سفید کردن واژن؛ آیا همچین چیزی امکان‌پذیر است؟ (تایید شده توسط پزشک زنان)

سفید کردن واژن نوعی عمل زیبایی برای روشن‌کردن ظاهر فرج یا همان ناحیه بیرونی اندام تناسلی زنان است. چنین اقدامی خطرهایی به‌دنبال دارد و معمولا از سوی پزشکان توصیه و تجویز نمی‌شود زیرا امکان بروز عوارض ناخوشایند و مضر در طی انجام این عمل زیبایی وجود دارد. باید قبول کرد که اندام تناسلی آدم‌ها در شکل و رنگ با هم متفاوت است و همه نباید از استانداردهایی مشابه در ظاهر پیروی کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چنین اقداماتی، بهتر است که حتما با متخصص زنان هم مشورت کنید.

اگر دغدغه انجام این عمل را دارید، در این مقاله از مجله پزشکی دکتردکتر، سعی کرده‌ایم که شما را با سفیدسازی واژن و مسائل مربوط به آن آشنا کنیم؛ با ما همراه باشید.

اطلاعات پزشکی ارائه شده در این مقاله توسط دکتر مهدیه کمالی، متخصص زنان و زایمان بررسی و تایید شده است.مهدیه کمالی

سفید کردن واژن چیست؟

بلیچینگ واژن (Vaginal bleaching) یا سفیدکردن آن روشی است که با کرم‌های موضعی، لایه‌برداری شیمیایی یا لیزردرمانی، تیرگی بیکینی (ناحیه کشاله ران) و ناحیه نزدیک به واژن را از بین می‌برد.

هرچند که به این فرایند بلیچینگ یا سفید کردن واژن می‌گویند اما به‌هیچ عنوان، خبری از سفیدسازی و ایجاد تغییر در رنگ کانال داخلی ساختار واژن نیست. در واقع، روش‌های سفیدسازی فقط اندام تناسلی خارجی و گاهی قسمت داخلی ران را نشانه می‌گیرند.

کرم‌ها و سروم‌هایی که در زمینه سفیدکردن واژن کاربرد دارند، سفیدکننده نامیده می‌شوند اما در واقعیت، باعث سفیدی قطعی و تغییر رنگ ناحیه تناسلی نمی‌شوند.

سفیدکردن بیکینی

روش‌های سفید کردن واژن چیست؟

روش‌های مختلفی برای سفید کردن واژن وجود دارد که باید با آنها آشنا شوید اما با نهایت احتیاط به سمتشان بروید:

  • سفیدکردن بیکینی با لیزر
  • لایه‌برداری شیمیایی
  • پماد و سروم رفع تیرگی واژن
  • رفع تیرگی واژن با کربوکسی تراپی

لیزردرمانی

سفید کردن واژن با درمان‌های زیبایی مرتبط است و در این دسته از عملیات قرار می‌گیرد. در این روش از پرتو نور زیاد و شدید برای هدف‌گرفتن ملانین یا همان رنگدانه‌های موجود در ناحیه استفاده می‌شود. اشعه تابیده‌شده از لیزر می‌تواند رنگدانه‌ها را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کند.

لایه‌برداری شیمیایی

محلول‌های شیمیایی شامل مواد مختلفی از جمله اسیدهایی نظیر گلیکولیک اسید، سالیسیلیک اسید و لاکتیک اسید هستند. این اسیدها می‌توانند با شدت‌های مختلف رنگ ناحیه واژن و بیکینی را از بین ببرند.

پماد و سروم موضعی رفع تیرگی

سفید کردن واژن با دارودرمانی هم مقدور است. پمادها و سروم‌های مختلفی موجودند که با ترکیباتی نظیر آزلائیک اسید، ویتامین c، کوجیک اسید و… می‌توانند به روشن‌ترشدن پوست کمک کنند. هرچند که این روش‌ها راحت‌ترین گزینه هستند اما بهترین روش سفید کردن واژن به‌حساب نمی‌آیند چون احتمال بروز حساسیت با مصرفشان زیاد است و می‌توانند مشکلاتی مانند خارش و سوزش به‌همراه بیاورند.

رفع تیرگی واژن با کربوکسی تراپی

این روش هم یکی از راه‌های سفیدکردن واژن است. در آن، دی‌اکسید کربن در اعماق نواحی مختلف پوست تزریق می‌شود و با افزایش گردش خون در این ناحیه، جوانسازی صورت می‌گیرد.

روش های خانگی رفع تیرگی و سفید کردن واژن

برای سفیدکردن واژن می‌توانید از محصولاتی کمک بگیرید که در داروخانه‌ها موجودند اما یادتان باشد که امکان بروز عارضه و حساسیت بسیار محتمل است.

کمک‌گرفتن از گیاهان سفید کننده واژن هم گاهی توصیه می‌شود. برای مثال:

  • سفیدشدن بیکینی با سیب‌زمینی و زردچوبه
  • سفید کردن واژن با آلوئه ورا و زردچوبه
  • سرکه سیب برای سفیدشدن واژن
  • لیمو و روغن نارگیل

دقت کنید که بسیاری از روش‌های خانگی رفع تیرگی و سفیدکردن واژن با عوارض و خطرات بسیار جدی همراه‌اند. پزشکان می‌گویند که اگر خواهان امتحان‌کردن روشی در منزل هستید، ابتدا آن را روی قسمت کوچکی از پوست ساعد دستتان آزمایش کنید.

از دستورالعمل‌های احتیاطی و مراقبتی روی بسته محصولات هم پیروی کنید و هرگز در مصرف عجله به‌خرج ندهید. اگر واکنشی نامطلوب مانند درد، خارش، یا تغییر رنگ روی پوست بازو مشاهده کردید، احتمالا روی پوست ناحیه تناسلی خود هم واکنشی مشابه خواهید داشت.

در برخی از موارد، شاید روی پوست ساعد شاهد مشکلی نباشید اما حتی اگر واکنش نامطلوبی روی بازوی خود نداشته باشید، ممکن است روی پوست ناحیه تناسلی‌تان مشکلی ظاهر شود.

بهترین محصولات موجود در بازار برای سفید کردن واژن

برای سفیدشدن واژن و کشاله ران می‌توانید از محصولاتی در بازار هم استفاده کنید اما همان‌طور که چندبار قید شد، امکان بروز عوارض مختلف با مصرف این محصولات موجود است. برخی از محصولات مشهور در این زمینه به‌شرح زیر هستند:

  • کرم ویاکسی (viaxi)
  • ژل روشن‌کننده دیوری دری‌یر (divri derriere)
  • کرم سفیدکننده سروینا

نام‌بردن از این محصولات فقط برای معرفی برندها به شما است و ما آنها را تأیید و اثرگذاری‌شان را تضمین نمی‌کنیم.

دلایل تیرگی واژن چیست؟

علت اصلی تیرگی واژن افزایش تولید ملانین است. این ماده رنگدانه‌ای است که به پوست رنگ می‌دهد. افزایش ملانین می‌تواند به دلیل عوامل متعددی از جمله موارد زیر رخ بدهد:

  • تغییرات هورمونی
  • افزایش سن
  • ژنتیک
  • قرارگرفتن در معرض نور UV (اشعه فرابنفش)

آیا واقعا لازم است برای رفع تیرگی و سفید کردن واژن کاری کنیم؟

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، رنگ اندام تناسلی افراد، مانند شکلشان با یکدیگر متفاوت است. تغییر رنگ و تیرگی گاهی امری ناشدنی است. در واقع، امکان دارد که این رنگ تیره در اثر عواملی مانند ژنتیک یا موضوعات تغییرناپذیر دیگر رخ داده باشد.

در چنین شرایطی، رفع تیرگی کار ساده‌ای نیست و تلاش‌های مختلف با نتیجه‌ای درخور همراه نخواهند بود. از این‌ها گذشته، روش‌های مختلفی که برای این کار توصیه می‌شوند هم با خطراتی همراه‌اند و می‌توانند سلامت فرد را تهدید کنند.

چه افرادی می‌توانند سفید کردن واژن را انجام بدهند؟

واقعیت این است که انجام چنین اقدامی برای هیچ‌کس توصیه نمی‌شود. به تحقیقات بیشتری برای اثبات قطعی مضربودن آن نیاز است اما همچنان مشخص است که ایده خوبی نیست و پزشکان هم آن را قبول ندارند.

از چه سنی به بعد می‌توانید سفید کردن واژن را انجام بدهید؟ اساساً انجام چنین کاری توصیه نمی‌شود اما برای استفاده از برخی محصولات مانند کرم‌های موضعی باید دست‌کم ۱۳ سال سن داشته باشید.

چه افرادی نباید سفیدکردن واژن را انجام بدهند؟

کودکان و نوجوانان نباید از روش‌های سفیدکردن واژن استفاده کنند. پوست ناحیه تناسلی آنها حساس و نازک است و اگر از مواد شیمیایی یا روش‌های دیگر برای سفیدسازی واژن استفاده کنند، عوارض ناخوشایندی برایشان پیش می‌آید. حفظ سلامت واژن در هر سن بسیار مهم است.

مراقبت‌های لازم در زمان سفیدکردن بیکینی چیست؟

استفاده از نکات مراقبتی در زمان سفید کردن واژن اهمیت زیادی دارد:

  • ابتدا محصول مورد نظر یا مواد مختلف گیاهی و طبیعی را روی بخشی از پوست ناحیه‌ای دیگر از بدن امتحان کنید تا از حساسیت و عوارض باخبر شوید.
  • دستورالعمل‌های لازم برای انجام مراحل سفیدسازی محصولات مختلف را به‌دقت و با حوصله دنبال کنید.
  • از چند روش درمانی به‌طور هم‌زمان بهره نبرید. در این صورت، احتمال بروز عوارض ناخوشایند بیشتر می‌شود.

روش‌های جلوگیری از تیره شدن واژن چیست؟

هزینه‌های سفیدکردن واژن بنا به روش‌های مختلف با هم متفاوت است اما با پیشگیری از تیرگی این ناحیه می‌توانید هیچ هزینه‌ای به خود تحمیل نکنید. روش‌های جلوگیری شامل موارد زیر هستند:

  • پوشیدن لباس‌های گشاد
  • استفاده از لباس‌های زیر نخی با بافت قابل تنفس

یادتان باشد که همیشه نمی‌توانید از ایجاد لکه‌های تیره روی واژن دور بمانید. گاهی‌اوقات به دلیل افزایش سن، نوسانات هورمونی و شرایط سلامتی دیگر چنین حالتی پیش می‌آید. با شست‌وشوی واژن به شیوه‌ای درست و مراقبت‌های ساده می‌توانید این ناحیه را بی‌نیاز از عمل‌ها و محصولات مختلف، سالم نگه دارید.

عوارض سفید کردن واژن با روش های مختلف چیست؟

عوارض احتمالی سفیدکردن واژن وابسته به راه و روشی است که برای این کار انتخاب کرده‌اید. به‌گفته پزشکان، در کوتاه‌مدت، برخی از محصولات بدون نسخه می‌توانند باعث بروز عوارض زیر شوند:

  • تحریک فرج و واژن
  • تورم
  • سوزش
  • التهاب و عفونت‌ها (مانند عفونت قارچی یا باکتریایی)

در دراز مدت، برخی از روش‌ها مانند لیزر و کرم‌های سفیدکننده می‌توانند باعث از دست‌دادن حس شوند. گاهی‌اوقات هم حساسیت بیش از حد ناحیه تناسلی نسبت به محرک‌هایی مانند درد را در پی دارند.

برخی از درمان‌های سفیدکننده فرج را می‌سوزانند و زخم دائمی ایجاد می‌کنند. گاهی اوقات، زخم روی کلاهک کلیتورال (چین پوست سر کلیتوریس) به‌وجود می‌آید و می‌تواند باعث چسبیدن کلاهک کلیتورال به کلیتوریس شود و تحریک آن را بسیار شدید و دردناک کند.

سفید کردن واژن

برای مشورت درباره سفید کردن واژن به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برای سفیدکردن بیکینی و اقدامات مربوط به آن باید با متخصص زنان مشورت کنید. احتمالا پزشکان هم با این ایده موافق نیستند و درباره عوارضش برایتان صحبت خواهند کرد. بااین‌حال، خودسرانه دست به چنین کاری نزنید و سلامتتان را به‌خطر نیاندازید. ناحیه تناسلی بسیار حساس است و مستعد ورود میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زای مختلف. از همین روی، در انجام هرگونه اقدامی باید محتاطانه عمل کنید.

به شایعات پرشمار در این زمینه دقت نکنید و به‌سراغ هر روشی نروید. برای مثال، سفید کردن واژن با خمیردندان نه‌تنها سودی ندارد بلکه می‌تواند ناحیه تناسلی را با مشکلات مختلفی روبه‌رو کند. همیشه نظر متخصصان را در این زمینه‌ها جویا شوید. برای دریافت نوبت ملاقات با آنها هم می‌توانید از سایت دکتردکتر کمک بگیرید. سیستم نوبت دهی اینترنتی این سایت از بهترین روش‌ها برای دریافت وقت ملاقات با پزشکان است.

درباره سفید کردن واژن سوال دیگری هم دارید؟ از ما بپرسید تا با هم به جواب برسیم.

منابع:

wellaholic.com

thehealthsite.com

medicalnewstoday.com

healthline.com

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر