ضربان قلب نرمال؛ تعداد تپش نرمال در هر سن چقدر است؟ (تایید شده توسط پزشک)

ضربان قلب یکی از نشانه‌هایی است که با بودنش پیامی مهم را مخابره می‌کند؛ ما زنده هستیم. البته ضربان قلب نرمال در هر سن و شرایطی یکسان نیست اما با این حال ساده‌ترین و در دسترس‌ترین گزینه برای بررسی سلامت و عملکرد قلب گرفتن ضربان آن است. این سوال برای خیلی از افراد پیش می‌آید که ضربان قلب طبیعی چقدر است و برای تفسیر آن باید به چه نشانه‌هایی توجه کنند. قبل از بیان هر چیزی توصیه می‌کنیم برای چکاپ و بررسی به دکتر قلب و عروق مراجعه کنید اما در ادامه قصد داریم تا درباره ضربان قلب نرمال برایتان بگوییم پس با ما همراه باشید.

محتوای پزشکی این مقاله توسط دکتر سید علی جمالیان، فلوشیپ اقدامات مداخله‌ای قلب و عروق (اینترونشنال کاردیولوژی) بزرگسالان بررسی و تایید شده است.

 

دکتر سید علی جمالیان فلوشیپ اقدامات مداخله‌ای قلب و عروق (اینترونشنال کاردیولوژی) بزرگسالان

ضربان قلب نرمال چند است؟

ضربان قلب تعداد دفعاتی است که قلب در یک دقیقه می‌زند و البته همیشه هم ثابت نمی‌ماند. وضعیت ضربان قلب گاهی اوقات در پاسخ به چیزهایی مانند سطح فعالیت و وضعیت احساسی تغییر می‌کند اما تعداد ضربان قلب نرمال بزرگسالان بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه (bpm) است. نبض نرمال می‌تواند متفاوت باشد و حتی خبر از وجود یک بیماری جدی بدهد.

ضربان قلب نرمال در حالت استراحت

نرمال ضربان قلب اغلب زمانی که در حالت استراحت و آرامش هستید اندازه گیری می‌شود؛ به این حالت ضربان قلب در حالت استراحت گفته می‌شود. نرمال ضربان قلب در حالت استراحت برای کودکان بسته به سنش می‌تواند بیشتر از بزرگسالان باشد.

در حالی که سن و سطح فعالیت می‌تواند بر ضربان قلب طبیعی تأثیر بگذارد، چند پارامتر طبیعی برای این میزان وجود دارد. ضربان قلب در حالت استراحت زمانی است که قلب به این دلیل که در حالت استراحت هستید، حداقل مقدار خونی را که بدن به آن نیاز دارد پمپاژ می‌کند.

این نبض نرمال ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. علاوه بر این عواملی مانند سن، سطح فعالیت و برخی داروها نیز می‌توانند بر ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت تأثیر بگذارند.

عوامل تاثیرگذار روی روی ضربان قلب در حالت استراحت

علاوه‌بر سن، چندین  عامل دیگر وجود دارند که می‌توانند روی تعداد ضربان قلب نرمال در حالت استراحت تأثیر بگذارد. درجه حرارت، عوارض جانبی دارویی، احساسات، وزن، کم خونی، اختلالات غدد درون ریز یا هورمونی، سندرم تاکی کاردی ارتواستاتیک وضعیتی (POTS)، موقعیت بدن و استعمال دخانیات روی ضربان قلب تاثیر می‌گذارند. مثلا سیگار کشیدن، ضربان قلب را پایین می‌آورد یا اختلالات غدد درون ریز در صورتی که منجر به پرکاری تیروئید شده باشد، باعث افزایش تپش قلب نرمال می‌شود.

در ادامه به بررسی ضربان قلب نرمال در حالت استراحت در سنین مختلف می‌پردازیم.

تپش قلب طبیعی

تعداد ضربان قلب نرمال در بزرگسالان در حالت استراحت

طبق تحقیقات انجمن قلب آمریکا (AHA) ضربان قلب نرمال در حالت استراحت بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه است. اما امکان دارد برخی از افراد کمتر از 60 ضربان در دقیقه داشته باشند و هنوز هم طبیعی در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال ضربان قلب ورزشکاران کمتر و گاهی اوقات تا 40 ضربه در دقیقه است. علاوه بر این، افرادی که از داروهای خاصی مانند بتابلوکرها استفاده می‌کنند، می‌توانند ضربان قلب کمتری داشته باشند. ضربان قلب نرمال خانم ها و آقایان هم تفاوت خاصی با یکدیگر ندارد.

ضربان قلب نرمال جنین

در مورد تعداد نرمال ضربان قلب جنین اتفاق نظر وجود ندارد. متخصصان و محققان محدوده‌های متفاوتی از 110 تا 150 ضربه در دقیقه (bpm) یا 110 تا 160 bpm را اعلام کرده‌اند.

ضربان قلب نرمال اطفال

همانطور که کودکان رشد می‌کنند، ضربان قلب نرمال آن‌ها در حالت استراحت تغییر می‌کند. در زیر ضربان قلب کودکان در حالت استراحت، چه زمانی که کودکان بیدار هستند و چه در خواب آورده شده است:

  • تا سه ماهگی: در بیداری 85 تا 205 و درهنگام خواب 80 تا 160
  • سه ماهگی تا دو سالگی: در بیداری 100 تا 190 و درهنگام خواب 75 تا 160
  • دو سالگی تا ده سالگی: در بیداری 60 تا 140 و در هنگام خواب 60 تا 90
  • بیشتر از ده سالگی: در بیداری 60 تا 100 و در هنگام خواب 50 تا 90

ضربان قلب نرمال برای زنان

ضربان قلب نرمال زنان چقدر است؟ ضربان قلب نرمال در حالت استراحت باید بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه باشد. بااین‌حال، این اعداد در طول دقایق مختلف یکسان نمی‌مانند و می‌توانند از دقیقه‌ای به دقیقه دیگر متفاوت و متغیر هم باشند.

ضربان قلب نرمال در سالمندان

تعداد نرمال ضربان قلب سالمندان هم  60 تا 100 ضربه در دقیقه است. اگر بخواهیم به طور دقیق‌تر در بازه‌های سنی بالا، ضربان قلب نرمال را اعلام کنیم هم به نتیجه‌گیری زیر می‌رسیم:

  • 60 سالگی: 80 تا 136 ضربه در دقیقه.
  • 65 سال: 78 تا 132 ضربه در دقیقه.
  • 70 سالگی: 75 تا 128 ضربه در دقیقه.

ضربان قلب نرمال در بارداری

تغییرات قلبی‌عروقی از سه ماهه نخست بارداری به بعد اتفاق می‌افتد، با این حال، تغییرات ضربان قلب دیرتر رخ می‌دهند و در حدود 34 هفته به طور تدریجی به میانگین 91 ضربه در دقیقه (محدوده 68 تا 115) افزایش پیدا می‌کند.

ضربان قلب نرمال در ورزش

ضربان قلب نرمال در طول ورزش‌کردن را با استفاده از دو نکته و راه‌کار زیر اندازه بگیرید:

  • شدت ورزش متوسط: 50 تا 70 درصد حداکثر ضربان قلب شما
  • شدت ورزش شدید: 70 تا 85 درصد حداکثر ضربان قلب شما
ضربان قلب نرمال بعد از ورزش

میانگین بازیابی ضربان قلب 1 دقیقه بعد از ورزش حدود 15 ضربه در دقیقه است. مطالعه‌ای جدیدتر روی 274 ورزشکار مرد نشان داده که میانگین بازیابی یا ریکاوری ضربان قلب 1 دقیقه بعد از ورزش حدود 29 ضربه در دقیقه است.

ضربان قلب نرمال در پیاده روی

معمولا میانگین ضربان قلب راه‌رفتن برای هر بزرگسال سالم در حالت ایدئال بین 100 تا 120 ضربه در دقیقه است. با افزایش شدت و سرعت پیاده‌روی، ضربان قلب در طول راه رفتن هم افزایش پیدا می‌کند.

ضربان قلب نرمال روی تردمیل

ضربان قلب نرمال بیشتر دوندگان 20 تا 45 ساله به طور متوسط ​​بین 100 تا 160 ضربه در دقیقه روی تردمیل است. اما این میانگین به عوامل مختلفی از جمله حداکثر ضربان قلب و سطح آمادگی بدن هم بستگی دارد.

ضربان قلب نرمال در تست ورزش

ضربان قلب در طول تست ورزش به سن بستگی دارد. بضربان قلب نرمال در بزرگسالان، حداکثر ضربان قلب پیش بینی شده 220 منهای سن آنها است. برای مثال، اگر شما 40 ساله هستید، حداکثر ضربان قلب پیش بینی شده 180=40-220 است.

ضربان قلب نرمال در خواب

به طور طبیعی در طول خواب، ضربان قلب هر فرد کمتر از محدوده ضربان قلب نرمال در حالت استراحت است. بین 40 تا 50 ضربه در دقیقه (bpm) ​​برای ضربان قلب نرمال در بزرگسالان در نظر گرفته می‌شود، البته این رقم می‌تواند بسته به عوامل متعددی متفاوت شود.

ضربان قلب بالای 90

در حالت کلی، بیشتر از ۹۰ ضربان در دقیقه، ضربان قلب بالا محسوب می‌شود و اصطلاحا به آن تاکی کاردی می‌گویند. اگر به صورت متناوب دچار چنین حالاتی هستید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

ضربان قلب بالای ۱۱۰

ضربان قلب بالای ۱۱۰ نشانه‌ای از طرف قلب شما برای مراجعه به دکتر است. البته در موارد بسیاری این تعداد از ضربان، مهم نیست و می‌توان به‌راحتی آن را درمان کرد. با این‌حال این تعداد تپش قلب در هر دقیقه، نشانه وجود مشکلاتی همچون آریتمی‌های قلبی مثل  فیبریلاسیون دهلیزی یا فلاتر دهلیزی است.

ضربان قلب بالا

وقتی ضربان قلب خیلی سریع باشد، تاکی کاردی نامیده می‌شود. بضربان قلب نرمال در بزرگسالان سریع بالاتر از 100 bpm تعریف می‌شود. اما آنچه خیلی سریع در نظر گرفته می‌شود به سن و سلامت کلی شما نیز بستگی دارد. انواع مختلفی از تاکی کاردی مانند چند کانونی دهلیزی ، بطنی و سینوسی وجود دارد. طبقه‌بندی این انواع بر اساس علت آن‌ها و قسمتی از قلب است که بر آن تأثیر می‌گذارند. تجربه تاکی کاردی ممکن است موقتی باشد.

چه عواملی باعث افزایش ضربان قلب می‌شوند؟

تاکی کاردی، می‌تواند بخاطر وجود بیماری‌های زمینه‌ای مثل کم خونی، بیماری قلبی مادرزادی، پرکاری تیروئید، حمله قلبی، آریتمی های بطنی یا فوق بطنی، مصرف داروهای غیرقانونی (محرک‌هایی مانند کوکائین یا مت آمفتامین‌ها)، نوشیدن کافئین، نوشیدن الکل، فشار تمرین فیزیکی و بارداری اتفاق بیافتد.

ضربان قلب خطرناک چند است؟

بالا رفتن ضربان قلب بیش از 100 تپش در دقیقه، خطرناک است. بودن در حالاتی مثل اضطراب، بارداری یا تجربه احساساتی مثل درد، تب و مصرف دارو و کافئین می‌تواند باعث بالا رفتن ضربان قلب تا حد خطرناک شود.

ضربان قلب آهسته

وقتی ضربان قلب خیلی کند باشد، به آن برادی کاردی گفته می‌شود. برادی کاردی معمولاً به عنوان ضربان قلب کمتر از 60 bpm تعریف می‌شود. برای ورزشکاران و افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند، ضربان قلب زیر 60 ضربه در دقیقه طبیعی و حتی سالم است. برخی از علل احتمالی برادی کاردی عبارتند از:

  • عوارض جانبی داروها
  • عدم تعادل الکترولیت
  • آپنه انسدادی خواب
  • یک وضعیت سلامت زمینه ای
  • سن بالاتر
  • مشکلات سیستم هدایتی قلب

برادی کاردی بینابینی یا گاه به گاه ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد. اما برادی کاردی طولانی مدت، یا برادی کاردی که درمان نمی‌شود، می‌تواند حالت جدی‌تری به خود بگیرد. برخی از شرایط اساسی تعیین کننده واقعی ضربان قلب خطرناک هستند. اگر از قبل با بیماری های قلبی، نارسایی قلبی یا سابقه بیماری قلبی زندگی می کنید و متوجه نوسانات ضربان قلب خود شده اید، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید، زیرا این امر می‌تواند نشانه یک عارضه جدی باشد.

مقایسه ضربان های مختلف قلب

حداکثر ضربان قلب چقدر است؟

محاسبه حداکثر ضربان قلب به شما کمک می‌کند تا بفهمید که ضربان قلب ایده‌آل در طول ورزش چقدر است. می‌توانید با کم کردن سن خود از 220، حداکثر ضربان قلب مرتبط با سن خود را تخمین بزنید. به عنوان مثال، برای یک فرد 35 ساله، حداکثر تخمین زده شده ضربان قلب مرتبط با سن 185 ضربه در دقیقه محاسبه می‌شود. این محاسبه به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که آیا بیش از حد سخت ورزش می‌کنید یا انرژی کافی برای آن مصرف می‌کنید یا خیر. ضربان قلب هدف شما از این محاسبه برای نشان دادن میزان ضربان ایده‌آلی که برای یک تمرین عالی نیاز دارید، استفاده می‌کند.

ضربان قلب هدف چیست؟

بر اساس شاخص AHA، ضربان قلب هدف در طول فعالیت‌هایی با شدت متوسط ​​حدود 50 تا 70 درصد حداکثر ضربان قلب است. فعالیت بدنی شدید باید حدود 70 تا 85 درصد حداکثر ضربان قلب باشد. بنابراین برای افراد 35 ساله، ضربان قلب هدف بین 93 تا 157 ضربان در دقیقه (50 تا 85 درصد حداکثرضربان قلب آنها) است.

چه زمانی وضعیت ضربان قلب اورژانسی است؟

اگر متوجه تغییر ناگهانی در ضربان قلب خود شدید که با موارد زیر همراه است در اسرع وقت به پزشک یا به نزدیکترین اورژانس مراجعه کنید:

  • تنگی نفس
  • سفتی یا درد قفسه سینه
  • سرگیجه یا سبکی سر
  • غش کردن
  • ناتوانی در ورزش کردن

این وضعیت می‌تواند نشانه یک عارضه قلبی جدی باشد. ضربان قلب خطرناک را جدی بگیرید و پیگیری کنید.

چگونه ضربان قلب خود را بررسی کنیم؟

در حالی که طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها برای تعیین ضربان قلب وجود دارد، می‌توانید آن را به صورت دستی نیز انجام دهید. یک روش ساده برای این کار وجود دارد:

  • نبض خود را در قسمت داخلی مچ دست خود پیدا کنید
  • با استفاده از نوک دو انگشت اول، به آرامی روی شریان فشار دهید
  • نبض خود را برای 30 ثانیه بشمارید و سپس آن عدد را در 2 ضرب کنید تا ضربان خود را در دقیقه پیدا کنید.

توجه: اگر احساس می‌کنید قلبتان خیلی سریع یا خیلی کند می‌زند و احساس ناراحتی می‌کنید، به این روش اعتماد نکنید. بهترین راه حل برای این وضعیت، دریافت نظر پزشک است.

چطور تپش قلب نرمال داشته باشیم؟

شما باید همیشه هدفتان این باشد که به خوبی از قلب خود مراقبت کنید. این امر شامل ورزش منظم، خوردن غذاهای مفید برای قلب، به حداقل رساندن الکل و حفظ وزن متوسط ​​است. علاوه بر این، باید به طور منظم برای معاینه فیزیکی به دکتر قلب و عروق مراجعه کنید. این می‌تواند به تشخیص زودهنگام ناهنجاری‌های کلسترول بالا یا فشار خون نیز کمک کند. اگر قبلاً بیماری قلبی دارید، باید وضعیت خود را به دقت بررسی کنید و به برنامه درمانی خود پایبند باشید. تمام داروها را طبق دستور پزشک مصرف کنید. حتماً هر گونه علائم جدید یا بدتر شدن وضعیتتان را نیز فوراً به پزشک خود گزارش دهید. توجه به این نکات سلامت قلب خود را افزایش دهید:

  • استرس خود را کاهش دهید.
  • در صورت امکان مصرف کافئین خود را محدود کنید.
  • مصرف نوشیدنی‌های انرژی زا را محدود کنید.
  • مصرف الکل خود را کمتر کنید.
  • سیگار کشیدن ضربان قلب شما را افزایش می‌دهد و ترک آن به کاهش ضربان قلب کمک کند.
  • از مصرف حشیش یپرهیزید.
  • از عوارض جانبی داروها آگاه باشید.

ضربان قلب نرمال

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر ضربان قلب به طور مداوم بالای 100 ضربه در دقیقه یا کمتر از 60 ضربه در دقیقه است و البته شما ورزشکار نیستید، باید به پزشک خود مراجعه کنید. همچنین در شرایطی مثل بروز تنگی نفس، غش کردن، سبکی سر یا سرگیجه، احساس تپش قلب در قفسه سینه، داشتن درد یا ناراحتی در قفسه سینه و وجود حس ناتوانی در ورزش کردن نیز از جمله مواقعی هستند که مراجعه به دکتر قلب و عروق را واجب می‌کنند. پزشک معالج با استفاده از ابزارهایی مثل هولتر یا مانیتور رویداد، الکتروکاردیوگرام، تست اضطراب، تست میز شیب دار، تست ‌های تصویربرداری و تست الکتروفیزیولوژیک وضعیت سلامتی قلب و عروق شما را مورد بررسی قرار می‌دهد.

تپش قلب نرمال، نشانه‌ای از سلامتی است

تعداد ضربان قلب نرمال در حالت استراحت از فردی به فرد دیگر متفاوت است و می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار گیرد. ضربان قلب نرمال در حالت استراحت برای بزرگسالان (که ورزشکار نیستند) بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه است. تپش قلب طبیعی کودکان با افزایش سن تغییر می‌کند. تاکی کاردی (ضربان قلب سریع) و برادی کاردی (ضربان قلب پایین) معمولاً نشانگر سایر شرایط سلامتی هستند و در صورت عدم درمان، می‌توانند منجر به عوارض بالقوه جدی سلامتی شوند.

اگر ضربان قلب شما به طور مداوم بیش از حد بالا یا خیلی پایین است، باید به دکتر قلب و عروق مراجعه کنید، زیرا دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد، همه این دلایل خطرناک نیستند، اما برخی از آنها می توانند نشانه ای از ناراحتی قلبی باشند. برای این کار می‌توانید از طریق سیستم نوبت دهی آنلاین دکتردکتر کمک بگیرید.

اگر سوالی درباره این دارید که ضربان قلب نرمال چند است و موضوعات مرتبط با آن برایتان ابهام دارند، از ما بپرسید. همچنین می‌توانید نظرات و تجارت خود را با ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر به اشتراک بگذارید.

منبع:

healthline

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
141 نظرات
  1. آرمین سعیدی می گوید

    سلام من تازه رفتم نوار قلب گرفتم حالت استراحت ۷۱ در دقیقه یکم دردزیر سینه هم داشتم دکتر گفت از مهده است ۷۱ نرمال است یا خیر

  2. آرمین سعیدی می گوید

    سلام من حالت استراحت نوار قلب گرفتم ۷۱ بار در دقیقه آیا نرمال است

  3. فرشته می گوید

    با درود بر شما
    مادرم سال گذشته باضربان قلب40 به بیمارستان مراجعه کرد که پس از کلی بررسی پزشک پیس میکر دوظرفیتی تجویز کرد ایشون فشار خون و دیابت نوع دو داره هر6ماه یه بار باید پیش پزشک معالج بره تا باتری تنظیم و بررسی بشه قرص کنکور5 هم روزی یه عدد تجویز شد چندروزی هست ضربان قلب حدود56-57 هست البته ایشون 80ساله هستن و فعالیت بدنی ندارن محبت میکنید اگر بفرمائید باید چه کار کنیم حدود3 ماه به تست باتریشون مونده
    با سپاس از شما بزرگوار

  4. علی رضا می گوید

    سلام
    19 سالمه و ضربان قلبم در حالت استراحت معمولا بین 75 – تا 100 است . گاهی اوقات وقتی شروع به راه رفتن عادی میکنم ضربان تا 130 هم میره و برای چندین ثانیه احساس کوبش قلب دارم . موقع پیاده روی اهسته بین 120 تا 135 ضربه است ولی وقتی یکم پیاده روی رو شدید میکنم تا 150 بار قلب در دقیقه میزنه . ولی در هر حالتی احساس درد سمت قلب گرفتی پشت کمر اینا رو ندارم . ازمایش انزیم قلب و نوار قلب هم گرفتم خوب بود ولی این تعداد ضربان قلب هی این استرس رو بهم میده که شاید مشکلی باشه .

  5. امین می گوید

    سلام وقت بخیر
    من قرص فشارخون بیزوپرولول 2.5 میخورم و الان فشار خونم تنظیم شده و درحالت عادی بین 12.5-13.5 روی 7.5-8.5 هست و حدودا دوسال پیش هم نوار قلب و اکو دادم مشکلی نداشتم.
    حالت استراحت اگر اضطراب یا عصبی نباشم هم معمولا ضربان قلبم بین 60 تا 85 هست حدودا و موقع پیاده روی نسبتا سریع ضربان قلبم بین 110 تا 130 هست.
    میخواستم بدونم رنج ضربان قلبم و فشار خون با توجه به سنم که 29 سالم هست اوکی هست؟

  6. سهیل امیری می گوید

    سلام خدمت شما،من پسر ۲۱ ساله هستم.فشارم همیشه ۹ روی ۶ یا ۱۰ روی ۶ هست و ضربان قلبم هم ۵۷ در دقیقه…آزمایش خون سالانه هم دادم همه چیز اوکی بود…این فشار خون درسته یا پایینه؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر علایمی مثل سرگیجه ندارین موردی ندارد

  7. Saeed Nabyei می گوید

    زیاد بخودتون سخت نگیرید آخر هممون مرگ است پس بدون استرس و فکر و خیال از امروز خودتون لذت ببرید .

  8. احترام می گوید

    سلام من ۲۳ سالمه ولی هر دفع که فشار میگیرم ضربان قلبم رو ۱۱۵ و ۱۲۵ میشه

  9. علی نظری می گوید

    سلام
    ۳۱سال سن دارم و خانوادگی سابقه تپش قلب و بیماری قلبی ندارم
    کلسترول دارم اما دارو مصرف میکنم
    ضربان قلبم درزمان استراحت بین ۷۰-۷۵هست و هنگام فعالیت بین ۸۸تا۹۰
    مدتیه زیر سینه چپم و بالای سینه تا روی کتف و وسط سینه و از پشت ، قولنج و کمرم مداوم درد میکنه
    نوار قلب هم گرفتم دکتر گفت مسکلی نداری
    داروی خاصی مصرف ندارم و میتونم بگم استرس دارم
    سابقه تیروییدپرکار ندارم
    سابقه فشار ندارم تازه فشارمم همیشه ۹-۱۰هستش
    ایا این دردها مال قلب هست یه معده ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      ببنین صرفا با نوار قلب نرمال نمیشه گفت که قلب کاملا سالم هست
      اگه دردهای تکرار شونده دارین بهتره تست ورزش و اکو هم بدین و به متخصص قلب مراجعه کنید

  10. احورا شهامی می گوید

    سلام من ضربان قلبم ۸۳ هست و من ۲۳سالمه ضربان قلبم نرمان هست اما احساس میکنم تمام بدنم می‌لرزه ضربان قلبم خیلی بلنده و تمام بدنم حسش می‌کنه مخصوصا پشت کتفم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بهتره یک نوار قلب بدین و ازمایش تیرویید و کم خونی هم بدین و به متخصص قلب مراجعه کنید

  11. شادی ذاکری می گوید

    با عرض سلام و وقت بخیر
    من خانمی 40 ساله و مجرد هستم….دو سالی هست که گاها و به ویژه نیمه های شب دچار تپش قلب میشم….به ویژه اگر شب جروبحثی کرده باشم….نیمه شب از خواب بیدار میشم و احساس میکنم قلبم سریع میزنه….پیش دکتر عمومی و فوق تخصص قلب رفتم و نوار قلب و آزمایش خون دادم و معاینه شدم…میگن مال اعصابته…البته من کلا آدم استرسی هستم و خیلی سریع دچار هیجانات میشم حتی وقتی دارم در مورد چیزی صحبت میکنم…پروپرانولول 10 دادن که البته من فقط چند بار خوردم و مرتب مصرف نکردم….حتی دکتر قلب یه من گفت اگر خوب نشدی برو پیش روانپزشک تا مسکن های اعصاب برات تجویز بشه…خواستم بدونم به نظر شما باید مرتب پروپرانولول بخورم؟؟ممنون میشم نظرتونو بدونم….

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      بله پروپرانولول رو طبق دستور پزشکتون بخورید
      و اگر بعد از یک ماه خوب نشدین به متخصص روانپزشکی مراجعه کنید

  12. سادات کاشانی می گوید

    سلام من ۵۶ سالمه چند روزه سرما خوردم نصف قرص سیتریزین صبح ونصف شب میخورم و عصرها قرص ایروکاست سه روزه میخورم و سرگیجه و تپش قلب دارم البته با دستگاه فشارسنج ضربان قلبم ۷۴ وگاهی ۷۲ بوده و احساس تپش و صدای کوبیدگی قلب و دارم مشکل خاصی هست ؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      صرفا با تعداد ضربان قلب نمیشه در مورد وضعیت کلی سلامت قلب نظر داد
      چون احساس تپش قلب دارین جهت بررسی به به متخصص قلب مراجعه کنید

  13. مازیار می گوید

    سلام من ۳۴ سالمه، و معمولا ضربان قلبم ۱۹۸ تا ۱۱۴ هست، و در حالت استرس تا ۱۴۰ هم میره البته یه بار رفتم دکتر به خاطر آسم خفیفی که داشتم گفت که به پزشک قلب مراجعه کنید ولی من فکر کردم که احتیاجی نیست به خاطر استرس زیاد این طوره
    آیا احتیاجی هست

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بله با توجه به نوسانی که در ضربان قلبتون هست لازمه به متخصص قلب مراجعه کنید

  14. ز.ا می گوید

    فوق العاده بود
    ممنون

  15. مینا رسولی می گوید

    سلام وقت بخیر ۳۳سالمه فشارخونم همیشه بالای ۱۵ هستش هراز گاهی تپش قلب میگیرم برخی مواقع اینقدر شدید هست که در گلوم احساس کوبش و ضربان میکنم لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به عدد فشارخون که برای سن شما زیاد هست لازمه نوارقلب انجام شه و درصورت نیاز تست ورزش و اکو هم انجام شه
      به متخصص قلب مراجعه کنید

  16. محنا عزیزی می گوید

    سلام خانوم دکتر من 17سالمه یه هفته هس تپس قلب شدید میگیرم دیروز نوار قلب گرفتم 160بود اون یه خفته پیشم 120بود بعد وقتی میگیرم کمه استرس دلشوره الکی خیلی دارم هعی بیشتر میشه دکترم رفتم میگ مال اعصابته برو مشاوره واقعا میترسم ازمایش خونم دادم مال انزیم قلب میگ سالمه ولی تپش قلب های عجیبی دارم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام دوست عزیز
      ابتدا ازمایش خون و کم خونی و تیرویید بدین و جهت بررسی به متخصص قلب مراجعه کنید

  17. ایران می گوید

    عالی

  18. مهران می گوید

    سلام!!

    چند روزه فشار بالای من رو۱۴وفشار پایین هم رو ۱۱.۵هست!!ضربان قلبم هم احساس میکنم خیلی تند میزنه!لطفا بفرمایید وضعیتم خطرناکه یا عادی!
    بنده۳۴سال دارم وهیچ دارویی هم استفاده نمیکنم!!

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به عدد مینیموم فشار خونتون که ۱۱/۵ هست لازمه جهت بررسی به متخصص قلب مراجعه کنید

  19. سید محسن حسینی می گوید

    سلام
    بسیار عالی و آموزنده
    خداوند نگهدارتان باشد
    فرشته های زمینی….انشالله

  20. آلامتو می گوید

    سلام وقت بخیر من ۳۲سالم هستش و مجرد و اقا هم هستم ،نزدیک۱۰سال هم هستش که بدنسازی و امادگی جسمانی و پیاده رویی میکنم ،هیچ مشکلی هم نداشتم ولی رفتم خون بدم میگفت نبضت خیلی بالاس ۱۳۰تا ۱۵۰هستش ،هیچ گونه دارو و مشکلی و بیماری هم نداشتم تا الان دلیل این نبض بالا چی میتونه باشه.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      تپش قلب بالا علل زیادی داره که جهت بررسی ازمایش تیرویید و کم خونی بدین
      نوارقلب بدین
      و جهت بررسی بیشتر به متخصص قلب مراجعه کنید

  21. شوکت شمسی نژاد می گوید

    سلام خسته نباشید من چند مدتی است ضربان قلبم زیاد شده دکتر قلب هم رفتم گفتم مشکلی نداره

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      از نظر کم خونی و کم کاری و پرکاری تیرویید بررسی شوید و ازمایش بدهید

  22. mobin می گوید

    سلام من ۱۷ سالمه
    بعضی اوقات حس میکنم قلبم یه ثانیه وایمیسته و یهو میپرم عین برق گرفته ها انگاری که مدل ضربانم عوض میشه و گاهی ضربانم زیر شصته و گاهی خیلی تند میزنه جوری که فک میکنم می‌شنوم ‌.خصوصا وقتی دراز میکشم خیلی تند میزنه و میخواد بیاد تو دهنم و وقتی میدوم واقعا نفسم بالا نمیاد بعضی وقتا هم تنگی نفس دارم دستگاه فشارسنج هم ضربان نامنظم رو نشون میده
    همچنین اگه هوا زیاد گرم یا خفه باشه نفسم بند میاد و قلبم تند تند میزنه دکتر هم نرفتم
    مشکل من چیه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      شرح حالی که دادین میتونه مطرح کننده آریتمی باشه
      البته ابتدا عللی مثل کم خونی و تیرویید مد نظر باشه
      به هر حال باید جهت بررسی به متخصص قلب مراجعه کنید

  23. Saeed می گوید

    سلام
    وقتتون بخیر
    من در زمان استراحت تعداد ضربان قلبم ۹۰
    و احساس کوبش دارم تو قفسه سینه ام،اولین باری که این مشکل برام پیش اومده

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر احساس تپش قلب دارین ابتدا ازمایش کم خونی و تیرویید بدین و در صورتی که ارملیشا نرمال بود جهت بررسی به متخصص قلب مراجعه کنید

  24. رامین می گوید

    سلام
    41 سال سن دارم ضربان قلب م در حالت عادی 89 تا 102 آیا خطرناک هست یا نه ؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بازه ای که ذکر کردین در رنج نرمال هست

  25. رضا افتخاری می گوید

    سلام من ۱۵ ساله پسر هستم سرما خوردم تب هم داشتم ۳۹ درجه ضربان قلب ۱۱۵ بود دکتر قلب هم رفتم گفت مشکلی نداری همه چی سالمه میتونه بخاطر سرنا خوردگی باشه اولین باره

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      به طور معمول ضربان قلب ممکن در اثر تب افزایش پیدا کنه

  26. زهرا ایرانی می گوید

    سلام روز بخیر ضربان قلب بنده همیشه روی ۹۰الی۹۵هسا ۲۸سالمه،چند مدتی هست ویروس گرفتم و روبه بهبود هستم قبلا هم همینطور بودم ،پانیک خفیف هم دارم لطف کنید بفرمایید خطرناک هست یا خیر

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر زیر ۱۰۰ هست و احساس کوبش و تپش قلب ندارین و علامت دیگه ای ندارین خطرناک نیست
      اما اگر علامت دیگه یا احساس ناراحتی دارین ویزیت شین

    2. میلاد می گوید

      سلام
      برا درمان پانیک اقدام کردی تاحالا ؟
      منم دارم خیلی کلافه‌م کرده دیگه

  27. سحرویلان می گوید

    سلام 36سالمه چندشب پیش توخواب قفسه سینه ام سنگین شدودردشدیدی توی صورت وگردنم به خصوص تمام دندونام افتادطوری که ازخواب بیدارشدم ونفسم گرفته بوددهن وصورتم سنگین بودبیمارستان رفتم گفتن Ccuبایدبستری بشم ولی بارضایت شخصی اومدم خونه دوباره این حالت واسم پیش اومدآیااین ناراحتی جدی ومربوط به قلبه پشت کمرم وگردنم وقفسه سینه همزمان دردمیگیره

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بله علل قلبی مطرحه و خطرناک هست
      اشتباه کردین رضایت شخصی دادین
      فورا جهت بررسی به متخصص” قلب مراجعه کنید
      مشکلات گرفتگی عروق در افراد جوان خطر بیشتری داره تا افراد سن بالا

  28. عباس اذر مهر می گوید

    با سلام ضربان قابم بیشتر وقتها روی ۵۸ است ایا ایراد دارد سنم ۴۸ هست

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اکو و نوار قلب و درصورت نیاز تست ورزش هم لازمه تا سلامت قلب تایید بشه
      صرفا با یک عدد ضربان قلب نمیتوان نظری داد

  29. فرهاد سلاقی می گوید

    سلام من ۲۷سالمه و قلبم در حالت نشسته ۹۰تا میزنه و در حالت ایستاده ۱۲۰تا آیا مشکل خاصی هس… آزمایش ترویید و کلسترول و تری گلیسرید دادم مشکلی نداشتم دکتر هم رفتم نوار قلب و اکو و تشت ورزش گرفت گفت مشکلی ندارم و لی احساس سرگیجه و فک درد و درد قفسه سینه چپ دارم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگر بررسی های قلبی شما خوب بوده و اکو و تست ورزش و نوار موردی نداشته ، براتون دارو تجویز میشه جهت کنترل ضربان قلب
      اگر علایمی که گفتین تکرار شونده هست با پزشکتون مشورت کنید تا اگر لازمه هولتر ۲۴ یا ۴۸ ساعته ببندید

  30. مهناز می گوید

    سلام من ۶۲ سالمه صربان قلبم بین ۸۵تا۹۷ هست و معمولا ۹۰تا ۹۲ هست آیا غیر طبیعی است

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      تقریبا در رنج نرماله، صرفا با یک عدد ضربان قلب نمیتوان نظری داد
      اکو و نوار قلب و درصورت نیاز تست ورزش هم لازمه تا سلامت قلب تایید بشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر