کم نیاز دارد.
  • کاهش تستوسترون و کهولت سن باعث مشکلاتی در نعوظ و حفظ آن می‌شود و مرد نمی‌تواند مانند قبل ارضا شود.
  • مدت زمان ارگاسم با افزایش سن کمتر شده و منی کمتری از بدن مرد خارج می‌شود.
  • فاصله زمانی بین هر انزال بیشتر شده و مدت زمان بیشتری برای نعوظ دوباره و انزال نیاز است.
  • سلامت عمومی بدن تحت تاثیر افزایش سن، بیماری و مصرف دارو ضعیف می‌شود و میل جنسی مردان مانند قبل نیست.

یکی از راه‌های تشخیص کاهش میل جنسی در مردان و مشکلات نعوظ، آزمایش هورمون تستوسترون است. با این آزمایش متوجه سطح این هورمون در بدن می‌شوید و دلیل کاهش میل جنسی سریع‌تر مشخص می‌شود.

مردان در چه سنی میل جنسیشان کم می‌شود؟

در دهه پنجم زندگی و بعد از ۴۰ سالگی علائم کاهش میل جنسی در مردان نمایان می‌شود. با کاهش سطح تستوسترون در این سن، میل جنسی در مردان کمتر شده و مدت زمان لازم برای رسیدن به نعوظ بیشتر می‌شود. علاوه بر این، طول مدت ارگاسم و حجم مایع منی نیز کمتر می‌شود.

تاثیر افزایش سن بر میل جنسی زنان

یائسگی و علائم آن تاثیرات بسیار زیادی بر میل جنسی زنان می‌گذارند. هر زنی که به دوران یائسگی نزدیک می‌شود، تغییرات هورمونی و فیزیکی قابل‌توجهی را در بدن خود مشاهده می‌کند. بعد از این دوران نیز هیچ‌چیز مثل قبل نیست و میل جنسی تحت تاثیر این تغییرات هورمونی قرار می‌گیرد.

کاهش استروژن، هورمون جنسی زنانه و مسئول سیکل قاعدگی، مهم‌ترین تغییری است که با شروع یائسگی در بدن زنان اتفاق می‌افتد و میل جنسی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ازآنجایی‌که سن یائسگی در زنان ۴۹ تا ۵۲ سال است و میانگین سنی ۵۱ را برای یائسگی در نظر می‌گیرند، با قاطعیت می‌توان گفت تاثیر افزایش سن بر میل جنسی زنان ناشی از کاهش استروژن و تغییرات فیزیکی بدن زنان بعد از یائسگی است.

دلایل زیر از نشانه‌های تاثیر افزایش سن بر میل جنسی زنان هستند:

  • مدت زمان زیادی برای تحریک جنسی واژن نیاز است و بدن به‌راحتی تحریک نمی‌شود.
  • مایعات طبیعی واژن مانند قبل ترشح نمی‌شوند. در بیشتر مواقع واژن خشک است و برقرار رابطه را سخت‌تر می‌کند.
  • آنورگاسمی یا اختلال ارگاسم پس از تحریک جنسی شایع‌تر شده و مانع از رسیدن زنان به اوج لذت جنسی می‌شود.
  • با افزایش سن و یائسگی دیواره واژن نازک‌تر می‌شود و رابطه جنسی را برای زنان بسیار دردناک می‌کند.
  • تغییرات هورمونی با تغییرات خلق‌وخو همراه است که با کاهش میل جنسی نمود پیدا می‌کند.
  • تغییرات هورمونی و افزایش سن باعث کاهش انرژی در زنان می‌شوند که با کاهش میل جنسی نشان داده می‌شود.

همه این دلایل با افزایش سن و دوران یائسگی در زنان بیشتری مشاهده می‌شوند. اگرچه این علائم در همه زنان یکسان نیست و آنها تجربه‌های متفاوتی از  تاثیر افزایش سن بر میل جنسی دارند، اما نمی‌توان تاثیر سن و یائسگی را بر میل زنان نادیده گرفت.

زنان در چه سنی میل جنسیشان کم می‌شود؟

زنان به دلیل یائسگی زندگی جنسی بحرانی‌تر و پیچیده‌تری را نسبت به مردان تجربه می‌کنند. با شروع یائسگی و کاهش سطح هورمون‌های جنسی، میل جنسی در زنان افت شدیدی دارد. اواخر دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰ زندگی زنان را می‌توان دوران کاهش میل جنسی در نظر گرفت.

مشکلات جنسی ناشی از افزایش سن

مشکلات جنسی ناشی از افزایش سن

افزایش سن احتمال بروز اختلالات جنسی را در مرد و زن افزایش می‌دهد. ۴ مورد از مشکلات جنسی ناشی از افزایش سن را در زیر می‌بینید:

اختلال میل جنسی (Desire disorders)

با افزایش سن فرد میل جنسی یا علاقه به برقراری رابطه جنسی را از دست می‌دهد.

اختلال برانگیختگی (Arousal disorders)

با افزایش سن برانگیختگی آلت تناسلی کم می‌شود و مردان نمی‌توانند مانند گذشته نعوظ داشته باشند.

اختلال ارگاسم (Orgasm disorders)

با افزایش سن تاخیر یا عدم ارگاسم بسیار بیشتر از قبل دیده می‌شود.

اختلال درد جنسی (Pain disorders)

با افزایش سن دیواره واژن نازک‌تر شده، مایعات ترشح نمی‌شوند و دخول دردناک‌تر می‌شود.

موارد بالا در افراد جوان نیز دیده می‌شوند و نمی‌توان اختلالات جنسی را محدود به افزایش سن کرد. بااین‌حال، علائم اختلالات جنسی با افزایش سن بیشتر می‌شوند و افراد نمی‌توانند مانند قبل زندگی جنسی فعالی داشته باشند.

بیماری‌های ناشی از افزایش سن و تاثیر آن بر میل جنسی

افزایش سن است و هزاران درد و بیماری که هرکدام علت و معلول مشکلی دیگرند. تغییرات هورمونی، تغییرات بدنی، خستگی روانی و عوامل دیگری از این دست همگی باعث کم شدن میل جنسی می‌شوند.

انواع بیماری‌های عروقی، یائسگی، اختلالات تیروئیدی، کیست تخمدان، ام‌اس و حتی افسردگی میانسالی باعث کاهش میل جنسی می‌شوند.

توجه! تمامی بیماری‌هایی که در این بخش نام بردیم، مختص به میانسالی نبوده و ممکن است که در میان جوانان نیز رخ دهند.

راه‌های افزایش میل جنسی بعد از افزایش سن

هر چه افراد تغییرات جسمی خود را بیشتر درک کنند، بهتر می‌توانند زندگی جنسی خود را در هر سنی بهبود دهند. مثلا شناخت روش‌های تقویت میل جنسی مردان به شما کمک می‌کند که به‌عنوان یک آقا، تاثیر افزایش سن بر میل جنسی خود را کمتر کنید و رابطه جنسی رضایت‌بخش‌تری داشته باشید. فراموش نکنید که بخش عاطفی و روانی سکس اهمیت زیادی دارد و نباید با افزایش سن بیخیال این وجه از رابطه شوید. زوج‌هایی که زندگی سالم‌تری دارند و درباره رابطه جنسی خود بیشتر صحبت می‌کنند، تاثیر افزایش سن بر میل جنسی را کمتر می‌کنند. پس راه های افزایش میل جنسی بعد از افزایش سن را بخوانید و تلاش خود را برای اینکه زندگی جنسی فعال‌تری داشته باشید دست کم نگیرید!

تاثیر افزایش سن بر میل جنسی زنان

۶ راهکار افزایش میل جنسی بعد از افزایش سن

میل جنسی در افراد متفاوت است و نمی‌توان یک حد مشخص را برای همه در نظر گرفت. بعضی از افراد به طور طبیعی میل جنسی کمتری دارند و بعضی دیگر میل جنسی بیشتری را در طول زندگی تجربه می‌کنند. درهرحال، هر دو گروه با افزایش سن تغییراتی را در میل جنسی خود مشاهده می‌کنند که می‌توان با راهکارهای زیر این تغییرات را به حداقل رساند:

1. خواب کافی و با کیفیت

خواب نقش مهمی در حفظ سلامتی بدن و تنظیم هورمون‌ها دارد. مطالعات نشان می‌دهند که خواب کافی و باکیفیت می‌تواند باعث بهبود خلق‌وخو و افزایش میل جنسی شود. افرادی که بی‌خوابی‌های شبانه دارند و خوب نمی‌خوابند، میل جنسی کمتری در طول روز دارند و نمی‌توانند به رابطه جنسی فکر کنند. پس در همه دوره‌های زندگی، خواب را دست‌کم نگیرید و تا جای ممکن خوب بخوابید.

2. رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی

با افزایش سن اهمیت رژیم غذایی بیشتر مشخص می‌شود. بدن دیگر مانند قبل نمی‌تواند غذاهای چرب و حجیم را هضم کند و شما باید دقت بیشتری در انتخاب وعده‌های غذایی داشته باشید. یک رژیم غذایی مغذی به سلامت قلب و گردش خون کمک می‌کند. علاوه بر این، رژیم غذایی بر سطح هورمون‌های بدن تاثیر دارد و نقش مهمی در تنظیم هورمون ایفا می‌کند.

این راه در میان روش‌های تقویت جنسی زنان بسیار توصیه شده است.

3. ورزش‌کردن و فعالیت‌بدنی منظم

ورزش کردن در هر سنی می‌تواند به سلامت جسمی بدن کمک کند. خیلی مهم است که با افزایش سن بیخیال فعالیت بدنی نشوید و متناسب با توانایی بدن خود حتما ورزش کنید. ورزش کردن نه‌تنها باعث تنظیم هورمون‌های بدن و افزایش میل جنسی می‌شود، بلکه انعطاف بدن را برای داشتن رابطه جنسی در سنین بالا بیشتر می‌‌کند.

4. صحبت‌کردن با شریک جنسی و بهبود کیفیت رابطه

هرچه با شریک عاطفی و جنسی خود ارتباط نزدیک‌تری داشته باشید، بهتر می‌توانید کاهش میل جنسی را مدیریت کنید. افکار، ترس‌ها و خواسته‌های خود را با طرف مقابلتان در میان گذارید و سعی کنید با یکدیگر راهکاری برای این وضعیت پیدا کنید.

قطعا هیچکس به‌اندازه طرف مقابل نمی‌تواند وضعیت جسمی و روحی شما را درک کند. صحبت کردن به شما کمک می‌کند که نگرانی‌های درونی را بیرون بریزید و نگذارید این ترس‌ها میل جنسی شما را تحت تاثیر قرار دهند.

5. معاشقه‌کردن قبل از شروع رابطه جنسی

لمس کردن، بوسیدن، نوازش کردن و هر چیزی که ذهن و جسم را برای رابطه جنسی آماده می‌کند را انجام دهید. سریع به سراغ رابطه جنسی نروید و به بدن فرصت دهید که آمادگی بیشتری برای دخول پیدا کند. معاشقه کردن ترشحات زنان را افزایش می‌دهد و آلت تناسلی مردان راحت‌تر نعوظ می‌کند. علاوه بر این، معاشقه کردن ذهن را آرام‌تر می‌کند و سدهای ذهنی را برمی‌دارد.

6. سکس‌تراپی

میل جنسی را می‌توان به عملکرد متناسب جسم و ذهن ربط داد. بدون همکاری ذهن و جسم همیشه یک جای کار می‌لنگد و نمی‌توان میل جنسی را افزایش داد. شاید شما جسم سالمی داشته باشید و از نظر روحی نتوانید اوضاع را آنطور که می‌خواهید کنترل کنید. برعکس آن هم صادق است. در هر دو حالت، سکس تراپیست به کمک شما می‌آید و با روان درمانی و جلسات گفت و گو مشکل شما را بیشتر درک می‌کند. مشاوره به صورت فردی و زوجی انجام می‌شود.

راه های افزایش میل جنسی بعد از افزایش سن

چه زمانی به سکس‌تراپیست مراجعه کنیم؟

سکس تراپی کیفیت رابطه جنسی را بیشتر می‌کند. اگر نگران کاهش میل جنسی خود هستید و نمی‌توانید به تنهایی از پس بحران‌های روحی و جسمی آن بر بیایید، حتما به سکس‌تراپیست مراجعه کنید. سکس‌تراپ‌ها متخصص‌هایی با مدرک روانشناسی هستند و با جلسات روان درمانی به فرد کمک می‌کنند که دلایل کاهش میل جنسی را در خود بشناسد و آنها را بهبود دهد. در سایت دکتر دکتر امکان گرفتن نوبت دکتر برای مشاوره وجود دارد. در بین متخصص‌های موجود، متخصص سکس تراپی را پیدا کنید و در اولین فرصت نوبت خود را رزرو کنید.

منابع:

health.harvard.edu

healthline.com

everlywell.com

medicalnewstoday.com

my.clevelandclinic.org

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر