بهترین زمان مصرف آهن در شبانه‌روز چه‌موقع است؟

بهترین زمان مصرف آهن در شبانه روز چیست؟ پیش از آنکه به این پرسش پاسخ بدهیم، باید بگوییم که بهترین شیوه، مصرف آن با معده خالی است، بنابراین در حالت ایدئال، حداقل یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا خوردن باید قرص و مکمل‌های آهن را مصرف کنید. در این مقاله، نگاهی به زمان و شیوه درست مصرف مکمل‌های این ماده مهم خواهیم داشت. با ما همراه باشید.

بهترین زمان مصرف آهن در شبانه روز برای زنان چیست؟

در هر زمانی از روز می‌توانید مکمل و قرص آهن را مصرف کنید، اما استفاده از آنها در صبح‌گاه اثرگذاری بهتری دارد. بدن بعد از ۸ ساعت ناشتابودن، آهن را بهتر جذب می‌کند. اگر مکمل‌ها را در اواخر روز مصرف کنید، جذب کمتری رخ می‌دهد.

این را هم بدانید که مکمل‌های آهن را باید حداقل ۳۰ دقیقه پس از مصرف غذاهای غنی از ویتامین C مانند پرتقال، کلم بروکلی، فلفل، گوجه فرنگی و … مصرف کنید. شاید برای برخی از افراد، بهترین زمان مصرف مکمل‌های آهن بین وعده‌های غذایی باشد.

برای زنان بالغ و نوجوان، حداقل مصرف روزانه توصیه شده آهن بین ۱۰ تا ۱۵ میلی‌گرم است. بهترین راه برای اطمینان از جذب کامل آهن از سوی بدن، مصرف آن در صبح با معده خالی است. نباید نقش آهن در تضمین سلامت را از یاد ببرید.

زمان مصرف آهن

بهترین زمان مصرف آهن در شبانه روز در دوران پریودی

مصرف آهن در دوران پریود هم توصیه می‌شود. بهترین زمان مصرف آهن در شبانه روز در این دوره هم زمانی است که معده پر نیست. مصرف مکمل به‌طور ناشتا یا ۲ ساعت پس از صرف غذا توصیه می‌شود. از میل‌کردن غذاهای حاوی آهن هم غافل نباشید.

بهترین زمان مصرف قرص آهن برای زنان باردار

زمانی که باردار هستید، روزانه به حداقل ۲۷ میلی‌گرم آهن نیاز دارید که تقریبا ۲ برابر مقداری است که به طور معمول احتیاج دارید. علت این است که بدن در بارداری حجم خون بیشتری دارد. حدود ۴۰درصد از زنان باردار در طول دوران حاملگی خود سطح آهن ناکافی دارند.

مصرف مکمل آهن می‌تواند به شما در رسیدن به نیاز روزانه به آهن کمک کند. مصرف مداوم آهن به میزان پایین منجر به کاهش سطح آن در بدن می‌‌شود و عوارضی چون زایمان زودرس یا به‌ دنیاآمدن نوزادی با وزن کم به دنبال خواهد داشت. زنان باردار مبتلا به تهوع صبحگاهی یا معده حساس باید در اواخر روز آهن مصرف کنند تا هضم مکمل برایشان راحت شود.

بهترین زمان مصرف قرص آهن در دوران شیردهی

زمانی که شیر می‌دهید، روزانه به حداقل ۹ میلی‌گرم آهن نیاز دارید. برخی از زنان به مقدار بیشتری از این دوز هم نیاز دارند. باید با انجام آزمایش‌های لازم و نظر پزشک متخصص به نتیجه‌گیری درست درباره مصرف مکمل‌ها برسید.

اگر مشکلی در معده خود ندارید (تهوع صبحگاهی، رفلاکس و غیره)، اول صبح مکمل آهن خود را مصرف کنید. در این صورت، جذب بهتر صورت می‌گیرد و مصرف مکمل برایتان مفیدتر خواهد بود. در نتیجه، بهترین زمان مصرف آهن در شبانه روز برای دوران شیردهی هم صبحگاه است.

بهترین زمان مصرف آهن در شبانه روز برای مردان چیست؟

مردان بالغ و نوجوان به حدود ۱۰ میلی‌گرم آهن در روز برای حفظ سطح سالم نیاز دارند. به طور معمول، مردان آهن بیشتری نسبت به زنان در بدن خود ذخیره می‌کنند.

با‌این‌حال، مردان هم به مصرف مکمل آهن نیازمندند؛ به خصوص اگر در تمرینات ورزشی با شدت بالا مانند دوچرخه سواری یا دویدن شرکت می‌کنند.

اگر مشکلات سوء جذب مانند IBS یا اسید معده پایین دارید، احتمالا لازم است که حواستان بیشتر به سطح آهن بدنتان باشد. بهترین زمان مصرف آهن در شبانه‌ روز برای مردان هم اول صبح است.

بهترین زمان مصرف قرص آهن برای کودکان چیست؟

سعی کنید قرص‌ها را با معده خالی (حدود ۱ ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از غذا) به کودکان بدهید؛ یعنی زمانی که هنوز چیزی نخورده‌اند. ممکن است که برخی از کودکان برای جلوگیری از درد معده نیاز به مصرف آهن با غذا داشته باشند.

ویتامین C به جذب آهن در بدن کمک می‌کند. بهترین زمان مصرف قطره آهن برای نوزادان هم در فواصل میان شیردهی است. باید درباره مناسب‌ترین زمان برای نوزادان با پزشکش مشورت کنید.

دوز درست مصرف قرص آهن چیست؟

دوز مصرف مکمل‌های آهن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. پزشک باید مقدار مناسب را تجویز کند. برخی مواد غذایی مانند لبنیات، تخم مرغ، اسفناج، غلات کامل و کافئین می‌توانند جذب آهن را مسدود کنند.

سعی کنید حداقل یک ساعت قبل و بعد از مصرف مکمل‌ها از خوردن این غذاها خودداری کنید. باید آنتی‌اسیدها و مکمل‌های کلسیم را با فاصله حداقل ۱ ساعت از آهن مصرف کنید.

اگر کم‌خونی فقر آهن دارید، ممکن است که پزشک مکمل‌هایی را با دوز بسیار بالاتر از مقدار توصیه شده روزانه توصیه کند. به جداول زیر درباره دوز درست مصرف آهن دقت کنید:

دوز مکمل آهن برای بچه‌ها:

۰ تا ۶ ماه0.27 mg
۷ تا ۱۲ ماه11 mg
۱ تا ۳ سال7 mg
۴ تا ۸ سال10 mg
۹ تا ۱۳ سال8 mg

دوز مکمل آهن برای زنان:

۱۴ تا ۱۸ سال15 mg
۱۹ تا ۵۰ سال18 mg
بالای ۵۰ سال8 mg

دوز مکمل آهن برای مردان:

۱۴ تا ۱۸ سال11 mg
۱۹ تا ۵۰ سال8 mg
بالای ۵۰ سال8 mg

دوز مکمل آهن در دوران بارداری:

۱۴ تا ۱۸ سال27 mg
۱۹ تا ۵۰ سال27 mg

دوز مکمل آهن در دوران شیردهی:

۱۴ تا ۱۸ سال10 mg
۱۹ تا ۵۰ سال9 mg

مدت زمان مصرف قرص آهن

توصیه می‌شود که دست‌کم یک دوره سه‌ماهه از مکمل‌های آهن استفاده کنید. به‌طور کلی، معمولا ۲ تا ۳ هفته بعد از مصرف مکمل‌های آهن به طور منظم، علائم کمبود شروع به بهبود می‌کنند. ممکن است، لازم باشد چندین ماه به مصرف آهن ادامه دهید تا ذخایر آهن خود را افزایش دهید و از بازگشت کم‌خونی خود جلوگیری کنید.

عوارض مصرف بیش از اندازه قرص آهن چیست؟

آهن اضافی در اندام‌های شما، به ویژه کبد، قلب و پانکراس ذخیره می‌شود. مقدار اضافی از این ماده می‌تواند منجر به شرایط خطرناکی مانند موارد زیر شود:

  • ابتلا به بیماری کبد
  • بروز مشکلات قلبی
  • دچارشدن به دیابت

مصرف آهن در صبح

بهترین زمان مصرف 10 مکمل معروف آهن چیست؟

مکمل‌های آهن باید حداقل دو ساعت قبل از غذا مصرف شوند. بهترین راه برای جذب آهن از غذاها جویدن کامل و فرودادن آهسته آنها است. هیچ‌گاه بدون اینکه ابتدا آزمایش داده و به پزشک مراجعه کرده باشید، به‌سراغ مصرف مکمل‌های آهن نروید. با تجویز پزشک و آگاهی از بهترین زمان مصرف آهن در شبانه روز دست به استفاده بزنید تا سلامتتان تضمین شود.

منابع:

healthline.com

activeiron.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. سپیده می گوید

    خیلی مفید بود

    1. مشاور سلامتی می گوید

      تشکر از همراهی شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر