تامپون چیست؟ مزایا، معایب و آموزش استفاده

اگر در طول دوره قاعدگی از تامپون استفاده می‌کنید، مهم است که بدانید چگونه از آن‌ها به طور ایمن استفاده کنید. این اطلاعات مهم از سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) را در نظر بگیرید و لطفاً این اطلاعات را با سایر افرادی که ممکن است از این محصول استفاده کنند به اشتراک بگذارید. البته در اولین قدم برای اینکه بدانید تامپون چیست، چه مزایا و معایبی دارد و چگونه از آن استفاده کنیم، بهتر است با متخصص زنان صحبت کنید؛ چرا که ممکن است اصلا برای شما مناسب نبوده و حتی خطرناک باشد.

تامپون چیست؟

تامپون ها از مخلوطی از مواد جاذب مانند پنبه یا ابریشم مصنوعی ساخته می‌شوند و در حال حاضر از محبوب‌ترین محصولات قاعدگی به شمار می‌روند. حدود 70 درصد از زنان آمریکایی از تامپون استفاده می‌کنند.انواع مختلفی از تامپون‌ها در بازار وجود دارد که قابلیت جذب متفاوتی برای استفاده در دوره‌های سبک تا سنگین دارند.

تامپون چه مزیت‌هایی دارد؟

اندازه: یکی از بزرگترین مزایای تامپون نسبت به پد و سایر محصولات قاعدگی اندازه آن است. تامپون‌ها کوچک و قابل حمل هستند. می‌توانید به راحتی آن‌ها را در جیب یا کیف پول خود قرار دهید و در صورت نامنظم بودن پریودتان آن‌ها را همیشه به همراه داشته باشید.

شنا: تامپون یکی از معدود محصولات بهداشتی دوره قاعدگی است که می‌توانید با آن شنا کنید. بر خلاف پد، تامپون به شما امکان می‌دهد بدون نگرانی از نشتی شنا کنید، به ورزش و فعالیت‌های روزانه شدید بپردازید.

محافظت نامرئی: یکی دیگر از مزایای تامپون نسبت به پدها این است که محافظت نامرئی و محتاطانه‌ای را ارائه می دهند. متأسفانه بسیاری از پدها وقتی با لباس های تنگ پوشیده می‌شوند، حجیم و مشخص هستند. از طرف دیگر، تامپون ها قابل رویت نیستند و در صورت قرارگیری صحیح جلب توجه نمی‌کنند.

تامپون و قاعدگی

معایب تامپون

قرار دادن آن دشوار است: استفاده از تامپون نسبت به پدها که به راحتی به لباس زیر شما چسبانده می‌شود، دشوارتر است. قبل از استفاده، بهتر است دستورالعمل روی جعبه را مطالعه کنید. برخی از تامپون‌ها دارای اپلیکاتور برای قرار دادن راحت‌تر هستند. با این حال، قرار دادن آنها ممکن است دشوار باشد، به خصوص زمانی که برای اولین بار از آنها استفاده می‌کنید.

ناراحتی و سوزش واژن: تامپون‌ها گاهی باعث تحریک و خشکی واژن می‌شوند. استفاده از تامپون در شب توصیه نمی‌شود. هر چه ساعت‌های بیشتری از تامپون استفاده کنید، احتمال تحریک واژن یا ایجاد عفونت مانند عفونت ادراری بیشتر می‌شود.

خطر سندرم شوک سمی (TTS): یکی از معایب عمده استفاده از تامپون، خطر ابتلا به سندرم شوک سمی (TSS) است. این یک وضعیت نادر اما بالقوه تهدید کننده زندگی است که زمانی رخ می‌دهد که باکتری در واژن شما بیش از حد رشد کند. علائم TTS شامل اسهال، استفراغ، تب و ضعف است

برای کاهش خطر TTS از پدهای با جذب کمتر استفاده کنید؛ تامپون خود را مرتب عوض کنید. تامپون‌ها را بیش از 8 ساعت درون واژن خود نگذارید. وقتی شدت خونریزی کم است، به طور متناوب از تامپون و نوار بهداشتی استفاده کنید. از پوشیدن یک تامپون در طول شب خودداری کنید.

 

تامپون ایمن و موثر چه ویژگی‌هایی دارد؟

به عنوان بخشی از ارزیابی FDA، تولیدکنندگان داده‌هایی را برای ارزیابی ایمنی مواد مورد استفاده در ساخت تامپون ارسال می‌کنند. از جمله قدرت جذب و یکپارچگی تامپون؛ و اینکه آیا تامپون رشد باکتری‌های مضر خاصی را افزایش می‌دهد یا سطح باکتری‌های طبیعی را در واژن تغییر می‌دهد یا خیر.

چگونه از تامپون استفاده کنیم؟

تامپون‌ها در اندازه‌های مختلف (جذب) مانند سبک، معمولی و فوق‌العاده هستند. بهتر است از کمترین یا سبک‌ترین جذب استفاده کنید. برخی از تامپون‌ها اپلیکاتور دارند که تا حدودی استفاده را آسان‌تر می‌کنند. برخی از تامپون‌ها اپلیکاتور ندارند، بنابراین فقط با انگشت می‌توان آنها را داخل واژن قرار داد.

چگون از تامپون استفاده کنیم؟

نحوه استفاده از تامپون:

  1. ابتدا دست‌های خود را بشویید و در یک موقعیت راحت قرار بگیرید.
  2. بسته به نوع تامپونی که دارید، تامپون را با استفاده از اپلیکاتور یا انگشت خود به داخل واژن فشار دهید.
  3. لفاف و اپلیکاتور را در سطل زباله بیندازید و آن‌ها را نشویید.
  4. بهتر است تامپون خود را هر 4 تا 8 ساعت عوض کنید.

استفاده از تامپون با اپلیکاتور

هر بسته تامپون دستورالعمل‌هایی را برای استفاده ارائه می‌دهد که باید رعایت شود:

  1. اطمینان حاصل کنید که تامپون در لوله بزرگتر اپلیکاتور و رشته آن از لوله کوچکتر آویزان است.
  2. با دستان تمیز اپلیکاتور را بین انگشت شست و انگشت میانی در انتهای لوله بزرگتر جایی که لوله کوچکتر وارد آن می شود، بگیرید.
  3. پاها را باز کنید و انتهای آزاد لوله بزرگتر را داخل واژن قرار دهید.
  4. لوله باریک را با انگشت اشاره فشار دهید و تامپون را در محل خود در واژن فشار دهید.
  5. در حالی که رشته تامپون را بیرون از واژن آویزان کرده اید اپلیکاتور را بردارید.

استفاده از تامپون بدون اپلیکاتور

  1. با دستان تمیز پایه تامپون را بین انگشت اشاره و شست بگیرید.
  2. تامپون را داخل واژن قرار دهید.
  3. تامپون را به آرامی با انگشت وسط به داخل فشار دهید در حالی که نخ را از واژن آویزان کنید.
  4. انگشت را در حالی که نخ تامپون را بیرون از واژن آویزان کرده‌اید بردارید تا بعداً در طول فرآیند برداشتن از آن استفاده کنید.

تامپون نباید بیش از 8 ساعت در داخل واژن باقی بماند زیرا ماندن تامپون در داخل واژن برای مدت طولانی می تواند باعث بیماری نادر اما بالقوه کشنده به نام سندرم شوک سمی (TSS) شود. پس از استفاده، تامپون توسط رشته‌ای که از واژن آویزان شده است، بیرون کشیده می‌شود.

 

آیا تامپون‌های قابل استفاده مجدد بی‌خطر هستند؟

تامپون‌های قابل استفاده مجدد ممکن است خطرات بیشتری برای عفونت‌هایی مانند عفونت‌های قارچی و باکتریایی داشته باشند. FDA استفاده از تامپون‌های قابل استفاده مجدد را منع می‌کند.

آیا تامپون باعث ایجاد سندرم شوک سمی (TSS) می‌شود؟

سندرم شوک سمی (TSS) نادر است و توسط یک ماده سمی ایجاد می‌شود که اغلب توسط انواع خاصی از باکتری‌ها تولید می‌شود. ماده سمی تولید شده توسط باکتری می‌تواند باعث آسیب اندام (از جمله نارسایی کلیه، قلب و کبد)، شوک و حتی مرگ شود.

تعداد موارد گزارش شده TSS مرتبط با تامپون در طول سال‌ها به طور قابل توجهی کاهش یافته است. یکی از دلایل این است که FDA قبل از اینکه محصول به طور قانونی به بازار عرضه شود، ارزیابی می‌کند که آیا یک تامپون رشد باکتری‌هایی را که باعث TSS می‌شوند، افزایش می‌دهد یا خیر.

 

نکات ایمنی تامپون

بهتر است در ابتدا با پزشک متخصص زنان در مورد اینکه آیا تامپون برای شما مناسب است صحبت کنید. اگر از تامپون استفاده می‌کنید، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  1. تمام دستورالعمل‌های داخل بسته‌بندی را بخوانید؛ حتی اگر قبلا از تامپون استفاده کرده‌اید.
  2. قبل و بعد از استفاده از تامپون دست‌های خود را بشویید. این به کاهش گسترش باکتری‌ها کمک می‌کند.
  3. فقط در زمان پریود از تامپون استفاده کنید. تامپون برای استفاده در هر زمان دیگر یا به هر دلیل دیگری ساخته نشده است.
  4. هر 4 تا 8 ساعت تامپون را عوض کنید. هرگز یک تامپون را بیش از 8 ساعت استفاده نکنید.
  5. از تامپون با کمترین جذب مورد نیاز استفاده کنید. اگر بتوانید یک تامپون را تا هشت ساعت بدون تغییر بپوشید، جذب آن ممکن است خیلی زیاد باشد.
  6. در صورت داشتن درد، تب یا سایر علائم غیرعادی با پزشک خود تماس بگیرید. اگر احساس ناراحتی، درد یا سایر علائم غیرمنتظره مانند ترشح غیرمعمول در هنگام قرار دادن یا پوشیدن تامپون دارید، یا اگر واکنش آلرژیک دارید، استفاده از تامپون را متوقف کرده و با پزشک تماس بگیرید.
  7. علائم سندرم شوک سمی (TSS) و چگونگی کاهش خطر را بدانید. علائم و نشانه‌های TSS ممکن است شامل تب ناگهانی (معمولاً 38.8 درجه سانتیگراد یا بیشتر)، استفراغ، اسهال، غش کردن، سرگیجه یا بثورات پوستی شبیه آفتاب سوختگی باشد. اگر هر یک از این علائم را در طول قاعدگی یا بلافاصله پس از قاعدگی مشاهده کردید، استفاده از تامپون را متوقف کرده و فورا به پزشک مراجعه کنید.

 

سخن آخر

تامپون‌ها گزینه خوبی برای دوران قاعدگی هستند زیرا کوچک و تقریباً نامرئی بوده و برای شنا کردن در دوران قاعدگی می‌توان از آنها استفاده کرد. اما قرار دادن آنها ممکن است سخت باشد و ممکن است خطر تحریک واژن یا سندرم شوک سمی را به همراه داشته باشد. برای کاهش خطر ابتلا به TSS، از تامپون با حداقل جذب لازم استفاده کنید، تامپون را بیش از 8 ساعت نپوشید و سپس آن را دور بیندازید و فقط زمانی که پریود شده‌اید از تامپون استفاده کنید. در نهایت ممکن است با توجه به شرایطی که دارید تامپون اصلا برای شما مناسب نباشد. اگر قصد استفاده از تامپون را دارید به راحتی می‌توانید با سیستم نوبت‌دهی آنلاین با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

 

منابع

www.fda.gov

www.vita4you.gr

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر