راهنمای نوار بهداشتی؛ چه نواری بخریم و چگونه استفاده کنیم؟

در زمان عادت ماهانه باید از چیزی برای جذب خون قاعدگی استفاده کنید. محصولات مختلف زیادی برای این منظور وجود دارد. ممکن است برای یافتن آنچه برای شما مناسب است لازم باشد با متخصص زنان صحبت کنید. اما استفاده از نوار بهداشتی یا پد به عنوان یکی از در دسترس‌ترین و راحت‌ترین محصولات بهداشتی قاعدگی بسیار مرسوم است. استفاده از آنها ساده بوده و بسیار راحت‌تر از تامپون است. شاید در ابتدا ندانید چطور باید از نواربهداشتی استفاده کنید؛ در این مقاله با آموزش استفاده از نوار بهداشتی به شما کمک خواهیم کرد.

نواربهداشتی چیست؟

شما برای اولین بار با مفهوم قاعدگی در دوران بلوغ آشنا می‌شوید. درک اولیه در مورد چیستی و چگونگی قاعدگی مطمئناً می‌تواند در این مقطع مفید باشد. شاید این اولین باری باشد که کلمه نوار بهداشتی را می‌شنوید؛ چیزی که از این پس به صورت ماهانه به آنها نیاز دارید. در این زمان، یک سوال نسبتا واضح این است که نوار بهداشتی چیست؟

نواربهداشتی، تامپون‌ها، لباس‌های زیر مخصوص پریود و کاپ‌ها به شما اجازه می‌دهند در طول دوره قاعدگی به زندگی عادی خود ادامه دهید، بدون اینکه خون روی لباس‌ها یا ملحفه‌هایتان وارد شود. تامپون‌ها و کاپ‌ها داخل واژن قرار می‌گیرند اما نواربهداشتی به لباس‌ زیر چسبیده می‌شوند. همچنین بهتر است در روزهایی که پریود می‌شوید، به جای لباس‌های زیر معمولی، لباس‌های زیر مخصوص دوران قاعدگی که به شورتکس معروف هستند بپوشید.

شورتکس

نواربهداشتی (گاهی اوقات پد نامیده می‌شود) قطعات نازکی از مواد جاذب به شکل‌های مختلف هستند که شما آنها را به لباس زیر خود می‌چسبانید. برخی از آنها بالدار هستند که از دو طرف لباس زیر شما جمع می شوند تا بهتر از نشتی و لکه محافظت کنند. بیشتر نواربهداشتی‌های موجود در بازار یک‌بار مصرف هستند و باید بعد از هر استفاده دور ریخته شوند. سایر پدها از پارچه ساخته شده‌اند و قابل شستشو و استفاده مجدد هستند.

چگونه از نوار بهداشتی استفاده کنیم؟

در واقع نوار بهداشتی بین واژن و لباس زیر قرار می‌گیرد. اکثر نوارهای بهداشتی با دستورالعمل‌های استفاده آسان ارائه می‌شوند. در بیشتر موارد پدها چسب‌هایی دارند که به قسمت میانی لباس زیر می‌چسبند، در حالی که برخی دیگر دارای بال‌هایی هستند که زیر لباس می پیچند تا پد در جای خود بماند. نوار بهداشتی معمولاً بعد از هر 4 تا 8 ساعت باید تعویض شود تا بیش از حد خیس نشود.

نحوه استفاده از پد

نواربهداشتی‌ها در اندازه‌های مختلف هستند؛ مثلا برای زمانی که خونریزی زیادی ندارید سایز کوچک و نازک و برای خونریزی‌های شدیدتر نوع ضخیم (پدهای “ماکسی” یا “سوپر”) می‌توانند کاربردی‌تر باشند. بنابراین با توجه به شدت خونریزی در روزهای مختلف دوره می‌توانید از هر نوعی که برای شما راحت‌تر است استفاده کنید.

  • نواربهداشتی را با استفاده از نوار چسبنده به لباس زیر خود بچسبانید.
  • برخی از پدهای قابل استفاده مجدد با گیره یا کش در لباس زیر جای می‌گیرند.
  • پد خود را هر چند ساعت یکبار یا زمانی که آغشته به خون است عوض کنید.
  • پدهای استفاده شده را در بسته بندی یا دستمال توالت بپیچید و در سطل زباله بیندازید.
  • شستشوی پدها یا لفاف‌های استفاده شده در توالت باعث مسدود شدن آن می‌شود.

تمیز کردن نوار بهداشتی قابل استفاده مجدد

اگر از نوار بهداشتی قابل استفاده مجدد استفاده می‌کنید، پس از هر بار استفاده، باید آن را در آب سرد و نمک خیس کنید. اگر از آب داغ استفاده می‌کنید، می‌تواند باعث شود که خون به جریان بیفتد و لکه‌ای دائمی به جا بگذارد. این نوع نواربهداشتی پس از خیساندن باید به خوبی شسته و در آفتاب خشک شود. اشعه‌های خورشید ضدعفونی کننده‌های طبیعی هستند که میکروب‌ها و باکتری‌ها را از بین می‌برند.

نواربهداشتی چند بار استفاده

نکات مهم برای انتخاب نواربهداشتی

یک پد با ضخامت، جذب، شکل و سبک مناسب انتخاب کنید. نزدیک به 3.5 میلیارد نفر در این سیاره پریود می‌شوند، بنابراین گزینه‌های بسیار متنوعی برای پاسخگویی به نیازهای مختلف ما وجود دارد. در اینجا خلاصه کلی در مورد انتخاب‌های شما آمده است:

ضخامت: هر چه قاعدگی شما سبک‌تر باشد، پد شما می‌تواند نازک‌تر باشد. با این حال برخی از پدهای نازک هم جذب بسیار بالایی دارند. ضخامت کمتر نواربهداشتی موجب می‌شود راحت‌تر به کارهای روزمره حتی نشستن بپردازید.

قابلیت جذب: سه دسته سبک، متوسط یا فوق العاده برای نواربهداشتی تعریف شده است.

شکل: شکل‌های مختلفی از نواربهداشتی وجود دارد. مثلا پدهای شبانه کاملاً بلند هستند که این طول بلند به جذب بهتر در مواقعی که دراز کشیده‌اید کمک خواهد کرد.

سبک: نواربهداشتی‌ها در دو سبک بالدار و بدون بال عرضه می‌شوند. بال در واقع آن قطعات کوچک چسبناکی است که به پشت لباس زیر شما می‌چسبد.

نکته مهم در مورد نواربهداشتی این است که به طور کلی بهتر است از پدهای معطر دوری کنید، به خصوص اگر پوست شما حساس است.

انواع نوار بهداشتی

چه زمانی باید نوار بهداشتی را تعویض کرد؟

در ابتدا چک های معمولی را انجام دهید، به خصوص اگر خونریزی سنگینی دارید. زمانی که برای کنترل اوضاع خود می‌گذارید، می‌تواند به راحتی از ایجاد یک وضعیت ناخوشایند جلوگیری کند. بدون دلیل از پد استفاده نکنید.

نکات مهم در مورد استفاده از نواربهداشتی

  • برخی از افراد همیشه از پد استفاده می‌کنند؛ این کار اصلا درست نیست چرا که واژن به تنفس نیاز دارد. انداختن یک تکه پنبه چسبناک به لباس زیر به طور مداوم، به باکتری‌ها اجازه می‌دهد در گرما رشد کنند. بنابراین اگر پریود نیستید، لباس زیرهای نخی، سبک، تمیز و خشک را انتخاب کنید. بهداشت را رعایت کنید.
  • همیشه هنگام تعویض نواربهداشتی، دستان خود را دو برابر بهتر بشویید و محل واژن را نیز به خوبی تمیز کنید (در صورت در دسترس نبود شیر آب، دستمال مرطوب بهداشتی بدون عطر می‌تواند برای این قسمت مفید باشد). هرچه آشفتگی کمتر و میکروب کمتر باشد، شما سالم تر خواهید بود.
  • سعی کنید برای پیشگیری از غافلگیری همیشه وسایل اضافی همراه داشته باشید. ممکن است قاعدگی شما سنگین‌تر از حد معمول شود یا زمانی رخ دهد که انتظارش را ندارید. اگر عادت ماهانه شما به طور غیر منتظره شروع شد، به یاد داشته باشید که لکه‌های خون را در آب سرد بشویید.
  • حتما یک یا دو عدد نواربهداشتی زاپاس همراه داشته باشید. می‌توانید آنها را در جیب داخلی کیف، کوله پشتی یا کیف لوازم آرایش خود مخفی نگه دارید.

سخن آخر

انتخاب نوع محصول مراقبتی قاعدگی به خود شما بستگی دارد. برخی از دختران تامپون را دوست دارند زیرا به راحتی در کیف یا جیب نگهداری می‌شوند. همچنین تامپون‌ها و کاپ‌ها برای دخترانی که ورزش‌هایی مانند شنا انجام می‌دهند نیز مفید است، زیرا نمی‌توان در آب از پد استفاده کرد.

اما بسیاری از دختران پدها را ترجیح می‌دهند زیرا استفاده از آنها آسان بوده و به خاطر سپردن زمان تعویض آنها آسان‌تر است؛ چرا که می‌توانید مشاهده کنید که آنها با خون خیس شده‌اند. برخی از دخترانی که پریودهای سنگین دارند نیز از تامپون همراه با پد برای محافظت بیشتر در برابر نشت خون استفاده می‌کنند. اگر در مورد پریود و محصولات قاعدگی سوالی دارید، می‌توانید با دریافت نوبت دکتر آنلاین با متخصص زنان تماس برقرار کنید.

 

منابع

www.menstrupedia.com

www.plannedparenthood.org

www.wikihow.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر