راهنمای کاپ قاعدگی؛ از خرید تا استفاده

کاپ قاعدگی نوعی محصول بهداشتی زنانه با قابلیت استفاده مجدد است. این کاپ قیفی شکل کوچک و منعطف است که از لاستیک یا سیلیکون ساخته شده است. کاربرد کاپ قاعدگی چیست؟ کاربرد آن جمع‌آوری خون قاعدگی است که به این منظور باید آن را در واژن قرار دهید که البته برای استفاده درست حتما باید راهنمای استفاده از کاپ قاعدگی را مطالعه کنید و آموزش ببینید. برای انتخاب کاپ قاعدگی مناسب حتما باید با متخصص زنان صحبت کنید. بسیاری از زنان کاپ قاعدگی را به عنوان جایگزینی سازگار با محیط زیست برای تامپون و نواربهداشتی می‌دانند.

با این مقاله از مجله دکتردکتر همراه باشید تا درباره فواید و مضرات، نحوه قرار دادن و برداشتن کاپ قاعدگی، نحوه تمیز کردن آن و موارد دیگر بیشتر بدانید.

کاپ قاعدگی چیست؟

کاپ یا فنجان قاعدگی وسیله‌ای است که برای جمع‌آوری خون و سایر مایعات خارج شده از رحم در طول دوره قاعدگی استفاده می‌شود.اکثر کاپ‌های قاعدگی را می‌توان هر بار تا ۱۲ ساعت قبل از برداشتن و تمیز کردن آن‌ها استفاده کرد. جنس کاپ‌های قاعدگی اغلب از لاستیک یا سیلیکون ساخته شده است. این کاپ ها معمولاً می توانند تا سه برابر بیشتر از یک تامپون مایع در خود جای دهند. آنها دقیقاً مانند یک تامپون وارد می‌شوند و در فعالیت‌ها، ادرار یا حرکات روده تداخلی ایجاد نمی‌کنند. در اینجا آنچه باید در مورد بهترین کاپ‌های قاعدگی بدانید، از جمله نحوه انتخاب یک کاپ، نحوه استفاده و همچنین فواید و مضرات آن آورده شده است.

فواید کاپ قاعدگی

انتخاب کاپ قاعدگی به جای تامپون یا پد فواید زیادی دارد. برخی از محبوب‌ترین دلایل استفاده از آن عبارتند از:

پایداری

کاپ قاعدگی به کاهش ضایعات دفن زباله از پدها و تامپون‌ها کمک می‌کند. بیشتر آنها قابل استفاده مجدد هستند، برخلاف پدها و تامپون‌ها که پس از استفاده دور ریخته می‌شوند و در نتیجه ضایعات بیشتری ایجاد می‌کنند.

هزینه

کاپ قاعدگی حدود 20 تا 40 دلار قیمت دارد و می‌تواند تا 10 سال دوام بیاورد. همین مورد می‌تواند افزایش قابل توجهی در پس انداز شما در مقایسه با خرید محصولات قاعدگی مانند پد یا نواربهداشتی و تامپون داشته باشد. می‌توان گفت کاپ قاعدگی در طول عمر خود، چندین برابر سرمایه اولیه خود را در مقایسه با جایگزین‌های سنتی برمی‌گرداند.

بو را کاهش می دهد

استفاده از کاپ‌های قاعدگی ممکن است به کاهش بویی که گاهی با استفاده از پد یا تامپون احساس می‌شود، کمک کند.

راحتی و آسایش

بسیاری از کاپ‌های قاعدگی را می‌توان 10 تا 12 ساعت بدون تخلیه و تمیز کردن استفاده کرد. این بدان معناست که شما مجبور نیستید هر چند ساعت یک بار برای تعویض تامپون یا پد جدید اقدام کنید. از طرفی هم کاپ قاعدگی بسیار راحت بوده و تمیز کردن آن‌ها بسیار آسان است.

کاپ قاعدگی چیست؟

برای انتخاب کاپ قاعدگی چه عواملی را باید در نظر گرفت؟

چندین فاکتور وجود دارد که باید هنگام بررسی گزینه‌های کاپ قاعدگی در نظر داشته باشید. مثلا اینکه باید برای مدت طولانی دوام بیاورد، باید از هرگونه نشت جلوگیری کند و نباید هزینه زیادی داشته باشد. فراتر از آن، عواملی که باید به آنها توجه کنید عبارتند از:

اندازه

بسیاری از شرکت‌ها چندین اندازه کاپ قاعدگی مانند کوچک و متوسط را ارائه می‌دهند. از واژن‌ها بزرگ‌تر از بقیه هستند، به‌ویژه اگر شخص سابقه زایمان طبیعی داشته باشد. بسته‌بندی هر محصول را به دقت بخوانید تا مشخص کنید چه اندازه‌ای برای شما مناسب‌تر است. دکتر متخصص زنان شما باید بتواند به شما کمک کند تا اندازه مناسب را انتخاب کنید.

اندازه کاپ قاعدگی بر اساس قطر متفاوت است، اما هیچ گونه سازگاری بین برندها وجود ندارد؛ بنابراین ممکن است از یک برند سایز کوچک و از دیگری متوسط برای شما اندازه باشد. همانطور که نویسندگان یک مطالعه در سال 2021 اشاره کردند، “بدون هیچ ارتباطی بین اندازه، شکل و حجم کاپ قاعدگی، یا مواد، شکل و استحکام آن، مصرف‌کنندگان نمی‌توانند تخمین بزنند که کدام کاپ قاعدگی ممکن است مناسب‌تر باشد.” در نتیجه، آزمون و خطا اغلب هنگام خرید یک کاپ قاعدگی ضروری است.

شکل

برای هر قاعدگی، برخی از کاپ‌های قاعدگی راحت‌تر از سایرین خواهند بود. به عنوان مثال می‌توانید از بین کاپ‌های زنگوله، کاپ‌های V شکل، کاپ‌های گرد و کاپ‌های ارگونومیک که دارای بدنه و لبه شیبدار هستند، یکی را انتخاب کنید. اینکه کدام را راحت‌تر می‌بینید یک موضوع ترجیح شخصی است.

مقدار مایعی که می‌تواند در خود نگه دارد

حجم خونریزی قاعدگی برخی افراد بیشتر از دیگران است. اگر شدت خونریزی کمتر دارید یک کاپ کوچک و اگر خونریزی شدید دارید یک کاپ بزرگتر انتخاب کنید.

موادی که از آن ساخته شده است

ممکن است به موادی که در کاپ‌های قاعدگی استفاده می‌شود حساسیت داشته باشید. اکثر برندها از سیلیکون، لاستیک، لاتکس یا الاستومر با درجه پزشکی استفاده می‌کنند.

راهنمای استفاده از کاپ قاعدگی

چگونه بهترین کاپ قاعدگی را برای خود انتخاب کنیم؟

اگر علاقه‌مند به استفاده از کاپ قاعدگی هستید، بهتر است در اولین قدم با متخصص زنان خود صحبت کنید؛ چرا که برای خرید آن ابتدا باید اندازه مورد نیاز خود را بدانید. اکثر برندها کاپ قاعدگی را در دو سایز کوچک و بزرگ عرضه می‌کنند. برای انتخاب بهترین کاپ قاعدگی، نیازهای فردی خود را در نظر بگیرید. به طور کلی در نظر گرفتن این موارد هوشمندانه است:

  • فاصله تا دهانه رحم، که می‌توانید با استفاده از انگشتان دست یا پرسیدن از پزشک متخصص زنان خود تعیین کنید.
  • تعداد دفعاتی که زایمان کرده‌اید.
  • شدت جریان پریود شما (قاعدگی‌های سنگین‌تر نیاز به کاپ بزرگتری دارند)
  • هر گونه حساسیتی که ممکن است داشته باشید.

 

معمولاً برای زنان زیر 30 سال که زایمان طبیعی نداشته‌اند، کاپ‌های قاعدگی کوچکتر توصیه می‌شود. سایزهای بزرگتر اغلب برای زنانی که بالای 30 سال سن دارند، زایمان طبیعی داشته‌اند یا پریود سنگین‌تری دارند، توصیه می‌شود.

خارج کردن کاپ قاعدگی

نکات مهم قبل از گذاشتن کاپ قاعدگی

وقتی برای اولین بار از کاپ قاعدگی استفاده می‌کنید، ممکن است احساس ناراحتی کنید. اما چرب کردن کاپ می‌تواند به آسان کردن روند کمک کند. قبل از گذاشتن کاپ، لبه آن را با آب یا یک روغن پایه آب (روان کننده) چرب کنید. قرار دادن کاپ قاعدگی خیس بسیار راحت‌تر است.

نحوه استفاده از کاپ قاعدگی

قرار دادن کاپ قاعدگی نسبت به تامپون آسان‌تر است. برای استفاده از کاپ فقط این مراحل را دنبال کنید:

  1. دست های خود را کاملا بشویید.
  2. آب یا روغن پایه آب را روی لبه کاپ بمالید.
  3. کاپ قاعدگی را محکم از وسط تا کنید و آن را در یک دست بگیرید به طوری که لبه آن رو به بالا باشد.
  4. کاپ را در حالتی که لبه آن به طرف بالاست مانند یک تامپون بدون اپلیکاتور وارد واژن کنید. کاپ باید چند سانتیمتر زیر دهانه رحم شما قرار گیرد.
  5. هنگامی که کاپ در واژن قرار گرفت، آن را بچرخانید. فنر باز می‌شود تا یک مهر و موم هوابند ایجاد کند که نشت را متوقف کند.

اگر کاپ قاعدگی را به درستی وارد کرده باشید، نباید کاپ قاعدگی خود را احساس کنید. همچنین باید بتوانید حرکت کنید، بپرید، بنشینید، بایستید و سایر فعالیت های روزمره را بدون افتادن کاپ انجام دهید. اگر در گذاشتن کاپ مشکل دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

چه زمانی باید کاپ قاعدگی خود را بیرون بیاورید؟

بسته به اینکه جریان شدید داشته باشید یا نه، می‌توانید 6 تا 12 ساعت از کاپ قاعدگی استفاده کنید. این بدان معناست که می‌توانید به راحتی از یک کاپ برای محافظت در طول شب استفاده کنید. نکته مهم این است که باید کاپ قاعدگی را حتما بعد از 12 ساعت خارج کنید. اگر قبل از آن پر شد، برای جلوگیری از نشتی باید زودتر نسبت به خارج کردن آن اقدام کنید.

چگونه کاپ قاعدگی خود را بیرون بیاوریم؟

برای بیرون آوردن کاپ قاعدگی، کافی است این مراحل را دنبال کنید:

  1. دست های خود را کاملا بشویید.
  2. انگشت اشاره و شست خود را داخل واژن قرار دهید. ساقه کاپ را به آرامی بکشید تا بتوانید به پایه برسید.
  3. پایه را فشار دهید تا مهر و موم آزاد شود و به سمت پایین بکشید تا کاپ خارج شود.
  4. پس از بیرون آمدن، کاپ را در سینک یا توالت خالی کنید.

مراقبت‌های بعد از استفاده ازکاپ

کاپ‌های قاعدگی قابل استفاده مجدد باید قبل از قرار دادن دوباره در واژن شسته و تمیز شوند. کاپ شما باید حداقل دو بار در روز خالی شود. کاپ‌های قاعدگی قابل استفاده مجدد بادوام هستند و با مراقبت مناسب می‌توانند از 6 ماه تا 10 سال دوام بیاورند. کاپ‌های یکبار مصرف را پس از برداشتن دور بیندازید.

تمیز کردن کاپ قاعدگی

مضرات کاپ قاعدگی

استفاده از کاپ قاعدگی معایبی نیز دارد. نکات منفی عبارتند از:

سختی استفاده

فهمیدن نحوه قرار دادن کاپ قاعدگی در اولین استفاده می‌تواند چالش برانگیز باشد. این موضوع به ویژه برای کاربران جوانتر و کسانی که تجربه رابطه جنسی نداشته‌اند بیشتر صادق است. همچنین اگر پریودهای نامنظم دارید، به دنبال گزینه ای باشید که حمل آن در حین حرکت آسان باشد، تا بتوانید در صورت نیاز آن را همراه خود داشته باشید.

مشکل پیدا کردن سایز مناسب

طبق مطالعه‌ای که در سال 2021 در مجله Women’s Health منتشر شد، هیچ سازگاری در اندازه بین برندهای کاپ قاعدگی وجود ندارد. این بدان معناست که ممکن است شخصی در ابتدا اندازه اشتباه را انتخاب کند. نویسندگان مطالعه خاطرنشان می‌کنند که اگر یک کاپ قاعدگی خیلی کوچک باشد امکان نشت وجود دارد و اگر خیلی بزرگ باشد می‌تواند باعث آسیب به ناحیه واژن شود، به علاوه احساس ناراحتی خواهید داشت.

نشتی

اگر کاپ بیش از حد پر باشد یا به خوبی جا نگیرد، ممکن است نشت رخ دهد.

مشکل برداشتن کاپ قاعدگی

برای تسلط بر گذاشتن و به خصوص برداشتن کاپ قاعدگی کمی تمرین نیاز است. می‌توانید سعی کنید کاپ را در حین حمام بردارید، حداقل در ابتدای کار زمانی که هنوز در حال استفاده از آن هستید. شما باید از ساقه پایین کاپ قاعدگی به عنوان راهنما استفاده کنید و سپس پایه کاپ را فشار دهید تا مکش آن آزاد شود و به آرامی آن را تکان دهید و اجازه دهید خون در دوش (یا توالت) تخلیه شود.

واکنش های آلرژیک یا بثورات

اگرچه مطالعات نشان می‌دهند که آلرژی یا بثورات پوستی در استفاده از کاپ قاعدگی نادر است، اما به هر حال ممکن است برای برخی از مصرف‌کنندگان اتفاق بیفتد.

مشکلات ادراری

کاپ ممکن است به مجرای ادرار فشار وارد کند و آن را مسدود کند و منجر به مشکلات ادراری شود. یک مطالعه در Lancet Public Health نشان داد که 0.27٪ از زنان علائم ادراری ناشی از استفاده از کاپ قاعدگی داشتند، که سه نفر از آنها به هیدرونفروز (تورم کلیه ها در هنگام برگشت ادرار) ختم شدند.

سخن آخر

به طور کلی، کاپ‌ های قاعدگی یک جایگزین سازگار با محیط زیست برای پدها و تامپون‌های یکبار مصرف هستند و می‌توانند در طولانی مدت به صرفه‌جویی در هزینه کمک کنند. با این حال، ممکن است برای یافتن سایز مناسب و برند مناسب مقداری آزمون و خطا لازم باشد و طبیعی است که وقتی شروع به گذاشتن و برداشتن کاپ‌ می‌کنید، مدتی را با چالش بگذرانید. دکتردکتر به شما کمک می کند تا بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان را پیدا کرده و با نوبت دهی آنلاین از آنها برای انتخاب کاپ قاعدگی مناسب مشورت بگیرید.

 

منابع

forbes.com

healthline.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر