لابیا پلاستی چیست؟

لابیا پلاستی (Labiaplasty) روشی جراحی است که معمولاً برای کاهش اندازه لابیا مینور انجام می‌شود. منظور از لابیای مینور هم همان بخش از آلت تناسلی با چین‌های پوستی است که مجرای ادرار و واژن را احاطه می‌کند. به دلایل ظاهری و گاهی هم به خاطر آزاری که بزرگی این بخش در حین فعالیت‌هایی مانند ورزش به وجود می‌آورد، جراحی زیباسازی واژن انجام می‌شود. برای پیگیری لزوم انجام این عمل و انجامش نیاز به مشورت با متخصص زنان دارید. در این مقاله هم شما را با زیباسازی واژن بیشتر آشنا می‌کنیم.

مقاله توسط دکتر ناهید مصدق متخصص زنان و زایمان بررسی و تأیید شده است.

اگر سوالی درباره لابیاپلاستی دارید، می‌توانید در انتهای همین صفحه و در بخش نظرات بنویسید تا پزشک پاسخ دهد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند پنهان کردن

لابیا پلاستی چیست؟

لابیا پلاستی روشی جراحی برای کاهش یا افزایش اندازه لابیا است. این جراحی به بهبود ظاهر این بخش از آلت تناسلی زنانه کمک می‌کند و در تأیید جنسیت در زمان تغییر جنسیت هم استفاده می‌شود.

لابیاپلاستی ماژور

لابیا به بخشی از چین‌های پوست اطراف دهانه واژن می‌گویند. چین‌های بیرونی لابیا ماژور نامیده می‌شوند که به معنای لبه‌‌های بزرگ است. این چین‌ها بخش‌های چین‌دار گوشتی بزرگ‌تری هستند که از اندام‌های تناسلی خارجی محافظت می‌کنند و بعد از بلوغ با موهای ناحیه تناسلی پوشیده می‌شوند.

لابیاپلاستی مینور

چین‌های داخلی لابیا مینور نامیده می‌شوند که به معنای لبه‌های کوچک است. این چین‌های پوستی از دهانه مجرای ادرار و واژن محافظت می‌کنند.

در طول لابیاپلاستی و بسته به دلیل انجام آن، جراح یکی از موارد زیر را انجام می‌دهد:

  • مقداری از بافت لابیا را برای کاهش اندازه آن جدا می‌کند.
  • با تزریق فیلر یا چربی به لابیا  آن را بزرگ می‌کند.
  • لابیا را از بافتی دیگر بازسازی می‌کند.

اینفوگرافی لابیا پلاستی

لابیا پلاستی درد دارد؟

لابیاپلاستی دردناک نیست یا نباید باشد. ناراحتی و درد خفیف کاملا طبیعی است و با مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن تسکین پیدا می‌کند. اگر تصمیم به انجام این عمل دارید، بدانید که آنچنان دردناک نیست.

لابیاپلاستی با بی‌حسی موضعی

این عمل با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، یعنی در طول جراحی بیدار می‌مانید و فقط ناحیه لابیا دچار بی‌حسی می‌شود. پس در طول عمل هوشیار باقی می‌مانید اما درد و ناراحتی احساس نخواهید کرد.

چرا لابیاپلاستی یا زیباسازی واژن انجام می‌شود؟

دلایل مختلفی برای انجام عمل زیبایی و جوانسازی واژن وجود دارد. در این روزها، فشار رسانه‌ها و تبلیغات از همیشه بیشتر است. بانوان با کلیشه‌های زیبایی ظاهری خاصی سنجیده می‌شوند و این فشارها موجب می‌شود که بسیاری به عمل‌های غیرضروری تن بدهند. بااین‌حال، دلایل دیگری هم در این زمینه نقش دارند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

دلایل پزشکی و فیزیکی

برای ایجاد تناسب و تقارن بخش‌های مختلف لابیا با هم از این عمل استفاده می‌شود. بافت اضافی لبه‌ها می‌تواند پیچ ​‌بخورد، بچرخد یا کشیده شود. چنین روندی باعث ناراحتی و تحریک فیزیکی در حین ورزش، فعالیت‌های فیزیکی (مانند دوچرخه‌سواری یا دویدن) و مقاربت می‌شود.
برای بهبود بهداشت و سلامت هم این عمل صورت می‌گیرد چون بافت اضافی می‌تواند پاکسازی و نظافت را دشوارتر کند و باکتری‌هایی را در خود جای دهد که منجر به ایجاد عفونت‌های دستگاه ادراری می‌شوند.

دلایل زیبایی و احساسی

برای بازگرداندن ظاهری جوان‌تر پس از زایمان یا رفع آثار پیری از زیباسازی واژن استفاده می‌شود. برای کاهش عدم تقارن (شکل ناهموار) لابیا مینور یا لابیا بزرگ هم این عمل صورت می‌گیرد. در واقع، زمانی که یک طرف بلندتر یا شکل متفاوتی نسبت به طرف دیگر دارد، زیباسازی توصیه می‌شود.
برای افزایش اعتماد به نفس و از بین بردن خطوط بصری، برآمدگی‌ها یا ظاهر نامناسب در زمان پوشیدن لباس‌های تنگ هم برخی تن به لابیاپلاستی می‌دهند.

جراحی تایید جنسیت

اگر جراحی بخشی از فرآیند تغییر جنسیت باشد، می‌توان با استفاده از بافت تناسلی موجود، لابیا ایجاد کرد. این امکان هم وجود دارد که لابیا پلاستی قبل یا بعد از سایر جراحی‌های بازسازی انجام شود.

مزایای لابیاپلاستی

این عمل زیباسازی منتقدان زیادی دارد که معتقدند نباید الگوهای ظاهری کلیشه‌ای را در جوامع تبلیغ کرد. بااین‌وجود، نمی‌توان از مزایای زیباسازی این عضو هم در برخی از موارد غافل شد:

  • افزایش اعتماد به نفس.
  • راحتی در لباس‌پوشیدن.
  • افزایش لذت جنسی در برخی موارد.
  • کاهش درد و ناراحتی در برخی موارد.
  • بهبود بهداشت و سلامت.

عوارض لابیا پلاستی

این عمل با عوارض زیادی همراه نیست اما بروز موارد زیر محتمل هستند:

  • خون‌ریزی.
  • کبودی (هماتوم).
  • عفونت.
  • دهان‌بازکردن زخم‌ها.
  • ایجاد جای زخم.
  • درد مداوم، درد در طول رابطه جنسی یا از دست‌دادن حس در ناحیه مذکور.

مراقبت های و کارهای قبل و بعد از جراحی

چرا لابیا بزرگ می‌شود؟

بزرگ‌بودن لابیا دلایل مختلفی دارد. برای مثال:

  • سن. یائسگی یا سایر تغییرات هورمونی می‌تواند بافت لابیای بزرگ را نازک کند و باعث می‌شود که لابیا مینور از لابیا بزرگ بیرون بزند.
  • بارداری و زایمان.
  • تغییرات در وزن.
  • ژنتیک.

چه افرادی می‌توانند لابیا پلاستی کنند؟

افرادی که شکل و ساختار لابیای مینور و ماژور در آنها باعث بروز مشکلات فیزیکی می‌شود، بهتر است که به انجام این عمل فکر کنند. در واقع، منظور موقعیت‌هایی است که بزرگی یا کوچکی این ناحیه مانع از ورزش‌کردن یا فعالیت‌های عادی می‌شود.

گاهی برخی از ظاهر این بخش به‌شدت ناراضی هستند و این موضوع باعث کاهش اعتمادبه‌نفسشان برای پوشیدن لباس‌های تنگ یا برقراری رابطه جنسی می‌شود. در این حالات هم عمل‌کردن ایده نامطلوبی نیست.

در هرحال، اگر هدف از لابیا پلاستی زیباسازی باشد، بهتر است کمی بیشتر دقت کنید. واقعیت این است که سلامت هر اندام مهم‌تر از زیبابودن آن است. تنوع شکل و حالت بخش‌های مختلف بدن افراد در دنیا هم بسیار زیاد است و نباید تحت تأثیر کلیشه‌های تبلیغاتی برای زیباسازی بدنتان تصمیم بگیرید.

چه افرادی نمی‌توانند لابیاپلاستی کنند؟

زنان و دختران زیر ۱۸ سال نباید دست به عمل لابیاپلاستی بزنند. در این سن و سال، امکان رشد و تغییر شکل و حالت لابیا همچنان وجود دارد. بنابراین، بهتر است که زیر این سن، عمل صورت نگیرد.

لابیاپلاستی و بکارت

این را هم بدانید که عمل زیباسازی واژن ارتباطی با ناحیه هایمن یا همان در اصطلاح پرده بکارت ندارد. بنابراین، آسیبی در طول جراحی به ناحیه مذکور نمی‌رسد. اگر دغدغه آسیب‌نرسیدن به این بخش از آلت تناسلی را دارید، جای نگرانی وجود ندارد.

زیباسازی واژن

جراحی چطور انجام می شود؟

از تکنیک‌های مختلفی برای جراحی لابیای مینور و ماژور استفاده می‌شود. همان‌طور که گفته شد، جراحی شامل کوچک‌کردن یا بزرگ‌کردن این بخش‌های دستگاه تناسلی است.

قبل از عمل زیباسازی واژن

در ابتدا باید با متخصص جراحی این بخش صحبت کنید و اهداف و دلایل خود را به او بگویید. بررسی وضعیت جسمانی و روانی فرد پیش از جراحی ضروری است.

در مرحله بعد، جراح جزئیات عمل را توضیح می‌دهد. برای مثال، این موضوع را مطرح می‌کند که برش‌ها در کجا ایجاد می‌شوند و در مورد تغییرات در اندازه و شکل لابیا بعد از جراحی هم صحبت می‌کند.

نیاز به انجام برخی از آزمایش‌ها مانند خون، ادرار و عکس‌برداری با اشعه ایکس هم وجود دارد. دستورهایی درباره پوشش، تغذیه و مراقبت‌های بعد و قبل از عمل صادر می‌شود.

در طول عمل

برای ورود به فرایند عمل آماده می‌شوید و لباس مخصوص جراحی را به تن می‌کنید. یکی از متخصصان هم علائم و وضعیت حیاتی شما (دما، نبض، فشار خون، سطح اکسیژن، میزان تنفس) را اندازه‌گیری می‌کند.

ممکن است دوباره مقداری خون و آزمایش ادرار هم انجام دهید. سپس، پزشک لابیای شما و پوست اطراف آن را تمیز می‌کند و در صورت نیاز ناحیه شرمگاهی شما را می‌تراشد.

در بخش بعدی هم نوبت به بی‌حسی می‌رسد. بسته به روشی که عمل انجام می‌شود، بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی صورت می‌گیرد.

روند جراحی زیباسازی واژن

برای کوچک‌کردن لابیا از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود:

  • روش اصلاح؛ جراح بافت اضافی را از لبه بیرونی یک یا هر دو طرف لابیا مینور برمی‌دارد، به طوری که لبه‌های لابیا متناسب با یکدیگر شوند.
  • روش گُوِه؛ با این روش، جراح یک قطعه بافت گوه‌ای شکل را از نواحی داخلی یک یا هر دو طرف لابیا مینور برمی‌دارد. ناحیه مخاط هم دست‌نخورده می‌ماند، به طوری که وقتی لابیا بخیه می‌شود، لبه چروکیده لابیا بی‌تغییر باقی می‌ماند.

برای بزرگ‌کردن لابیا از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود:

برای بزرگ کردن لابیا ماژور، جراح مقدار کمی چربی را از ناحیه دیگری از بدن مانند شکم یا ران (با روش لیپوساکشن) می‌گیرد و آن را به لابیای بزرگ تزریق می‌کند. تزریق اسید هیالورونیک (hyaluronic acid) به لابیا ماژور هم گزینه‌ای جایگزین است.

برای تأیید و تغییر جنسیت افراد هم از این عمل استفاده می‌شود:

از بافت آلت تناسلی می‌توان برای ایجاد لابیا استفاده کرد. لابیا پلاستی یک مرحله در کل فرآیند جراحی ترمیمی تاییدکننده جنسیت است.
تمام برش‌ها در روش‌هایی که در بالا توضیح داده شد با بخیه‌های قابل جذب بسته می‌شوند. این بخیه‌ها به مرور زمان درمان می‌شوند و نیازی به برداشتن آنها نیست. محل جراحی هم با پانسمان پوشانده می‌شود.

بعد از عمل زیباسازی واژن

پس از جراحی، پزشک کاتتر ادراری را برمی‌دارد (در صورت داشتن کاتتر) و با از بین‌رفتن بیهوشی هوشیارتر می‌شوید. از نظر خونریزی هم اوضاع بررسی می‌شود و پیش از ترخیص، دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه مراقبت از زخم در حین بهبودی به شما داده می‌شود.

تکنیک‌های لابیا پلاستی چیست؟

روش‌های مختلفی برای انجام عمل لابیاپلاستی وجود دارد. از جمله این موارد باید با گزینه‌های زیر آشنا باشید:

 با لیزر

لابیا پلاستی مبتنی بر لیزر را می‌توان به صورت سرپایی انجام داد. به طور معمول، این روش کمتر از ۹۰ دقیقه طول می‌کشد، و می‌توانید بلافاصله پس از آن به خانه بروید. در بیشتر موارد، بیماران می‌توانند فعالیت‌های عادی خود را به تدریج پس از هفته اول از سر بگیرند.

 با پلاسما جت

در این روش از پلاسما برای برش‌دادن ناحیه استفاده می‌شود. پلاسما جت از قوس الکتریکی بر اثر اختلاف ولتاژ در دستگاه مخصوص استفاده می‌کند و لایه‌های سطحی بافت را به حالت بخار درمی‌آورد. در این روش، صدماتی به بافت‌های مجاور وارد نمی‌شود.

استفاده از دستگاه RF

برای لابیا پلاستی از امواج رادیویی با فرکانس بالای ۴ مگاهرتز هم استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها گرما و حرارت کمتری نسبت به لیزرها یا وسایل برقی موجود ایجاد می‌کنند و عوارض عمل کمتری به‌همراه دارند.

تمیزکردن لابیاهای جراحی شده چگونه است؟

برای شستن زخم فقط از آب ولرم (بدون صابون) استفاده کنید. پس از ادرارکردن، ناحیه مورد نظر را به آرامی پاک یا آن را خشک کنید. ناحیه جراحی را مالش ندهید.

حواستان به بخیه‌ها باشد و در صورت نیاز به رژیم غذایی تجویزی از سوی پزشک هم دقت کنید. حواستان باشد که ناحیه جراحی‌شده نباید آلوده شود و در معرض عفونت قرار بگیرد.

شروع فعالیت های بدنی و جنسی بعد از لابیا پلاستی چگونه است؟

شروع کار و فعالیت‌های روزانه، چند روز بعد از عمل ممکن می‌شود. اگر شغلتان شامل فعالیت بدنی یا بلندکردن وزنه است، شاید لازم باشد مدت بیشتری در خانه بمانید. بعد از عمل، به مدت ۴ تا ۶ هفته از فعالیت‌های زیر اجتناب کنید:

  • تمرین‌های ورزشی دشوار.
  • فعالیت‌های بدنی مانند دوچرخه‌سواری، دویدن و شنا.
  • رابطه جنسی.

بازگشت زودهنگام به این فعالیت‌ها می‌تواند بر زخم فشار وارد، بخیه‌ها را پاره کند و بهبودی را به تاخیر بیندازد.

عمل لابیاپلاستی

لابیا پلاستی و بارداری

شاید برایتان سؤال باشد که امکان لابیاپلاستی بعد یا قبل از زایمان وجود دارد؟ اثرگذاری این جراحی روی روند زایمان و بارداری چیست؟ برایتان خواهیم گفت.

لابیاپلاستی بعداز زایمان

خوشبختانه، خطرات زایمان پس از عمل لابیاپلاستی همیشه اندک است و در بسیاری از موارد هم خطری رخ نمی‌دهد. امکان رشد بافت جدید در اثر تغییرات هورمونی، و شل‌شدن بافت لبه‌های لابیا هم گاهی وجود دارد.

لابیا پلاستی قبل از زایمان

واژن حالتی منعطف و ارتجاعی دارد. عملکرد آن هم بعد از عملی مانند زیباسازی تغییری نمی‌کند. بنابراین، انجام لابیاپلاستی پیش از زایمان هم خطری ندارد. بسیاری از زنان هم پیش از بارداری و زایمان به‌سراغ انجام این عمل می‌روند.

لابیاپلاستی و پریودی

پریودشدن بعد از این عمل چطور پیش می‌رود؟ هیچ مشکلی پیش نمی‌آید. روند قاعدگی ارتباطی با چنین عملی ندارد و اختلالی در بعد یا قبل از آن به‌وجود نمی‌آورد. فقط بهتر است که به‌جای تامپون از پدها استفاده شود و به بهداشت ناحیه تناسلی هم توجه ویژه‌ای داشته باشید.

لابیاپلاستی

عمل زیباسازی واژن توصیه می‌شود؟

همان‌طور که با مرور مقاله دستگیرتان شده است، عمل زیباسازی واژن در بسیاری از موارد ضروری نیست اما برای برخی از افراد مزایای زیادی به همراه می‌آورد. کسانی که به‌شدت از ظاهر این بخش از بدن خود ناراضی هستند، با عمل می‌توانند اعتمادبه‌نفس بیشتری پیدا کنند.

برخی از افراد هم دچار مشکلاتی از نظر بهداشت این عضو و آزاردهنده‌بودن بزرگی‌اش در فعالیت‌های مختلف هستند. در عمل‌های تغییر جنسیت هم برای ایجاد ظاهری زنانه نیاز به لابیاپلاستی وجود دارد.

منابع:

my.clevelandclinic.org

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر