تعداد دفعات نرمال رابطه جنسی برای یک زندگی مشترک ایده‌آل

خلاصه این مقاله را بشنوید

رابطه جنسی یا همان سکس، یکی از اصلی‌ترین دلایل ازدواج و تداوم زندگی مشترک است؛ نیازی که به طور غریزی در وجود انسان و حتی دیگر موجودات وجود دارد. اما تعداد دفعات نرمال رابطه جنسی به‌مانند دیگر نیازهای انسان، متفاوت است. مثلا شاید تعداد دفعات سکس در اوایل دوران ازدواج یا جوانی، بیشتر از حد نرمال باشد.

همچنین ممکن است زوجین یا یکی از آن‌ها جزو افراد گرم مزاج بوده و حتی با وجود افزایش سن، همچنان میل به داشتن رابطه جنسی داشته باشند. پس تعداد دفعات سکس در هفته یا ماه برای زوجین متفاوت است. این موضوع باعث شده تا بسیاری از افراد به دنبال یافتن تعداد دخول نرمال در هفته یا ماه باشند. اما چگونه می‌توان این میزان نرمال از تعداد دفعات سکس را تشخیص داد؟ آیا اصلا عدد ثابتی وجود دارد که بتوان آن را به عنوان تعداد دفعات نرمال سکس برای تمامی زوجین معرفی کرد؟

پاسخ این سوال برای هر نفر متفاوت است مثلا اگر خانم هستید و یکی از دغدغه‌هایتان پاسخ به این سوال است، می‌توانید به پزشک زنان مراجعه کنید. با این‌حال در این مطلب از مجله دکتردکتر سعی داریم تا به این سوالات و دیگر مفاهیم مرتبط با تعداد نرمال سکس برای زوجین بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

تعداد نرمال رابطه جنسی؛ آیا باید از قانونی خاص پیروی کرد؟!

اجازه دهید که همان ابتدای کار، پاسخ این سوال مهم را به شما بگویم؛ هیچ میزان دقیق و مشخصی وجود ندارد که بتوان آن را به عنوان تعداد دفعات نرمال سکس بین زوجین معرفی کرد!

میزان میانگین نرمال تعداد دفعات نزدیکی با همسر در روز یا هفته بر اساس عوامل مختلفی تعیین می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها تمایل جنسی طرفین است. همچنین داشتن یک رابطه جنسی سالم و با کیفیت، باعث بهبود زندگی مشترک خواهد شد. حتی یکی از دلایل بحث و درگیری، خیانت و حتی طلاق در زندگی مشترک، نداشتن رابطه جنسی کافی و رضایت بخش است. برای همین قبل از این‌که این موضوع مشکل‌ساز شود، باید به فکر تشخیص تعداد دفعات نرمال سکس باشید.

میزان نرمال رابطه جنسی، بستگی به عوامل مختلفی دارد. تمایل جنسی هر یک از زوجین، طول مدت ازدواج، سن زوجین و شغل آن‌ها، تغذیه و سبک زندگی، ساعات کاری و مهارت‌‌های جنسی از مهم‌ترین عوامل در تعیین تعداد دفعات نرمال سکس هستند. به همین دلیل نمی‌توان عدد ثابتی را به عنوان تعداد دفعات نرمال رابطه جنسی معرفی کرد.

در این راستا جالب است بدانید که برای طول مدت رابطه جنسی نیز مدت زمان میانگین و مناسب وجود دارد. برای مطالعه آن می‌توانید مطلب مدت زمان رابطه جنسی نرمال را در مجله دکتردکتر مطالعه کنید.

تحقیقات انجام شده درباره تعداد رابطه زناشویی در هفته

به اعتقاد بیشتر سکس درمانگران (سکس تراپیست‌ها)، به طور میانگین داشتن سکس بین دو بار در هفته تا یک بار در ماه نرمال است. این نتایج بر اساس تحقیقاتی گسترده در خصوص زوجین با سن و شرایط متفاوت به دست آمده است.

بر همین اساس مشخص شد که زوج‌های ۱۸ تا ۲۹ سال، به طور میانگین هر هفته دو بار سکس دارند؛ یعنی چیزی در حدود ۱۱۲ بار در سال. این آمار برای زوج‌های بین ۳۰ تا ۳۹ سال، به ۱.۶ بار در هفته (۸۶ بار در سال) کاهش پیدا می‌کند. در نهایت تعداد دفعات سکس زوج‌هایی با سن ۴۰ تا ۴۹ سال، تقریبا ۱.۳ بار در هفته است. براساس نتایج این تحقیقات می‌توان گفت که همزمان با افزایش سن، تعداد دفعات سکس نیز کاهش پیدا می‌کند و این موضوع طبیعی است.

در یک تحقیق دیگر، جامعه‌ای آزمایشی با 20 هزار زوج در نظر گرفته شد. این بار نتیجه به دست آمده نشان می‌داد که تعداد رابطه جنسی اغلب این زوجین کمتر از هفته‌ای یک بار است. صرفا ۲۶درصد از این زوجین تنها هفته‌ای یک بار رابطه داشتند. در تحقیقی دیگر مشخص شد که زوج‌های میانسال به طور میانگین ۲ تا ۳ بار در ماه سکس دارند. اما این آمار برای زوج‌های جوان هفته‌ای یکبار است.

این مطالعات نشان داد که میزان رضایت زوج‌هایی که هفته‌ای یک بار سکس دارند، بیشتر از زوج‌هایی است که رابطه جنسی کمتری دارند. البته این آمار و ارقام مربوط به شرایط عادی است. به‌هرحال در دوره‌های خاص از زندگی زناشویی، این میانگین‌ها تغییر خواهند کرد.

مثلا در دوران بارداری و بعد از زایمان، تعداد دفعات رابطه جنسی کم می‌شود. یا میانگین دفعات سکس در یک سال ابتدایی زندگی مشترک، بیشتر از حد نرمال خواهد بود.

برنامه ریزی برای داشتن رابطه جنسی

تاثیر تفاوت‌های فردی (میل جنسی) در میزان تمایل و رابطه جنسی

تحقیقات ارائه شده در بخش قبلی، داشتن یک بار سکس در هفته یا ماه را نرمال می‌داند. اما فاکتور مهمی که در این تحقیقات لحاظ نشد، کیفیت رابطه جنسی است. موضوعی که اهمیت آن به مراتب بیشتر از تشخیص تعداد دفعات نرمال سکس است؛ موردی که در آموزش سکس و رابطه جنسی اهمیت بسیار زیادی دارد.

شاید زوجین داشتن یک رابطه لذت‌بخش و احساسی را به تعداد زیاد آن ترجیح دهند یا شاید شریک جنسی شما فردی سرد مزاج بوده و به تعداد دفعات سکس اهمیت ندهد. پس آنچه که در این بین اهمیت دارد، میزان رضایت زوجین از رابطه جنسی است.

عده‌ای دوست دارند که هر روز با شریک زندگی خود رابطه جنسی داشته باشند اما برای عده‌ای دیگر داشتن هفته‌ای یا ماهی یک بار سکس، رضایت‌بخش است. برخی سکس را بهانه‌ای برای ابراز محبت به شریک زندگی خود می‌دانند. پس سعی دارند تا با انجام سکس در شرایط و موقعیت‌های متفاوت خود را به او نزدیک کنند. اما در عوض افرادی هم هستند که از روش‌های دیگر برای نزدیکی به همسر خود استفاده کرده و سکس برای آن‌ها اولویت نیست.

برنامه‌ریزی برای داشتن رابطه جنسی

بسیاری از افراد، سکس را روشی برای ارضا شهوت خود می‌دانند اما تاثیرات مثبت رابطه جنسی به مراتب ارزشمندتر از این دیدگاه است. سکس به شرکای جنسی کمک می‌کند تا در محیطی کاملا سالم به نیاز جنسی یکدیگر پاسخ دهند. این رابطه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و استرس را از آن‌ها دور می‌کند. به همین دلیل است که پس از انجام سکس، استرس‌های روزمره از شما دور شده و احساس بهتری نسبت به زندگی مشترک خواهید داشت. برای همین بسیاری معتقدند که اثرات رابطه جنسی به‌مراتب بیشتر از قرص‌های سردرد و مسکن است.

با این حساب سکس را می‌توان یک تفریح دو نفره دانست که نیاز به برنامه‌ریزی دارد. برای درک این فرآیند تصور کنید که اگر تربیت و شیوه رفتاری زن و شوهر متفاوت باشد، امکان دارد در یک لحظه خاص، هر دوی آن‌ها آمادگی داشتن رابطه جنسی را نداشته باشند برای همین برنامه ریزی بسیار کمک خواهد کرد. انجام چنین رابطه‌ای در زمان مناسب می‌تواند صمیمیت جنسی و جسمی زوجین را افزایش دهد.

همیشه نیاز به ارگاسم نیست!

نیازی نیست که همیشه در رابطه جنسی به ارگاسم برسید. گاهی اوقات تاثیرات یک هم‌آغوشی و نوازش، به مراتب بیشتر از ارگاسم بدنی است. حتی نوعی رابطه جنسی به نام «کارزا» وجود دارد که خانم‌ها به آن علاقه دارند. کارزا به معنی داشتن رابطه جنسی بدون ارگاسم است. پس اگر حوصله یا توان بدنی لازم برای رسیدن به ارگاسم را ندارید، حداقل با هم آغوشی این حس آرامش را به شریک جنسی خود منتقل کنید؛ همین کار ساده می‌تواند هورمون‌ های استرس یا کورتیزول را از بین ببرد.

اهمیت هم‌آغوشی برای بانوان بیشتر از دخول در رابطه جنسی است. پس بیشتر تمرکز خود را در هنگام معاشقه روی ارضا روحی او قرار دهید. اگر هم مشکل زود انزالی دارید، طوری رفتار نکنید که شریک جنسی شما اذیت شود. این حالت برای زمانی که فاصله رابطه جنسی بیشتر از یک هفته باشد، عادی است. اما اگر این مشکل شما همیشگی باشد، بهتر است که دو بار پشت سر هم رابطه جنسی برقرار کنید و حتما به دکتر آقایان مراجعه کنید. انجام این کار باعث طولانی‌تر شدن فاصله رابطه جنسی خواهد شد. بنابراین همسر شما فرصت لازم برای رسیدن به ارضا روحی را خواهد داشت.

در مطلب تقویت جنسی آقایان، 11 روش موثر و بدون ضرر برای آقایان را معرفی کرده‌ایم. مطالعه این مطلب می‌تواند آگاهی لازم در این رابطه را به شما بدهد.

عوامل کاهش دهنده تعداد رابطه جنسی

میل به داشتن رابطه جنسی همیشه یه یک اندازه نیست و به مرور تغییر می‌کند. دلیل این امر را می‌توان به خاطر یک سری تغییرات بدنی و عوامل محیطی دانست. میل به داشتن سکس در یک زوج جوان، با زوجی که ۱۰ سال از زندگی مشترک آن‌ها می گذرد، قابل مقایسه نیست. موارد زیر جزو اصلی‌ترین عوامل در کاهش تعداد روابط جنسی هستند:

  • بروز مشکلات روحی و روانی مانند اضطراب و افسردگی
  • افزایش مشکلات زندگی مشترک
  • تحمل استرس و دغدغه شغلی و مالی
  • بالا رفتن سن
  • ابتلا به ناراحتی‌های جسمی
  • افزایش تعهدات خانوادگی
  • غلبه مزاج بلغم و سودا
  • از دست رفتن طراوت و انرژی دوران جوانی و غیره.

چه میزان رابطه جنسی غیر معمول است؟

شاید شما جزو افرادی باشید که روزانه یک بار و یا بیشتر سکس دارند؛ این موضوع بیشتر در خصوص تازه عروس و دامادهایی صدق می‌کند که هنوز سه سال از زندگی مشترک آن‌ها نگذشته است. این میزان رابطه جنسی به‌مراتب بیشتر از تعداد دفعات نرمال سکس است. اما هیچ جای نگرانی وجود ندارد؛  زیاد بودن سکس مشکل‌آفرین نیست و دلیل آن جوانی و عطش اوایل ازدواج است. در واقع آنچه که اهمیت دارد، لذت‌بخش بودن سکس برای طرفین رابطه است.

حالت غیر معمول زمانی است که تعداد دفعات سکس شما، کمتر از حد نرمال باشد. اکثر سکس تراپیست‌ها، رابطه جنسی کمتر از ۱۰ بار در سال را ملاکی برای زندگی مشترک بدون سکس می‌دانند. نشانه‌ای که می‌تواند زنگ خطری برای زندگی مشترک زوج‌ها باشد. نداشتن سکس می‌تواند باعث بروز خیانت، طلاق و حتی بحث و درگیری در بین زوجین شود. البته اگر هر دو طرف سرد مزاج باشند، این موضوع مشکلی در بر نخواهد داشت.

چه زمانی باید به سکس‌تراپیست یا روانشناس مراجعه کرد؟

اگر تعداد رابطه جنسی شما کمتر از ۱۰ بار در سال باشد، بهتر است که به روانشناس یا سکس‌تراپ مراجعه کنید. این میزان از فاصله عاطفی بین زن و مرد، زمینه ساز مشکلات جدی‌تر در آینده خواهد شد. برای همین باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و مشکل خود را با او در میان بگذارید. اما اگر از مطرح کردن حضوری چنین موضوعی خجالت می‌کشید، بهتر است که مشاوره آنلاین بگیرید.

حالت بعدی وقتی است که دو طرف یا حداقل یکی از آن‌ها، از میزان و کیفیت رابطه جنسی ناراضی باشند. مهم‌تر از تعداد دفعات نرمال سکس، رضایت زوجین از کیفیت رابطه زناشویی خودشان است. بنابراین باید به نارضایتی زوجین نسبت به تعداد دفعات سکس و کیفیت آن اهمیت داد.

عوارض نداشتن رابطه جنسی یا رابطه جنسی کم در مردان و زنان

اولین و مهم‌ترین عوارض نداشتن رابطه جنسی، ایجاد مشکلات زناشویی است. کم‌تر پیش می‌آید که زن و شوهر به طور همزمان سرد مزاج بوده و با نداشتن سکس کنار بیایند. در اکثر موارد یکی از این طرفین نسبت به کم بودن تعداد دفعات سکس معترض بوده و مخالفت خود را به شیوه‌های مختلف بیان می‌کند.

یکی از این شیوه‌ها، خیانت یا درخواست طلاق است؛ وقتی فرد نتواند نیاز خود را در قالب زندگی مشترک پاسخ دهد، به ناچار از شیوه‌های هنجارشکن استفاده خواهد کرد. پس نداشتن سکس در وهله اول، موجب تضعیف بنیان خانواده و حتی جامعه می‌شود.

عارضه بعدی که نداشتن رابطه جنسی به همراه دارد، مربوط به سلامت افراد است. تحقیقات نشان داده که داشتن یک رابطه جنسی منظم باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی، کاهش سطح استرس، کاهش فشار خون و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. مردانی که انزال مکرر دارند، کمتر در معرض خطر سرطان پروستات هستند. این فعالیت جنسی منظم برای بانوان، باعث تقویت عضلات کف لگن خواهد شد.

بنابراین عملکرد مثانه بهبودیافته و بی‌اختیاری و نشت در زنان را کم می‌کند. با این‌حال به این نکته توجه داشته باشید که تعداد سکس هم نباید بیشتر از حد نرمال باشد زیرا دچار عوارض ناشی از رابطه زیاد خواهید شد.

میانگین نرمال و طبیعی رابطه جنسی در هفته ، در روز

عوارض رابطه جنسی زیاد برای زنان

تعداد دفعات رابطه جنسی باید به اندازه و در حد نرمال باشد؛ داشتن سکس بیش از حد نرمال، باعث ایجاد عوارض بدنی در زنان و مردان می‌شود. به همین دلیل لازم است که تعداد دفعات نرمال سکس را بر اساس شرایط روحی و بدنی همسر خود تعیین کنید. موارد زیر جزو اصلی‌ترین عوارضی است که رابطه جنسی زیاد برای زنان دارد:

1. افزایش خطر عفونت مثانه و واژن

مایعات بدن باعث از رفتن سطح PH طبیعی بدن شده و شرایط برای ایجاد عفونت مثانه و عفونت واژن فراهم می‌شود. برای جلوگیری از چنین اتفاقی، باید مثانه خود را بلافاصله پس از مقاربت خالی کنید. نوشیدن مایعات زیاد به انجام چنین کاری کمک خواهد کرد. روش دیگر برای از بین بردن این عارضه، حمام کردن قبل و بعد از رابطه جنسی است. انجام این کار به تمیزی و سالم ماندن واژن شما کم خواهد کرد.

2. متورم شدن لابیا و پوسته شدن بخش هایی از واژن

عارضه بعدی سکس زیاد برای بانوان، متورم شدن لابیا و تحریک اطراف فرج (اکسکوریشن واژن) است. این تحریک خود را با پوسته شدن و یا بثورات پوستی در قسمت خارجی اطراف فرج نشان می‌دهد. بنابراین فرد در هنگام راه رفتن دچار مشکل شده و سوزش ادرار خواهد داشت. بهترین روش برای جلوگیری از چنین عارضه‌ای، کاهش میزان رابطه جنسی و نوع خشن آن است.

3. احساس خستگی و کاهش رطوبت بدن

انجام رابطه جنسی زیاد، باعث ایجاد مشکل و اختلال در زندگی روزمره شما خواهد شد زیرا ممکن است انرژی لازم برای مشغله و کارهای روزمره را نداشته باشید. همچنین کوتاه‌تر شدن فاصله بین دفعات سکس، اجازه ریکاوری را از بدن می‌گیرد و به همین علت بدن قدرت تولید رطوبت طبیعی لازم را نخواهد دشت.

4. احساس درد در پایین کمر

معمولا بانوان پس از انجام یک سکس زیاد و طولانی، دردهایی را در پایین کمر خود احساس می‌کنند. دلیل این موضوع به خاطر کشیدگی عضلات و رباط‌ها در حین سکس است. انجام سکس در پوزیشن‌های نامناسب، علت دیگری برای بروز چنین دردی در بانوان است. برای آشنایی با بهترین پوزیشن‌های رابطه جنسی می‌توانید مطلبی تحت همین عنوان در مجله دکتردکتر مطالعه کنید.

عوارض نزدیکی زیاد در مردان

رابطه جنسی در اصل یک ورزش سنگین است که به اندازه ۳۰ دقیقه دویدن از شما انرژی می‌گیرد برای همین داشتن رابطه جنسی مکرر و طولانی، باعث کم‌آبی و خستگی بدن خواهد شد. این خستگی به خاطر تخلیه انرژی و کاهش سطح مایع منی موجود در بدن مرد است. مشکل در ادرار کردن و احساس درد در آلت تناسلی، از رایج‌ترین عوارض سکس زیاد در مردان است زیرا هنگام سکس فشار زیادی به مردان وارد می‌شود و این فشار باعث کمر درد خواهد شد.

کشیدگی عضلات، کبودی، کم آبی بدن، شکستگی آلت و افزایش احتمال حمله قلبی (برای افرادی که مشکل قلبی دارند) از دیگر عوارض نزدیکی زیاد در مردان است. البته تمامی این عوارض را می‌توان با انجام تعداد دفعات نرمال سکس کنترل کرد. به‌طورکلی، عوارض اصلی سکس بیش از حد در زنان و مردان را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • درد، بی‌حسی، ناراحتی پوستی و چروکیدگی
  • احساس خستگی و فرسودگی
  • بارداری ناخواسته
  • بروز بیماری‌های مقاربتی (STD)
  • ابتلا به عفونت‌های دستگاه ادراری (UTI)

لذت زندگی مشترک با رابطه جنسی سالم!

در این مطلب به اهمیت داشتن یک رابطه جنسی سالم و با کیفیت پرداختیم. متوجه شدیم که هیچ عدد ثابتی را نمی‌توان به عنوان تعداد دفعات نرمال سکس برای زوجین در نظر گرفت. چون میزان این رابطه جنسی بستگی به طرفین رابطه و میل جنسی آن‌ها دارد. حتی مهم‌تر از تعداد دفعات سکس، بحث کیفیت و آرامشی است که زوجین از این رابطه به دست می‌آورند.

اما بر اساس یک تحقیقات کلی، داشتن حداقل یک بار سکس در هفته یا ماه را می‌توان نرمال دانست. در ادامه مطلب نیز در خصوص عوارض نداشتن رابطه جنسی و انجام بیش از اندازه آن توضیح دادیم. هدف از آوردن این عوارض، اشاره کردن به اهمیت رعایت اعتدال در رابطه جنسی بود. در صورتی که در رابطه با رابطه جنسی خود با همسرتان دچار مشکل شدید و قادر به رفع آن نبودید، می‌توانید با استفاده از مزیت نوبت دهی دکتر به صورت آنلاین از پلتفرم دکتردکتر با متخصص مشورت کنید و قدمی مثبت در این راستا بردارید.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. داریوش می گوید

    دوستان من گرم مزاحم دوست دارم هر شب سکس داشته باشم نزدیک ۵۰ سالمه اما نیاز زندگی مشترک رو تو سکس میدونم و از لحاظ روحی و روانی بهم ثابت شده هستش توصیه میکنم برای گرمی خانواده سکس داشته باشین تا زندگیتون روح و روانتون همیشه سالم باشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      نیاز اطراف به رابطه متفاوت است و الزاما رابطه زیاد دلیل بر سلامتی روح و روان نیست
      حتی گاهی رابطه زیاد نشانه اضطراب و مشکلات روحی است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر