درمان سریع تب با دارو یا به‌وسیله روش‌های خانگی

خلاصه این مقاله را بشنوید

پاشویه کردن، نوشیدن 8 لیوان آب، حمام با آب ولرم، خوردن قرص استامینوفن کدئین یا کپسول کدیمکس و قرص ناپروکسن بعضی از روش‌هایی هستند که باعث درمان سریع تب می‌شوند. همانطور که می‌بنید، بعضی از درمان‌ها با مصرف قرص و دارو اتفاق می‌افتند و برخی دیگر، بدون دارو و تنها و به وسیله روش‌های راحت خانگی انجام می‌پذیرد. درمان‌های سریع تب با این که موثر هستند، گاهی ممکن است اثر لازم را نداشته باشند. اگر هیچ کدام از این درمان‌ها برای پایین آوردن دمای بدنتان جواب نداد، باید اول به پزشک عمومی یا گوش و حلق و بینی مراجعه کنید و بعد با توجه به توصیه پزشک، راه درمان اساسی را پیش بگیرید.

در ادامه این مطلب از مجله پزشکی و سلامت دکتردکتر قصد داریم تا روش‌های درمان فوری تب با دارو یا بدون آن را معرفی و مورد بررسی قرار دهیم.

خواندن این مطلب حدودا 7 دقیقه طول خواهد کشید و در انتهای آن، شما درباره موثرترین راه‌های موجود و بی‌خطر برای پایین آوردن دمای بدن اطلاعات خوبی کسب خواهید کرد.

اگر سوالی دارید، در انتهای این مطلب و در بخش نظرات بنویسید تا پزشک پاسخ دهد.

درمان سریع تب

اگر علت تب بیماری خاصی نباشد، به‌راحتی و خیلی سریع می‌توان آن را پایین آورد. بالا رفتن دمای بدن از 38 درجه سانتی‌گراد، تعریق، لرزهای ناگهانی و طولانی مدت، سردرد، دردهای عضلانی، از دست دادن اشتها، کم آبی بدن و ضعف عمومی، همگی علائم سرماخوردگی هستند و یک صدا به شما می‌گویند که تب کرده‌اید.

ابتلا به بیماری‌های عفونی مثل آنفولانزا، سرماخوردگی، آبله مرغان، التهاب‌های پوستی یا درگیری با بیماری‌های خود ایمنی بدن، باعث بالا رفتن دمای بدن می‌شوند. تقریبا در بیشتر اوقات با روش‌هایی که آنها را به‌عنوان درمان سریع تب می‌شناسیم، می‌توان این عارضه را خیلی سریع درمان کرد.

درمان سریع تب با دارو یا روش‌های خانگی و بدون مصرف انواع دارو امکان‌پذیر است. در ادامه هر دو روش را به‌همراه میزان اثرگذاریشان بررسی خواهیم کرد.

اینفوگرافی درمان فوری تب

درمان تب با دارو

اگر فرد پر مشغله‌ای هستید، اصطلاحا بد مریض هستید یا این که تحمل درد و بیماری را ندارید و داروی خاصی هم مصرف نمی‌کنید، برای پایین آوردن دمای بسیار بالای بدنتان به‌عنوان یک راه درمان یا حتی پیشگیری می‌توانید از درمان سریع پزشکی تب استفاده کنید. خوشبختانه قرص و داروهای بسیاری به‌عنوان تب بر وجود دارند؛ ژلوفن، آسپرین یا آ. اس. آ، ناپروکسن، نوافن و شیاف دیکلوفناک از جمله داروهای تب بر معروف هستند.

توجه! همانند سرماخوردگی، علائم آنفولانزا با مصرف این داروها تا حدی کنترل می‌شوند اما برای درمان باید طبق نسخه پزشک پیش بروید.

ژلوفن

معرفی داروهای تب بر را با ژلوفن آغاز می‌کنیم. این دارو بدون نسخه پزشک به فروش می‌رسد و قیمت بالایی ندارد اما می‌توان گفت درمان سریع بسیاری از دردها از جمله تب زیاد است. ژلوفن یک داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی است و با کاهش هورمون‌ درد، موجب کاهش تب می‌شود.

این قرص با نام‌های تجاری بروفن، ادویل و مورتین هم به فروش می‌رسد. ژلوفن برای بزرگسالان و نوزادان بالای 6 ماه تجویز می‌شود.

توجه! قبل از استفاده از این دارو، حتما به موارد منع مصرف آن توجه کنید.

درمان سریع سرماخوردگی

آسپرین یا آ. اس. آ

برای پایین آوردن تب اورژانسی معمولا قرص آسپرین تجویز می‌شود. آسپرین هم مثل ژلوفن جلوی ترشح هورمون‌های درد را می‌گیرد و تب را پایین می‌آورد. البته اگر تبتان بیش از 3 روز است که ادامه دارد، دیگر نباید از این دارو مصرف کنید.

ناپروکسن

ناپروکسن یک داروی ضدالتهابی است و تب را خیلی سریع پایین می‌آورد. این دارو هر 6 یا 8 ساعت یک بار باید میل شود.

ناپروکسن با نام‌های تجاری آلو (Aleve)، آناپروکس، ناپروسین نیز در داروخانه‌ها به‌فروش می‌رسد.

توجه! برای مصرف ناپروکسن جهت پایین آوردن تب کودکان زیر ۱۲ سال (مخصوصا برای درمان تب آبله مرغان) حتما نظر پزشک اطفال یا دکتر عمومی را جویا شوید. همچنین به‌هیچ‌عنوان در زمان بارداری ناپروکسن مصرف نکنید.

درمان دارویی سرماخوردگی

نوافن

نوافن بهترین درمان برای دردهای سطحی و تب‌های سبک است. بهترین بازه مصرف این دارو هر 6 تا 8 ساعت یک بار است. از نوافن برای درمان تب آنفولانزا و سرماخوردگی هم استفاده می‌شود و معمولا توسط دکتر عمومی تجویز می‌شود.

شیاف دیکلوفناک

درمان تب با شیاف دیکلوفناک روشی غیرمعمول اما موثر است. دیکلوفناک دارویی برای درمان دردهای مفصلی مثل زانودرد است اما از آن‌جایی که اثری ضد التهابی دارد، از آن برای درمان سریع تب با دارو هم استفاده می‌کنند. برای پایین آوردن فوری تب، بهتر است که هر 12 ساعت یک بار، یک شیاف 75 تا 100 میلی‌گرمی را استفاده کنید.

جدول مصرف داروهای تب بر

به‌منظور سهولت در فهم کارکرد داروهای تب بر، آنها را در جدول زیر می‌آوریم:

نام دارواثر داروبازه مصرفتداخلات دارویی
ژلوفنضد درد- تب برهر 12 ساعت یک باربا آسپرین تداخل دارویی دارد
آسپرین یا آ. اس. آضد درد- تب برهر 6 ساعت یک باربا ایبوپروفن و کتوکونازول تداخل دارویی دارد
ناپروکسنضد التهاب- تب برهر 6 یا 8 ساعت یک باربا داروهای افسردگی، داروهای رقیق کننده خون، لیتیم، متوترکسات، داروهای غیر استروئیدها، داروی فشار خون و داروهی ادرارآور تداخل دارد
نوافندرمان دردهای سطحی و تب های سبکهر 6 یا 8 ساعت یک باربا سیکلوسپورین، لیتیم، متوترکسات، تریامترن، آسپرین و والپروئیک اسید با ایبوپروفن تداخل دارویی دارد
شیاف دیکلوفناکضد التهابی- درمان تب و لرزهر 12 ساعت یک باربا وارفارین، دابیگاترین، هپارین، آسپرین، پراسوگرل و پروپرانولول تداخل دارویی دارد

درمان سریع خانگی تب

نوشیدن آب زیاد، مکیدن یخ، استفاده از کمپرس مرطوب، استراحت، حمام با آب ولرم، مصرف ویتاین سی و آنتی‌اکسیدان‌ها و نوشیدن دمنوش‌های گیاهی، بعضی از راه‌های درمان تب بالا در خانه هستند.
در بین دور راهی درمان فوری تب با دارو یا روش‌های خانگی، افراد زیادی هستند که روش دوم یعنی درمان بدون دارو را انتخاب می‌کنند. البته بیشتر اوقات دمای بدن با همین روش‌ها پایین می‌آید اما از روش‌های خانگی می‌توان به‌عنوان مکمل درمان‌های پزشکی تب نیز بهره برد.

توجه! اگر درمان خانگی جواب نداد، باید هر چه سریع‌تر با گرفتن نوبت دهی آنلاین دکتر از پلتفرمی همچون دکتردکتر به پزشک عمومی مراجعه کنید. هرچند که از این دارو برای درمان تب سرماخوردگی بسیار استفاده می‌شود.

غذاهای مفید برای کاهش تب

میل کردن غذاهایی با منبع ویتامین (ویتامین C)، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان فراوان باعث درمان هر چه سریع‌تر تب می‌شود. آب لیموترش، سوپ مرغ و سوپ ریحان برخی از غذاهای مفید برای درمان تب اسهال استفراغ هستند.

غذاهای ممنوعه در دوران تب

نوشیدنی‌های کافئین‌دار، لبنیات، غذاهای چرب و سنگین، غذاهای تند و پر ادویه، حبوبات و انواع پروتئین‌های حیوانی از جمله مواد غذایی هستند که در زمان تب نباید آنها را میل کنید. می‌توانید به این لیست، نوشیدنی‌های الکلی را هم اضافه کنید.
درمان تب چقدر طول می کشد.

پاشویه

پاشویه مخصوصا با آب نمک، یکی از راه‌های درمان تب شدید است. فقط دقت کنید که آب زیادی سرد نباشد و بیشتر به سمت ولرم متمایل باشد.

درمان فوری خانگی سرماخوردگی

حمام با آب ولرم

آب ولرم استرس را از بین می‌برد و بدون نیاز به دارو، دمای بدن را کاهش داده و باعث آرامش آن می‌شود. البته بعد از حمام خوب خودتان را خشک کرده و بپوشانید. این شیوه برای درمان تب 40 درجه و درمان تب سرد نیز تا حد قابل قبولی موثر است.

درمان تب با طب سنتی

تب سنتی برای درمان تب فوری راه‌حل هایی مثل درمان تب با خاکشیر و درمان تب با سرکه سیب را پیش‌پایمان گذاشته است. در روش درمان تب با پیاز می‌توان به خوبی از خاصیت ویروس‌کشی آن استفاده کرد و برای درمان تب عفونی هم از آن بهره برد. همچنین دمنوش زنجبیل، چای سیاه، چای جعفری و اکیناسه هم برای پایین آوردن دمای بدن پیشنهادهای خوبی برای درمان تب ویروسی در خانه هستند.

مکیدن یخ

برای درمان تب و حالت تهوع، مکیدن یخ یک روش تضمینی است. یخ حالت ناخوشایندی که دراثر تب به شما دست داده را بهبود می‌بخشد و دمای بدن را در عین حال پایین می‌آورد.

چه زمانی برای درمان تب باید به پزشک مراجعه کرد؟

تمام روش‌هایی که بالا از آنها نام بردیم برای درمان تب موثر هستند. اما در صورتی‌که تب بیشتر از یک روز طول بکشد و همراه با علائمی دیگر همچون اسهال، سرفه، سردرد، گرفتگی بینی و خستگی و درد عضلانی و لرز باشد، باید برای برای درمان تب و لرز به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

اگر سوالی در این رابطه دارید، می‌توانید از مشاور سلامتی دکتردکتر بپرسید.

سوالات متداول درمان فوری تب با دارو و بدون دارو

مصرف داروهایی همچون استامینوفن کدئین، ژلوفن و نوافن یا نوشیدن دمنوش‌های گیاهی مثل عسل و زنجبیل یا ریحان و هل باعث درمان تب در بزرگسالان در خانه می‌شود.

نوافن، ژلوفن، استومینوفن کدئین به صورت قرص و شیاف، ناپروکسن و آسپرین، داروهای موثر در درمان فوری تب هستند.

از آن‌جایی که در تب همراه با اسهال بدن از طریق راه‌های مختلف آب از دست می‌دهد، بهترین راه نوشیدن فراوان مایعات و نوشیدنی‌های سالم و بدون قند مثل دوغ پرو‌بیوتیک، آب نارگیل و اب پرتقال طبیعی است.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر