گوش درد بزرگسالان چیست؛ علت، درمان و پیشگیری را بشناسید

گوش درد می‌تواند نشانه‌ای از عفونت گوش یا ابتلا به نوعی بیماری زمینه‌ای است. گاهی هم دلیل جدی و مهمی به‌میان نیست. درمان این مشکل نیاز به کشف علت دارد. متخصص گوش، حلق و بینی می‌تواند با معاینه و بررسی علائم هر فرد به نتیجه‌گیری برسد. آسیب‌دیدن گوش، ورود جسم خارجی یا ضربه هم باعث این مشکل می‌شوند. بنا به دلیل ایجاد درد در گوش، روش‌های درمان هم مختلف‌اند و مواردی مانند مصرف آنتی بیوتیک برای درد گوش بزرگسالان برای بهبود عوارض آن از جمله درد گوش را شامل می‌شوند. در این مقاله از گوش‌درد، علت، تشخیص و درمان می‌گوییم. 

برای مطالعه این مطلب به حدود ۵ دقیقه زمان نیاز دارید.

گوش درد چیست؟

 آسیب، عفونت، تحریک در گوش یا درد ارجاعی (دردی که ریشه در عاملی غیر از گوش دارد) می‌توانند باعث گوش‌درد شوند. ممکن است که این درد یک یا هر دو گوش را درگیر کند اما بیشتر اوقات، در یک گوش به‌وجود می‌آید.

اگر عفونت گوش داشته باشید، به‌احتمال زیاد تب می‌کنید و کم شنوایی موقت برایتان رخ می‌دهد. گوش درد کودکان هم در زمانی که مبتلا به عفونت گوش هستند، با بداخلاقی و تحریک‌پذیری همراه است. ممکن است که بچه‌ها گوش های خود را بکشند یا مالش دهند.

گوش درد

درد گوش عصبی

اضطراب می‌تواند باعث تنش عضلانی یا تغییراتی در جریان خون شود و بر عملکرد شیپور استاش تأثیر بگذارد. چنین وضعیتی منجر به فشار یا ناراحتی در گوش می‌شود. ژنیکولیت نورالژی هم یکی از عوامل گوش درد عصبی است.

در این وضعیت، اعصاب تحت فشاری قرار می‌گیرند که از سوی رگ‌های خونی وارد می‌شود و درد به‌وجود می‌آید. چنین دردی معمولا شدید است و غیرقابل‌تحمل. وقوع دردهای مختلف مانند وزوز گوش یا تیرکشیدن می‌تواند عصبی یا به دلایل مختلف دیگر باشد.

علائم گوش درد

از علائم همراه با درد گوش باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تب
  • سردرد
  • اختلال شنوایی
  • تخلیه مایع از گوش
  • احساس پری در گوش
  • مشکل در خوابیدن
  • از دست دادن اشتها
    از دست دادن تعادل
  • گریه‌کردن یا تحریک پذیری در زمان وقوع گوش درد کودکان

علت گوش درد

دلایل مختلفی باعث بروز گوش درد در بزرگسالان می‌شوند. از جمله آنها به موارد زیر دقت کنید:

  • گوش درد بر اثر جرم گوش
  • التهاب کانال گوش
  • ضربه و آسیب رساندن به گوش
  • سرماخوردگی بر گوش درد
  • وجود جسم خارجی در گوش

عفونت دندان، درد و عفونت حلق و گلو، التهاب نای و مجاری تنفسی هم می‌توانند علت تیرکشیدن گوش و درد آن باشند.

تشخیص گوش درد

برای کشف علت درد زیر گوش سمت راست و چپ یا نواحی مختلف گوش باید به پزشک گوش‌، حلق و بینی مراجعه کنید. پزشکان با بررسی علائم و معاینه داخل گوش با دستگاه می‌توانند به نتیجه‌گیری درباره وضعیت هر بیمار برسند و درمان‌های لازم را برایشان تجویز کنند. گوش درد و گلو درد یا تشخیص بیماری‌های دیگر با مراجعه به متخصص مقدور است.

گوش درد در بارداری

در دوران بارداری، بدن شما به افزایش سطح اکسیژن و حجم خون نیاز دارد. این بدان معناست که قلب شما نیز برای جابجایی این مایعات به اطراف سخت‌تر کار می‌کند. در صورت تجمع مایع در داخل گوش، ممکن است گوش درد بگیرید – البته نه لزوماً عفونت. تغییرات هورمونی

درمان گوش درد چیست؟

داروی گوش درد بزرگسالان چیست؟ اگر عفونت گوش دارید:

  • پزشک آنتی‌بیوتیک خوراکی یا قطره گوش تجویز می‌کند. در برخی موارد هم نیاز به مصرف هر دو وجود دارد. پس از بهبود علائم، مصرف دارو را قطع نکنید. مهم است که نسخه خود را تمام کنید تا مطمئن شوید که عفونت به طور کامل از بین رفته است. 
  • اگر تجمع موم باعث گوش درد شود، ممکن است به شما قطره‌های نرم‌کننده داده شود.
  • گاهی‌اوقات هم از فرآیندی به نام شست‌وشوی گوش استفاده می‌شود یا از دستگاه ساکشن برای برداشتن موم استفاده می‌شود. برای درمان عفونت‌های سینوسی یا بیماری‌های دیگر هم که باید مسیر خودشان طی شود.

مسکن‌های بدون نسخه

شما می‌توانید از مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن و استامینوفن برای کنترل درد مرتبط با نوع دردناک عفونت گوش به نام اوتیت میانی حاد (AOM) استفاده کنید. با پزشک خود در مورد دوز مناسب برای کودکان صحبت کنید. نسخه‌های بچه‌ها برای گوش درد نوزادان با بسیاری از مسکن‌های OTC موجود است. شربت گوش درد بزرگسالان مانند سیتریزین هم در زمان بروز عفونت‌ها گاهی تجویز می‌شود.

کمپرس سرد یا گرم

بیشتر افراد از کیسه‌های یخ یا کمپرس گرم مانند پد گرم‌کننده برای تسکین درد استفاده می‌کنند. این روش هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان بی‌خطر است. کیسه یخ یا کمپرس گرم را روی گوش قرار دهید تا دردش کم شود. گوش درد و گلو درد

فشار نیاوردن به گوش در زمان خواب

برخی از موقعیت‌های خواب درد ناشی از عفونت گوش را تشدید می‌کنند، در حالی که برخی می‌توانند به تسکین آن کمک کنند. به جای اینکه گوش آسیب‌دیده رو به پایین رو به بالش باشد، در حالی بخوابید که گوش آسیب دیده بالا قرار بگیرد. زیر سرتان را هم بالا بیاورید و از چند بالش استفاده کنید.

هیدروژن پراکسید

هیدروژن پراکسید می‌تواند به عنوان درمانی طبیعی برای درد گوش استفاده شود، به ویژه اگر علت آن تجمع موم باشد. برای استفاده از این روش درمانی، چند قطره هیدروژن پراکسید را در گوش آسیب‌دیده بریزید. بگذارید چند دقیقه بماند و بعد گوش خود را با آب تمیز و مقطر بشویید.

درد گوش بزرگسالان

درمان خانگی گوش درد

برای کاهش درد می‌توانید از درمان خانگی گوش درد هم با روش‌های زیر استفاده کنید:

  • دستمالی سرد را روی گوش بمالید.
  • از خیس‌شدن گوش خودداری کنید.
  • برای کمک به کاهش فشار گوش، عمودی بنشینید.
  • از قطره‌ گوش درد بزرگسالان بدون نسخه (OTC) استفاده کنید.
  • مسکن‌های OTC مصرف کنید.
  • برای کمک به کاهش فشار، آدامس بجوید.

گوش درد شدید در بزرگسالان با درمان‌های خانگی رفع و درمان نمی‌شود و نیاز به مراجعه به پزشک وجود دارد. برای گرفتن وقت ملاقات با پزشکان می‌توانید از سیستم نوبت دکتر در سامانه دکتردکتر استفاده کنید.

پیشگیری از گوش درد چگونه است؟

برای پیشگیری از برخی انواع درد گوش بزرگسالان به روش‌های زیر دقت کنید:

  • از سیگارکشیدن و قرارگرفتن در معرض دود سیگار خودداری کنید.
  • اجسام خارجی را از گوش دور نگه دارید.
  • بعد از شنا یا حمام‌کردن گوش‌ها را خشک کنید.
  • از محرک‌های آلرژی مانند گرد و غبار و گرده گل خودداری کنید.

درد گوش

درد گوش راست یا چپ فقط یک علامت است و علت آن می‌تواند بیماری‌های متعددی باشد. توصیه می‌شود که اگر احساس ناخوشایند درد گوش به سراغتان آمد، آرامش خود را حفظ و به پزشک مراجعه کنید تا با معاینه دقیق، علت بیماری شما را تشخیص دهد و بهترین راه درمان را به شما ارائه کند.

علت درد

جرم گوش-التهاب کانال گوش-ضربه و آسیب رساندن به گوش-سرماخوردگی بر گوش درد

وجود جسم خارجی در گوش-عفونت‌ها

علائم درد

تب-سردرد-اختلال شنوایی-تخلیه مایع از گوش

احساس پری در گوش-مشکل در خوابیدن

از دست دادن اشتها-از دست دادن تعادل

گریه‌کردن یا تحریک پذیری در زمان وقوع گوش درد کودکان

درمان درد

استفاده از هیدروژن پراکسید-مصرف آنتی‌بیوتیک در صورت عفونت باکتریایی-شست‌وشوی گوش نزد پزشک

درمان خانگی

جویدن آدامس-مصرف مسکن بی‌نسخه-عمودی‌نشستن-پرهیز از خیس‌کردن گوش

اگر درباره این مشکل پرسش و ابهامی برایتان باقی مانده هم حتما از ما بپرسید تا به‌کمک متخصصان در رسیدن به پاسخ در کنارتان باشیم.

سوالات متداول

۱. ایا گوش درد خطرناک است؟

بله، گاهی گوش‌درد نشانه واردشدن ضربه‌ای جدی به سر است و عوارض ناخوشایندی به‌همراه می‌آورد.

۲. علت گوش درد یک طرفه چیست؟

موارد شدیدی مانند عفونت گلو و سینوزیت باعث درد جدی سر و گوش در یک طرف یا هر دو طرف می‌شوند. 

منبع:

healthline.com

healthline.com

my.clevelandclinic.org

EveryDayHealth

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
549 نظرات
  1. Z می گوید

    سلام
    چند روزیه گوش سمت چپم درد میکنه آنتی بیوتیک و قطره استفاده کردم ولی دردم قط نشده احساس میکنم گوشم گرفته پره دلیلش چیه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      معاینه گوش با اتوسکوپ باید انجام شود

  2. سارا می گوید

    سلام نزدیک به دو هفته هست که در گوش سمت راستم ترشحات زیادی دارم که باعث کم شنوایی و بی حسی موضعی شده و که از قطره های گلیسرین فنیکه و اوتیس پد استفاده کردم که باعث شد مقداری از این ترشحات که به رنگ کرم تیره تا شیری روشن به گوش میانی انتقال پیدا کردم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید مشکلم چیست ؟

  3. سارا می گوید

    سلام نزدیک به دو هفته هست که در گوش سمت راستم ترشحات زیادی دارم که باعث کم شنوایی و بی حسی موضعی شده و که از قطره های گلیسرین فنیکه و اوتیس پد استفاده کردم که باعث شد مقداری از این ترشحات که به رنگ کرم تیره تا شیری روشن به گوش میانی انتقال پیدا کردم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید بیماری من چیست ؟

  4. سارا می گوید

    سلام نزدیک به دو هفته هست که در گوش سمت راستم ترشحات زیادی دارم که باعث کم شنوایی و بی حسی موضعی شده و که از قطره های گلیسرین فنیکه و اوتیس پد استفاده کردم که باعث شد مقداری از این ترشحات که به رنگ کرم تیره تا شیری روشن به گوش میانی انتقال پیدا کردم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید من چکار کنم ؟

  5. كاويار می گوید

    سلام من الان نزديك چند ماه گوش درد دارم ،گوش دردي كه همراه گرفتگي صدا و گرفتگي بيني دارم هر ١ ماه يك بار اين اتفاق پيش مياد شنوايي سنجي و متخصص گوش و حلق وبيني رفتم گفتن رفلاكسه ،قرص فاموتدين دادن بازم خوب نشدم دوباره اين ماه اين اتفاق افتاد 😭

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      برای ریفلاکس فانوتیدین به تنهایی کافی نیست.و داروهای دیگری هم لازمه.
      به متخصص داخلی مراجعه کنید

  6. سارا می گوید

    باسلام زنی ۴۲ ساله هستم نزدیک دوسال است که گوش چپم درد میکنه هردکتری میرم میگه عفونت نداره وهیچ دارویی هم نمینویسه . فقط آخرین مراجعه ۲۰ عدد آموکسی کلاو نوشت که همه رو مصرف کردم ولی جواب نگرفتم . گاهی وقتها این درد به گلوم قسمت چپ سرایت میکنه .خواهش میکنم راهنمایی کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      از نظر مشکلات تیروییدی و مشکلات مفصل فکی گیجگاهی بررسی شین
      و به متخصص گوش حلق بینی مراجعه کنید

  7. رضانجفی می گوید

    سلام.حدود یسالی هست وقتی یهویی اومدم خمیازه بکشم گوش سمت چپم بدجوری گرفت و درد شدیدی احساس کردم حالا هر چن وقت گوش چپم چنان دردی میگیره که با فشار دادن انگشتم به زیر گوشم لحظه ای ساکت میکنم اوایل بیشتر از چن دقیقه دردش طول نمیکشید اما انگار رفته رفته مدت دردم زیادتر شده خودم که فک میکنم از فکم باشه چون دقیقا انتعای فک که زیر گوش میشه درد میگیره.نظر شما چیـــــــه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بله با توجه به شرح حالتون میتونه اسپاسم یا التهاب مفصل فکی گیجگاهی باشد

  8. N می گوید

    سلام من گوشم درد میکنه و ی جوری انگار که گرفته و همیشه باهاش شنید یعنی خیلی کم چکار کنم؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید معاینه گوش با اتوسکوپ انجام شود
      عللی همچون عفونت، جرم گوش نیاز به بررسی دارند
      به متخصص گوش حلق بینی مراجعه کنید

  9. زهرا می گوید

    حدود دو ماه مرتب دچار سرماخوردگی میشدم پزشک ها متوجه مشکل من نمیشدن. با سی تی اسکن پزشک متخصص متوجه شدم کل سینوس هام دچار عفونت شدید شده. اموکس کلاو و اموکسی سیلین مصرف میکنم بعد ۵ روز دچار گوش درد شدید شدم. دردش شب خیلی شدید شد. ممکنه علتش سینوزیت باشه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بله ممکن است درد سینوس ها در گوش احساس شود

  10. raha می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    برادر من مدتی هست دچار گوش درد شده دو بار هم دکتر رفتن و معاینه شدن اما گفتن که هیچ مشکلی نیست کاملا سالمه اما این درد همچنان ادامه داره و خیلی واسشون آزار دهنده شده خواستم راهنمایی بفرمایید مشکل از چی میتونه باشه ممنون از شما

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      موارد زیر از شایعترین علل هستن
      درد و پوسیدگی دندان ها از جمله دندان عقل
      درد مفصل فکی گیجگاهی
      مشکلات تیروییدی

  11. زیبا می گوید

    سلام وقتتون بخیر.
    من ۳هفته پیش سرما خوردم و گوش چپم گرفت.دکتر گفت از عفونته و التهاب هم دارم.ساکشن انجام دادم و بهم دوتا قطره داد یکیش بتازونیت قطره روغنی بود و اون یکی قطره سیپلکس هست به مدت یه هفته گفتش بریزم (۳قطره هرشب).
    ولی وقتی ریختم قطره سیپلکس رو گوشم از قطره پر شده و گرفته هم درد دارم هم ذوق ذوق میکنه چیکارباید بکنم ممنون میشم راهنماییم کنید🙏🏻🙏🏻

  12. الیاس کریمی می گوید

    سلام
    خدا قوت ؟
    جناب دکتر بنده گوشم از یک ماه پیش درد میکنه ، بعد از حمام باد سرد خورد فکر میکنم بابت اون باشه
    به هرجهت به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کردم ، گفتن هر دو گوش جرم گرفته و باید شستشو بشه
    هر دو گوش رو شستشو دادن یکم بهتر شد ، ولی الان دو هفته گذشته و هنوز درد میکنه ، دردش کم و زیاد میشه ،
    چند شبی هم هست که داخل خواب درد بدی میگیره
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      معاینه لازمه قطعا
      اما اگر درد دایمی و ضربان دار هست احتمال عفونت مطرحه

  13. زهرا قزلباش می گوید

    سلام بنده مدرس هستم و سال گذشته دچار تنش عضلانی حنجره شدم امسال هم هروقت تدریس میکنم دوره گلوم زیره چونه انگار که متورم میشه و حس درد بهم دست میده و گاهی این درد به گوش سمت راستم میزنه و گوشم به شدت احساس درد میکنه.تو شهرمون به پزشک معتبری مراجعه کررم ایشون معاینه کردن و گفتن هیچ مشکل تو گوشم یا گلوم ندارم…..پس واقعا چه علتی داره این حجم از درد

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      محل دقیق دردتون مشخص نیست
      اما تدریس و صحبت مکرر میتونه سبب التهاب تارهای صوتی و درد بشه
      از طرفی اگر درد در محاذات تیرویید هست از نظر تیرویید هم بررسی شین

  14. رحمتی می گوید

    سلام خانم بنده یک سال است گوشش درد دارد وشنواییش کمتر شده، شهرستان دکتر یک گوش او را،شستشو داد وعلت درد گوش دیگر را عصبی دانست چه باید کرد، ممنونم از راهنمایی جنابعالی

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      نوار گوش گرفتن؟

  15. فائزه می گوید

    سلام،وقت بخیر.
    من حدودا چند ماه پیش سرما خوردم، داخل گوش چپم هم احساس درد داشتم، دکتر معاینه کرد ،گفتند عفونت ندارم. اما درد بود ،سه هفته گذشته دچار سرگیجه خوش خیم bppv شدم دقیقا همون گوش …دکتر معاینه کردند البته ی معاینه معمولی ولی چیزی نگفتند،پیش مغز و اعصاب رفتم،نوار مغز گرفتند گفتند مشکل گوش هست.
    الان واقعا نمیدونم مشکلم چیه و اون درد چی هست که فقط موقع خواب میاد سراغم و طوری تیر میکشه که تا توی دهانم حس میکنم.
    از بچگی همین گوش عفونت می‌کرد، و تا الان سه بار شستشو دادم.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      BBPV بیشتر سرگیجه میده تا درد
      از نظر التهاب مفصل فک هم باید بررسی شین

  16. شیما می گوید

    سلام من مادرم یک ماه پیش عمل تیروئید انجام دادن

    بعد از عمل حدود ییک هفته هست که گوش سمت راستشون درد میکنه که میزنه به سرشون و فشارخونشون میره بالا

    میشه راهنمایی بفرمایید؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      فشارشون چند هست؟
      گوش درد چقدر طول میکشه؟

  17. مهین محمدی می گوید

    سلام خانم دکتر من ۲ماه پیش یهو با درد تیر کشیدن سردندانها و حتی یهو درد همه قسمتهای لثه سمت چپم دردهام شروع شد ،بعد لپ سمت چپم درد میکرد و شقیقم بعد گفتن این دردها به گوش ربط داره رفتم با ساکشن و …گوشمو تحریک کردم و همه دردها اومده تو گوش سمت چپم و ۲ماه دارم عذاب میکشم و هر دکتری درمشهد و بجنورد رفتم تا گفتم گوشم سریع ساکشن کردن ،البته با ساکشن دردهام کمتر شده ولی خوب نشد،والان انگار ضربان قلبم رو تو گوشم میشنوم و درد درزیر فکم ولاله گوشم دارم وگرفتگی داخل گوشم و خس تیرکشیدن یهویی گوشم خیلی اذیتم میکنه ،من خانم ۳۴ساله ای هستم که ۳فرزند دارم و فرزند کوچیکم رو دارم شیر میدم ودراین تایم که پزشکهای مختلف منو دیدن متوجه مشکلات گوارشی هم سدم و معده ریفلاکس داره و از مقعد خونریزی دارم که با مصرف دارو پزشک زنان بهتر شدم

  18. جعفر می گوید

    سلام یهویی گوشم درد گرفت تیر میکشید بعد چند روز دود عنبرنسارا استفاده کردم دردش آروم شد اما روز بعد دوباره درد گرفت دوباره همین کار کردم تا اینکه دیدم از تو گوشم جرم و عفونت آمد بیرون حالا دیگه سرم هم درد میکنه رفتم پزشک عمومی قرص آموکسی کلا و استامینوفن کدیین و قطره سیپلکس داد گفت عفونت کرده.بعد چند روز استفاده هنوز درد گوش و درد سر دارم لطفا راهنمایی کنید.

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      شرح حال شما به اوتیت مدیا میخوره یعنی همون عفونت گوش داخلی
      و دارویی که براتون تجویز شده داروی مناسبی هست
      منتها اگر ۳ الی ۴ روز از شروع دارو گذشته و بهبود نداشتین بهتره جهت بررسی به متخصص” گوش حلق بینی مراجعه کنید

  19. ناشناس می گوید

    سلام خانم دکتر پسرم ۱۲ سالش گوش سمت راستش خیلی درد میکند انشب اصلا تا صبح نخوابدی

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      درد گوش ناگهانی و به این شدت، خصوصا در کودکان مطرح کننده عفونت هست
      برای اینکه مشخص شه عفونت داخلی هست یا گوش خارجی باید معاینه با اتوسکوپ انجام شه
      برای معاینه به متخصص” اطفال مراجعه کنید

  20. مرتضی می گوید

    سلام خانم دکتر من سه هفته پیش سرما خوردگی گرفتم بعد یه هفته خوب شدم ولی بعدش گوش چپم ناگهانی درد گرفت و تیر میکشه بعد رفتم پزشک عمومی گفتن عفونت داره ۱۶ عدد کو آموکس کلاو ۶۲۵ ۸ساعتی دادن و یک قطره سیپرو فلوکساسین ۲قطره صبح ۲قطره شب تجویز کردن ولی بعداز نزدیک ۱۰ روز فرقی نکرده مشکل چیه ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      معاینه لازم‌

  21. ناشناس می گوید

    خانم دکتر من گوش چپم شبها درد میکنه در زمستان بیشتر درد دارم در تابستان جلوی کولر درد دارم دردم خیلی شدید هست چیکار کنم حتی در نظرات دیدم که گفتین التهاب مفصل فک وگوش میتونه باشه چیکار کنم کجا برم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به شدت و تکرار درد معاینه لازم
      به متخصص” گوش حلق بینی مراجعه کنید

  22. مبی می گوید

    سلام چندین ماهه که داخل گوش چپم صدای هو هو یا وز زنبور میده و بعضی مواقع, موقع خواب گوشم درد شدیدی داره ولی موقع بیداری درد قطع میشه علتش چیه؟
    می‌تونه مربوط به سینوزیت باشه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      خیر

  23. مریم می گوید

    سلام خسته نباشید
    من سابقه گوش درد نداشتم تا الان ولی الان میرم بیرون سرما میزنه به گوشم درد میکنه که بعضی وقتا از درد گوشم سرمم درد میکنه ؟؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      از نظر عفونت مزمن گوش داخلی باید بررسی شین

  24. اتریسا می گوید

    سلام من چند مدته هر دو گوشم سوت خفیف داره فقط شبا احساس میکنم یا تو جاهای خیلی ساکت علتشم نمیدونم احساس میکنم یبار یکی کنارم بلند داد کشید منم اونلحظه گوشام یلحظه گرفت بعد خوب شد شبشم سرمو از پنجره تو هوای سرد بیرون برده بودم اولش بدتر بود بعد یکم کم شد چن هفته اولشم سرم صدا میداد

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      معاینه لازمه و در صورتی که جرم گوش و عفونت نباشه نوار گوش لازم
      به متخصص” گوش حلق بینی مراجعه کنید

  25. موسی می گوید

    سلام

    من از حدود سه روز پیش گوش راستم با درد متوسط درد میکنه. روزها اصلاً درد نداره ولی شبها به محض تاریک و سرد شدن هوا گوش راستم شروع میکنه به تیر کشیدن. مسکن نوآفن و شیاف هم فقط ۱ ساعت آرومش میکنه و بعد دوباره شروع میکنه به درد کردن. از بچگی در زمستونها سابقه گوش درد دارم. وزوز گوش هم دارم. معمولاً اگر حمام برم و آب وارد گوشم بشه هم درد میاد سراغم بعدش. ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      عفونت گوش مطرحه باید معاینه شین تا آنتی بیوتیک مناسب تجویز شه

  26. سحر می گوید

    سلام ،من از بچگى هميشه موقع سرماخوردگى گوشام درد ميگرفتن و چندبارى تا بحال توى حمام آب توى گوشم ميرفته ، الان سى ساله هستم و حدود ١ ماه پيش ٢ عدد قرص نورم اسكين مصرف كردم صداى سوت توى گوشم اومد و بعد دكتر گفت اوراتان بخورم و ديگه صداى سوت قطع شد و الان حدود ١١ عدد اوراتان خورده ام ،حدود دو هفته پيش سرماخوردم و گوشام كيپ شدن و بعد از اون صداى هو هو توى گوش راستم اومد الان گوشم حسابى كيپ شده. و صدا خيلى بيشتر شده نوار گوش گرفتم و متخصص گف كه عصب گوشت يه كم ضعيف شده و دارو داد ولى هنوز صدا هست و گوشم كيپه! آيا ممكنه بخاطر رواكوتان باشه؟؟ يا بخاظر سرماخوردگيه ؟؟ چون درد گوش هم دارم ، ولى دكتر گفت جرمى به اون صورت نداره گوشت ، به نظرتون ميتونم برم شستشوى گوش انجام بدم؟؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      شستشوی گوش اگر جرم ندارین تاثیر نداره
      اگر عصب گوش ضعیف شده بخاطر اون هست و ارتباطی به سرماخوردگی نداره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.