عمل بینی گوشتی کارساز است؟ (تایید شده توسط پزشک)

خلاصه این مقاله را بشنوید

بینی متناسب با سوراخ‌های متقارن چهره را زیبا و چشم‌نواز می‌کند. بنابراین، افرادی که بینی نامتقارن دارند، برای هماهنگی بینی با سایر اجزای صورت خود، تحت عمل جراحی بینی قرار می‌گیرند. امکان عمل‌کردن انواع بینی وجود دارد. عمل بینی گوشتی هم از موارد رایج است و باعث می‌شود که مشکلات ظاهری این عضو از بدن به دست متخصص زیبایی رفع شود. در این مقاله درباره عمل این نوع از بینی‌ها بیشتر می‌خوانید. با ما همراه باشید.

محتوای پزشکی این مقاله، توسط دکتر فخرالسادات چاووشی متخصص گوش، گلو، بینی و جراحی سر و گردن بررسی و تایید شده است.

دکتر فخرالسادات چاوشی

اگر سوالی در این رابطه دارید، می‌توانید در انتهای همین مطلب مطرح کنید تا پزشک پاسخ دهد.

منظور از عمل بینی گوشتی چیست؟

رینوپلاستی یا عمل زیبایی بینی پهن جهت موارد زیر انجام می‌شود:

  • باریک‌کردن سوراخ‌های بینی
  • اصلاح انحراف تیغه بینی
  • تغییر زاویه بینی
  • صاف‌کردن بینی
  • کوتاه یا بلند‌کردن پل بینی
  • رفع مشکلات تنفسی
  • جلوگیری از خونریزی بینی ناشی از ساختار نامناسب آن

بینی گوشتی چیست؟

مشخصات بینی گوشتی چیست؟بینی گوشتی نسبت به بینی‌های دیگر، ویژگی‌های خاص‌تر بینی‌های گوشتی عبارت است از:

  • پوست چرب
  • نوک بینی پهن
  • پوست پر از منافذ
  • پره‌های بینی پهن‌تر از حد معمول و با ضخامت بیشتر
  • غضروف‌های ضعیف

با این حال نمی‌توان گفت که بینی‌های با پوست ضخیم مزایایی ندارند، مثلا یکی از مواردی که می‌توان برشمرد این است که پوست ضخیم بینی به خوبی ناهمواری‌های ایجاد شده حین جراحی را پنهان می‌کند.

عکس قبل و بعد از عمل بینی گوشتی
عکس قبل و بعد از عمل بینی گوشتی توسط دکتر فخرالشادات چاوشی

روش‌های جراحی عمل بینی گوشتی چیست؟

بهترین و موثرترین روش برای باریک‌کردن بینی‌های پهن، جراحی زیبایی بینی است. اگرچه این عمل تهاجمی دارای عوارض جانبی و دوره نقاهت طولانی است، اما نتایج قابل توجه و تقریبا دائمی دارد.

علاوه بر درمان جراحی، افرادی که بینی‌های گوشتی دارند،  تحت عمل جراحی بینی یا رینوپلاستی مایع قرار می‌گیرند. این عمل غیرتهاجمی است و دوره نقاهت بسیار کوتاهی دارد اما نتایج آن مادام العمر نیست و باید چندین بار تکرار شود.

عمل بینی گوشتی با تغییرات ساختاری اساسی همراه است. اگر بینی گوشتی دارید، نباید انتظار داشته باشید که عمل بینی نیمه فانتزی و عروسکی روی بینی‌تان جواب بدهد چون این‌ها معمولا مخصوص بینی‌های استخوانی هستند.

انواع رینوپلاستی بینی پهن

بسته به هدف و انتظارات شما، جراح پلاستیک از یک یا دو تکنیک برای جراحی عمل بینی گوشتی استفاده می‌کند. در ادامه با این روش‌ها آشنا می‌شوید:

استئوتومی (Osteotomy)

رینوپلاستی استئوتومی معمولا برای درمان شکستگی بینی و صاف‌کردن انحراف پشتی آن استفاده می‌شود. اما در رینوپلاستی بینی گوشتی، برای برداشتن غضروف و استخوان اضافی بالای بینی از این روش استفاده می‌شود تا پل بینی کوچکتر شود. در این جراحی، جراح استخوان بالایی بینی را می‌شکند و قطعات آن را دوباره مرتب می‌کند تا پل بینی باریک شود.

عمل نوک بینی یا تیپ‌پلاستی (Tip plasty)

جراحی بینی به این شیوه که به آن تیپ پلاستی هم گفته می‌شود، نوعی جراحی زیبایی است که در آن نوک بینی گوشتی شکل می‌گیرد. اگر نوک بینی بزرگ یا گرد دارید، جراح از این روش برای برداشتن یا تغییر شکل غضروف نوک بینی یا کاهش اندازه سوراخ‌های آن استفاده می‌کند.

از آنجایی که در عمل بینی تیپ‌پلاستی، استخوان بینی تغییر نمی‌کند، نسبت به تکنیک عمل بینی گوشتی استئوتومی حالت تهاجمی کمتری دارد و عوارض کمتری نسبت به آن به همراه می‌آورد.

کاهش پایه آلار (Alar) یا عمل پره‌های بینی

رایج‌ترین روش عمل بینی گوشتی، کاهش پایه آلار است که به آن آلارپلاستی هم می‌گویند. در این روش جراح برش‌های کوچکی در قسمت داخلی سوراخ‌های بینی ایجاد می‌کند و با برش بافت‌های اضافی، طول و عرض آنها را کاهش می‌دهد.

بهترین روش عمل بینی گوشتی بنا به شکل این عضو در هر فرد و شرایطش متفاوت است. باید با مشورت پزشک درباره این موضوع تصمیم بگیرید. امکان عمل جراحی بینی گوشتی با لیزر هم وجود دارد اما این روش نمی‌تواند تغییرات اساسی در ساختار و غضروف به وجود بیاورد.

جراحی بینی گوشتی بدون نیاز به عمل

در جراحی بینی گوشتی تغییرات روی بافت استخوان و غضروف بدون عمل امکان‌پذیر است. تغییرات بینی در این نوع عمل، کمتر از بینی طبیعی است زیرا این نوع از بینی دارای پوست پهن و ضخیم است و تغییرات را به خوبی بینی طبیعی مشخص نمی‌کند. همچنین در عمل بینی گوشتی، خطوط و زوایای تیز به خوبی منعکس نمی‌شود. لازم به ذکر است که برای جلوگیری از این مشکل، غضروف‌ها و استخوان‌ها در زوایای بالاتر و تیزتر قرار می‌گیرند.

جراحی بینی گوشتی مشکل است؟

جراحی بینی گوشتی از استخوانی و طبیعی، سخت‌تر است. در ادامه به برخی از چالش‌های این نوع از عمل بینی اشاره خواهیم کرد:

  • نوک بینی در بینی‌های با پوست ضخیم بالاتر از حد معمول قرار می‌گیرد زیرا خطر افتادن نوک بینی بعد از جراحی همچنان وجود دارد.
  • علاوه بر این نوک بینی توسط قطعات اضافه شده غضروف حمایت می‌شود که آن را محکم تر میکند تا در برابر فشار بعد عمل مقاومت بیشتری داشته باشد.
  • جراحی بینی گوشتی سخت‌تر است و برای استحکام غضروف و شکل‌گیری بهتر نیاز به تکنیک های خاصی دارد.
  • پوست نوک بینی چون حاوی غدد عرق و چربی بیشتری نسبت به پوست پشت بینی است و همین عمل را حساس‌تر می‌کند.

عکس قبل و بعد عمل بینی گوشتی را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

مراحل عمل بینی گوشتی

نکات قبل از جراحی بینی گوشتی چیست؟

برای آماده‌شدن جهت عمل بینی گوشتی، ابتدا باید آزمایش خون بدهید و تاریخچه پزشکی مفصلی حاوی آلرژی، مشکلات لخته‌شدن خون و اختلالات ژنتیکی خود را گزارش بدهید.

 فرض کنید سابقه ابتلا به کلوئید را دارید. در این صورت باید در جلسه مشاوره به پزشک اطلاع دهید چون اسکار جراحی بینی شایع‌ترین و جدی‌ترین عارضه جراحی بینی گوشتی است.

بهتر است، دو هفته قبل از عمل از انجام این موارد هم دوری کنید:

  • مصرف داروهای رقیق‌کننده خون
  • استعمال دخانیات
  • نوشیدن الکل
  • استفاده از داروهای گیاهی و مکمل‌ها

مراحل عمل بینی گوشتی

عمل بینی گوشتی معمولا تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود، اما در برخی موارد جراح از داروهای بی‌حس‌کننده برای بی‌حس‌کردن بینی و نواحی اطراف آن استفاده می‌کند.

اگر در این عمل، پل بینی نیاز به تغییر شکل داشته باشد، جراح برش‌های کوچکی در امتداد کلوملا (بافتی که سوراخ‌های بینی را جدا می‌کند) به وجود می‌آورد و پوست بینی را بالا می‌برد تا دسترسی بیشتری به ساختار داخلی بینی داشته باشد. این روند عمل جراحی بینی گوشتی به روش باز است.

اما اگر فقط نوک و سوراخ‌های بینی نیاز به تغییر داشته باشند، جراح عمل را بدون بالاکشیدن پوست بینی انجام می‌دهد (عمل جراحی بینی گوشتی به روش بسته).

پس از باریک کردن و تغییر اندازه بینی، پزشک برش‌ها را بخیه می‌زند، یک تامپون را برای جلوگیری از خونریزی داخل سوراخ‌های بینی شما قرار می‌دهد و بینی را با بانداژ می‌پیچد.

چالش‌های پزشکی عمل بینی گوشتی

جراحی بینی گوشتی از استخوانی و طبیعی، سخت‌تر است. در ادامه به برخی از چالش‌های این نوع از عمل بینی اشاره خواهیم کرد:

  • نوک بینی در بینی‌های با پوست ضخیم بالاتر از حد معمول قرار می‌گیرد زیرا خطر افتادن نوک بینی بعد از جراحی همچنان وجود دارد.
  • علاوه بر این نوک بینی توسط قطعات اضافه شده غضروف حمایت می‌شود که آن را محکم تر میکند تا در برابر فشار بعد عمل مقاومت بیشتری داشته باشد.
  • جراحی بینی گوشتی سخت‌تر است و برای استحکام غضروف و شکل‌گیری بهتر نیاز به تکنیک های خاصی دارد.
  • پوست نوک بینی چون حاوی غدد عرق و چربی بیشتری نسبت به پوست پشت بینی است و همین عمل را حساس‌تر می‌کند.

نتیجه جراحی بینی گوشتی

بیمارانی که بینی گوشتی دارند، باید انتظار واقع بینانه‌ای در مورد نتیجه این جراحی داشته باشند و این واقعیت را قبول کنند که نمی‌توانند بعد از جراحی، نوک بینی فانتزی یا تیز داشته باشند. البته توجه به این نکته مهم است که اگر غضروف‌ها قوی‌تر باشند، حتی در این نوع از بینی هم بهترین و ایده‌آل‌ترین نتیجه حاصل خواهد شد.

روند ترمیم بینی گوشتی بعد از عمل

پیشرفت سرعت بهبودی در بیمارانی با پوست نازک بینی سریع‌تر است. در مقابل، این روند برای بیمارانی که پوست ضخیم دارند دشوارتر است و التیام آن زمان بیشتری طول می‌کشد.

بین دو تا دو و نیم سال طول می‌کشد که ورم بینی گوشتی کاملا برطرف شود. توجه داشته باشید که برای دستیابی به نتیجه بهتر، نیاز به صبوری بیشتر است.

لازم به‌ذکر است که راکوتان در برخی از بیماران، تاثیری شگرفی در زمینه نازک کردن پوست بینی آنها گذاشته است. برای همین پزشک معمولا برای بیماران با پوست ضخیم، مصرف کپسول راکوتان بعد از جراحی را تجویز می‌کند.

اقدامات مراقبتی بعد از جراحی بینی گوشتی

کل عمل بینی گوشتی معمولا ۲ ساعت طول می‌کشد، اما از آنجایی که این عمل تهاجمی و نیازمند بستری است، باید یک شب در بیمارستان بمانید. به یاد داشته باشید که تا یک هفته بعد از عمل بینی نمی‌توانید سوار هواپیما شوید یا از قطار استفاده کنید.

در خانه، احتمالا درد خفیف یا احساس سوزش در سوراخ های بینی خود خواهید داشت که کاملا طبیعی است. بانداژها دو روز پس از جراحی برداشته می‌شوند، اما گچ‌ها و تامپون‌ها باید تقریبا یک هفته باقی بمانند.

دوره ریکاوری جراحی بینی گوشتی چقدر است؟

یک هفته پس از عمل بینی گوشتی، پزشک بخیه‌های غیرجاذب را برمی‌دارد و بینی را با چسب می‌چسباند تا نوک آن در جای خود بماند. در دوران نقاهت به نکات زیر دقت کنید:

  • تا زمانی که آتل روی بینی شما وجود دارد از شستن صورت خودداری کنید.
  • از کمپرس سرد ۳ بار در روز برای کاهش تورم و کبودی استفاده کنید.
  • از آرایش کردن خودداری کنید؛
  • حداقل به مدت ۸ هفته از فعالیت‌های شدید مانند دویدن، شنا، دوچرخه‌سواری، توپ‌بازی و کوه‌نوردی خودداری کنید.
  •  در معرض مستقیم نور خورشید قرار نگیرید.
  • اجسام سنگین را بلند نکنید.
  • از خم‌شدن و کشیدن و هل‌دادن اجسام خودداری کنید.
  • داروهای تجویز شده خود را به موقع مصرف کنید؛
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید و تا زمان بهبودی کامل هیدراته بمانید.

عوارض عمل بینی گوشتی چیست؟

از عوارض عمل بینی گوشتی باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ورم بعد از جراحی بینی گوشتی
  • کبودی روی گونه‌ها و اطراف چشم
  • خونریزی خفیف

همه این‌ها در کمتر از ۲ ماه برطرف می‌شوند. گاهی اوقات، پزشک برای کاهش ضخامت پوست بینی، تزریق کورتون را تجویز می‌کند. اگر چنین چیزی برای شما هم تجویز شد، آمپول‌ها را به موقع و در یک کلینیک مطمئن انجام دهید.

برگشت‌پذیری بینی گوشتی

همه به دنبال عمل بینی گوشتی طبیعی هستند و دوست دارند که شکل نهایی بینی‌شان مانند یک بینی طبیعی زیبا به نظر برسد. اما آیا بعد از رسیدن به چنین خواسته‌ای، امکان برگشت اوضاع به شکل سابق وجود دارد؟ ضعیف‌بودن غضروف بینی‌های گوشتی باعث می‌شود که افتادگی و برگشت‌پذیری جراحی بعید نباشد.

حدود یک سال پس از عمل هم جراحی ترمیمی بینی گوشتی صورت می‌گیرد. در سال‌های اخیر، تکنیک‌ها و ابزارهای نوین این عارضه را کم کرده‌اند اما همچنان باید بدانید که چنین رخدادی برای بینی‌های گوشتی دور و بعید نیست.

هزینه عمل بینی گوشتی چقدر است؟

در سال ۱۴۰۲، قیمت عمل بینی گوشتی در بازه‌ای از ۱۵ تا ۸۰ میلیون تومان متغیر است. نوسانات این نرخ وابسته به عوامل مختلفی از جمله موارد زیر است:

  • میزان شهرت و خبرگی پزشک
  • شهر و بیمارستان محل جراحی
  • هزینه‌های جانبی مانند بستری و مشاوره

منظور از هزینه‌های جانبی چیست؟‌ آزمایش‌های قبل از جراحی،‌ ویزیت پزشک، عکس‌برداری، داروها و چسب بینی. نرخ تقریبی انواع عمل بینی را گفتیم اما باید بدانید که عمل بینی گوشتی مردان و زنان دشوارتر و معمولا گران‌تر از انواع دیگر جراحی بینی است.

جراحی عمل بینی

بهترین سن جراحی بینی گوشتی چیست؟

بیشتر جراحان توصیه می‌کنند که عمل بینی را تا زمان بعد از بلوغ به تعویق بیاندازید. حداقل سن برای عمل بینی گوشتی تقریبا ۱۶ سال است. باید با شناسایی نوع بینی و مشورت با پزشک درباره عمل تصمیم‌گیری شود. لازم است، بدانید که عمل بینی گوشتی عروسکی یا فانتزی می‌خواهید یا به دنبال اصلاح و ترمیم هستید؟

برای عمل‌کردن بینی باید به جراحان و متخصصان خبره مراجعه کنید. یکی از روش‌های محبوب و مفید برای پیداکردن این متخصصان و دریافت نوبت ملاقاتشان، استفاده از سیستم نوبت دکتر سایت دکتردکتر است.

درباره عمل بینی گوشتی پرسش دیگری در ذهنتان وجود دارد؟ نکته مبهمی باقی مانده است؟ از ما بپرسید تا با هم به جواب سوالتان برسیم.

منابع:

drbastaninejad.com

drkazemi.org

raadinahealth.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر