سکس‌تراپی چیست؟ (تایید شده توسط سکس‌تراپیست)

زندگی جنسی شاد برای سلامتی جسمی و عاطفی زوجین حیاتی است و می‌تواند به کاهش فشارخون، سلامت قلب و کاهش استرس کمک کند. برقراری رابطه جنسی بخشی طبیعی و لذت‌بخش از زندگی محسوب می‌شود. با این حال برای برخی از افراد رابطه جنسی می‌تواند با اضطراب و نگرانی بزرگی همراه باشد. اختلال در عملکرد درست رابطه جنسی می‌تواند منجر به نابودی رابطه، از دست دادن اعتماد‌به‌نفس و بسیاری از اثرات منفی دیگر شود. خوشبختانه سکس‌ تراپی می‌تواند مشکل این افراد را حل و چالش‌های پیش روی آن‌ها را درمان کند.

ما در این مطلب از مجله دکتر دکتر به‌طورمفصل در مورد اینکه سکس‌تراپی چیست و برای چه مشکل‌هایی باید به سکس‌ تراپیست مراجعه کرد، صحبت کرده‌ایم. شما عزیزان می‌توانید پس از مطالعه‌ی مطالب و در صورت نیاز به روان درمانگر مراجعه کنید تا در اسرع وقت مشکل شما بررسی و درمان شود.

مقاله زیر توسط دکتر فاطمه فرهادیان، کارشناس ارشد مشاوره خانواده و سکس‌تراپیست بررسی شده و به تایید رسیده است.

دکتر فاطمه فرهادیان، روانشناس و سکس تراپیست در مشهد

اگر سوالی در این رابطه دارید، می‌توانید در همین صفحه از ما بپرسید.

سکس‌تراپی چیست؟

سکس‌تراپی نوعی گفتگودرمانی است که به مسائل مربوط به سلامت روان و یا نگرانی‌های عاطفی که بر عملکرد جنسی یا تمایلات فرد تأثیر می‌گذارد، می‌پردازد. این درمان برای افراد و زوج‌هایی که مشکلاتی را در جهت دستیابی به رضایت جنسی دارند، طراحی شده است. جلسات سکس‌ تراپی می‌تواند برای تمامی کسانی که به دنبال بهبود زندگی جنسی خود هستند، مفید باشد.

گاها برای حل مشکلات جنسی زوجین، به هر دو طرف نیاز است. در برخی موارد نیز جلسات درمانی فردی مفید و کافی است. به این نکته نیز اشاره کنیم که سکس‌تراپی شامل تماس جنسی بین مراجع و درمانگر نیست. این کارشناسان برای مثال، راهی برای کشف دلایل و عوارض ارضانشدن زنان مطرح می‌کنند.

سکس تراپیست کیست

سکس‌تراپیست کیست؟

سکس‌ تراپیست یا درمانگر جنسی مشاوران، پزشکان یا متخصصان دارای مجوز هستند که به افرادی که مشکلات جنسی از جمله بیش‌فعالی جنسی دارند، کمک می‌کنند. این افراد معمولا آموزش بیشتری در حوزه سکس‌تراپی کسب کرده‌اند و می‌توانند موانع ذهنی یا عاطفی مرتبط با مسائل جنسی در افراد را بهتر درک کنند. آنها دید کاملی از تمایلات جنسی انسان دارند و از روان درمانی و گفتگو درمانی برای کمک به افراد برای حل مسائل جنسی استفاده می‌کنند.

سکس‌تراپیست‌ چه کمکی می‌تواند به شما بکند؟

سکس‌تراپیست‌ها می‌توانند به درمان بسیاری از انواع اختلالات جنسی که علل یا اثرات روانی دارند کمک کنند. مانند هر روان درمانی دیگری، سکس‌تراپی نیز شامل صحبت در مورد مسائل و مشکلات مرتبط با رابطه جنسی است. درمانگر جنسی در مورد تجربیات، احساسات و نگرانی‌هایی که ممکن است به نارضایتی و چالش‌های فرد منجر شود، سوال کرده و صحبت می‌کند. سکس‌تراپیست‌ همچنین بر روی مکانیسم‌های مقابله‌ای کار می‌کند تا به زوجین کمک کند تا زندگی جنسی رضایت بخش‌تری داشته باشند.

درمانگرهای جنسی ممکن است به مراجعین خود “تکالیف خاصی” برای افزایش آموزش جنسی و بهبود ارتباطات بین زوجین تعیین کنند. این تکالیف بسته به فرد یا زوج ممکن است متفاوت باشند. پزشک در صورتی که نسبت به مشکلات فیزیکی فرد مشکوک باشد، ممکن است مراجعه‌کننده را به دکتر اورولوژ یا زنان ارجاع دهد.

رفع مشکل با سکس تراپیست

برای چه مشکل‌هایی باید به سکس‌تراپیست مراجعه کرد؟

فعالیت جنسی (شامل نزدیکی و خودارضایی) تجربه پیچیده‌ای است که از لحاظ عاطفی، ذهنی و فیزیکی فرد را درگیر می‌کند. عملکرد جنسی نقش مهمی در کیفیت زندگی زوجین دارد و مستقیما با سلامت جسمی، روانی و رضایت از رابطه مرتبط است. اما برای چه مشکل‌هایی باید به سکس‌ تراپیست مراجعه کرد؟ در ادامه به طور مفصل در مورد این موضوع صحبت کرده‌ایم:

عدم تمایل

عدم تمایل و از دست دادن میل جنسی مشکل رایجی است که بیشتر زنان و از هر 5 مرد 1 نفر را در مقطعی از زندگی تحت تاثیر قرار می‌دهد. این مشکل اغلب بخاطر استرس شغلی و شخصی یا تغییرات بزرگ در زندگی مانند بارداری، زایمان یا شیردهی اتفاق می‌افتد

 برخی از دلایل اصلی کاهش میل جنسی عبارتند از:

  • مشکلات در رابطه
  • استرس، اضطراب یا افسردگی
  • مشکلات جنسی مانند اختلال نعوظ یا خشکی واژن
  • بارداری و بچه دار شدن
  • افزایش سن، به‌خصوص در دوران یائسگی
  • مصرف برخی داروها، مانند داروهای فشار خون بالا یا داروهای ضد افسردگی
  • نوشیدن الکل زیاد
  • برخی از شرایط طولانی مدت مانند بیماری قلبی، دیابت، تیروئید کم کار یا سرطان

اگر در مورد میل جنسی خود نگران هستید و کاهش میل جنسی شما را آزار می‌دهد یا بر روابط شما تاثیر می‌گذارد، می‌توانید برای صحبت در مورد علل زمینه‌ای و درمان‌های پزشکی یا روانشناختی احتمالی با درمانگران جنسی صحبت کنید. روانشناسان ما نیز می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

عدم تمایل در رابطه جنسی

اختلال برانگیختگی جنسی و تحریک نشدن

اختلال برانگیختگی جنسی زمانی رخ می‌دهد که بدن به تحریک جنسی پاسخ نمی‌دهد. یعنی ممکن است میل شما به رابطه جنسی مشکلی نداشته باشد، اما در تحریک شدن مشکل دارید یا نمی‌توانید در طول فعالیت جنسی تحریک شده یا آن را حفظ کنید. خوشبختانه سکس‌تراپیست‌ها می‌توانند به شما در حل این مشکل کمک کنند.

اولین کاری که یک درمانگر جنسی در این مورد انجام می‌دهد این است که فرد را به پزشک ارجاع دهد تا مطمئن شود هیچ شرایط پزشکی باعث عدم برانگیختگی یا عدم ارگاسم نمی‌شود. اگر همه چیز نرمال باشد، درمانگران جنسی در چنین شرایطی پرهیز از فعالیت‌های جنسی و در عوض تمرکز بر لمس و احساس را توصیه می‌کنند. هدف در اینجا کاهش فشار از ارگاسم و تمرکز بر احساسات و دیگر لذت‌های جنسی است. طول مدت این درمان به فرد و زوج بستگی دارد.

مشکل در ارگاسم

مشکل در ارگاسم که با نام علمی آنورگاسمی شناخته می‌شود، زمانی است که فرد نمی‌تواند به ارگاسم برسد. حتی اگر فرد از رابطه جنسی لذت ببرد و برای او احساس خوبی داشته باشد، اما در ارگاسم مشکل دارد. همچنین آنورگاسمی ارگاسم‌هایی را توصیف می‌کند که آنقدر قوی نیستند یا آن‌طور که می‌خواهید تکرار نمی‌شوند. این مشکل، نوعی اختلال عملکرد جنسی است که همه جنسیت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در آنورگاسمی مردان و زنان، فرد هنوز هم میل به رابطه جنسی دارد و احساس لذت می‌کند. با این حال، ممکن است احساس ناراحتی عاطفی نیز داشته باشد زیرا نمی‌تواند به ارگاسم برسد. خوشبختانه سکس‌ تراپیست‌ می‌توانند در یافتن علت آنورگاسمی به شما کمک کنند.

درد حین رابطه جنسی

درد حین رابطه جنسی

درد حین رابطه جنسی می‌تواند به دلایلی مختلفی از مشکلات ساختاری گرفته تا نگرانی‌های روانی رخ دهد. اصطلاح پزشکی برای مقاربت دردناک دیسپارونیا نامیده شده است که به عنوان درد تناسلی مداوم یا مکرر قبل، حین یا بعد از رابطه جنسی تعریف می‌شود. در حالی که علل احتمالی این مشکل گاها بخاطر تغییرات هورمونی، التهاب دهانه رحم ناشی از عفونت‌های مقاربتی، اندومتریوز و فیبروم‌های رحمی، بدتر شدن بافت واژن ناشی از دست دادن استروژن یا شرایط مختلف پزشکی است، اما گاها این درد جنبه‌ روانی دارد.

مثلا استرس، اضطراب، افسردگی، احساس گناه، تجربه سوء‌استفاده جنسی، تجربه معاینه لگن دردناک در گذشته، یا مشکلات دیگر در رابطه می‌تواند ریشه درد جنسی در حین رابطه باشد.

اختلالات نعوظ

اختلال نعوظ یکی دیگر از شایع‌ترین مشکلات جنسی است که به معنی ناتوانی در ایجاد و حفظ نعوظ به اندازه کافی برای رابطه جنسی تعریف شده است. مشکل نعوظ که گاه‌به‌گاه رخ می‌دهد، لزوما دلیلی برای نگرانی ندارد. با‌این‌حال، اگر اختلال نعوظ یک مشکل مداوم باشد، می‌تواند باعث استرس شود و اعتماد به نفس فرد را تحت تاثیر قرار دهد. حتی ممکن است منجر به مشکلاتی در رابطه شود. مشکلات در نعوظ یا حفظ نعوظ نیز ممکن است نشانه یک بیماری زمینه‌ای باشد و عامل خطری برای بیماری قلبی محسوب شود.

اختلالات نعوظ

شایع‌ترین علل روانی اختلالات نعوظ عبارتند از:

  • استرس؛ استرس می‌تواند مرتبط با شغل، پول یا نتیجه مشکلات زناشویی و سایر عوامل باشد.
  • اضطراب؛ هنگامی که مردی اختلالات نعوظ را تجربه می‌کند، ممکن است بیش از حد نگران شود که مشکل دوباره اتفاق بیفتد.
  • احساس گناه؛ مرد ممکن است احساس گناه کند که نمی‌تواند شریک زندگی خود را راضی کند.
  • افسردگی؛ افسردگی یکی از علل شایع اختلالات نعوظ است که حتی زمانی که مرد در موقعیت‌های جنسی کاملا راحت است هم او را تحت تاثیر قرار دهد.
  • عزت نفس پایین؛ این می‌تواند به دلیل تجارب قبلی در اختلالات نعوظ باشد.
  • بی‌تفاوتی؛ ممکن است در نتیجه سن و متعاقبا از دست دادن علاقه به رابطه جنسی، نتیجه داروها یا مشکلات در روابط زوجین اتفاق بیفتد.

انزال زودرس

انزال زودرس یکی از رایج‌ترین مشکلات و اختلالات عملکرد جنسی است که حدود 30 درصد از مردان بالغ را تحت تاثیر قرار می‌دهد. گاهی اوقات از آن به عنوان انزال سریع یاد می‌شود و به طور کلی به عنوان شایع‌ترین مشکل عملکرد جنسی مردان در نظر گرفته می‌شود. محققان هنوز دقیقا‌ نمی‌دانند که چه چیزی باعث زود انزالی می‌شود. با این حال، تحقیقات فعلی نشان می‌دهد که برخی عوامل عاطفی و روانی نقشی مهمی در آن انزال زودرس دارند. افسردگی، اضطراب، انتظارات غیر واقعی از رابطه جنسی، احساس گناه و عدم اعتماد به نفس از جمله مهم‌ترین دلایل روانی انزال زودرس هستند.

علاوه‌بر‌این گاهی‌اوقات سوء‌استفاده جنسی درگذشته یا یادآوری تجارب آسیب‌زا یا آزاردهنده از سابقه جنسی ممکن است خطر ابتلا به انزال زودرس را در افراد افزایش دهد. ما قبلا در مطالبی جداگانه در مورد درمان زود انزالی و هر آنچه که باید درباره‌ی آن بدانید به طور مفصل صحبت کرده‌ایم. خوشبختانه انزال زودرس می‌تواند توسط سکس‌تراپیست درمان شود.

سکس تراپی

تاخیر در انزال

تاخیر در انزال که گاهی اوقات اختلال در انزال نیز نامیده می‌شود، وضعیتی است که در آن زمان زیادی طول می‌کشد تا مرد به اوج لذت جنسی برسد و منی را از آلت تناسلی آزاد کند. برخی از مردان با تاخیر در انزال یا حتی قادر به انزال نیستند.

تاخیر در انزال می‌تواند موقتی یا یک مشکل مادام‌العمر باشد. برخی بیماری‌های مزمن، جراحی‌ها و داروها از علل احتمالی تاخیر در انزال هستند. با این حال گاهی اوقات تاخیر در انزال می‌تواند بعد روانی داشته باشد. مثلا ممکن است تاخیر در انزال ناشی از سو‌ءاستفاده در گذشته، افسردگی، اضطراب یا استرس باشد.

تروما جنسی

آسیب‌های جنسی می‌توانند در لذت بردن فرد از صمیمیت و رابطه جنسی اختلال ایجاد کند. تحقیقات نشان می‌دهد که سکس‌درمانی ممکن است به افرادی که سابقه آسیب جنسی دارند کمک کند. ما قبلا در مطلبی جداگانه در مورد انواع تروما صحبت کرده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تروما می‌توانید مطلب مربوطه را مطالعه کنید.

تروما جنسی

چه کسانی به سکس‌تراپی نیاز دارند؟

همانطورکه در بالا اشاره کردیم سکس‌تراپیست‌ها می‌توانند طیف وسیعی از نگرانی‌ها، از جمله مسائل مربوط به رابطه، درد فیزیکی، نگرانی‌های صمیمیت و اختلال نعوظ را درمان کنند. به طور کلی هر چیزی که به میل یا رفتار جنسی مربوط می‌شود، می‌تواند توسط سکس‌تراپیست درمان شود. در صورتی که شما نیز با یکی از مشکلات زیر مواجه هستید، می‌توانید به سکس‌تراپیست مراجعه کنید:

  • درد با تماس جنسی
  • یادآوری ترومای جنسی گذشته در رابطه فعلی
  • عدم اعتماد و ایمنی
  • ناامیدی در رسیدن به ارگاسم
  • کاهش تمایل جنسی پس از رویدادهای مهم زندگی
  • اختلال در نعوظ
  • انزال زودرس
  • رفتار جنسی نامطلوب یا خارج از کنترل با شریک زندگی
  • اعتیاد به پورنوگرافی
  • نارضایتی و بی‌میل جنسی
  • جذب نشدن به شریک زندگی
  • شرم مربوط به رابطه جنسی
  • زیر سوال بردن تمایلات جنسی و یا هویت جنسی
  • تصور تجاوز جنسی، ضربه، یا تماس جنسی ناخواسته
  • ناتوانی در ارگاسم
  • اختلال در نعوظ
  • انزال زودرس

در جلسات سکس‌ تراپی چه اتفاقی می‌افتد؟

در جلسات سکس‌تراپی، درمانگر جنسی به صحبت‌های شما گوش می‌دهد تا مشکلات شما را ارزیابی کند. سکس‌تراپیست با صحبت کردن و بررسی تجربیات شما می‌تواند درک بهتری از آنچه اتفاق می‌افتد و دلایل آن داشته باشد. به این ترتیب می‌توانید در مورد اینکه مشکل شما روانی، جسمی یا ترکیبی از این دو است، تصمیم بگیرد.

در حالی که خودتان به تنهایی می‌توانید به یک درمانگر جنسی مراجعه کنید، اما اگر مشکل شما بر شریک زندگی‌تان نیز تأثیر می‌گذارد، شاید بهتر باشد که هر دو در جلسات سکس‌تراپی شرکت کنید. در طول جلسات سکس‌تراپی شما و درمانگرتان برای شناسایی و تغییر افکار و رفتارهایی که در زندگی جنسی شما دخیل هستند، با هم کار خواهید کرد. حتی ممکن است درمانگر تمرینات و وظایفی را به شما بدهد تا در زمان خالی و خلوت با همسرتان انجام دهید.

مراحل سکس تراپی

درمانگر ممکن است از شما سوالاتی درمورد سلامتی و نیازهای جنسی، باورها و نگرانی‌های جنسی‌تان بپرسید. شاید گفتگو در مورد رابطه جنسی برای شما ناخوشایند یا ناراحت کننده باشد. اما باید بدانید که سکس‌تراپیست شما این را می‌داند و تمام تلاش خود را می‌کند تا شما احساس راحتی کنید. از آنجایی که گفتگو بخش اصلی روان درمانی است، شما باید به طور فعال در درمان شرکت کنید. اعتماد و رابطه بین شما و درمانگرتان برای همکاری موثر و بهره‌مندی از درمان ضروری است.

توجه کنید که جلسات سکس‌تراپی شامل هیچ گونه تماس فیزیکی یا فعالیت جنسی بین شما و درمانگرتان نیست. اگر با هر جنبه‌ای از درمان احساس ناراحتی می‌کنید، باید به درمانگر خود اطلاع دهید یا از دیدن پزشک خودداری کنید.

به طور معمولا در جلسات سکس‌ تراپی بسته به مشکل بر روی موضوعات زیر کار می‌شود:

  • ایجاد مهارت برای لذت و برانگیختگی به عنوان زوج
  • یادگیری راه‌های مدیریت اضطراب، از جمله اضطراب عملکرد حول رابطه جنسی
  • بهبود ارتباط با شریک زندگی خود در مورد رابطه جنسی
  • آموزش پیرامون آناتومی، عملکرد جنسی و لذت
  • بررسی هرگونه وابستگی به منابع شهوانی برای برانگیختگی، مانند پورنوگرافی
  • شناسایی عادات خودارضایی که برای عملکرد با شریک زندگی مناسب نیستند
  • درک ارتباط بدن و ذهن و اینکه چه محرک‌هایی برای شما مناسب هستند.

چه زمانی باید به سکس‌تراپیست مراجعه کرد؟

یکی از راه‌های تشخیص اینکه آیا به درمانگر جنسی نیاز دارید، این است که تجزیه و تحلیل کنید که چه بخش‌هایی از زندگی شما بیشتر تحت تأثیر مسائل مرتبط با زندگی جنسی است. اگر کیفیت زندگی، اعتماد به نفس و سلامت عاطفی شما به شدت تحت تاثیر اختلالات عملکرد جنسی شما قرار گرفته است، بهتر است به یک درمانگر جنسی مراجعه کنید. همینطور اگر با فقدان صمیمیت یا مشکل در برقراری ارتباط با شریک زندگی خود مواجه هستید، حتما باید مراجعه به سکس‌تراپیست را در اولویت قرار دهید.

زمان مراجعه به سکس تراپی و سکس تراپیست

آمادگی برای جلسه‌های سکس‌تراپی

اگر به تازگی برای جلسات سکس‌تراپی اقدام کرده‌اید، پس بهتر است که خودتان را برای آن آماده کنید. اول از همه اینکه برای به اشتراک گذاشتن برخی از جزئیات شخصی از زندگی جنسی خودتان آماده شوید. در مورد چیزهایی که قرار است صحبت کنید، خجالت نکشید چرا که مواردی مثل شما، بارها به درمانگر مراجعه کرده‌اند و چیز شوکه‌کننده‌ای برای او وجود ندارد.

ممکن است درمانگر جنسی شما در مورد موضوعات زیر از شما سوال بپرسد، پس خود را برای آن‌ها آماده کنید:

  • سابقه جنسی
  • سابقه کلی سلامت روان
  • گرایش جنسی و هویت جنسی شما
  • خانواده و رابطه شما با آنها
  • هر گونه تجربه یا سابقه آسیب‌زا
  • هر گونه نگرانی فیزیکی یا پزشکی
  • روند رابطه
  • عادات جنسی معمولی از جمله نوع تماس جنسی و خودارضایی
  • میل و علاقه‌ به رابطه جنسی

سکس‌تراپی چقدر طول می‌کشد؟

معمولا سکس‌ تراپی، طول درمان خاصی ندارد. برخی از زوجین ممکن است در طول چند ماه شاهد بهبود قطعی در روابط خودشان باشند. در برخی دیگر از زوجین بسته به نیازهای فرد و رابطه ممکن است دوره‌ی طولانی‌تری نیاز باشد. تعداد جلسات برای افراد و زوجین متفاوت است، زیرا هر کسی مسائل منحصر به فرد خود را دارد.

انتخاب سکس‌تراپیست خوب

انتخاب سکس‌تراپیست خوب برای خودتان و شریک زندگی‌تان کار آسانی نیست. چرا که قرار است در مورد خصوصی‌ترین مسائل خود صحبت کنید. علاوه‌بر‌این اگر از مشکل جنسی رنج می‌برید، باید متخصصی را پیدا کنید تفاوت بین یک درمانگر جنسی و یک “درمانگر معمولی” را درک کند. اغلب درمانگران معمولی خود را به عنوان یک درمانگر جنسی تبلیغ می‌کند، در حالی که واقعا‌ اینطور نیست و این موضوع می‌تواند منجر به اتلاف وقت و پول شما شود.

رفع مشکلات جنسی شما آسان است!

ما در بالا به طور مفصل در مورد سکس‌تراپی صحبت کردیم. در صورتی که نشانه‌هایی از مشکلات جنسی را در رابطه مشاهده می‌کنید، حتما آن را جدی بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم که حتما قبل از مشکلات جدی‌تر به روانشناس مراجعه کنید. خوشبختانه امکان رزرو و سایت نوبت‌دهی دکتردکتر وجود دارد. اگر سوالی در مورد سکس‌ تراپی یا نحوه رزرو سکس‌ تراپیست داشته باشید می‌توانید در بخش دیدگاه آن با ما در میان بگذارید.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. علیرضا محمدی می گوید

    چطور میشه سکستراپی وقت گرفت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت نوبت آنلاین - دکتر‌دکتر