زخم دهانه رحم سرویسیت چطور سلامت را به خطر می‌اندازد؟

خلاصه این مقاله را بشنوید

درباره زخم دهانه رحم یا سرویسیت (Cervicitis) چیزی شنیده‌اید؟ سرویسیت یا این زخم التهاب دهانه رحم است؛ یعنی نقطه تحتانی رحم که به سمت واژن باز می‌شود. این مشکل بسیار رایج است و عوامل مختلفی از جمله عفونت، حساسیت یا محرک‌های فیزیکی و شیمیایی در بروزش نقش دارند. کشف علت ایجاد این زخم مهم است. برای مثال، اگر عفونت موجب سرویسیت شود، امکان سرایت آن به نقاط دیگر بدن از جمله رحم، لوله‌های فالوپ، حفره شکمی و نقاط دیگر هم قوت می‌گیرد.

اگر زنی باردار باشد و دچار چنین وضعیتی شود، امکان بروز مشکلاتی برای بچه در شکمش هم وجود خواهد داشت. پیگیری این مشکل نیاز به مراجعه به متخصص زنان در تهران و شهرهای دیگر کشور دارد. در ادامه هم اطلاعات کاملی در خصوص آن خواهید خواند.

آنچه در این مقاله خواهید خواند پنهان کردن

زخم دهانه رحم چیست؟

زخم دهانه رحم یا سرویسیت التهابی در دهانه رحم است که به واسطه تحریک، عفونت یا آسیب‌دیدگی سلول‌های دهانه رحم رخ می‌دهد. این بافت‌های آسیب‌دیده یا عفونی می‌توانند حالتی قرمز، متورم و همراه با مخاط چرک پیدا کنند.

بروز این مشکل می‌تواند با نشانه‌هایی مانند خونریزی‌های بین دو عادت ماهیانه یا درد در هنگام رابطه جنسی همراه باشد اما در بعضی از موارد هم هیچ علامت و نشانه‌ای رخ نمی‌دهد.

سرویسیت

دلایل زخم دهانه رحم چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر هم عنوان شد، دلایل مختلفی باعث ایجاد زخم دهانه رحم می‌شوند. از جمله این دلایل به موارد زیر دقت کنید:

  • عفونت‌های ناشی از بیماری‌های مقاربتی
  • واکنش‌های ناشی از حساسیت
  • رشد بیش از حد باکتری

عفونت‌های ناشی از بیماری‌های مقاربتی

در بسیاری از موارد، سرویسیت به واسطه عفونت‌های ویروسی و باکتریایی ناشی از بیماری‌های جنسی ایجاد می‌شود. از جمله بیماری‌های مقاربتی اثرگذار در این عفونت، سوزاک، کلامیدیا، تبخال تناسلی و تریکومونیازیس هستند.

واکنش‌های ناشی از حساسیت

هرگونه واکنش حساسیت‌زا به اسپرم‌کش‌های ضدبارداری یا به لاتکس موجود در کاندوم می‌تواند منجر به التهاب دهانه رحم شود. حساسیت به مواد و محصولات بهداشتی مخصوص زنان مانند دئودورانت‌ها یا دوش‌های واژنی هم می‌تواند باعث زخم دهانه رحم شود.

رشد بیش از حد باکتری

رشد غیرطبیعی برخی از باکتری‌ها که به طور طبیعی در واژن وجود دارند هم در بعضی از موارد منجر به ایجاد زخم در دهانه رحم می‌شود.

علائم زخم دهانه رحم چیست؟

در بسیاری از مواقع، زخم دهانه رحم هیچ نشانه و علامتی به همراه ندارد و معمولاً به واسطه معاینه لگن برای اهداف دیگر یا در اثر سایر معاینات کشف می‌شود. نشانه‌ها و علامت‌های احتمالی بروز زخم در دهانه رحم می‌تواند به شکل موارد زیر باشد:

  • ترشحات زیاد غیرعادی واژنی
  • ادرار مکرر و دردناک
  • احساس درد در طول سکس
  • خونریزی میان دو پریود
  • خونریزی بعد از سکس

عکس زخم دهانه رحم را در زیر مشاهده می‌کنید.

زخم در ناحیه رحم

عوارض زخم دهانه رحم چیست؟

دهانه رحم مانند سدی عمل می‌کند که باکتری‌ها و ویروس‌ها را از ورود به رحم منع می‌کند. با عفونی‌شدن دهانه رحم، احتمال عفونت‌کردن رحم هم زیاد می‌شود. اگر سرویسیت در نتیجه سوزاک یا کلامیدیا رخ بدهد، امکان سرایت به پوشش داخلی رحم و لوله‌های فالوپ به وجود می‌آید.

این مشکلات به بیماری التهابی لگن (PID) منجر می‌شود که نوعی عفونت دستگاه تولید مثل است و در صورت درمان‌نشدن باعث ناباروری می‌شود. کسانی که دچار زخم دهانه رحم هستند، در سکس با شریکی مبتلا به HIV، بیشتر در معرض ابتلا به ایدز قرار می‌گیرند.

تشخیص زخم دهانه رحم چگونه است؟

پزشکان برای تشخیص زخم دهانه رحم دست به معاینه لگن می‌زنند. این معاینه باعث می‌شود که امکان بررسی وضعیت دهانه رحم مقدور شود. متخصصان با جمع‌آوری مایع واژن یا ارزیابی سرعت و حساسیت این بخش از بدن به خونریزی می‌توانند به وجود زخم در آستانه رحم پی ببرند.

پزشکان پرسش‌هایی درباره سوابق جنسی بیمار هم مطرح می‌کنند. آنها به دنبال رسیدن اطلاعاتی در خصوص موارد زیر هستند:

  • تعداد شرکای جنسی فرد
  • استفاده‌کردن از کاندوم در رابطه جنسی
  • نوع پیشگیری از بارداری مورد استفاده

آزمایش‌ها برای تشخیص سرویسیت

پزشکان با بررسی ترشحات واژنی و مایعات موجود در دهانه رحم، به بررسی وجود باکتری و ویروس‌ها در بدن فرد می‌پردازند. آنها می‌خواهند متوجه شوند که باکتری‌ها و ویروس‌هایی خطرناک در این ناحیه از بدن وجود دارند یا خیر.

پیشگیری از زخم دهانه رحم ممکن است؟

برای کاهش احتمال ابتلا به زخم دهانه رحم باید در هربار رابطه جنسی از کاندوم به درستی استفاده کنید. کاندوم‌ها در جلوگیری از انتقال بیماری‌هایی مانند سوزاک و کلامیدیا نقش مهمی دارند.

کاهش شرکای جنسی هم راهی برای کنترل بیماری‌های مقاربتی است. پیشگیری از زخم در دهانه رحم با مدیریت روابط جنسی و استفاده از کاندوم ممکن و مقدور می‌شود. با چکاپ و غربالگری رحم می‌توانید از وضعیت این بخش از بدن باخبر شوید و نگذارید که بیماری‌ها و عفونت‌ها در آن توسعه پیدا کنند.

درمان زخم دهانه رحم چگونه است؟

برای درمان زخم دهانه رحم هم تجویزهای مختلفی وجود دارد. باید حتماً برای درمان این وضعیت به پزشک متخصص مراجعه کنید و از راه‌کارهای طب سنتی و مواردی که علمی نیستند، دور بمانید. در ادامه به روش‌های علمی و تجویزات سنتی و خانگی هم اشاره می‌کنیم.

درمان زخم دهانه رحم در طب سنتی

برای درمان زخم رحم، طب سنتی مانند هر موضوع دیگری تجویزاتی دارد. اما آیا این توصیه‌ها قابل‌اعتماد هستند؟ تا زمانی که پزشکی متخصص، آنها را تأیید نکند، نباید از روش‌های تجویزی‌اش استفاده شود.

درمان زخم دهانه رحم با گزنه

گفته می‌شود که تزریق آب گیاه گزنه به واژن در درمان آن نقش دارد. باید بدانید که عوارض درمان‌های گیاهی از نظر علمی بررسی نشده‌اند.

درمان زخم دهانه رحم با عنبر نسا

برخی از منابع غیرعلمی و غیرمعتبر می‌گویند که پاشیدن پودر این ماده روی هر زخمی به بهبودی آن و جلوگیری از خونریزی‌اش کمک می‌کند.

درمان زخم دهانه رحم با روغن حیوانی

مصرف روغن حیوانی در بهبود زخم‌ها و مشکلات ناحیه تناسلی و واژن از سوی منابع تأییدنشده توصیه می‌شوند. با این حال، در استفاده از چنین توصیه‌ای، بی‌گدار به آب نزنید و حتماً نظر پزشکتان را جویا شوید.

درمان خانگی

از روش‌های خانگی برای درمان زخم رحم چه می‌دانید؟ این راه‌کارها هم مانند توصیه‌های طب سنتی، فاقد پایه‌های علمی هستند. با این حال، مروری بر چند مورد از آنها خواهیم داشت.

درمان خانگی زخم دهانه رحم با عسل

مالیدن عسل به دهانه واژن هم در متون سنتی و پزشکی گیاهی توصیه می‌شود. یادتان باشد که احتمال دارد، چنین کاری با عوارض بسیار ناخوشایندی همراه باشد.

درمان خانگی زخم دهانه رحم با سیر

یکی دیگر از توصیه‌های بی‌پایه طب سنتی، استفاده از سیر است. سیر خواص ضدمیکروبی دارد اما اینکه بخواهید در قالب یک ماده دارویی از آن برای مالیدن روی زخم‌ها بهره ببرید، چندان توصیه نمی‌شود.

درمان زخم دهانه رحم با جوش شیرین

شست‌وشوی واژینال با جوش‌شیرین هم از تجویزات طب سنتی است اما بهتر است که عوارض ناشناخته آن را قبول نکنید و بی‌تجویز متخصصان دست به استفاده از هیچ روش درمانی نزنید.

زخم رحم

بهترین دارو برای زخم دهانه رحم

اگر علت زخم دهانه رحم حساسیتی باشد که به محصولات بهداشت ناحیه تناسلی و واژن وجود دارد، نیازی به درمان نیست. اما اگر زخم دهانه رحم در نتیجه بیماری‌های مقاربتی به وجود بیاید، هم بیمار و هم شریک جنسی او نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک خواهند داشت.

پماد مناسب درمان رحم

از پمادهای ضدباکتریایی مانند زوویراکس (Zovirax) یا فامویر (Famvir) برای درمان زخم دهانه رحم استفاده می‌شود. این پمادها باید با نظر متخصص استفاده شوند.

بهترین آنتی بیوتیک برای زخم دهانه رحم

از آنتی‌بیوتیک‌های معروفی مانند آزیترومایسن (azithromycin) و داکسی‌سایکلین (doxycycline) برای درمان زخم موجود در دهانه رحم استفاده می‌شود. مصرف این داروها باید با اجازه دکتر صورت بگیرد.

فریز زخم دهانه رحم

یکی از راه‌کارهای درمانی برای از بین‌بردن زخم دهانه رحم، فریزکردن بافت‌های آسیب‌دیده در این ناحیه از بدن است. با فریزکردن بافت‌های مذکور، می‌توانید آنها را از بین ببرید و از عوارضشان رها شوید.

لیزر زخم دهنه رحم

با استفاده از لیزر هم امکان سوزاندن سلول‌های غیرعادی وجود دارد. در این صورت، سلول‌های طبیعی و سالم می‌توانند جای آنها را بگیرند و از زخم در ناحیه ورودی رحم رها شوید.

پلاسما تراپی زخم دهانه رحم

پلاسما تراپی هم روشی است که با تکثیر سلول‌های سالم و تقویت جریان خون می‌تواند به ترمیم زخم‌های پوستی از جمله زخم موجود در دهانه رحم کمک کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

همان‌طور که چندبار دیگر هم گفته شد، گاهی بروز زخم در دهانه رحم بدون نشانه است. در این صورت، احتمال اینکه متوجه وجودش در واژن شوید، کاملا برحسب اتفاق خواهد بود.

اما اگر درد و نشانه‌ای در ناحیه واژن احساس می‌کنید، حتما باید به پزشک زنان مراجعه کنید تا بفهمید که اوضاع از چه قرار است. هرگز، دردها و مشکلات ناحیه تناسلی را به حال خود رها نکنید چون می‌توانند موجب سرایت عفونت به نقاط گوناگون بدن شوند.

آیا زخم دهانه رحم از بارداری جلوگیری می کند؟

اگر زخم دهانه رحم را به حال خود رها کنید و به موقع برای درمانش اقدامات لازم را پشت سر نگذارید، امکان بروز مشکلات متنوعی وجود خواهد داشت. یکی از عوارض این وضعیت، ناباروری است.

در صورتی که این مشکل در بدنتان تشخیص داده شد، حتماً درصدد درمان برآیید و نگذارید که به حال خود رها شود و مشکلاتی نظیر ناباروری را به وجود بیاورد.

آیا زخم دهانه رحم با دارو درمان می‌شود؟

زخم دهانه رحم یا همان سرویسیت در بسیاری از موارد بی‌نیاز از دارو درمان می‌شود. حتی نیاز به مراجعه به پزشک هم گاهی نیست. با این حال، در برخی از موارد که علت ابتلا، عفونتی ویروسی یا باکتریایی است، باید با تجویز پزشک دارو مصرف شود. کرم‌ها و آنتی‌بیوتیک‌هایی موجود هستند که می‌توانند به درمان عفونت‌های عامل ایجاد زخم در دهانه رحم کمک شایانی کنند.

آیا زخم دهانه رحم با سونوگرافی قابل تشخیص است؟

از سونوگرافی برای بررسی وضعیت رحم و اینکه عفونی شده یا خیر، استفاده می‌شود. شاید به طور دقیق، یکی از ابزارهای تشخیص زخم دهانه رحم نباشد اما در مسیر رسیدن به نتیجه‌گیری در این زمینه راه‌گشا خواهد بود.

آیا زخم دهانه رحم باعث عفونت میشود؟

بله، زخم دهانه رحم مشکلی التهابی است که می‌تواند عفونت ایجاد کند. گاهی این عفونت به نقاط دیگر دستگاه تناسلی مانند لوله‌های فالوپ و رحم هم راه پیدا می‌کند و اوضاع بیمار بسیار سخت و دردناک می‌شود.

آیا زخم دهانه رحم باعث لکه بینی میشود؟

زخم‌های موجود در دهانه رحم می‌توانند موجب خونریزی واژنی در فاصله میان دو عادت ماهانه شوند. در واقع، هرچند که در بسیاری از مواقع، چنین زخمی بی‌علامت در بدن شکل می‌گیرد اما لکه‌بینی در فاصله دو پریود می‌تواند از نشانه‌های ابتلا به زخم در دهانه رحم باشد.

آیا زخم دهانه رحم باعث نازایی و ناباروی می‌شود؟

بله، وجود زخم‌هایی در دهانه رحم در صورت درمان‌نشدن، باعث بروز عفونت‌ها و مشکلاتی جدی در ناحیه تناسلی می‌شود. کشیده‌شدن عفونت به لوله‌های فالوپ یا نقاط دیگر رحم با بروز عوارض جدی و ناخوشایندی نظیر ناباروری همراه است.

آیا زخم دهانه رحم درد دارد؟

همان‌طور که پیش‌تر هم عنوان شد، زخم در دهانه رحم همیشه همراه با نشانه و علامت نیست. در بسیاری از موارد، افراد نمی‌دانند که به این مشکل دچارند و به طور اتفاقی در معاینات به این وضعیت در آنها پی برده می‌شود.

از این رو، در بسیاری از مواقع هیچ نشانه و دردی همراه با زخم‌شدن دهانه رحم احساس نمی‌شود. در بعضی از موارد هم نشانه‌هایی از درد در فرد رخ می‌دهد. برای مثال، بعضی از مبتلایان به این زخم در طول سکس دچار درد می‌شوند.

آیا زخم دهانه رحم همان زگیل تناسلی است؟

پاسخ به این سؤال منفی است. این دو یک چیز نیستند ولی زخم دهانه رحم می‌تواند در نتیجه ابتلا به زگیل تناسلی به وجود بیاید و مشکل‌ساز شود.

آیا لیزر زخم دهانه رحم ضرر دارد؟

درمان زخم دهانه رحم با لیزر عوارضی دارد و می‌تواند باعث بروز خونریزی و شکل‌گیری زخم‌هایی شود اما مشکل رحم و دهانه آن را حل می‌کند و در بیشتر موارد با موفقیت همراه است. استفاده از لیزردرمانی منجر به ناباروری هم نمی‌شود.

زخم در دهانه رحم

زخم دهانه رحم در بارداری خطرناک است؟

امکان دارد که در دوران بارداری هم دهانه رحم دچار زخم شود. عفونت‌کردن این بخش از بدن در این دوران خطرناک است. علاوه بر اینکه مادر از عوارض عفونت در امان نیست، به نوزاد هم فشارهایی وارد می‌شود و مشکلاتی برای او هم رخ خواهد داد.

زخم دهانه رحم سرطان است؟

این وضعیت معادل ابتلا به سرطان دهانه رحم نیست اما اگر عفونت ناشی از آن شدید شود و توسعه پیدا کند، امکان ایجاد بافت‌هایی در بدن شکل می‌گیرد که مستعد سرطانی‌شدن هستند.

از همین روی است که باید مشکلات مربوط به رحم و زخم‌های احتمالی موجود در آن را سریع درمان کنید. نگذارید که مشکل به حال خود رها شود. با سیستم نوبت دهی آنلاین سایت دکتردکتر می‌توانید، خیلی سریع از بهترین متخصصان وقت ملاقات بگیرید.

درباره سرویسیت یا زخم دهانه رحم سؤال دیگری هم در ذهن دارید؟ از ما بپرسید تا در رسیدن به پاسخ به شما کمک کنیم.

منابع:

webmd.com

mayoclinic.org

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر