بهترین سن برای بارداری؛ حاملگی در هر دهه سنی چگونه است؟

خلاصه این مقاله را بشنوید

بهترین سن برای بارداری چیست؟ زنان با رسیدن به سن بلوغ و شروع تجربه پریودشدن می‌توانند باردار شوند و این روند تا رسیدن به دوران یائسگی کماکان مقدور می‌ماند. بازه باروری برای خانم‌ها از ۱۲ تا ۵۱ سال است. هرچقدر که سن بالاتر می‌رود، توانایی باروری هم کمتر می‌شود. ضمن اینکه حاملگی در سنین بالا می‌تواند عوارضی هم به همراه داشته باشد. متخصصان معتقدند که بهترین سن برای باردارشدن زنان از سال‌های ۲۰سالگی تا ۳۰سالگی است. در این بازه سنی، حاملگی نتایج خوبی برای مادر و نوزاد خواهد داشت.

البته این را فراموش نکنید که سن فقط یکی از عوامل مهمی است که باید در تنظیم برنامه بچه‌دارشدن به آن دقت کنید. عوامل دیگری هم هستند که در حفظ سلامت مادر و بچه دخالت دارند. برای بررسی وضعیت خود و دریافت مشاوره بارداری نیاز به مراجعه به متخصص زنان در تهران و شهرستان‌ها وجود دارد. در این مقاله هم از بهترین سن حاملگی و دوره‌های مختلف سنی و بارداری خواهیم گفت.

اهمیت سن باروری

زنان با تمام تخمک‌هایی به دنیا می‌آیند که در طول زندگی خواهند داشت. این مقدار شامل ۲ میلیون عدد است. با گذشت سالیان زندگی، شمار این تخمک‌ها کم می‌شود. با رسیدن به سن ۳۷ سالگی، حدود ۲۵هزار تخمک باقی می‌ماند.

با رسیدن به ۵۱سالگی، فقط هزار تخمک در بدن زنان وجود خواهد داشت و شاید فکر کنید که این تعداد بسیار زیاد و مطلوب است اما باید بدانید که کیفیت تخمک‌ها هم با افزایش سن، کمتر می‌شود.

هرچقدر که سن زنان بیشتر می‌شود، مشکلات مربوط به رحم و بیماری‌های زنانه هم بیشتر تهدیدشان می‌کنند و این‌ها عواملی می‌شوند که امکان دارد روی توانایی باروری اثر منفی بگذارند.

به خاطر همین عوامل هم هست که با رسیدن به ۳۲سالگی، به تدریج توانایی حاملگی زنان تحت تأثیر قرار می‌گیرد. از سنین ۳۵ تا ۳۷ سال هم روند کم‌شدن قدرت باروری با سرعت بیشتری پیش می‌رود.

عوامل دیگری که روی باروری زنان اثر می‌گذارند، شامل موارد زیر هستند:

  • سیگارکشیدن
  • درمان‌های سرطان مانند شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی
  • عفونت لگن

با این حساب، حتماً دریافته‌اید که سن مناسب بارداری زنان چیست و دیرترشدن حاملگی می‌تواند با خطراتی همراه شود.

بهترین سن بارداری زنان

بررسی دهه‌های مختلف زندگی زنان برای باروری

برای اینکه دید دقیقی نسبت به بهترین سن برای بارداری زنان در راهنمای بارداری پیدا کنید، نگاهی به این مقوله در دهه‌های مختلف زندگی خانم‌ها خواهیم داشت:

در سال‌های ۲۰سالگی

در این دهه از زندگی، زنان بیشتری شانس بارداری را دارند و بدنشان برای باروری آماده است. خطرات حاملگی در این سنین از تمام دوران‌ها کمتر است و از سوی دیگر، کیفیت تخمک‌ها هم در بهترین حالت خود قرار دارد. در سن ۲۵سالگی، امکان بارداری بعد از ۳ ماه تلاش به زیر ۲۰درصد می‌رسد.

در سال‌های ۳۰سالگی

در حوالی ۳۲سالگی، قدرت باروری به تدریج کمتر می‌شود. با شروع ۳۵سالگی هم این کم‌رنگ‌شدن با سرعت بیشتری پیش می‌رود. تعداد تخمک‌هایی که هر زن با تمام آنها به دنیا می‌آید در دهه چهارم زندگی یا همان سال‌های ۳۰سالگی افت می‌کند و کم می‌شود.

در سن ۳۵سالگی، امکان باردارشدن بعد از تلاشی ۳ماهه به زیر ۱۲درصد می‌رسد. اگر در سنین بالای ۳۵، اقدام به بارداری کنید، خطراتی مانند شکل‌گیری ناهنجاری‌های ژنتیکی و سقط جنین بالاتر می‌روند.

هرچقدر که سن بالاتر برود، عوارض بارداری برای مادر و بچه هم بیشتر می‌شود. برای همین است که حاملگی در سنین بالاتر نیاز به معاینات و پیگیری‌های بیشتری در دوران بارداری دارد. با ورود به ۳۰ سالگی از بهترین سن برای بارداری دور می‌شوید.

در سال‌های ۴۰سالگی

بدیهی است که سنین دهه پنجم زندگی یا سال‌های ۴۰سالگی و بالاتر، سن مناسب برای حاملگی نیست. توانایی باروری هم در این دوران با سرعت بیشتری کاهش پیدا می‌کند. هم کیفیت تخمک‌ها و هم تعدادشان در این سنین کمتر می‌شود.

با رسیدن به ۴۰سالگی، شانس باروری بعد از تلاشی ۳ماهه در حدود ۷درصد است. در طول زمان، کیفیت و کمیت تخمک‌ها پایین می‌آید. تخمک‌های قدیمی‌تر و پیرتر مشکلات کروموزومی بیشتری دارند و این موضوع می‌تواند باعث تولد کودکی ناقص و مشکل‌دار در سنین بالا شود.

هرچند که بسیاری از زنان هم در سال‌های ۴۰سالگی زایمان می‌کنند و هیچ مشکلی برایشان پیش نمی‌آید اما بارداری در این سنین می‌تواند با مشکلاتی به شرح زیر همراه شود:

  • نیاز به سزارین
  • زایمان زودرس
  • تولد نوزادی کم‌وزن
  • تولد نوزادی بیمار یا ناقص
  • تولد نوزاد مرده

وضعیت‌های پزشکی مانند دیابت یا فشار خون بالا هم بعد از ۳۵سالگی بیشتر بروز پیدا می‌کنند. این‌ها می‌توانند باعث بروز مشکلاتی در دوران بارداری از جمله دیابت بارداری یا پره‌اکلامپسی (preeclampsia) شوند. با این حساب، بهترین سن برای بارداری زنان، قطعاُ دوران ۴۰سالگی به بعد نیست.

سن مناسب بارداری برای خانم‌ها چیست؟

به طور کلی، بهترین سن برای بارداری زنان در دهه ۲۰سالگی است اما این موضوع می‌تواند تحت تأثیر عوامل متنوعی برای هر فرد متفاوت باشد. آمادگی روحی، وضعیت زندگی، اوضاع جسمانی و خیلی چیزهای دیگر در این زمینه نقش دارند. بنابراین، شاید نتوانیم دقیقاً در این زمینه نظری داشته باشیم.

از نقطه‌نظر جسمانی، وضعیت بدن و تخمک‌ها در سنین ۲۰ تا ۳۰سالگی در بهترین حالت خود قرار دارند. با این حال، باید درباره هر فرد به طور جداگانه اظهارنظر شود.

سن مناسب بارداری اول در بازه‌ای است که گفته شد اما نه به این معنا که مادران دیگر و نوزادانشان در وضعیت ناخوشایندی قرار خواهند گرفت. بسیاری از افراد در سنین ۲۰ تا ۳۰سالگی هم می‌توانند با مشکلاتی رنگارنگ در دوران بارداری و زایمان روبه‌رو شوند.

سن مناسب بارداری دوم و بعدتر هم به برنامه‌ریزی‌های زندگی افراد، وضعیت خانواده‌شان و البته شرایط جسمانی و روحی مادر وابسته است.

مزایای و معایب بارداری در سنین مختلف

برای اینکه درک بهتری از بهترین سن برای بارداری زنان پیدا کنید، باید نگاهی به مزایا و معایب این فرایند در رده‌های سنی مختلف داشته باشیم. هر دهه و سنی دارای نقاط مثبت و منفی مخصوص به خود است.

مزایا و معایب بارداری در سنین پایین

بارداری در سنین پایین، برای بچه‌ای که به دنیا می‌آید، بهتر خواهد بود. سلامت نوزادانی با مادران کم‌سن بیشتر از موارد دیگر است. زنانی که در سنین ۲۰ تا ۳۰سالگی باردار می‌شوند، با عوارض حاملگی کمتری هم روبه‌رو هستند.

با این حال، آمادگی روحی افراد و وضعیت مالی‌شان در سنین پایین‌تر، آنچنان زیاد نیست. هرچند که سلامت بچه و عوارض بارداری و زایمان برای مادر کمتر است اما شاید از نظر روحی و عاطفی مشکلاتی به‌میان باشد.

مزایا و معایب به تاخیرانداختن بارداری

صبرکردن برای راه‌اندازی خانواده در سنین بالاتر مزایایی دارد. افراد در سنین بالاتر از نظر عاطفی به بلوغ بیشتری می‌رسند و معمولاً وضعیت مالی بهتر و باثبات‌تری هم دارند.

با افزایش سن، خرد و صبر افراد هم معمولاً بیشتر می‌شود. بعضی از پژوهش‌ها نشان داده‌اند که حتی، کودکان در خانواده‌هایی با والدین مسن‌تر از نظر تحصیلی موفق‌تر می‌شوند.

تحقیقاتی هم موجود است که نشان می‌دهند، مادران هم از بارداری در سنین بالاتر منفعت می‌برند. چطور؟ بنا به نتایج پژوهشی در سال ۲۰۱۲، زنانی که تنها فرزند یا آخرین بچه خود را در سن ۴۰سالگی به دنیا می‌آورند، کمتر در معرض ابتلا به سرطان رحم قرار می‌گیرند.

بهترین سن بارداری

البته خطرات بارداری بعد از ۳۵سالگی را هم بشناسید:

  • ابتلا به دیابت حاملگی
  • زایمان زودرس
  • به‌دنیاآمدن نوزاد مرده
  • نیاز به جراحی سزارین
  • خونریزی شدید بعد از زایمان
  • تولد نوزادی کم‌وزن
  • بالارفتن فشار خون
  • سقط جنین
  • تولد نوزادی با اختلالات کروموزومی مانند سندروم داون
  • پره‌اکلامپسی (بالارفتن فشار خون و افزایش پروتئین در ادرار)
  • جفت سرراهی (قرارگیری جفت در بخش تحتانی شکم و پوشاندن دهانه رحم)

این موضوعات باعث می‌شود که در تنظیم بازه بهترین سن برای بارداری زنان محدودیت‌هایی سنی به وجود بیاید.

سن باروری مردان

اما پرسش اینجا است که سن مناسب بارداری در مردان چیست؟ توانایی باروری مردان هم با افزایش سن رو به کاهش می‌رود. با این حال، سن کاهش توان باروری در آنها دیرتر از زنان شروع می‌شود. مردان از حوالی ۴۰سالگی به بعد با این موضوع روبه‌رو می‌شوند.

شمار اسپرم‌ها و حجم مایع منی بعد از ۴۰سالگی در مردان کاهش پیدا می‌کند. اسپرم‌های موجود هم به خوبی اسپرم‌های سال‌های جوانی شنا نمی‌کنند و کیفیت سابق را ندارند.

ضمن اینکه سلول‌های اسپرم مردان بالای ۴۰سال، با احتمال بیشتری نسبت به مردان جوان‌تر دچار مشکلات و ناهنجاری‌های ژنتیکی است.

هرچقدر که مردی پیرتر باشد، به زمان بیشتری برای باردارکردن همسرش نیاز دارد. شریک جنسی و همسر این فرد، فارغ از اینکه چندساله است در خطر بیشتری برای سقط‌کردن جنین قرار می‌گیرد. پس بهترین زمان برای بارداری و باروری مردان هم سنین زیر ۴۰ است.

بهترین سن بارداری زنان

برای تشخیص باروری باید چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

مشکلات باروری بسیار شایع هستند. اگر نمی‌توانید باردار شوید، باید به متخصصان زنان و زایمان مراجعه کنید. اگر ۳۵‌ساله یا جوان‌تر هستید و تلاش یک‌ساله‌تان برای بارداری با موفقیت روبه‌رو نبوده یا بالای ۳۵سال هستید و تلاش ۶ماهه‌تان برای این امر بی‌پاسخ بوده است به متخصص مراجعه کنید. کسانی که بالای ۴۰ سال سن دارند و مایل به تشکیل خانواده و بچه‌دارشدن هستند هم باید نزد پزشک بروند.

برای دریافت نوبت ملاقات با بهترین متخصصان زنان و زایمان می‌توانید از سیستم نوبت دهی آنلاین سایت دکتردکتر استفاده کنید. این روش راحت و بهینه است و شما را به خبره‌ترین متخصصان متصل می‌کند.

درباره بهترین سن برای بارداری سؤال دیگری دارید؟ هر پرسشی وجود دارد، با ما درمیان بگذارید تا به جواب برسید.

منابع:

healthline.com

healthline.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. نسترن می گوید

    عالی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر