ایست قلبی چیست؛ زمانی که قلب از تپیدن بازمی‌ایستد

احتمالاً ایست قلبی زیاد به گوشتان خورده است و شاید حتی شنیده‌اید که اطرافیان و اقوام هم چنین تجربه‌ای را از سر گذرانده‌اند اما می‌دانید که این مشکل چرا به‌ وجود می‌آید؟ دلیلش چیست؟ بازایستادن قلب مشکلی جدی است و با وجود آن، این عضو از تپیدن می‌ایستد. برای رسیدگی به این وضعیت نیاز به مراجعه به پزشک متخصص در حوزه قلب و عروق دارید. در مقاله پیش رو درباره این مشکل به طور مفصل برایتان می‌گوییم. با دکتردکتر همراه باشید.

ایست قلبی چیست؟

زمانی قلب می‌ایستد که مشکلاتی الکتریکی در آن نگذارند خون به اعضای بدن پمپاژ شود. بدون گردش خون در بدن، بیهوش می‌شوید و نبض نخواهید داشت. ایست قلبی یا ارست قلبی (cardiac arrest) می‌تواند در عرض چند دقیقه باعث مرگ شود.

ضربان قلب از سوی تکانه‌ها یا همان پالس‌های الکتریکی کنترل می‌شود. با تغییر الگوی این تکانه‌ها، ضربان غیرعادی و نامنظم می‌شود. با توقف ریتم منظم قلب، ایست رخ می‌دهد.

برای همین است که باید در هنگام بروز چنین مشکلی، عملیات CPR یا همان احیای قلبی-ریوی را شروع کنید و سریعاً با مرکز فوریت‌های پزشکی (اورژانس) تماس بگیرید. هر چقدر سریع‌تر دست به کار شوید، امکان درمان و بهبود بیمار بیشتر می‌شود.

به عبارت دقیق‌تر، ایست قلبی زمانی رخ می‌دهد که قلب دیگر نمی‌تپد یا آن‌قدر سریع می‌تپد که امکان پمپاژ خون به اعضای دیگر بدن وجود ندارد. در طول ایست قلبی، معمولاً افراد بیهوش می‌شوند و نمی‌توانند واکنشی از خود نشان بدهند.

نشانه‌های ایست هم بدون هشدار اولیه بروز می‌کنند. اگر به‌موقع برای نجات بیمار اقدام نشود، احتمال مرگ وجود دارد.

ایست قلبی

علائم ایست قلبی چیست؟

از نشانه‌های ایست قلبی باید به موارد زیر توجه داشته باشید. در ضمن، غش‌کردن می‌تواند نشانه‌ای اولیه از بروز چنین مشکلی باشد:

  • تپش قلب
  • سرگیجه
  • سبکی‌سر یعنی حالت گیجی و احساس غش

پیش از غش‌کردن ناشی از ایست قلبی، علامت‌های دیگری هم بروز می‌کنند:

بعضی از افراد، پیش از بیهوشی ناشی از ایست قلبی دچار درد در قفسه سینه می‌شوند. باید بدانید که با این وجود، در زمان بیهوشی دردی در بدن به وجود نمی‌آید.

علت و انواع ایست قلبی چیست؟

در زمان وقوع ایست قلبی، تکانه‌ها یا همان پالس‌های سریع و غیرعادی الکتریکی بر پالس‌هایی غلبه می‌کنند که باعث ضربان قلب می‌شوند. زمانی که قلب به درستی نتپد، راهی برای انتقال خون حاوی اکسیژن به اعضای بدن باقی نمی‌ماند.

دو دلیل عمده ایست قلبی هم به شرح زیر هستند:

  • فیبریلاسیون بطنی (Ventricular Fibrillation)
  • فیبریلاسیون دهلیزی (Atrial Fibrillation)

فیبریلاسیون بطنی (Ventricular Fibrillation)

قلب ۴ حفره دارد. دو حفره پایینی بطن هستند. در فیبریلاسیون از نوع بطنی، کنترل این بطن‌ها از دست می‌رود. در نتیجه ریتم قلب به طور قابل‌توجهی تغییر می‌کند و بطن‌ها شروع به پمپاژ غیرمؤثر خون می‌کنند. خونی که در این وضعیت پمپاژ می‌شود، اصلاً مقدار مناسبی ندارد.

در بعضی از موارد، گردش خون هم به طور کامل متوقف می‌شود و چنین چیزی می‌تواند باعث مرگ قلبی ناگهانی شود. اصلی‌ترین عامل ایست قلبی هم معمولاً همین فیبریلاسیون بطنی است.

فیبریلاسیون دهلیزی (Atrial Fibrillation)

قلب می‌تواند در اثر ضربان غیرعادی ناشی از به هم‌خوردن ریتم در حفره‌های فوقانی هم بایستد. به حفره‌های بالایی یا فوقانی‌اش دهلیز می‌گویند. فیبریلاسیون دهلیزی زمانی رخ می‌دهد که گره سینوسی دهلیزی (SA) پالس‌ها یا تکانه‌های الکتریکی درستی نمی‌فرستد.

گره سینوسی دهلیزی در دهلیز راست قرار دارد و به تنظیم سرعت پمپاژ خون در قلب کمک می‌کند. زمانی که فیبریلاسیون دهلیزی رخ می‌دهد، امکان پمپاژ درست خون از سوی بطن‌ها به اندام‌های بدن وجود ندارد.

انواع ایست قلبی

امکان دارد که ایست قلبی به دلایل مختلفی رخ بدهد. در ادامه به انواع موقعیت‌هایی اشاره می‌کنیم که می‌توانند چنین مشکلی را به وجود بیاورند.

انواع ایست قلبی

ایست قلبی با دارو

مصرف بعضی از داروها می‌تواند با خطر ایست قلبی همراه باشد. برخی از داروهایی که برای تنظیم ریتم قلب استفاده می‌شوند در مواردی، ایست قلبی به وجود می‌آورند. حتی مصرف دوز نرمال از این داروها هم گاهی با خطر ایست همراه است.

تغییرات قابل‌توجه سطح پتاسیم یا منیزیم خون هم می‌تواند خطر ایستادن قلب را افزایش بدهد. برای مثال، مصرف برخی از داروهای ادرارآور با چنین نتیجه‌ای همراه است.

ایست قلبی حین عمل

در طول عمل‌های جراحی، معمولا مشکلی برای قلب پیش نمی‌آید. قلب در حین عمل‌های مختلف به پمپاژکردن خون به نواحی مختلف بدن ادامه می‌دهد. در موارد بسیار نادری، امکان توقف تپش قلب در طول عمل‌های توأم با بیهوشی وجود دارد. این مورد مبنای جسمی ندارد اما معمولا در طول عمل قلب پیش می‌آید.

ارست قلبی در خواب

امکان بروز ایست قلبی در خواب هم وجود دارد. محققان مشکوک به آپنه خواب یا وقفه تنفسی در این زمینه هستند. آپنه یا وقفه تنفسی می‌تواند باعث کاهش سطح اکسیژن شود. با بسته‌شدن راه هوایی فوقانی در سیستم تنفسی، فشار بر قفسه سینه تغییر می‌کند و به قلب فشار مکانیکی وارد می‌شود. در این شرایط، امکان بروز ایست قلب وجود دارد.

ایست قلبی در زنان

زنان هم به دلایل مشابهی با مردان دچار ایستادن قلب از حرکت و تپیدن می‌شوند. با این حال، باید یادتان باشد که ایست قلبی در زنان کمتر از مردان رخ می‌دهد. شواهد و آمارها نشان می‌دهند که بروز نشانه‌های اولیه ایست در زنان کمی متفاوت است و باید حواسشان به علامت‌ها باشد. در واقع، هرگونه مشکلی که برای قلب پیش می‌آید و آشفتگی غیرعادی در این زمینه باید از سوی زنان جدی گرفته شود تا از ایست جلوگیری به عمل بیاید.

ایست در جوانان

جوانان هم دچار ایست قلبی می‌شوند. دلیل این موضوع در آنها در بیشتر موارد ریشه در فیبریلاسیون بطنی دارد. هر مشکل و شرایط دیگری که به قلب فشار وارد کند یا باعث تخریب بافت‌هایش شود هم می‌تواند ایست قلبی را همراه داشته باشد. ضخیم‌شدن ماهیچه قلب در جوانان، وجود اختلالات در ریتم قلبی، ضربه شدید به قفسه سینه و عوامل مادرزادی از دلایل ایست در جوانان هستند.

ایست در کودکان

امکان بروز ایست قلبی در کودکان هم وجود دارد. آسیب‌دیدگی شدید، مسمومیت، مشکلات تنفسی، بیماری‌های عفونی و بیماری‌های قلبی مادرزادی از جمله دلایل بروز ایست قلبی هستند. این وضعیت‌ها می‌توانند باعث کاهش سطح اکسیژن خون یا کم‌شدن حجم خون شوند. در نتیجه، قلب هم به خوبی عمل نمی‌کند و امکان ایست قلبی در کودکان بالا می‌رود.

ایست قلبی در جنین

امکان بروز ارِست قلبی در دوران بارداری و مرگ مادر و جنین هم وجود دارد. اگر اقدامات اولیه نجات به‌موقع صورت بگیرد، هر دو می‌توانند نجات پیدا کنند.

ایست حین فوتبال

واردشدن فشار و ضربه‌ای شدید به قفسه سینه بازیکنان فوتبال در طول بازی می‌تواند یکی از دلایل ایست قلبی در این افراد باشد. در واقع، ضربه‌ای شدید که به سینه وارد می‌شود، می‌تواند ریتم قلب را نامنظم و غیرعادی کند.

ارست قلبی بعد از کرونا

ویروس کرونا بیشتر روی ریه‌ها اثر منفی می‌گذارد اما امکان دارد که مشکلات قلبی جدی هم به همراه داشته باشد. تخریب‌هایی که ویروس در ناحیه ریه به وجود می‌آورد، مانع از رسیدن اکسیژن به ماهیچه قلب می‌شود. این موضوع می‌تواند اختلالاتی در عملکرد قلب به وجود بیاورد و شاید در نتیجه نارسایی‌های موجود، مشکلاتی برای قلب به وجود بیاید. امکان بروز بیماری‌های قلبی در اثر ابتلا به کرونا وجود دارد.

ایست بعد از واکسن کرونا

شایعات بسیاری پیرامون مشکلات بعد از تزریق واکسن کرونا وجود دارد اما واقعیت چیست؟ برای مثال، آیا امکان بروز ایست قلبی بعد از تزریق این واکسن بیشتر می‌شود؟ تحقیقات و مشاهدات نشان می‌دهند که چنین چیزی رخ نخواهد داد. ضمن اینکه باید بدانید، این ابتلا به بیماری کووید-۱۹ است که احتمال ایست قلبی را زیاد می‌کند و مشکلی بابت تزریق واکسن این ویروس وجود ندارد.

تفاوت ایست قلبی و سکته قلبی چیست؟

ایست قلبی با سکته قلبی متفاوت است:

  • ایست در زمانی رخ می‌دهد که تکانه‌های سریع یا غیرعادی در قلب به وجود می‌آید و ریتم طبیعی‌اش به هم می‌خورد. این مشکل در نتیجه به هم‌خوردن سازِکار الکتریکی پالس‌های قلبی به وجود می‌آید.
  • سکته یا حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که رگی در قلب دچار گرفتگی می‌شود و امکان گردش خون در این عضو از بین می‌رود. در نتیجه بروز ایست قلبی، امکان وقوع حمله قلبی هم شکل می‌گیرد. در واقع، حمله قلبی از شایع‌ترین دلایل ایست قلبی است.

پس به تفاوت ایست قلبی و سکته قلبی دقت کنید. این دو با یکدیگر متفاوت‌اند.

تشخیص ایست قلبی چگونه است؟

در طول بروز ایست قلبی یعنی زمانی که این عضو دیگر به طور مؤثر نمی‌تپد، نیاز به رسیدگی‌های پزشکی وجود دارد. مراقبت و درمان باعث می‌شود که جریان خون به بدن بازگردد. پزشکان برای تشخیص و ارزیابی وضعیت از نوار قلبی یا الکترودیاگرام (electrocardiogram) استفاده کنند.

با نوار قلبی مشخص می‌شود که ریتم غیرعادی قلب از چه نوعی است. برای درمان وضعیت هم از دستگاه شوک قلبی استفاده می‌کنند. شوک الکتریکی می‌تواند باعث بازگشت قلب به ریتم طبیعی شود.

آزمایش‌ها و روش‌های تشخیصی دیگر هم به شرح زیر هستند:

  • آزمایش‌های خون؛ با این آزمایش‌ها نشانه‌های حمله قلبی بررسی می‌شوند. اندازه‌گیری سطح منیزیم و پتاسیم هم در تشخیص مهم است و با آزمایش‌های خون ممکن می‌شود.
  • عکس‌برداری با اشعه ایکس از قفسه سینه؛ با این تصویر امکان بررسی بیماری‌ها و مشکلات قلبی دیگر به وجود می‌آید.

شیوه تشخیص بیماری‌های قلبی در رسیدن به درمان مناسب و به‌موقع اهمیت بسیار زیادی دارد.

ایست قلبی و کرونا

درمان ایست قلبی چگونه است؟

برای درمان فوری و بلندمدت ایستادن قلب چه اقداماتی انجام می‌شود؟ برای رسیدگی به این وضعیت باید چه اموری صورت بگیرد؟

درمان فوری ایست قلبی

باید از احیای قلبی‌ریوی (CPR) کمک بگیرید. دیفیبریلاسیون یا الکتروشوک قلبی هم روش دیگری است که مانند احیا می‌تواند باعث بازگشت ضربان قلب پس از ایست شود.

درمان بلند مدت ایست قلبی

اگر بیماری پس از ایست قلبی زنده بماند، پزشکان برای کاهش خطر حمله قلبی، اقدامات زیر را پیگیری می‌کنند:

  • تجویز دارو؛ بعضی داروهای مخصوص می‌توانند فشار خون و کلسترول را کاهش بدهند.
  • جراحی؛ با عمل‌های جراحی دریچه‌های قلب یا رگ‌های خونی تخریب‌شده ترمیم می‌شوند. با جراحی امکان رفع انسداد شریان‌ها هم وجود دارد.
  • ورزش؛ با بعضی تمرینات ورزشی مخصوص، سلامت قلب و عروق بازمی‌گردد.
  • تغییرات رژیم غذایی؛ با رژیم غذایی سالم، سطح کلسترول بالا کاهش پیدا می‌کند و قلب سالم‌تر می‌شود.

چشم‌انداز درمان ایست قلبی

ایست یا ارِست قلبی می‌تواند مرگ‌آور باشد. با این حال، هرچقدر که سریع‌تر اقدامات لازم برای نجات فرد انجام شود، شانس بقا هم بالاتر می‌رود. درمان‌ها و اقدامات لازم برای زنده نگه‌داشتن فرد باید در چند دقیقه ابتدایی ایست صورت بگیرد.

اگر دچار حمله قلبی شده‌اید، باید حتماً دلیلش را بدانید. چشم‌انداز سلامتی‌تان در آینده، تا حد زیادی وابسته به علت بروز این مشکل است.

هنگام ایست قلبی چه باید کرد؟

اگر شاهد ایستادن قلب کسی هستید، باید آرامشتان را حفظ کنید و با مرکز فوریت‌های پزشکی یعنی با اورژانس با شماره ۱۱۵ تماس بگیرید. تا رسیدن اورژانس، سعی کنید که عملیات قلبی را به درستی انجام بدهید. برای احیا باید:

  • در کنار مصدوم زانو بزنید و پاشنه دست یعنی قسمت گوشت‌آلود آن را روی وسط قفسه سینه فرد بگذارید.
  • انگشتان دست‌هایتان را در هم قفل کنید و مطمئن شوید که دستتان روی ناحیه دنده‌های فرد نیست.
  • بازوها را مستقیم و صاف نگه دارید و به بیمار تکیه بدهید.
  • دست‌ها را به انداه یک‌سوم عمق سینه روی قفسه سینه فرد فشار بدهید.
  • بعد از هر فشار، اجازه بدهید که قفسه سینه بالا بیاید؛ یعنی دست‌ها را با حرکت پایین به بالا روی سینه فشار بدهید.
  • بعد از ۳۰ ثانیه، فشردن سینه بیمار باید سراغ نجات از راه تنفس بروید.
  • یکی از دست‌هایتان را روی پیشانی و دو انگشت از دست‌ دیگرتان را زیر چانه فرد بگذارید.
  • با دست روی پیشانی بیمار، بینی بیمار را با انگشت شست و انگشت معمولی فشار بدهید تا دهانش باز شود.
  • نفس بگیرید و لب‌هایتان را دور دهان بیمار بگذارید و حالت مهر و موم‌شده‌ای ایجاد کنید.
  • در دهان بیمار بدمید تا سینه‌اش شروع به حرکت کند.

این عملیات را با سرعت ۱۰۰ تا ۱۲۰ فشار بر سینه در هر دقیقه تکرار کنید. به احیا یا CPR ادامه بدهید تا:

  • اورژانس برسد؛
  • فرد شروع به نفس‌کشیدن کند و علائم حیات از خود نشان بدهد.

عوارض ایست قلبی چیست؟

بعد از بروز ایست قلبی، در صورت زنده‌ماندن فرد عوارض مختلفی نمایان می‌شوند:

  • اختلالات عملکرد عصبی
  • آسیب‌های مغزی
  • اختلالات هوشیاری
  • نقص‌های عصبی‌شناختی
  • مخدوش‌شدن سلامت روان و جسم
  • بروز تغییراتی در کیفیت زندگی

مرگ بر اثر ایست قلبی

بعضی از افراد پس از تجربه ایست قلبی زنده نمی‌مانند. اگر سریع و زود برای نجات چنین فردی اقدام نشود، امکان مرگ در پی بازایستادن قلب قوت می‌گیرد.

پیشگیری از ایست قلبی چگونه است؟

با فعالیت و داشتن تحرک در طول روز می‌توانید از بروز مشکلات قلبی نظیر ایست آن جلوگیری کنید. ورزش‌کردن باعث کاهش فشار خون می‌شود. در نتیجه، قلب و رگ‌های آن در وضعیت مناسبی قرار می‌گیرند.

فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، شنا و دوچرخه‌سواری برای کاهش خطر ایست قلبی توصیه می‌شوند. با تغییر سبک زندگی‌تان مانع از بروز مشکلات قلبی شوید.

چه افرادی بیشتر درگیر ایست قلبی می شوند؟

دچاربودن به برخی از بیماری‌ها و مشکلات، احتمال افزایش ایست قلبی را بالا می‌برد. برای مثال، افرادی که مبتلا به وضعیت‌های زیر هستند، با احتمال بیشتری دچار ایست قلب می‌شوند.

  • بیماری عروق کرونر قلب؛ این بیماری در عروق کرونری  به وجود می‌آید. این عروق و شریان‌ها وظیفه دارند به عضله قلب رسیدگی کنند. با مسدودشدن آنها، قلب خونی دریافت نمی‌کند و امکان ایست آن قوت می‌گیرد.
  • بزرگ‌شدن قلب؛ اگر قلب از اندازه طبیعی بزرگ‌تر شود، خطر ایست قلبی هم افزایش پیدا می‌کند. قلبی با اندازه بزرگ و غیرعادی نمی‌تواند به درستی بتپد. ماهیچه‌اش هم در خطر تخریب و آسیب بیشتری است. بزرگ‌شدن قلب ریسک ابتلا به ایست قلب را بالا می‌برد.
  • دریچه‌های قلب غیرعادی؛ بیماری‌های مربوط به دریچه قلب می‌توانند دریچه‌ها را دچار نشت یا تنگی کنند. این یعنی، در گردش خون حفره‌های قلب با خون پر می‌شوند یا تمام ظرفیتشان تکمیل نمی‌شود. در این حالت، حفره‌ها ضعیف یا بزرگ می‌شوند.
  • بیماری قلبی مادرزادی؛ بعضی از افراد با بیماری‌های قلبی مادرزادی به دنیا می‌آیند. اگر مشکل قلبی آنها جدی باشد، امکان ایست قلبی هم وجود دارد.
  • مشکلات تکانه‌های الکتریکی قلب؛ وجود مشکلاتی در ریتم قلب هم می‌تواند باعث بروز ایست قلبی شود.

موارد زیر هم امکان ایست قلبی را تشدید می‌کنند:

  • سیگارکشیدن
  • فشار خون بالا
  • کم‌تحرکی
  • چاقی مفرط
  • سابقه بیماری‌های قلبی در خانواده
  • سابقه دچارشدن به حمله قلبی
  • مصرف مواد مخدر
  • سطح پایین پتاسیم یا منیزیم بدن

ایست قلبی بیشتر در مردان بالای ۴۵ سال و زنان بالای ۵۵ سال رخ می‌دهد. به طور کلی، مردان بیشتر از زنان در خطر ایست قلبی هستند. بیماران مبتلا به مشکلات قلبی مزمن و دیابت باید مدام وضعیت خود را زیر نظر بگیرند تا دچار عوارضی مانند ایست نشوند.

عوارض ایست قلبی

رابطه متادون، داروهای مخدر و ایست قلبی چیست؟

مواد افیونی از رایج‌ترین دلایل بروز ایست قلبی هستند. مصرف موادی مانند متادون حتی در زمانی که بیش از حد استفاده نشده باشند هم می‌تواند باعث بروز ایست قلبی شود.

حتی اگر این دسته از مواد برای اهداف درمانی به کار می‌روند هم نیاز است که بیمار تحت مراقبت و نظارت قرار داشته باشد تا مشکلی پیش نیاید.

در هنگام ایست قلبی آرامش خودتان را از دست ندهید

اگر شاهد بروز ایست قلبی در کسی هستید، با حفظ خونسردی، شروع به اقداماتی کنید که پیش‌تر گفته شد. یادتان باشد که حفظ آرامش می‌تواند باعث نجات جان بیمار شود.

قلب از حساس‌ترین اعضای بدن است. اگر به سلامت آن رسیدگی نکنید، دچار مشکلات متنوعی می‌شوید و امکان دارد که رخدادهای خطرناکی نظیر ایست را هم تجربه کنید.

برای پیگیری مشکلات قلبی‌تان حتماً به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. یکی از راه‌های دریافت نوبت ملاقات بهترین پزشکان در این حوزه، استفاده از سیستم نوبت دهی اینترنتی سایت دکتردکتر است.

اگر پرسشی درباره ایست قلبی در ذهنتان شکل گرفته است، حتماً ما را در جریان بگذارید.

منابع:

nhlbi.nih.gov

bhf.org.uk

health.clevelandclinic.org

mayoclinic.org

healthychildren.org

med.nyu.edu

healthline.com

heart.org

elsevier.es

sja.org.uk

my.clevelandclinic.org

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
61 نظرات
  1. امیر می گوید

    سلام وقت بخیر نوار قلب انجام دادم اینو نوشته بود تاکی کاردی سینوسی انحراف محور چپ مشخص شده است این خوبه یا بده ؟

  2. ساغر می گوید

    سلام خانم دکتر من نمیدونم ایست قلبی دارم یا سکته بعضی وقتا سرم گیج میره و یهو میوفنم بعضی وقتام قفسه سینم درد میگیره دوستمم همین طوره میخواد عمل کنه دکترش گفته امیدی نیس نظر شما چیه بنظرتون عمل موفقیت آمیز هست؟

  3. امیر حسام جلیلیان می گوید

    با عرض سلام‌ و خسته نباشید خدمت شما خانوم/آقای دکتر
    خاستم بگم که من پسرم قدم ۱۷۰ وزنمم ۶۲ و ۱۷ سالمه من بعد از تولد ۱۷ سالگیم دچار این مشکل شدم که هرشب از ساعت ۸ونیم یا ۹ به بعد احساس تنگی نفس میکنم و بعضی شبا چپ‌ سینم درد میگیره و نفسم به زور بالا میاد و بعضی شبا بالا تر از سینه چپم سر شونه هام درد میکنه و بعضی وقتا این درد به پشت شونه‌ام (پشتم) منتقل میشه و احساس سبک بودم سر میکنم و بفضی وقتا هم سرم گیج میره تا الان یک بار قلبم تیر کشیده که اونم وقتی تیر کشید سرم یکم سر شد و بیشتر هم احساس تنگی نفسی میکنم این درد بعضی وقتا به زیر بغلم هم منتقل میشه و به پشتم میزنه به متخصص قلب و عروق هم‌ مراجعه کردم اکو و نوار قلب هم دادم و گفتن هیچ مشکل قلبی ندارید فقط یه قرص برا درد با قرص معده بهم دادن گفتن هروقت درد داشتی این دوتا قرص رو با هم بخور و بعضی وقتا میخورم سینم درد میکنه خوب میشم اما وقتی شونه ام درد میکنه میخورم دردش خوب نمیشه سابقه بیماری قلبی هم‌ندارم و مبتلا به کم خونی طالاسمی مینور هم هستم
    ممنون میشم اگه راهنماییم کنید

  4. ,علیرضا سعیدی می گوید

    سلام ..من ۳۷سالمه..ده ساله که بودم چند سری قلبم تیر میکشید به پدرم گفتم رفتیم نوار قلب گرفتیم دکتر گفت چیزی نیست از اون به بعد ماهی دوسه بار درد می‌کنه بعضی وقتا موقع راه رفتن درد می‌کنه و سرگیجه میاد سراغم چند بار هم نشستم زمین قهوه یا نوشابه انرژی زا نمیتونم بخورم ضربان قلبم می‌ره بالا حالم بدتر میشه همه آزمایش ها رو انجام دادم اکو نوار قلب ولی دکتر میگه چیزی نیست الان هم ماهی دو سه بار درد میگیره سمت چپ بالا جوری که دست چپم بی حس میشه و پاهام دیگه جون ندارن بعضی وقتا شونه هام هم میزنم پشت قلبم هم بعضی وقتا می نه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام دوست عزیز
      با توجه به علایمتون بهتره به فلوشیپ آریتمی مراجعه کنید تا از نظر تپش قلب یا بی نظمی ضربان قلب بررسی شوید

  5. یونس سارانی می گوید

    سلام خانم دکتر برادر من ۱۱ سالشه بر اثر ایست قلبی یک ثانیه اکسیژن به مغزش نرسیده الان معلول شده دکترا گفتن زمان میبره تا خوب شه نظر شما چیه لطفا جواب بدید ممنون

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام دوست عزیز
      هنگام تولد رخ داده این‌حالت؟
      الان چه مشکلاتی دارد؟

  6. رویا می گوید

    سلام خسته نباشید من شوهرم ۲۷ سالشه و ۸ ماه پیش ایست قلبی کرد و احیا شد هیچ مشکلی نداشت سالم بود از خواب بیدار شد بهم گفت یه ذره گردنم و شونه هام و ماساژ بده رفت سر کار تو محل کارش با دوستاش مسابقه داد که یهو از حال رفت و ایست قلبی کرد و رفت تو زندگی نباتی ولی الان داره باهامون حرف میزنه و چشماشم مارو میبینه خداروشکر از زندگی نباتی اومده بیرون ولی هنوط نمیشناستمون من نمیدونم چرا اینجوری شد چیشد که اینجوری شد دلیلش چیه
    مادرزادی بوده قلبش مشکل داشته قرص خورده چرا اینجوری شده میشه لطفا راهنمایی کنید که خوب میشه یانه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام دوست عزیز
      با توجه به اینکه قبل از اییت قلبی درد شانه و گردن داشتن ، یعنی یک بیماری زمینه ای داشتن که متوجه نشده بودن
      خیر الزاما مادرزادی نیست
      میتونه مشکلات دریچه ای، انسداد عروق، و…باشد

  7. فاط می گوید

    سلام وقت بخیر
    علت اینکه بعضی موقع ها بی دلیل بی حال میشم کل شونه هام سِر می شه چیه؟
    اگه زیاد راه برم هم همین اتفاق می افته و نفس تنگی هم میگرفتم قبلا اللن نع موقعی که ناراحتم هستم همین اتفاق می افته برام
    گاههی وقتا قلبم از زیر تیر میکشه به ندرت پیش مید
    16سال دارم پدربزرگم مشکل گشادی دریچه قلب با پانزده سال قرص خوردن دکتر گفت برطرف شده
    مادرم نارسایی دریچه میترال

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      با توجه به علایمی که مطرح کردین بهتره از نظر قلبی بررسی شین و به متخصص قلب مراجعه کنید

  8. زینب می گوید

    سلام من دختر ۱۷ ساله هستم
    من امروز وقتی که خواب بودم ۲ یا چند بار احساس کردم قلبم میخواد وایسه زود بلند شدم مثل حالت پریدن ضربان قلب هم خیلی شدید بود دلیلش چی میتونه باشه تو گذشته ضربان نامناسب هم داشتم
    اما بهتر شدم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیزم
      اونطور که از شرح حال و سابقه متوجه شدم، از نظر بی نظمی ضربان قلب( آریتمی ) بررسی شین و به متخصص قلب مراجعه کنید

  9. a می گوید

    پدرم ۷۰ سالشه ناراحتی قلبی داره،
    قند هم داره.دیسک کمر هم داره
    درد کمرش خیلی زیاده.
    اثلا اهل هیچ مواد مخدری هم نیست
    یکی از بستگان بهش ترامادول معرفی کرده
    برای سلامتیش ضرر داره یانه،

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      مصرف آن اصلا توصیه نمی شود
      برای کمر درد بهتره توسط متخصص طب فیزیکی معاینه شوند

  10. ناشناس می گوید

    سلام و درود
    چند وقتیه نصف شب ها حدود ساعت ۳ موقع دراز کشیدن قلبم شروع می‌کنه به تپش های غیر عادی به طوری که خودم صدای ضربان قلبم رو میشنوم و هم زمان با تپش های غیر عادی انگار سمت چپ سینم چاقو فرو می‌کنن
    اما بعد از بلند شدنم قلبم ۶ الی ۷ ثانیه نمیتپه و خودمم نفسم می‌گیرد و اون لحظه فقط می‌توانم دستم رو قلبم بزارم و فشار بدم
    و بعضی وقت ها گریم در آمده واقعا
    لطفا بگید قلبم مشکلی داره؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام عزیز
      با توجه به علایمی که گفتین باید چکاپ و بررسی تیرویید بدهید و از نظر بی نظمی ضربان قلب بررسی شین
      و به متخصص قلب مراجعه کنید

  11. امین قاسمی می گوید

    سلام و عرض ادب بنده دقیقا دو سال قبل دچار حمله قلبی شدید شدم و مجبور به گذاشتن پنج عدد استنت شدم اما چند وقتیه که مشکلات عصبی شدید خانوادگی دارم و گاهی اوقات درد قفسه سینه شدیدی میگیرم ک حتما باید از نیترو استفاده کنم آیا این منوال ممکنه باعث ایست قلبی بشه؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید مجدد بررسی شین
      چون امکان گرفتگی مجدد عروق هست
      اگر عروق گرفتگی داشته باشن احتمال سکته و ایست قلبی هست

  12. رها می گوید

    سلام وقت بخیر
    من ۲۵ سالمه؛ قد ۱۵۸ و وزن ۵۴
    خواستم بگم که من یه مقدار زودجوشم اکثر وقتا ضربان قلبم تا ۱۲۰ می رسه و پشت سر و شونه هام درد و سوزش داره همچنین درد و سوزش قفسه سینه که گاهی این درد و سوزش تا یکی دو روز باهامه..گاهی فور میکنم از گوارشه اما با مصرف دارو متوجه میشم که ربطی به معده و گوارش نداره…این جور وقتا گاهی استفراغ میکنم
    لطفا اگر ممکنه راهنمایی بفرمایید که خطری هست یا خیر؟
    سپاس

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      صرفا با شرح حال نمیتوان نظر داد و نیاز به معاینه هست

  13. سارا می گوید

    سلام من پام رگش میگیره پام انگشت شستم میاد جلو و رگ پام کامل معلوم میشه و درد میگیره جوری که انگار فلج شدم و نمیتونم پام رو کنترل کنم این اتفاق عادیه؟ یا …؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اسپاسم عضلانی هست

  14. پدرام می گوید

    سلام و خسته نباشید حدود یک ماه بود که پدرم که دیابت هم دارند شب ها که میخوابید میگفت دلم درد میکنه و چون ایشان مشکل گوارشی و یبوست داشتن ما زیاد جدی نگرفتیم تا اینکه حدود چهار روزی این دل درد خیلی زیاد شد و گاهی سرفه های پشت سر هم میکردند،روز آخر هم تا دستشویی که میرفتن نفس نفس میزدن و بعد متاسفانه سکته قلبی کردن و فوت شدن،علت چه چیزی بوده؟ متاسفانه ما همش فکر میکردیم سرما خورده اند یا مشکل گوارشی است

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      گرفتگی عروق قلب بوده عزیز
      در افراد دیابتی مشکلات عروقی و قلب بسیار شایعه و باید سالانه از نظر قلبی بررسی بشن

  15. A...S می گوید

    سلام و درود
    من چند وقتیه قلبم به شدت درد میگیره تو خواب احساس خفگی میکنم و بدنم سِر میشه
    رفتم دکتر گفتن هیچی نیس و امکان شل شدن دریچه هست و باید آنژیو بشم که نرفتم و ترسیدم
    20سالمه و این قلب درد شدیدا اذیتم می کنه
    بعضی وقتا از درد قلبم گریم میگیره

    ممنون میشم کمکم کنید

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      حتما مجددا ویزیت شین
      اگر امکان آنژیو ندارین با پزشکتون در مورد سی تی آنژیو یا اسکن هسته ای بجای آنژیو مشورت کنید

  16. مونا می گوید

    عالی

  17. اعظم می گوید

    خیلی خوب توضیح دادن ممنون

  18. فاطمه چاوشی می گوید

    سلام و خسته نباشید
    پسر من ۹سالش بود یک ماه پیش ایست قلبی کرد دلیلش چی میتونه باشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      ایست قلبی رو متخصص قلب تشخیص دادن؟
      یعنی احیا و cpr انجام شد؟

    2. سپینود می گوید

      اون وقت احیاش کردن

  19. مژکان می گوید

    سلام خواهرم ۳۶سالش بودکه ۱۰روزپیش بخاطرایست قلبی فوت کرداصلامریض نبودحالش خوب بودیهوازجاش بلندمیشه بیهوش میشه قبلش هم شوهرش میگه عرق سردمیکرده واستفراغ کرده میش بگین علتش چی بوده ممنون میشن

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      برای این اتفاق متاسفم🙏
      اما احتمالا انسداد عروق کرونر داشتن

  20. هستی می گوید

    سلام خسته نباشید خانم دکتر من چند روز پیش دراز کشیده بودم ناگهان سمت چپ قفسه سینم انگار کارد فرو کردن به شدت درد گرفت طوری که نمیتونستم نفس بکشم چون درد میومد ‌. نفسهام رو کوتاا کردم که درد نیاد فشارم اومد ۷ روی ۴ . ضربانم سی وپنج شد . یکی و دو دقیقه اینجور بود بعد انگار قلبم پرید و کم کم بهتر شدم . ایا ایست قلبی بود ؟ باید پیگیری کنم ؟ سی و چهار سالمه سابقه ناراحتی قلبی نداشتگ

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      بله پیگیری لازم داره حتما

      با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

  21. محمدنوری می گوید

    سلام ببخشید میشه بگیدچیکارکنیم که دوچار ایسته قلبی نشیم من نه سیکار نه قلیان نه چیزدیگه ی میکشم فعالیت زیادی هم دارم هفته یگبارم فتبال میرم چندوقط پیش احساس تیرکشیدن ودرددرقلبم میکردم رفتم دوکتور نوار قلب گرفتم اکوهم گررفتم دوکتور گفت هیچ مشکلی خدارو هزار بار شکر مشکلی ندارید ولی بزی وقتا احساس درد درپشت کتفم ودرقفسه سینه دارم میخام بدونم چه مشکلی دارم فقط من خیلی استرس دارم واین احساس از هشت سالگی دارم چون بابابام 24سال پیش تصادوف داشتیم وبابام فتکردبخاترهمین استرس دارم راستی من 30سالدارم باتشکر اگر جواب بدید ممنون میشم خداخیرتون بده

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      اگه نوارقلب و اکو خوبه نگران نباشین
      علایمتون به درد قلبی نمیخوره
      بهتره درمان برای اضطراب شروع شه

  22. طیب می گوید

    سلام خانم دکتر خسته نباشین میخاستم بدونم بیماری ک ایست قلبی میکنه و فوت میکنه بخاطر شوکی ک بهش زدن بعد مرگ خونریزی داره از بینی و جای عمل سزارین

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      باید شرح حال دقیق تری از علت ایست قلبی،سابقه بیماری های قلبی و خونی، سن بیمار و….اخذ شه

  23. Mahsa می گوید

    سلام خسته نباشین ببخشید پدر من ۴۹ سالشه سرحال و فعاله و تناسب اندام داره لاغر یا چاق نیس شبا خوابیدنی یهو میگه انگاری قلبم کار نمیکنه ضربانش خیلی خیلی پایین میاد و وقتی بلند میشه تپش و ضربان خیلی بالایی میگیره . خیلی میترسم به نظر شما چیه مشکلش . سیگاری الکی اصلا نیس چای خیلی زیاد مصرف میکنه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد نوار قلب بدن اكو قلب و تست ورزش هم بدهند
      لطفا

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

  24. عاطفه می گوید

    سلام خدمت شما
    شب گذشته حدود ساعت ۶ صبح در خواب احساس درد شدید در سمت چپ و بالا احساس کردم و فقط تونستم برای لحظاتی چشمام رو باز کنم و دستم رو روی قلبم گرفتم. متوجه نشدم که این درد چه مدتی طول کشید تا آروم بشه. این روزها علاوه بر احساس خستگی، کمی حس دل‌خفه دارم. ۲۸ سالمه به لحاظ جسمی مشکل خاصی ندارم فقط وزنم پایینه و استرس دارم. به نظر شما نیاز هست تا به پزشک مراجعه کنم یا خیر؟
    لطفا پاسختون رو به ایمیلم ارسال کنید مهمه برام

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بله بهتره توسط متخصص داخلي ويزيت شويد لطفا

      برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص داخلی مراجعه کنید.

      1. عاطفه می گوید

        از لطفتون ممنونم♥️

  25. از زندگی سیر می گوید

    سلام چکار کنیم سکته مغزی کنیم
    سکته قلبی سخته فقط فشار خون بالاشو دارم و همینطور درد قفسه سینه اونم بغصی وقتا

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام شما باید مرتب زیر نظر متخصص قلب باشیم تا فشار خونتان کنترل شود
      همچنین با متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید تا دارو جهت پیشگیری تجویز شود

      1. امیر می گوید

        سلام،من۳۰ سالمه کاملا سالم،مرد هستم،بعد تقریبا یکسالی هست حس میکنم قلبم تورخت خاب ثانیه ایست میکنه جوری انگار حالتیه بلندم میکنیه یا شبیه پرت کردن بدنم،خلاصع حالت عجیبیه
        لطفا برام ایمیل کنید🙏

        1. مشاور سلامتی می گوید

          سلام
          گاهی میتونه pvc باشه یا pac که اگه تعدادش کم باشه موردی نیست
          اما حتما لازم معاینه شین
          به متخصص” قلب مراجعه کنید

  26. D....m می گوید

    سلام
    میخواستم بدونم که چه بیماری های قلبی باعث ایست قلب میشود؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام یکی از شایع‌ترین علل گرفتگی عروق و همینطور فشارخون درمان نشده است

  27. قلیزاده می گوید

    سلام بنده قلبم۴۰دوصده بعضی اوقات احساس مکث قلب تقریبا دوتا سه ثانیه دارم دکتر رفتم اکوو هولتر!۲۴ ساعته انجام دادم میگه اعصابه امکان ایست قلبی برام زیاده؟

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام اگه اريتمي داريد و از بين ببريدش احتمالش نيست
      اگرم ضربانتون پايينه بايد از ضربان ساز استفاده كنيد
      اگه تحت درمان باشيد احتمال ايست قلبي نيست

  28. نرگس عظیمی می گوید

    سلام دوهفته ی هست که تنگی نفس وسمت چپ بدنم تیر میکشه

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام بايد اكو قلب و اسكن قلب شبد
      لطفا به متخصص قلب مراجعه كنيد.

  29. ماندانامهجور می گوید

    سلامـ دیشب از خواب پریدم ـو احساس خفگی کردم و انگار گلوم قفل شده بود و نفس از بینی و دهان نداشتم و. از پنجره سرمو بیرون کندم و سرفه شدید کردم و. بعد دو تا سه دقیقه وحشتناک نفس کشیدم.. ایست قلبی بوده به چه پزشکی مراجعه کنم. البته یکماهه ریه ام بخاطر پنومونی و… عفونت کرده و الان بهتر شدم با سی تی از ریه. کرونا نبود.. چیکارکنم

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      جهت بررسی مجدد ریه ها به متخصص داخلی مراجعه کنید

  30. سید محمد می گوید

    با سلام، شب در خواب پا شدم و احساس کردم که حالت بیهوشی به من دست داد، عضلات ماهیچه‌ی پاهایم، داشتند به خواب می‌رفتند در حالی که ایستاده بودم! بعد کمی آب خوردم و عضلات ماهیچه پاهایم، کمی درد کردند بعد از این اتفاق.

    با تشکر، شاید در حد چندین ماه یک‌بار، این اتفاق که احساس بیهوشی به من دست دهد، برایم رخ دهد.

    سپاس از شما

    1. مشاور سلامتی می گوید

      سلام
      دوست عزیز اگر احساس بیهوش شدن و عدم درک محیط به شما دست میدهد باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید

  31. مبینا می گوید

    سلام و خسته نباشید و ممنون از سایت و مقاله های فوق العادتون
    در اثر ایست قلبی که نجات داده میشود ممکن است چه معلولیت هایی به وجود اید ؟

    1. دکتر آمنه مرشدی می گوید

      سلام
      ممکن است مغز در اثر کاهش اکسیژن آسیب ببیند
      و اثرات آن با توجه به منطقه مغزی آسیب دیده متفاوت است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر