درمان سرماخوردگی در خانه؛ انواع روش‌های گیاهی و دارویی

درمان سرماخوردگی چیست و چطور می‌توانید در خانه از عوارض این بیماری شایع نجات پیدا کنید؟ برای رهایی از سردرد، عطسه و بی‌حالی سرماخوردگی باید با از خوراکی‌هایی مانند سیر، پیاز، سوپ، مرکبات و روش‌هایی مانند بخوردادن، غرغره آب‌نمک و دوش آب گرم استفاده کنید. برای درمان سرماخوردگی روش‌های متفاوتی  وجود دارد که بهترین کار برای درمان چنین بیماری، استراحت و درمان سرماخوردگی در خانه است. در این مقاله از روش‌های خانگی درمان می‌خوانید و به شما درباره اثرگذاری این روش‌ها و زمان نیاز به مراجعه به پزشک هم می‌گوییم.

برای مطالعه این مطلب کاربردی به حدود ۵ دقیقه زمان نیاز دارید.

۱. غرغره کردن چای

یکی از نخستین پیشنهادات به پاسخ چه چیزی برای سرماخوردگی خوبه، همین گزینه است. ساده ترین روش خانگی برای درمان سرماخوردگی، غرغره کردن است. انجام این کار موجب نرم شدن گلو و تسکین علائم آنفولانزا می‌شود. محلول انتخابی باید آب نمک و ترکیب عسل با آب یا سرکه‌ سیب باشد. البته انتخاب محلول بستگی به علائم فرد بیمار دارد.

مثلا برای درمان سریع سوزش گلو، غرغره کردن چای حاوی تانین پیشنهاد می‌شود تا غشای دیواره مجاری سفت شود. در این روش باید نصف قاشق چای خوری نمک را در یک فنجان آب داغ حل کرده و اجازه دهید تا کمی سرد شود. سپس این محلول را روزانه چهار بار غرغره کنید.

درمان سرماخوردگی در خانه

۲. استفاده از دستگاه بخور

مجاری بینی در هنگام ابتلا به سرماخوردگی خشک می‌شود. قرار گرفتن فرد بیمار در یک محیط خشک درون خانه، می‌تواند مزیت بر علت شده و میزان سوزش بینی را افزایش دهد و شدت سرماخوردگی را بیشتر کند زیرا ویروس از محیط خشک برای گسترش بیشتر استفاده می‌کند. با استفاده از یک دستگاه بخور، می‌توانید فضای خانه را مرطوب کنید؛ به کار بردن این دستگاه بینی فرد بیمار و بافت داخلی آن را مرطوب نگه می‌دارد و از گرفتگی بینی جلوگیری می‌‍کند.

۳. عسل بهترین معجزه برای درمان سرماخوردگی

عسل خاصیت ضد ویروسی و شفابخشی دارد. مصرف این ماده خوراکی در دوران سرماخوردگی، به درمان سوزش گلو در خانه کمک می‌کند. چون عسل حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که به بدن برای به مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌های عامل بیماری کمک می‌کند.

در این روش درمانی باید یک قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان چای یا شیر گرم حل کنید. سپس محول درست شده را قبل از رفتن به رختخواب میل بفرمایید. دقت داشته باشید که مایعات گرم برای سرماخوردگی بسیار مفید هستند، اگر مایعات گرم با عسل ترکیب شوند، بسیار موثرتر هستند.

۴. استراحت کردن و گرم نگهداشتن بدن

برای درمان سرماخوردگی چی خوبه؟ باید بگوییم که هیچ‌چیز مانند استراحت نیست. هنگام سرماخوردگی، بدن فرد بیمار ضعیف شده و توانایی لازم برای مقابله با ویروس را ندارد. در چنین شرایطی باید با گرم نگه داشتن بدن و استراحت کردن، به بدن اجازه تجدید قوا بدهید. چون بدن انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های روزانه را ندارد. پس باید این انرژی را بازیافته و از آن برای مبارزه با ویروس استفاده کند.

۵. حمام بخار و دوش آب گرم برای سرماخوردگی

خشکی مجاری تنفسی، از علائم رایج در دوران سرماخوردگی است. پس در دوران سرماخوردگی باید از محیط‌های مرطوب همچون حمام استفاده کرد. چند دقیقه قبل از رفتن به حمام، شیر آب گرم را باز کنید تا فضای داخلی آن از بخار پر شود. برای چند دقیقه در میان این رطوبت قرار گرفته و سپس یک دوش آب گرم بگیرید. انجام این کار به آرامش بیمار و مرطوب شدن مجاری تنفسی آن کمک می‌کند.

۶. آب پرتقال یا لیمو شیرین برای درمان سرماخوردگی

برای درمان سرماخوردگی چه بخوریم؟ اولین پاسخ به این سوال، پرتقال و خوراکی‌های حاوی ویتامین C است. مرکبات از بهترین میوه‌ها برای درمان سرماخوردگی هستند.

بدن فرد مبتلا به سرماخوردگی، درگیر ویروس‌های عامل بیماری شده و ضعیف است. به همین دلیل باید از خوراکی‌هایی استفاده کرد که حاوی مواد مغذی و ویتامین باشد. آب لیمو شیرین و پرتقال، سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان است.

این آنتی اکسیدان‌ها موجب تقویت بدن شده و به مبارزه با ویروس‌های سرماخوردگی کمک می‌کند. استفاده از آب لیمو ترش در سالاد یا دم‌نوش‌ های گیاهی برای درمان سرماخوردگی موثر است. چون ویتامین C بدن را تامین کرده و واکنش‌های ایمنی بدن در مقابل ویروس را تقویت می‌کند.

۷. استفاده از چای سبز

یکی دیگر از ساده‌‌ترین روش‌‌های درمان سرماخوردگی در خانه، مصرف چای سبز است. چای سبز حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که به کاهش علائم سرماخوردگی همچون آبریزش بینی، خستگی و گلودرد کمک می‌کند. همچنین مصرف نوشیدنی‌های گرم، موجب کاهش ترشحات سینوسی در دوران بیماری می‌شود.

یک چای سبز کیسه‌ای را 3 تا 5 دقیقه در آب گرم قرار دهید تا دم بکشد. برای طعم دهی به این نوشیدنی نیز، مقداری عسل یا آب لیمو (بسته به ذائقه خود) را به آن اضافه کنید. فرد سرماخورده باید روزانه 2 یا 3 فنجان از این چای سبز را بنوشد.

درمان سرماخوردگی در خانه

۸. درمان سرماخوردگی با پیاز و عسل

خارج شدن مخاط انباشته شده در قفسه سینه و مجاری بینی فرد سرما خورده، به درمان سرماخوردگی کمک می‌کند. برای انجام این کار به موادی نیاز داریم که خاصیت خلط آوری داشته باشد. پیاز علاوه بر داشتن این ویژگی، خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی هم دارد. پس به شل شدن این مخاط و خروج آن از بدن بیمار، سرعت می‌بخشد. همچنین درمان سرماخوردگی با عسل نیز به مراتب در روش های سنتی درمانی توصیه شده است.

برای درمان سرماخوردگی با پیاز باید پوست آن را کنده و برش بزنید. مقداری عسل را بر روی برش‌های پیاز بریزید تا کاملا سطح آن پوشانده شود. این ترکیب را یک شب تا صبح در جای خنک و داخل یک ظرف دردار قرار دهید. هر صبح یک تا 2 تکه از پیازهای آغشته به عسل را میل کنید.

۹. مصرف ماست

ماست یک خوراکی سالم است که در اکثر خانه‌ها یافت می شود. پروبیوتیک موجود در ماست موجب کاهش علائم سرماخوردگی و التهاب درون بدن می‌شود. فرد سرماخورده باید روزانه یک تا دو فنجان از ماست را با وعده‌های غذایی و یا بین آن میل کند. این ساده‌ترین روش درمان خانگی سرماخوردگی و گلو درد است که برای افراد با سنین مختلف کاربرد دارد.

۱۰. سوپ

سوپ مرغ یا سبزیجات، یکی از قدیمی‌ترین و بهترین غذاهای درمان سرماخوردگی است. سوپ گرم بر عملکرد گلبول‌های سفید خون تاثیر می‌گذارد و درمان بدن درد سرماخوردگی است.

سوپ حاوی مواد مغذی است و بخارات گرم آن باعث شل‌شدن مخاط موجود در مجاری تنفسی می‌شود. علاوه بر سوپ، نوشیدن چای یا مصرف آب گوشت هم در درمان سرماخوردگی موثر است. مصرف غذاهای مایع مانند سوپ برای درمان خانگی سرماخوردگی عالی است.

۱۱. درمان فوری سرماخوردگی با سیر

برای درمان سرماخوردگی چه بخوریم؟ یکی دیگر از روش‌‌های طبیعی برای درمان فوری سرما خوردگی، خوردن سیر است. سیر خاصیت ضدباکتریایی و ضدویروسی داشته و در درمان سریع سرماخوردگی بسیار موثر است. در واقع سیر سبب تقویت سیستم ایمنی شده و مجاری تنفسی را باز می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم سیر را به عنوان یک ماده ضدسرماخوردگی قوی به صورت خام میل کنید؛ زیرا آلیسین موجود در سیر با پخته شدن آن غیر فعال می‌شود. آلیسین خاصیت ضد ویروسی داشته و حتی برای درمان سرماخوردگی شدید نیز موثر است.

۱۲. فلفل سیاه

همانطور که می‌دانید فلفل سیاه را پادشاه ادویه‌جات می‌دانند؛ زیرا برای سلامتی بدن از اهمیت زیادی برخوردار است. این ادویه خاصیت ضدمیکروبی و ضدسرطانی داشته و در فهرست بهترین درمان سرماخوردگی خانگی نیز بسیار کارآمد است.

برای درمان سرما خوردگی خانگی می‌توانید یک قاشق فلفل سیاه را در یک فنجان آب حل کرده و میل کنید. علاوه بر آن اگر در هنگام سرماخوردگی دچار آبریزش بینی شدید، می‌توانید آن را همراه با غذا مصرف کنید.

درمان خانگی سرماخوردگی

۱۳. مصرف داروهای بدون نسخه

همه ما می‌دانیم که سرماخوردگی علائم خاص خود را دارد و شما بدون مراجعه به پزشک نیز می‌توانید برای کاهش درد بدن داروهایی را تهیه کنید. اما همیشه این پرسش در ذهنمان هست که «برای بدن درد سرماخوردگی چی خوبه؟»

بهترین داروهای سرماخوردگی شامل موارد زیر است:

  •  آنتی هیستامین
  • استامینوفن
  • ایبوپروفن

شربت‌ها و قرص‌های سرماخوردگی نیز برای کاهش تب و احتقان مناسب خواهند بود. درمان سرماخوردگی خانگی با گیاهان دارویی نیز پیشنهاد خوبی است، در صورتی که زیر نظر یک پزشک طب سنتی باشد.

۱۴. استفاده از زینک و ویتامین C

طبق تحقیقات انجام شده، زینک (روی) در تسریع بیماری سرماخوردگی بسیار کاربردی است. مصرف شربت برای سوزش گلو یا قرص‌‌های حاوی زینک، طول دوره سرماخوردگی را چند روز کاهش می‌دهد. علاوه بر این ویتامین C نیز برای کاهش علائم و مدت سرماخوردگی بسیار مناسب است.

طبق نتایج به‌دست آمده، مصرف منظم ویتامین C زمان ابتلا به سرماخوردگی در بزرگسالان را ۸ درصد و در کودکان ۱۴ درصد کاهش می‌دهد‌. پس برای درمان سرماخوردگی کودکان نیز می‌توانید از ویتامین سی استفاده کنید.

۱۵. خوردن مایعات فراوان

در طول سرماخوردگی بدن آب زیادی از دست می‌دهد. برای جبران این کمبود و دفع سریع‌تر عفونت‌ها بهتر است آب زیادی مصرف کنید و از خوردن آب میوه و چای گرم غافل نشوید. در کنار آن خوردن غذای مفید برای سرماخوردگی را فراموش نکنید. پس این بار که این صدا در سرتان پیچید:‌ «چه چیزی برای سرماخوردگی خوبه»، سریع به فکر مصرف مایعات بیافتید.

۱۶. درمان‌های گیاهی

استفاده از درمان‌های گیاهی هم ایده‌ای است که بسیاری از افراد برای درمان سرماخوردگی پیگیری می‌کنند. در جدول زیر به گزینه‌های پیشنهادی از سوی طب گیاهی در این زمینه اشاره شده است.

دم‌نوش آب گرم، لیمو و عسلبهبود مجاری تنفسی و نرم‌کردن ماهیچه‌های گلو
بادرنجبویهتسکین علائم سرماخوردگی و حاوی ویتامین C
گل ختمیاز بین رفتن درد گلو و کم شدن مخاط بینی
عصاره ریحانکاهش تب، تسکین علائم سرماخوردگی
ریشه مارشملوخواص ضد میکروب، ضد التهاب و ضد حساسیت
بومادرانضد عفونی‌کنندگی، ضد‌تب و آرام‌بخش
گیاه قاصدکتقویت سیستم ایمنی بدن
دم اسب صحراییخواص ضد میکروبی و تقویت سیستم ایمنی بدن
برگ گردوتقویت سیستم ایمنی بدن و از بین رفتن التهاب‌ها
نخود و نخودچیتقویت بدن
شیرین بیانپاک‌سازی سیستم تنفسی و بهبود روند درمان گلودرد و سرفه
گیاه سرخارگل یا اکیناسهتقویت سیستم ایمنی و رفع التهاب
دمنوش به و سیبرفع التهاب مجاری تنفسی
دمنوش نعناپاکسازی راه‌های تنفسی، کاهش احتقان بینی و گرفتگی
پوست بلوطخواص ضدمیکروبی و ضدویروسی
دم‌کرده گل بابونهافزایش ایمنی بدن
دمنوش اکالیپتوسرفع تب و پاکسازی سینوس‌ها
دم‌کرده آویشنرفع سرفه

درمان سرماخوردگی در خانه

سرعت انتقال ویروس سرماخوردگی بسیار زیاد است و از طریق عطسه، تنفس، سرفه یا تماس شخص بیمار با دیگران، منتقل می‌شود. پس ساده‌ترین راهکار درمانی برای سرماخوردگی، رعایت بهداشت و نکات ایمنی توسط فرد بیمار و اطرافیان او است.

گاهی اوقات شدت این بیماری در افراد بیشتر شده و فرد باید توسط پزشک معاینه گردد. ابتدایی‌ترین روش درمان علائم سرماخوردگی، استراحت کردن در خانه است. چون بدن در اثر حمله ویروس‌ها ضعیف شده و فرد مبتلا نیاز به تجدید قوا دارد.

روش‌هایی که گفتیم در دسته‌بندی درمان خانگی سرماخوردگی قرار داشتند. علت آن است که بی‌نیاز از مراجعه به پزشک انجام می‌شوند و نیاز به بررسی خاصی برای استفاده از آنها وجود ندارد.

درمان سرماخوردگی بزرگسال با روش های درمانی سرماخوردگی کودکان متفاوت است و مهم‌ترین دلیل آن، تفاوت در ماهیت این بیماری‌ها و میزان درگیری مبتلا با توجه به سن و ایمنی بدن است.

به جدول زیر درباره راه‌کارهای اثرگذار، بی‌اثر یا روش‌هایی با اثرگذاری نامشخص دقت کنید:

درمان‌های خانگی مؤثرعسل، داروهای بی‌نسخه برای بزرگسالان، مایعات گرم، استراحت، آبرسانی به بدن، حمام بخار
درمان‌های خانگی غیرمؤثرآنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای بی‌نسخه برای کودکان
درمان‌های خانگی با اثرگذاری نامعینویتامین سی و مکمل روی یا همان زینک

بی‌توجهی به درمان سرماخوردگی

دقت کنید که بدن هرکس با دیگری بسیار متفاوت است و اگر از راه‌های درمان سرماخوردگی سرخودانه استفاده کنید، امکان دارد که با عوارض ناخوشایندی روبه‌رو شوید. همیشه در استفاده از روش‌های خانگی باید به عوارض نامشخص احتمالی نیم‌نگاهی داشته باشید. به بهانه اینکه سرماخوردگی رایج و ساده است هم از درمانش غافل نشوید.

سرماخوردگی در عرض چند روز تا چند هفته بهتر می شود؛ چه فرد دارو مصرف کند یا نه. با‌این‌حال، ویروس سرماخوردگی می‌تواند راه را برای نفوذ سایر عفونت‌ها به بدن هموار کند، از جمله عفونت‌های سینوسی یا گوش و برونشیت حاد. عارضه شایع عفونت سینوسی همراه با سرفه طولانی مدت رخ می‌دهد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

بیشتر اوقات، نیازی به مراجعه به پزشک برای سرماخوردگی نیست اما در موارد زیر باید نزد پزشک بروید:

  • علائمتان بهتر نمی‌شوند و وخیم‌تر ادامه پیدا می‌کنند.
  • تب بیش از 38.5 درجه سانتیگراد دارید که بیش از سه روز طول می‌کشد.

کریستین کرلو (Christine Kirlew)، متخصص در این زمینه می‌گوید:

اگر به مرز ۱۰ روز سرماخوردگی رسیده‌اید و احساس بهتری ندارید، باید به پزشک مراجعه کنید.

برای مراجعه به پزشک می‌توانید از سیستم نوبت دکتر در سایت دکتردکتر استفاده کنید و در کمال آرامش از منزل یا هرجای دیگری، وقت دکتر بگیرید.

همچنین بنا به وضعیت و سطح پیشرفت سرماخوردگی باید به یکی از متخصصان زیر مراجعه کنید:

  • دکتر عمومی
  • متخصص داخلی
  • متخصص عفونی و گرمسیری
  • متخصص گوش و حلق و بینی

بنا به اینکه چه عوارضی در شما هویدا شده و مشکلاتی که دارید، ممکن است به هریک از این موارد نیاز داشته باشید. گاهی عفونت ویروسی نیاز به متخصص عفونی دارد و در بسیاری از موارد هم نیاز به مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی پیش می‌آید.

منابع:

mayoclinic.org

healthline.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
20 نظرات
  1. علی می گوید

    سلام وقت بخیر
    بسیار عالی و جامع بود
    میتونم تو سایتم قرار بدم؟
    robeka.ir

    1. شیما پاژخ می گوید

      سلام دوست عزیز، وقت شما هم بخیر
      بله، با ذکر منبع هیچ مانعی نداره.

  2. رینوار می گوید

    عالی است

  3. ناصر کسرایی می گوید

    عالی

  4. یه دختر آرمی می گوید

    میسییی عالیع
    امید وارم جواب بدع

  5. وحید می گوید

    عالی بود ممنون دمت گرم

  6. ناشناس می گوید

    عالییییئییی بودند
    حاجی ناموسا مرسییییی💮

  7. زینب می گوید

    عالی

  8. ارزو می گوید

    عالی است

  9. hghgghh می گوید

    خیلی خوب

  10. شهبازی می گوید

    عالی عالی

  11. Nargol می گوید

    عالی بود

    1. ناشناس می گوید

      خوب است

  12. طاها می گوید

    واقعا جواب داد حتما شماهم استفاده کنید از این مطلب ها

  13. Ahmad می گوید

    ممنون از اطلاعات آموزنده شما

  14. Mahdi می گوید

    مفید و عالییییی

    1. بلا می گوید

      جواب میده

    2. ناشناس می گوید

      خیلی خوب بود تشکر از توضیحات مفیدتون

    3. هانیه شیروانی می گوید

      نامبروان👌🏻

  15. یه دختری می گوید

    عالی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر