تغییر چهره در بارداری؛ ۹ نشانه مهم اما موقتی

باردار شدن تجربه لذت بخشی است که بسیاری از بانوان چشم انتظار آن هستند؛ با‌این‌حال در این دوران تغییرات زیادی در بدن رخ می‌دهد که برخی موارد ممکن است حالت‌های نامطلوبی را هم برای فرد در پی داشته باشند. تغییر چهره در بارداری و تحولات بدن موقت‌اند و بعد از آن یا اوضاع عادی می‌شود یا با رعایت تغذیه سالم و ورزش، همه‌چیز به حالت قبل بازمی‌گردد. باید بدانید که شکم در حال بزرگ شدن، دست و پاهای متورم، سینه‌های بزرگ که برای شیر دهی آماده می‌شوند، برخی از تغییرات فیزیکی هستند که در طول سه ماهه اول بارداری اتفاق می‌افتند. عامل اصلی این اتفاقات افزایش تولید هورمون است که در تمام بدن و از جمله چهره بانوان ایجاد می‌شود. در این دوران باید اطلاعات کافی از متخصص زنان بگیرید. مطالعه مقاله پیش رو درباره تغییرات ظاهری در بارداری هم خالی از لطف نخواهد بود.

۱. بارداری و بینی متورم

با مرور راهنمای بارداری، متوجه می‌شوید که در طول سه‌ماهه اول، رگ‌های خونی برای رساندن خون بیشتر به جنینِ در حال رشد منبسط می‌شوند. انبساط این رگ‌های خونی در سینوس‌ها و مجاری بینی، علت تورمی خفیف در بینی است.

از طرف دیگر، تورم بینی یا پهن‌تر و بزرگترشدن اندازه آن را می‌توان به تغییرات در سیستم هورمونی بدن هم نسبت داد. افزایش سطح استروژن باعث افزایش جریان خون به غشای مخاطی زیر بینی و منبسط‌شدن ماهیچه‌های آن می‌شود. این تغییرات هستند که تشخیص بارداری از روی بینی در گذشته را ممکن می‌کرده‌اند.

تغییر بینی در بارداری

راه چاره

البته این تغییرات موقتی هستند و بعد از زایمان که هورمون‌ها به حالت طبیعی خود باز می‌گردند، مشکل تورم در عرض یک ماه تا ۴۰ روز حل می‌شود. پس نگران این تغییر چهره در بارداری نباشید.

۲.  ملاسما (لکه‌های قهوه‌ای) روی پوست

ملاسما نوعی هایپرپیگمانتاسیون (hyperpigmentation) ناشی از هورمون‌ها است که به شکل لکه‌های قهوه‌ای بر روی پیشانی، گونه‌ها و چانه‌ها ظاهر می‌شود. اگر دچار تغییرات ناگهانی و ظاهر شدن بیش از اندازه این لکه‌ها در چهره خود شدید، آزمایش بارداری را در اولویت خود بگذارید.

راه چاره

یکی از راه‌های کاهش علائم ملاسما قرارنگرفتن در معرض نور خورشید بین ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر است. استفاده از کرم ضد آفتاب با فاکتور (spf) ۳۰ یا بالاتر و استفاده از کلاه لبه پهن در خارج از منزل هم ایده مناسبی است.

در دوران بارداری، حتی اگر به اندازه کافی خواب و استراحت هم داشته باشید، امکان دارد که دچار پف‌آلودگی چشم‌ها شوید و طوری به نظر برسید که انگار خسته و خواب‌آلوده هستید.

در این بین استرس ناشی از بارداری، بزرگترین علت سیاهی دور چشم و پف آن در این دوران است. بی‌خوابی‌ها و تغییرات خلقی در دوران بارداری همگی تعادل طبیعی چشم خانم باردار را به هم می‌زنند.

پس علائم بارداری از روی چشم هم ظاهر می‌شوند. پوست زیر چشم هم نازک می‌شود و رگ‌های خونی آن به صورت حلقه‌های تیره نمایان می‌شوند. البته در سه ماهه آخر بارداری خستگی ناشی از تحمل کل وزن بدن، صورت و چشمان شما را خسته‌تر نشان خواهد داد.

راه چاره

نوشیدن آب فراوان، محدودکردن مصرف کافئین و توجه به مصرف نمک راه‌هایی برای کاهش احتباس آب بدن و رفع پف در بارداری‌اند. ممکن است، برخی از زنان به دلیل حساسیت قرنیه دچار ناتوانی در تحمل لنزهای تماسی در دوران بارداری شوند. 

۴. تورم صورت

ورم‌کردن صورت از علائم بارداری از روی چهره است. تورم اندام بدن در دوران بارداری کاملا طبیعی است، اما این موضوع در چهره واضح‌تر است و صورت گردتر و چاق‌تر به نظر می‌رسد. علت این حالت که در بیشتر نقاط بدن از جمله صورت دیده می‌شود، تولید تقریبا ۵۰درصد خون و مایعات بیشتر توسط بدن برای برطرف‌کردن نیازهای جنین در حال رشد است.

راه چاره

تورم با مصرف غذاهای سرشار از پتاسیم مانند موز و با پرهیز از کافئین کاهش پیدا می‌کند. برای رفع این مورد از تغییر چهره در بارداری از ایستادن طولانی‌مدت هم خودداری کنید. زمانی که هوا گرم است در خانه بمانید و استراحت کنید.

تغییر چهره بارداری در تصویر زیر از چپ به راست: سه ماهه اول، سه‌ماهه دوم، سه‌ماهه سوم

تغییرات چهره بارداری

۵. ریزش مژه و موهای ابرو

شاید انتظار چنین چیزی را نداشته باشید اما ممکن است که در دوران بارداری، ریزش موهای مژه و نازک‌شدن ابروها را تجربه کنید. این موضوع زمانی تشدید می‌شود که رژیم غذایی‌تان حاوی پروتئین و ویتامین کافی نباشد یا مشکلی در عملکرد تیروئیدتان بوجود بیاید. پس یادتان باشد که ریزش یا چسبیدن مژه‌ها به هم نشانه بارداری است و نوعی تغییر چهره در بارداری به حساب می‌آید.

راه چاره

رعایت رژیم غذایی سالم در این دوران به کیفیت و حفظ سلامت موهای بدن از جمله مژه و ابرو هم کمک شایانی می‌کند. از سوی دیگر، بهتر است که از مواد آرایشی و برداشتن زیاد موهای ابرو در این دوران پرهیز کنید تا بعد از بازگشت هورمون‌ها به حالت عادی، همه‌چیز طبیعی شود.

۶. تغییرات رگ‌های صورت

رگ‌های عنکبوتی رگ‌های خونی کوچک و قرمزرنگی  هستند که هنگام شروع بارداری بیشتر روی صورت، زیر چشم‌ها،  پیشانی و گونه‌ها قابل مشاهده می‌شوند.

این نشانه یکی از رایج‌ترین تغییرات صورت در سه ماهه اول دوران بارداری است که به تغییرات هورمونی و به ویژه، سطح بالاتر هورمون استروژن و افزایش حجم خون در این دوران مربوط می‌شود.

راه چاره

راه چاره در این مورد، اندکی صبر است. چون این رگ‌ها معمولا ۶ یا ۷ماه پس از تولد نوزاد بهبود می‌یابند. در طول این مدت می‌توانید آنها را با آرایش بپوشانید.

۷. بروز آکنه پوستی

افزایش ترشح هورمون در اثر بارداری، تولید چربی در بدن را افزایش می‌دهد و منافذ پوست را مسدود می‌کند. بنابراین بروز آکنه همانند دوران بلوغ و ظاهرشدن آن روی صورت موضوعی غیر عادی نیست. البته آکنه در اوایل بارداری شدت بیشتری دارد و به مرور زمان به دلیل افزایش سطح استروژن در بدن بهبود پیدا می‌کند. یادتان باشد که بروز آکنه روی صورت و چهره زن باردار طبیعی است. 

راه چاره

بهتر است، زیاد نگران این موضوع نباشید چون تعداد کمی از زنان در طول بارداری میزان شدید آکنه را تجربه می‌کنند. استفاده‌کردن از محصولات بهداشتی و آرایشی ضدآکنه در این مسیر به کنترل آکنه کمک می‌کند.

۸. درخشش پوست صورت

باز هم افزایش سطح هورمون‌ها به میان است و این بار تولید چربی بیشتر بر روی پوست صورت. این حالت که باعث درخشش پوست می‌شود، در طول سه ماهه دوم بارداری باعث افزایش جریان خون می‌شود و خون بیشتری را به سطح پوست می‌آورد.

بنابراین، علاوه بر نشانه‌هایی که در بخش‌های بالا گفته شد، تغییر چهره در بارداری با تحولات مثبت هم همراه است. کارشناسان معتقدند ترکیبی از هورمون‌ها، روغن و افزایش ۴۰درصدی حجم خون باعث می‌شود پوست زنان باردار در دوران بارداری  درخشان‌تر به نظر برسد.

راه چاره

خوشبختانه این مورد مثبت است و نیازی به مدیریت وضعیت نیست. اگر با انواع تغییر چهره در بارداری و روند تحولات ظاهری‌تان در این دوره آشنا باشید، احساس آرامش زیادی پیدا می‌کنید. مراقب تغییرات و بروز علائم خطر در بارداری باشید تا همه‌چیز را به درستی مدیریت کنید.

۹. حساس شدن پوست صورت

در دوران بارداری، پوست‌تان به صورت ناگهانی، نسبت به محصولاتی که همیشه استفاده می‌کردید، حساس‌تر می‌شود. در ابتدای دوران بارداری و همچنین در طول این مدت، شاید محصولات آرایشی همیشگی‌تان باعث قرمزی یا خشکی پوست  صورت شوند. از طرفی امکان دارد در صورت اسکراب صورت  یا شست‌و شوی سخت آن، راحت‌تر قرمز یا حتی دردناک شود.

راه چاره

برای کنترل حساس‌شدن پوست در دوران بارداری، بهتر است که از مواد آرایشی و بهداشتی بدون بو و اسانس استفاده کنید. ضدآفتاب را هم فراموش نکنید و در معرض نور خورشید قرار نگیرید.

علائم قابل کنترل برای تغییر چهره در بارداری

هر چه هست نگران نباشید، شما در آینده نزدیک احساسی بی نظیر را تجربه خواهید کرد. می‌توانید پس از اطمینان از باردار بودن خود، با  استفاده از مشاوره‌های یک متخصص پوست یا پزشک زنان این علائم را در خود کنترل کنید. اما در کنار این مشاوره‌ها راه‌های ساده و خانگی برای کاهش اثرات نشانه‌های بارداری وجود دارد که رعایت آنها مفید فایده است:

  • تا حد امکان از محصولات ارگانیک برای صورت خود استفاده کنید چون محصولات حاوی مواد شیمیایی می‌توانند وضعیت را بدتر کنند.
  • همیشه صورت خود را هیدراته نگاه دارید و به بدن آب برسانید تا تعداد دفعات بروز مشکلاتی مثل آکنه را کاهش دهید.
  • رژیم غذایی سالم و متعادل سرشار از انواع میوه و سبزی و پروتئین داشته باشید.
  • به اندازه کافی ورزش کنید.
  • به طور منظم حمام کنید.

کنترل تغییر چهره در بارداری

تغییر چهره بارداری موقتی است

توجه داشته باشید که هر چند ممکن است بروز این علایم و نشانه‌ها در اوایل بارداری برای شما نامطلوب و ناراحت‌کننده باشد اما با پیگیری دستورات پزشک و رعایت موارد به راحتی و در کمال آرامش می‌توانید آنها را کنترل کنید.

بعد از زایمان، چهره‌تان به حالت عادی بازمی‌گردد. برای اینکه اطلاعات کافی داشته باشید و با متخصصان خوب در ارتباط قرار بگیرید، امکان دریافت نوبت ملاقات با پزشکان به شکل اینترنتی هم دارید. کافی است از سیستم نوبت دهی اینترنتی سایت دکتردکتر استفاده کنید.

اگر درباره تغییر چهره در بارداری پرسش دیگری هم برایتان وجود دارد، حتما از ما بپرسید تا به شما در رسیدن به پاسخ کمک کنیم.

منبع:

parenting.firstcry

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر